Succes bebietje!!! Wij hebben woensdag de groei-echo.. Ik ben heeeeel erg benieuwd!!! Ik laat jullie meteen weten hoe het gegaan is. XxX Ikheid
Hoi hoi, Nou wij hebben de EMC echo gehad en daar komen ze op een iets mindere overschrijding van de marge van vocht in de hersentjes, maar hij gaat er wel overheen.......en dus hebben we softmarker nummer 2 te pakken. Die in combinatie met de navelstreng maken dat wij toch meer kans hebben dat onze zoon een chromosomale afwijking heeft. Er is nu bloed afgenomen bij mij om te kijken of ik een infectieziekte heb doorgemaakt waardoor er meer vocht in de hersentjes van onze zoon zit (bv toxoplasmose of rubella...) Maandag moeten we voor een 3D echo naar het EMC, maar ik weet niet precies waarom dat is, kan me voorstellen dat ze op uiterlijke kenmerken gaan kijken? En we hebben de mogelijkheid gekregen na 32 weken alsnog een vruchtwaterpunctie te laten doen voor mijn eigen gemoedsrust. Er is hierbij een risico van 0,3% dat de bevalling opgang komt door de punctie, maar door de 32 weken zou de levensvatbaarheid van onze zoon goed zijn. Hier moeten we nog over beslissen. Qua groei loopt hij nog steeds volgens zijn eigen curve en dus voor, zijn gewicht is geschat op 1700 gram momenteel. Doe daar nog 10 weken bij a 200 gram per week en dan zou hij rond de 4000 gram komen bij geboorte...net als onze oudste dus! Behalve de streng en het vocht is er werkelijk niets raars of afwijkends gevonden bij onze zoon voor zover te zien op de echo, maar met die 2 rariteiten moeten ze ons wijzen op de eventuele verhoogde kans op een kind met een chromosomale afwijking... Moeilijke en emotionele tijden hier in huize Bebietje. Oh voor de duidelijkheid...de 2 afwijkingen hebben NIETS met elkaar te maken!
Jeetje bebietje, wat heftig hmm.. ik denk dat ik wel voor die punctie zou gaan met 32 weken. MOCHT de bevalling opgewekt worden - en die kans is erg klein - dan is het kindje zoals je zegt goed levensvatbaar. En dan weten jullie wat beter waar jullie aan toe zijn.. Hebben ze aangegeven waar je aan zou moeten denken bij chromosale afwijking? wat jullie kindje zóu kunnen hebben? Die 3d echo zal inderdaad zijn om het uiterlijk van het kindje te bekijken. Jeetje, heftige tijden inderdaad meid... Ik duim voor je dat alles gewoon prima is, ondanks deze 2 tegenslagen!!
Jeetje Bebietje, ik denk aan je meis... Heel veel sterkte! Hier: wij hebben woensdag de echo gehad, alles was goed, niks gevonden en ons manneke loopt zelfs 5 dagen voor in zijn groei. Ook de hart en nieren waren prima! We hoeven ook niet meer terug naar het ziekenhuis.. dus een hele geruststelling! Liefs Ikheid
He meiden, ik breek even in, ik wilde evenr eageren op Bebietje! Wat een schrik van het vocht in de hersentjes van je zoontje. Mijn zoontje had en heeft het ook. Het is bij ons ontdekt tijdens de 20-weken echo en daarna in de gaten gehouden. Ik weet niet hoe groot de marge is bij je zoontje (je mag me altijd pb-en en is weinig over bekend) maar mijn zoontje is kern gezond. Ik heb ook de bloedtoestanden gedaan, zelfs mijn man ivm een hersenbloeding. Ik heb geen vruchtwaterpunctie gedaan, mijn kindje verliezen dat gezond zou kunnen zijn door die punctie (mijn gyn wees me er nadrukkelijk op) zou ik niet kunnen verkroppen voor mezelf. Je kunt op zich niet zoveel met de uitslag op deze termijn...je kunt de zwangerschap niet meer afbreken omdat je over die termijn zit, als je dat al zou willen natuurlijk. Maar veel sterkte met het nemen van de beslissing... Een hoop stress dus, maar gelukkig is ons mannetje meer dan oke. We hebben na de geboorte ook nooit meer laten onderzoeken. Heel veel sterkte ermee! En voor de andere dames ook, het blijft spannend als je kindje 'iets' heeft wat toch niet hoort...je bent pas opgelucht als je het veilig vast hebt en je zelf kan zien dat iedereen gelijk had en het niets mankeert... xMarilene
Lief dat je ernaar vraagt! Vandaag de 3D echo...dat stelde eigenlijk erg weinig voor. Ik had een beetje het idee proefkonijn te zijn. De gyn gaf aan dat zij 3D aan het leren was en de reden dat ze voor 3D kozen was dat ze de hersenstructuren van de baby wilden bekijken. Maarja...inmiddels is de schedel eigenlijk al zo uitgehard en verkalkt dat het moeilijk is om daar met de geluidsgolven van de echo doorheen te komen. De afmeting en het vocht waren niet toegenomen, daarnaast vinden ze de afwijking eigenlijk zo minimaal dat de verwachting is dat het niet toe zal nemen en dat er dus ook niet nog regelmatig een echo van gemaakt moet worden. De bloeduitslagen op infectie hebben niets opgeleverd alleen die voor parvovirus B19 (de vijfde ziekte) moet nog binnen komen. Rest ons nog de punctie. We hebben besloten deze wel te laten doen om zo voor mij te proberen nog wat stress weg te nemen de laatste 8 weken. Maandag 8 februari om 9 uur ben ik aan de beurt. De punctie zelf staat een kwartier voor en daarna nog 20 minuten zitten in de familiekamer omdat hun ervaring is dat veel vrouwen door de emotionele stress vaak alsnog onderuit gaan. Die dag en de dag erna mag ik niet meer doen dan op de bank met kruipen met een boek. De rest van de week niet tillen, duwen, trekken en...rustig aan dus. Als het goed is word ik woensdag in de loop van de dag gebeld met de uitslag van de eerste onderzoeken naar de 3 meest voorkomende chromosoomafwijkingen. De rest zal drie weken later per post komen. Wat betreft het risico van de punctie...het 'enige risico' wat er in dit stadium aan zit is er één van 0,3% dat door de punctie de bevalling op gang komt. Maar de levensvatbaarheid van ons kindje is dan al zo groot dat ze de punctie dus vanaf 32 weken weer aanbieden...puur voor gemoedsrust van de ouders! Ondanks dat ons kindje zo ontzettend welkom is zoals hij is...willen we (en met name ik) gewoon heel graag wat meer zekerheid en dat hopen we op deze manier te krijgen, wat die zekerheid ook zal zijn. @Marilene, fijn om te lezen dat jullie zoon kerngezond is ondanks de iets vergrote ventrikels. Bij de baby was de meting in ons eigen ziekenhuis 11,5 mm en in het EMC was het een week later 10,9 mm. Toegestane marge is 10 mm....
