Regelmatig wordt er door mijn man geklaagd dat het rommelig in huis is , steevast is mijn antwoord dat dat komt omdat we er met 4 personen wonen en dat er maar 1 is die opruimt (rara wie dat is ) Wat volgens hem dan weer helemaal niet waar is. Daarbij optellende al die keren dat hij klaagt omdat hij iets niet kan vinden en daarbij meteen weer de schuld bij mij leggend omdat ik het opgeruimd heb, dacht ik , ik doe eens een experiment. En dus ben ik afgelopen vrijdag (vanaf 15 uur) gestopt met opruimen. Heb wel de gewone dingen als de afwas/eten maken etc gedaan alleen niets opgeruimd. De stand vanmorgen, 4 lege limonade flessen die onder tafel lagen, 3 paar schoenen van mijn man in de kamer, paar schoenen,crocs en sloffen van mijn dochter, een paar vieze sokken van mijn dochter, tafel vol met vieze glazen (want niemand brengt zijn/haar glas even naar de keuken als ze naar bed gaan) , een lege doos van de nieuwe senseo (oude was zaterdag kapot gegaan), alle broodtrommels nog in de tassen in de kamer , zwem tas van mijn dochter nog in de kamer, petjes, knuffels en een muts, folders op tafel ipv de mand eronder. En niemand die het merkte (misschien nog wel het ergste) mijn 3 medebewoners trokken zich hier dus helemaal niets van aan :x Tot mijn dochter dus tussen de middag over de schoenen van papa viel, en wat zei papa, dat ze maar beter uit moest kijken. Ben toen wel even heel boos geweest en hem even duidelijk gemaakt dat, wanneer hij over schoenen van de kinderen struikelt hij heel boos wordt en ze het onderste uit de kan krijgen omdat ze de schoenen niet opgeruimd hebben en dat nu het andersom hij dus nog boos op haar wordt. Heb daarna de schoenen dezelfde behandeling gegeven die hij de kinderschoenen geeft die niet opgeruimd zijn en ze dus naar de gang (alwaar een heel mooi, veelal leeg, schoenen rek staat) getrapt.
Hahaha! Leuk experiment, maar ik denk dat je aan het kortste eind gaat trekken. Tenzij je dit echt net zo lang vol gaat houden, tot ze zelf aangeven dat er iets moet veranderen. En dan misschien wat afspraken (en consequenties) op papier zetten?
Is dit nu een experiment om te kijken wanneer hen die rommel gaat opvallen of is dit een experiment om te kijken hoe lang het duurt voordat jij gillend gek wordt en tegelijkertijd hoelang JIJ bezig bent met het opruimen van die troep? Ik weet het wel Hier al vaker geprobeerd, maar mijn man ziet het echt niet. Maar dan mag hij ook niet boos worden als ik ZEG (want vragen werkt blijkbaar ook niet) dat hij iets moet opruimen. En dan wel NU, want "straks" is een synoniem voor "ammenooitniet" bij hem. Dit is trouwens ook een lopend onderzoek van zo'n 15 jaar. We zijn op de helft. Gaat redelijk.
Waarschijnlijk hebben ze het wel door maar wordt er gewoon niks van gezegd Want dat zou betekenen dat jij gelijk hebt... Ik heb jaren geleden hetzelfde experiment gedaan, en met succes! Bordjes, bekers etc wordt nu na gebruik naar de keuken gebracht (soms zelfs direct in de vaatwasser gestopt!), de was in de wasmand, schoenen in de hal en jassen aan de kapstok Soms gaat het nog wel eens mis, maar ach... Een beetje rommel is ook geen ramp.
