Toevallig laatst met onze nieuwe buurvrouw over eventueel “vroege” geluidsoverlast van onze dochter gehad. Ze zit nu echt in de peuterpuberteit, dus veel drama Haha. Ik heb aangegeven dat ze als ergens last van heeft dat gewoon moet aankaarten. Zij zegt zelf Tsja, wij hebben 3 puber dochters. Die zullen jullie vast en zeker ook wel eens met deuren horen slaan, de trap op horen stampen etc. Ze zei ook, dat heb je nu eenmaal in een rijtjeshuis, en anders moet je in een hutje op de hei gaan wonen dan heb je van niemand last. Ik vond het super tof dat ze dat zo zei. Aan de andere kant woont ook een jong stel met 2 kleintjes dus dat scheelt enorm natuurlijk. Maar prik een datum om een bakje koffie te doen met jullie buren, speel open kaart, dan komen jullie er vast en zeker wel uit. En ik denk dat tapijt zeker zal helpen.
@maartje84 ik heb echt ruime ervaring met het onderwerp hoor, mijn oudste is pas na zijn 4e blijven slapen tot na 7 uur, daarvoor werd hij wakker rond vijven meestal. Maar met zn allen opstaan en beneden gaan zitten en leuk gaan spelen is de oplossing niet. Het was zijn probleem dat hij niet langer kon slapen, ik kon niet heel de wereld maar eerder laten beginnen om het probleem op te lossen. Een slaaptrainer heeft het probleem voor ons wel echt opgelost. Jammer dat je daar zo negatief over doet. Je moet ergens het ritme doorbreken, de duidelijkheid en veiligheid en rust bieden om verder te kunnen slapen. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar je kunt de wereld niet altijd aanpassen aan het ritme van je kind.
Niet verkeerd opvatten, ik veroordeel je niet. Mijn dochter is ook snel overprikkeld. Maar ik merk juist dat ze veel slaap en rust nodig heeft om die dag op school aan te kunnen en juist niet in die overprikkeling te raken. Ik zou ze in ieder geval proberen een half uur langer op te houden. En overdag juist meer bewuste rustmomenten inlassen. Geen slaapmoment (bij de oudste dan he). Met name uit school even een boekje oid aanbieden. Die slaaptrainer echt op kwart voor 7. Tot die tijd moet ze hier stil zijn en in bed blijven. Daarna mag ze even bij ons in bed. Maar altijd zachtjes. Zachtjes lopen en op sloffen. Zachtjes praten. Ik vind die drukte 's ochtends nergens voor nodig. De dag met rust starten is een goede basis voor de rest van de dag vind ik. En wij wonen buitenaf. Ik snap echt dat het geen robots zijn en dat het moeilijk is ze dit te leren. Maar ik denk dat moeilijk nog niet gelijk betekent dat het onmogelijk is
Ik herken het. Toen onze kinderen klein waren ( en ook die van onze andere buren) hadden onze buren van 50+ last van onze kinderen. Maar dan om 7 uur in de avond. Dan gingen ze in bad en waren ze vaak extra druk. Zij sliepen meestal rond die tijd omdat ze de nacht diensten draaiden et cetera... Het enige wat we konden doen is proberen zo stil mogelijk te zijn. Met hele kleintjes best lastig. En dan hebben wij dus hele makkelijke kinderen. Nu ze groter zijn is dat gewoon niet meer en is het dus vanzelf opgelost. Zal straks met de pubertijd wel weer anders worden...deuren slaan en keiharde muziek... ha ha
Eens. Onder de drie jaar moet je je kind ook opvoeden. Alle kinderen hebben gewoon behoefte aan regels, grenzen en structuur. Inderdaad vooral veel duidelijkheid, veiligheid en rust bieden
Nou dit dus. TS: jij hebt een gewoonte, waar je buren last van hebben. En terecht, op dat uur. Dus lijkt me logisch dat je die gewoonte verandert. Hetzij door van kamer te wisselen, hetzij door gewoon naar beneden te gaan als de kinderen wakker zijn. Dat is nu eenmaal wat er gebeurt als je kinderen hebt...
Aan het vroeg wakker worden kun je echt niet zoveel veranderen, dat zit er bij sommige kinderen in. Hier ook 3 die vroeg wakker zijn geworden altijd. De oudste 2 slapen inmiddels iets langer. Terug naar bed sturen had hier echt geen zin, dan was iedereen in de straat wakker geworden denk ik. Je kunt ze moeilijk neerknuppelen zodat ze wel slapen.. Wel ging een van ons altijd met ze naar beneden en zorgden we er wel voor dat ze stil/rustig bleven tot een schappelijke tijd.
Hier moeder van drie met een huis uit 1935. Gelukkig vrijstaand en veel ruimte tussen de huizen want als ik buiten ben en de kids zien mij : Hoi Mama! hoor ik dat alsof ze naast me staan.... Van onze 3 kids heb ik er 2 die ook vroeg zijn. Tussen half zes en half zeven worden die wakker. Maar...........het is ten alle tijden verboden om lawaai te maken te rennen te stampen of wat dan ook...ze kruipen tussen in, fluisterend of zeggen niets...We willen niet dat ze elkaar of de oudste wakker maken namelijk. Op het moment dat de jongste van 3 het niet meer trekt met stil zijn sta ik op. Wat inhoudt dat ik elke ochtend om 600 beneden ben. Je kan ze het wel leren hoor. Heel zachtjes doen. Maar ik ben wel extreem van het rekening houden met elkaar. Zeker in een gezin van 5.