Spannend bebietje... 8 februari dus... ik hoop heel erg dat alles prima blijkt te zijn! Fijn dat de belangrijkste uitslagen al binnen een paar dagen binnen zijn. Maar zullen wel spannende tijden zijn, nog steeds.. Hopelijk kun je daarnaast ook nog wel een beetje genieten! Liefs
Wij zaten op 11.8 mm! Dus ietsje meer dan jullie. Er is een artikel hier over, ik zal es kijken of ik het kan vinden...
Dus tot zover helemaal geen reden om je druk te maken. Logisch dat je nu nog die punctie wil laten doen, dan heb je het zekere voor het onzekere en neem je heel wat stress bij jezelf weg om zo nog de laatste 8 weken door te komen. Ik hoop dat die uitslag ook goed is en je zonder zorgen je zwangerschap kan uitzingen.. Ik duim voor je meis! Succes maandag! Laat je ook even weten hoe dat gegaan is?
hallo ik breek hier even in, wij hebben vandaag bij de 20 weken echo gezien, en gehoord dat ons kindje ook 2 vaten heeft in de navelstreng ipv 3, was info aan het zoeken hier over, en kwam dus hier terecht. de groei was nu prima, en de niertjes en hartje zagen er ook prima uit, krijg nu met 30 weken een extra echo. toch schrik je wel hoor.. maar goed we gaan van het positieve uit bij jou is het dus nog in onderzoek biebeltje, heel veel sterkte hoor!
@ Chris: Gelukkig valt het vaak erg mee en kan het geen kwaad.. zolang inderdaad niertjes en hartje er goed uit zien Ze zullen ook de groei dan extra checken bij 30 weken. Bebietje heeft onderzoeken ivm vocht in de hersenen... dit heeft niet te maken met de navelstreng.. Dus niet dat je nu denkt dat dat ook nog een risico erbij is.. Succes!
Hier dus ook een navelstreng met 2 vaten. Vorige week een groei-echo gehad met 30 weken, alles ziet er goed uit, ook de hart en nieren zijn perfect ontwikkeld. Ons manneke loopt zelfs 5 dagen voor in zijn groei.. Dus zo kan het ook lopen. Maak je ajb niet te druk meis.. Ik zeg het nu wel, maar ik heb me ook druk lopen maken, maar dat was allemaal voor niets dus. Succes! XxX
dank je wel ikheid.. maak me ook niet heel druk erom, was even de eerste schrik omdat je er van uit gaat dat alles goed is, fijn dat het bij jou allemaal zo goed is!
Ha meiden, @ hier: Echo vandaag was weer goed. Beide kindjes zijn goed gegroeid. Er is nog wel steeds een achterstand, nu van bijna 300 gram (vorige keer 200 gram), maar omdat ze allebei wel goed groeien op hun eigen tempo is dit verder prima, volgens de echoscopiste. De gyn hebben we morgen een afspraak mee, dus even vragen of hij dit ook zo vindt. Kindjes wogen nu 1898 gram en 1600 gram. Wel zei ze erbij dat die van 1600 gram op zich niet helemaal betrouwbaar is omdat ze alleen de buikomvang kon meten. Het hoofdje kon ze niet meten omdat deze te ver onderin lag en ze er niet bij kon..en daardoor is het gewicht niet helemaal betrouwbaar dus..maar goed, wel duidelijk dat ie wat kleiner is dan de ander. Dit is bij het kindje met de 2 vaten in de navelstreng trouwens. Maar ze heeft goed gekeken naar de niertjes en hartje enzo, en dat was allemaal prima. Verder is de navelstrengdoorbloeding prima, zowel bij de navelstreng met 2 vaten als die met 3 vaten. Checken ze dit bij jullie ook? Met een soort geluidsopname meten ze dan de weerstand, ofzoiets..
fijn zeg linda dat de niertjes en hartje goed is.. wordt dus nog wel even spannend dan straks het gewicht, wel goed dat er zo goed controle op is! vind het knap dat ze met een echo al aardig het gewicht kunnen bepalen. succes morgen bij de gyn