Hoi, misschien kun je me advies geven? Ik heb nu 2 kinderen. 1 van 4 en 1 van 1. de oudste heb ik 19 maanden bv gegeven,de start was goed, meteen na geboorte 15 minuten gedronken, ik had ook erg veel melk, maar na 9 dagen had ik borstontsteking 1 te pakken, en in al die tijd nog een paar keer. Ook spruw (heel hardnekkig) en kloven heb ik te pakken gehad. Ik ben in die periode 8 kilo, onder mijn oude gewicht gekomen. leuk was het dus niet en pas na een jaar begon ik het een beetje leuk te vinden. het is een druk meisje en dat was het enige moment dat ze een beetje rustig bij me lag, en ze wilde gen fles, dus ja het moment om te stoppen komt nooit natuurlijk. Bij de 2e ben ik met "frisse"moed weer aan de borstvoedingsperiode begonnen. Weer dronk mijn kindje na de geboorte 15 minuten goed en ik had wederom veel melk ( in mijn kraamtijd heb ik een vriezer vol gekolfd, omdat mijn kindje mijn borsten niet leeg gedronken kreeg, en dit harde stukken tot gevolg had) en na 9 dagen hadden we spruw te pakken (ondanks hele goede hygiene en andere voorzorgsmaatregelen) en weer heftige borstontstekingen, en kloven. en dit kindje heeft tot 5 maanden om de 2 a 3 uur gedronken tot hij met bijvoeding begon (kreeg echt niet te weinig want hij groeide als kool) hij bouwde zelf voedingen af door ze hardnekkig te weigeren en met 8 maanden beet hij zo hard in mijn tepel en trok hem mee naar achteren, dat er een scheurtje en bloeduitstorting op mijntepel stond, toen ben ik gestopt. ik heb allerlei mensen mee laten kijken, waaronder meerdere lactatiekundigen enz. veel informatie gezocht enz. Bij de 2e heb ik een ernstige bloedarmoede gehad (alle ijzervoorraad was op, en weer kilo's afgevallen, wat ik met de dietiste aardig onder controle kreeg. Maar nu mijn vraag: als er ooit een 3e komt heb ik nu het gevoel dat ik absoluut GEEN borstvoeding wil geven, omdat ik het eerste jaar van mijn kinderen zo'n beetje kwijt ben en niet heb kunnen genieten! Ik weet dat borstvoeding het beste is voor mijn kinderen, ze zijn bijv. nooit ziek en dat wijt ik ook wel aan de BV. Of zijn er nog andere oplossingen, waardoor het eventueel wel kan?
Hallo, Jeetje meid, dat is een lastige vraag. Niet zozeer technisch als wel gevoelsmatig. Ik proef bij jou de tweestrijd. Enerzijds wil je BV geven want dat is het beste. Je ziet alleen als een berg op tegen dat gedoe. en ik kan me voorstellen dat dat het was in jouw situatie. Je hebt duidelijk last van heel veel melk met allerlei bijkomende ongemakken als spruw en borstontsteking. Je kan overwegen om de melkproductie wat te remmen met middeltjes. Ik mail je ze zo. Spruw daar kan ik niet goed iets over zeggen. Het wel of niet krijgen is erg vrouw afhankelijk.Heeft te maken met de weerstand, of je zelf gevoelig bent voor schimmelinfecties (blijkbaar is dat zo anders had je het niet steeds). De andere condities. (Veel melk en daardoor vaak meer lekken zorgt voor een goede voedingsbodem, als je eenmaal spruw hebt kom je er vaak lastig weer af.) Soms helpt het om te kijken naar je voeding. Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Ik weet wel van een moeder die goed op haar eigen dieet heeft gelet (met name suikers) en die daar goed mee weg is gekomen (geen spruw). Ik hoop dat ik je wat op weg heb kunnen helpen. Succes als je ooit voor die beslissing staat. Ilse