Een "off-dag"

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Yeuu, Feb 16, 2025.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

Apr 27, 2024
    869
    600
    93
    Zo mee eens. Hier riep school van alles maar in de praktijk liep het heel anders. Dus toen zelf gezorgd dat het haalbaar en behapbaar bleef voor haar. En dat is een goede beslissing geweest.

2. Kwek

Kwek Fanatiek lid

May 16, 2009
    3,206
    1,259
    113
    Centrum België
    Hier toevallig de oudste vorige donderdag thuisgehouden omdat ze niet lekker was. En dan bedoelde ik echt met de tranen in de ogen staan, en meteen opnieuw bed in en 5 uur slapen.

Maar gewoon "buikpijn" of "moe" is geen reden voor mij. Zeker niet als "te moe" het gevolg is van s avonds te laat gaan slapen. s Avonds grote Jan, s ochtends grote Jan! Moeten ze de volgende avond maar vroeger bed in.

Maar no way dat mijn dochters een vrijgeleide krijgen als ze geen zin hebben om naar school te gaan. Kan met het werk later ook niet. Motivatie is bij mij ook heel laag qua werken maar hey, elke maandag zet ik me er ook opnieuw aan en ben blij dat het vrijdag is (al is de drempel minder hoog sinds je geen ziektebriefje meer moet binnenbrengen voor een enkele dag afwezig).

3. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,857
    5,118
    113
    Home

het is heel verdrietig en vervelend voor je kind maar een off day helpt dan toch ook niet ? het gedrag van die anderen blijft ik zou dan eerder m’n kind gewoon thuis houden

Neuzeke likes this.
  4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,910
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik zou dan op zoek gaan naar een andere school.

Neuzeke likes this.
  5. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

Apr 27, 2024
    869
    600
    93
    Dit ging om de middelbare school. En dochter was al gestopt met school en is na een uitstapje naar het mbo toch weer terug gegaan om haar examen te halen. Dus overstappen was in die eindfase qua eerder behaalde cijfers en vakkenpakket niet mogelijk. Ze heeft het geflikt om te slagen met een 10 en vijf achten en de hoofdrol in de musical te spelen, maar daar had ze af en toe even wat lucht bij nodig vanwege haar autisme en eerder opgelopen school trauma's. Dus ondanks het hoge verzuim ben ik enorm trots op wat ze geflikt heeft, en heeft haar zelfvertrouwen een enorme boost gekregen.

En overstappen klinkt makkelijk maar kan niet altijd. Jongste zit voor iedereen overduidelijk niet op zijn plek in deze klas, maar een andere optie is er niet. Hij zou op een andere school ook buiten de boot vallen. En met experts is al besproken dat andere scholen in de buurt geen betere optie zijn. Hij past gewoon niet in het Nederlandse onderwijssysteem. En hij heeft niets met de meeste kinderen omdat hij in doen en laten en interesses enorm ver van ze af staat. Dat verandert niet op een andere school. Zelf vindt hij het ondanks alles toch fijn op school dus blijft hij maar. En stel hij krijgt eindelijk dat hb stempel eind augustus. Dan zie je aan het verhaal van @owly dat ook zo'n school niet zaligmakend is.

Qua middelbare school hetzelfde, er is hier eigenlijk maar 1 echte optie want op de reformatorische school gaat hij zeker niet passen (en niet welkom zijn met zijn geloofskritiek), de derde school heeft alleen vmbo en de laatste school verliest steeds meer leerlingen, zit al onder het minimum. Dat experiment gaan we niet proberen.
    Hij heeft hoogstwaarschijnlijk ook autisme en hopelijk trekt hij de schooldagen tegen die tijd beter dan zijn zus. Zo niet, dan bellen we af en toe het meldpunt. Ze kennen me daar nog wel tegen die tijd:cool:

6. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Geen enkele school is zaligmakend wanneer je niet in het standaard systeem past, maar met betrekking op onderwijs wel heel veel beter vanwege wat ze kunnen met lesstof.
    Het compacten, niet raar zijn omdat je ergens achter op loopt of juist voor. Iedereen heeft een eigen programma. Veel tijd voor projecten, het begrijpen van het hb zijn.

Zoon heeft echt de pech met klasgenoten maar dat kan overal.

Ik wil je absoluut niet afschrikken! Ondanks alles is het onderwijs wel beter. Dus niet afschrijven.

Inmiddels zijn ze begonnen met actief handelen dus zal even duren voor dat er resultaat is.

Consuminderma likes this.

Share This Page