Mondhygiëniste, tandvleesontsteking?

Discussie in 'De lounge' gestart door Johanne25, 21 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Johanne25

Johanne25 Lid

30 okt 2014
    87
    1
    8
    Wij zijn sinds vorig jaar overgegaan naar een andere tandartspraktijk aangezien onze eigen tandarts ermee stopte. We hadden dus een éénmanspraktijk, en zitten nu in een grotere praktijk met meerdere tandartsen, mondhygiënisten, preventie-assistentes etc.

Nu hebben we het idee dat het er nogal commercieel aan toe gaat in deze praktijk, en ze heel graag schoonmaakbehandelingen etc. verkopen. Manlief werd door de tandarts doorgestuurd naar de mondhygiëniste voor een schoonmaakbehandeling, aangezien zijn kiezen erg dicht op elkaar staan en hij ertussen vrijwel niet kan komen met flossdraad o.i.d.
    De mondhygiëniste heeft tijdens de afspraak alleen een onderzoek gedaan van het tandvlees (kosten 160 euro :$) en op basis daarvan een behandelplan gemaakt. Volgens haar zou mijn man een tandvleesontsteking hebben die een grondige aanpak nodig heeft, anders zouden zijn kiezen los gaan laten :( Hij moet daarvoor zo'n 7x terug komen en het grapje gaat bij elkaar meer dan 1000 euro kosten.
    Hij kon er ook voor kiezen om elke 3 maanden een 'gewone' schoonmaakbehandeling te doen van 100 euro, dan hou je het stabiel.
    Manlief heeft echter helemaal nergens last van. In hoeverre kunnen we ervan uitgaan dat het waar is wat zij zegt en dat het niet een of ander commercieel spelletje is om zo veel mogelijk behandelingen te doen?

We hebben nu een klein aanvullende tandartsenverzekering, krijgen tot 250 euro vergoed. Daar zit hij met de laatste controle en dit onderzoek al bijna aan.

Wie heeft er ideeën / ervaringen over wat te doen?

2. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Ik zou ergens anders een afspraak maken, horen wat zij zeggen

3. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Pocket status gemeten? Heeft hij parodontitis? Die behandelingen kosten inderdaad flink geld en als hij echt parodontitis heeft ook nodig voor behoud van je tanden.

Vraag zijn pocket status eens op. Boven de 3mm is parodontitis aan betreffende tand. De pocket status is inderdaad vaak rond de €150 euro en niet vreemd

Ook heeft niet iedereen met parodontitis werkelijk klachten, het kan dus goed kloppen.

Anders vraag je ergens anders een seconden opinion?

4. Ananas9

Ananas9 Actief lid

4 jul 2009
    163
    13
    18
    Vrouw
    West-Vlaanderen
    Bij mijn tandarts in NL hadden ze ook mondhygiënisten en preventie-assistentes. Ik moest toen naar de preventie-assistente die me dan ging leren flossen. Echt onzin. Zij wilde dat ik het met een touwtje deed maar ik deed het al jaren met een stokje. Dat ze me gebit helemaal heeft schoongemaakt vond ik wel fijn. Een jaar later ofzo zei mijn tandarts uit het niets dat mijn gebit niet tip top was en dat ik beter moest poetsen. Terwijl hij er nog nooit 1 klacht over had. Ik heb ook nooit ergens last van. Ik kon diezelfde week nog terecht. MAAR wat bleek nou iemand anders had die afspraak eigenlijk maar kon niet en had afgezegd. Dus er was een plekje over die ze probeerden met mij op te vullen want als er niemand komt dan verdienen ze voor die 50 minuten ook geen geld. Het was ook iets van 80 euro ofzo en ze vond ook dat ik elke 3 maanden moest komen. Whaha echt niet. Had net dat jaar mijn tandartsverzekering opgezegd. Tis echt wel commercieel. Ze overdrijven echt hoor. Ik zou het mooi niet doen.

5. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik ga elk half jaar naar de mondhygiëniste en een gebitsreiniging kost mijn verzekering 37 euro.... Mijn kiezen en tanden staan ook mega dicht op elkaar door beugelgebruik en ben op aanraden van de tandarts met flexibele raggertjes gaan stoken. Eerst 2 keer per dag en nu om de dag. Als ik dit niet doe heb ik grotere kans op hetgeen wat hierboven staat.

Misschien een second opinion aanvragen? Het zijn natuurlijk wel zijn tanden. Mijn schoonmoeder heeft zo'n pocket behandeling gehad en daar word je naar haar zeggen echt niet vrolijk van...

O ja overigens had ik ook op bloedend tandvlees na nergens last van. Toen ik begon met stoken was het een heus bloedbad, en daar heb ik nu helemaal geen last meer van.

6. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Af en toe een goede schoonmaakbeurt is wellicht handig. Heb ook weleens poetsles gehad. Complete onzin. De mondhygienste kost bij ons € 12,50 per 5 (VIJF) minuten!!! Dat is € 150,- per uur!!!!! gaat echt nergens over!

Door ontsteking van je tandvlees schijnt dit wel in je kaakbot ofzo te kunnen doordringen en zo kunnen je tanden los komen, is mij verteld.

7. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik heb het ook gehad, terwijl ik geen klachten had. Bleek paradontitis te hebben en heb ook meerdere behandelingen moeten ondergaan en heb meer dan 1100 euro moeten betalen (werd ook niet vergoed). Daarna nog een heel nazorgtraject om de 2/3 maanden. Inmiddels ben ik paradontitis-vrij, al moet ik het wel goed in de gaten houden. Omdat ik zelf geen klachten had, leek het mij ook geldklopperij en ben ik ook bij een bevriende kennis die tandarts is langsgegaan voor een second opinion. Maar het bleek toch echt waar te zijn.
    Ik heb nu ook een nieuwe tandarts omdat de oude met pensioen ging en die tandarts wilde ook iets te snel geld verdienen. Dus een second opinion kan nooit geen kwaad.

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier in België bestaat de job van mondhygiënist of preventie-assistent niet eens.
    Zegt genoeg lijkt mij dat het wat mij betreft vooral commerciële trucs zijn.

Mijn oom is tandarts en ik ga zelf 1 keer per jaar bij hem op gewone controle. Neemt hij ineens tandsteen weg.
    Vaker dan 1 keer per jaar vindt hij zelf - bij een redelijk gezond gebit - niet nodig.

9. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Ik zou dit wel serieus nemen.. Ik werk in de zorg en vanuit daar waren wij overgestapt naar een andere tandarts en daar kregen wij dit ook voor ons neus voor 1 van onze cliënten.. In overleg met de familie ging deze cliënt om de 3 maanden voor een ''groot onderhoud'' bij de mondhygiëniste, zij heeft hier waarschijnlijk al jaren mee rond gelopen en het was al te laat eigenlijk.. Eerst werden er 3 kiezen getrokken en nu is er vorige week besloten dat boven alles eruit gaat, want praktisch alles zit los!
    Wij hebben tot voor kort hier nooit iets van gemerkt, je zag niks aan het tandvlees en je voelde ook niet dat het los zat.. Nu kun je een aantal tanden flink laten bewegen zo los zitten ze zeg maar..

Ik ben het er mee eens dat het geldklopperij is tegenwoordig, maar goed bovenstaande wil je ook niet.. Maar misschien kom je zelf ook een heel eind met raggertjes en goed flossen? En dan zelf 2 keer in het jaar naar de mondhygiëniste?

10. Johanne25

Johanne25 Lid

30 okt 2014
    87
    1
    8
    Bedankt voor de reacties. Ik denk dat we dit jaar uitzingen met 1 of 2 gewone schoonmaakbehandelingen, en dat manlief volgend jaar zijn aanvullende tandartsverzekering uitbreid, en hij dan het traject in gaat. Hij heeft volgens de mondhygieniste inderdaad parodontitis en na wat inlezen denk ik dat het wel belangrijk is om daar wat aan te doen...

11. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hier ook nooit iets over gezegd, tot vorig jaar. In januari bij de mondhygieniste geweest en ik had pockets van 4-5 mm. Niet heel ernstig, maar wel iets om te behandelen.

3 behandelingen van 3 kwartier gehad, iets van 700 euro armer. Nu maar hopen dat het wel werkt. Heb zelf totaal geen pijn of zo, maar heb me ingelezen op het internet en vond het wel belangrijk om te doen.

Ik ben in december geswitch naar IZZ zorg voor de zorg 3. Ik ben daar 35 euro per maand meer kwijt, maar ik heb een zeer uitgebreide tandartsverzekering zonder keuring.

12. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Die tarieven zijn idd idioot veel omhoog gegaan, daar schrokken wij ook van. Onderhandeld door de beroepsorganisatie, zei onze verzekering. Sorry hoor, maar zij verdient op die manier meer dan de tandarts, als je bij beiden de kosten voor de praktijk eraf trekt. Echt belachelijk vind ik het.

13. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Informeer dan wel even bij je verzekering of ze dit dan zullen dekken. Het kan namelijk zo zijn dat het niet onder de verzekering zal vallen omdat het een reeds lopend project is.

@Kaboutermeis: vind ik wel erg kort door de bocht en nog niet eens correct. Ook in België heb je bij veel praktijken een mondhygiënist, durf alleen niet meer te beweren of ze ook zo worden genoemd, maar het zijn in elk geval dezelfde beestjes. ;) Kleinere praktijken in België bestaan inderdaad heel vaak nog uit een enkele tandarts (maar is volgens mij hier in Nederland net zo goed), maar de grote praktijken hebben wel degelijk iemand die dient voor dit soort gevallen.

14. Ranja

Ranja Actief lid

11 aug 2009
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor. In belgie doet de tandarts alles omdat er geen mondhygiësten zijn. Als je tandvleesontsteking hebt word je doorverwezen naar een paradontoloog.

15. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij de praktijk waar mijn zus zit, zit wel degelijk een assistent die dergelijke dingen doet, toevallig (?) een Nederlandse. En ik weet nog minstens een andere praktijk met zo'n assistent. Maar ik ben inderdaad gaan verder lezen en zie dat er maar weinig praktijken zijn in België die een dergelijke assistent hebben en dat mondhygiënisten er nog niet zijn, maar dat ze wel degelijk inzien dat het iets is dat er zou moeten komen.
    Hoe dan ook is het, in mijn ogen, absoluut geen geldklopperij, maar dat terzijde. ;)

Deel Deze Pagina