Groeiecho, in- of uitwendig

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Toke, 6 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    De vk in het zkh heeft bepaald dat ik een groeiecho moet krijgen. Dit terwijl ze gisteren ook zowel in als uitwendig een echo heeft gemaakt. Tot nu toe is bij iedere controle en echo gezegd dat alles op schema ontwikkeld. Ik had t natuurlijk gelijk moeten vragen, maar ik vraag me nu pas af waarom eigenlijk..... Weet iemand waar ze allemaal naar gaan kijken bij zo'n echo, wat is het verschil met n gewone echo? En, gaat dat in- of uitwendig?

2. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    krijg deze keer ook een groeiecho.... volgens mij is die (opeens?) redelijk standaard....

denk trouwens uitwendig...
    heb vorige zwangerschap wel met 39 weken nog een echo gehad om te meten en die was ook gewoon uitwendig...

Ervaring heb ik dus niet...
    vraag me ook af wat er bij die standaard groeiecho's gekeken/gemeten wordt.... dus lees even mee

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    ik heb gisteren een groeiecho gehad.
    deze was uitwendig (maar blijkbaar heb jij gisteren (met 31weken) nog een inwendige echo gehad???)
    ze meten dan bv de hoofd- en buikomtrek en lengte van een bovenbeentje. Zo kunnen ze zien of de grote van het kindje overeenkomt met de zwangerschapsduur.

bij ons is er gisteren dus een achterstand van 3 weken ontdekt en nu krijg ik dus de komende maand nog 2 extra groei echo's

4. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Als ze willen zien/meten hoe het met de baarmoedermond staat, doen ze sowieso inwendig.... wellicht daarvoor bij TS

Meten ze alles 3x ofzo???

Denk trouwens als ze hier het bovenbeentje bij de berekening houden, ze (weer) de mist in gaan;)

5. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    ze meten dus de hoofdomtrek EN de buikomtrek EN een lengte van een been. Deze gegevens gaan in een tabel en daar komt een groeilijn uit waar je kindje nu is en waar het 'zou moeten zijn'
    bij ons hebben ze gisteren wel een paar keer gemeten, maar ze kwamen echt elke keer op hetzelfde uit. dus een meetfout is het niet.
    En het kan dus dat bv een beentje juist wel goed is (of juist niet), en dat dan de buik en hoofd niet volgens dezelfde lijn groeien. En dan gaan ze een eventueel plan maken. Bij ons is dus besloten dat ze nog 2 groeiecho's willen maken. En daarna, tsja dat weten we gewoon nog niet.

6. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    uhhh wat ik bedoel is dat mijn kindjes korte bovenbeentjes hebben, terwijl ze niet klein waren
    (lengte zit in bovenlijf)

Mijn vorige was met de pretecho wel bovengemiddeld gemeten, maar met de meting die ik met 39 weken had (ivm niet indalen) werd hij gemeten op 6 pond... paar uur later ben ik bevallen en bleek mijnheer 4240 gram....

Heb laatst de pretecho terug gekeken (ze kwamen toevallig trouwens ook precies op juiste geboortedag uit) en begreep dat ze daar dus (vergeten?) het bovenbeentje niet gemeten hadden en zat dus niet in de berekening....

heb van deze zwangerschap een pretecho gehad en bleek weer dat bovenbeentje onder gemiddelde was....
    Volgende week groeiecho... misschien toch maar even aankaarten.. (?) of ze eens een schatting kunnen maken "zonder de maat" van bovenbeentje.... want dat is dan hier misschien preciezer... (?)

7. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Nou, dat is wel duidelijk! Bedankt voor jullie reacties.

Wat bedoel je eigenlijk met een "plan", Jacky? Kunnen ze dan nog invloed uitoefenen op de groei als 1 van de drie in ontwikkeling wat achter loopt? Het lijkt mij: als alles (vruchtwater) voldoende aanwezig is, dan groeit het zoals het groeit.

Ik ben ook een beetje huiverig om teveel aan de norm te gaan hangen....mensen kunnen zo verschillend zijn.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier gisteren ook een groei-echo gehad, hier liep hij juist 3 weken voor. Ze zien liever niet een al te groot kindje ivm bevallingsproblematiek bij de eerste. Nu suiker prikken en over 2 weken weer een groei-echo. Ben benieuwd.

9. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    #9 Jacky78, 6 jan 2012
    Laatst bewerkt: 6 jan 2012
    Er zou bijvoorbeeld meer rust of (volledige) bedrust voorgeschreven kunnen worden. En met de ver volgecho's kunnen ze zien of het kindje dan wel DOORgroeit, of dat de groei stilstaat (met een placenta-oorzaak) zodat ze eventueel kunnen ingrijpen.
    En het is dan natuurlijk zo dat ze er dan op voorbereid zijn als het kindje wel geboren wordt. Eventueel couveuse, of andere extra zorg die meteen klaar staat.

Bij mij is alles (vruchtwater etc) voldoende / goed en toch groeit het niet zoals het zou moeten.
    Lengte loopt in ZIJN GEHEEL 3 weken achter (alle metingen apart genomen dus). Een gewicht wordt geschat (behorende bij die metingen volgens mij) en daar hecht ik dus niet zoveel waarde aan, want dat hebben ze toch vaak mis.

10. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Ik snap dat je bedoelt dat bij jullie de bovenbeentjes misschien niet 'in proportie' zijn.

Ik denk dat ze daarom OOK het hoofd en OOK de buik meten. Het zijn natuurlijk allemaal gemiddeldes. En dat een beentje dan korter is, maakt niet zoveel uit.
    Al deze metingen staan in hun eigen curve en daaraan moeten ze dan zelf een conclusie trekken. Het zijn dus 3 of 4 losse curves/tabellen.

11. tulip

tulip Niet meer actief

hier bij de vorige zwangerschap ook met 32 weken een groeiecho gehad ivm groeiachterstand. Uitwendig hoor!

Deel Deze Pagina