Dadelijk zeggen dat zijn ouders om 17u op bezoek komen. Wedden dat hij het dan wel ziet en de paniek toeslaat
Wow prachtig haha! Hier is het geen bende (ook maar één kindje), maar mijn man heeft echt een heel andere opvatting over opruimen dan ik. Hij vindt het opgeruimd als je het niet meer kan zien (lees: terugvinden). Ik vind het opgeruimd als het op de meest logische plek is opgeborgen en tot die tijd heb ik het liever in het zicht liggen zodat ik er steeds aan word herinnerd. Mijn man is meestal degene die het dan 'opruimt' waardoor het achter de schermen wel steeds meer een zooitje wordt... Misschien kan je net zo opruimen als mijn man? Gewoon een kratje klaarzetten en daar letterlijk alles ingooien. Als iemand iets zoekt: in het kratje. En dan kijken wanneer iemand het tijd vindt om afspraken te maken over het opruimen van het kratje. Of de kratjes
Denk dat daar meteen de oorsprong van het probleem zit want mijn schoonmoeder begint dan meteen op te ruimen zonder er ook maar iets van te zeggen. Er hangt een groot papier aan de deur - Jassen aan de kapstok - Tassen onder de kapstok - Broodtrommels en bekers bij de afwas. Handig opgelost door mijn man die zijn brood eerst in een boterhamzakje doet en daarna in zijn broodtrommel (want dan wordt je broodtrommel niet zo vies want dat afwassen van jou ) Opruimen kennen ze echt niet, als er al wat gedaan wordt dan is het het verplaatsen van de dingen waarvan ik vraag of ze opgeruimd kunnen worden. Hoogtepunt van dit alles wat een puzzel van dochterlief die maar op de grond bleef liggen. Heb de bezem gepakt en het opgeveegd om het vervolgens in de prullenbak te deponeren. Reactie van mijn dochter, hier mama dit stukje ben je vergeten, om vervolgens het stukje met een sierlijke boog nog even voor mijn bezem te gooien (ze was toen een jaar of 3).
Wat herkenbaar! Mijn man is ook zo makkelijk. Vaatwasser klaar? Niet uitruimen... Kom ik thuis en niks hoor. Nou dan doe ik het dus ook niet. Ben sowieso misselijk en moe nu door de zwangerschap dus doe veeeeel minder dan normaal. Maar hij heeft bepaalde momenten dat ie ineens wat doet. Heel vreemd allemaal. Heeft ie gedweild/gestofzuigd o.i.d. Nou das echt fijn en dan vist hij ook echt op complimenten Ik weet ook niet wat te doen, want vragen of 'ie iets wil doen in huis= zeuren in zijn ogen. En niet vragen is dan doet hij het misschien. Blijft lastig.... Waar het aan ligt? Thuis is het hem niet zo geleerd, zegt schoonmoeder, maar ze was wel een huissloof/slaaf dus misschien is het gemakzucht bij mijn man? Maar als er bezoek komt dan doet 'ie wel weer wat. Precies wat net iemand zei: zeggen dat schoonmoeder langskomt Helaas hier geen oplossing... Succes en probeer vol te houden!
Ik ben twee jaar geleden ook een soortgelijk experiment met de kledingkast van mijn man begonnen. Ik prop zijn kleren gewoon in de kast zonder het op te vouwen. Dat deed hij zelf immers ook. Twee jaar later is het hem nog steeds niet opgevallen 😬. Hopeloze zaak.....
haha geweldig! hier ook hopeloos hoor kijk áls hij opruimd, wow, dat kan hij beter dan ik... maar de tussenfase tussen normaal/drama... tja... ik heb me er maar bij neergelegd
Sterkte TS! wel volhouden hoor hoe oud zijn de kids? hahaha ik doe het ook. zoals het gevouwen uit de wasmand komt (dus zoals het in de wasmand paste,niet zoals het formaat van de kast zich leent) zo leg ik het hele stapeltje in 1 x naar binnen Op zolder staat een kluskast. met schroevedraaiers, boormachines etc. Als ik iets moet hebben dan moet ie het pakken anders koop ik het nieuw :O Hij had laatst allemaal dingen laten slingeren (dozen mengkranen, lege batterijen) een hele stapel. Ik heb het opgepakt en overal tussen geparkeerd. Wat ik voorheen deed werkte niet. Ik ruimde op en dingen die ik niet wist zette ik bij elkaar achter de bank. Ik heb het toen een keer (4 verhuisdozen vol) al schreeuwend door de kamer geslingerd (geen kinderen thuis toen), het laminaat stukgemaakt per ongeluk etc.... Dat heeft geen indruk gemaakt... Dus sindsdien leg ik het gewoon in de eerste de beste kast die ik van hem tegenkom. Voor de gezamelijke rommel denk ik maar dati k hem er uit stuur als ons zoontje huilt snachts en ik laat glazen ook uit protest op tafel staan. Ons zoontje gaat er vanzelf mee aan de haal als hij smorgens met papa beneden is
hahahaha geweldig!! Hier heb ik een hekel aan de vaatwasser, maar echt ik haat dat ding! Dus ik heb een afspraak met manlief, dat hij dat ding regelt (en nog de vuilnisbak) en dat ik de rest doe. Ik zet dus ook geen glas in de vaatwasser, want als ik dat wel doe, dan ben ik elke keer de klos. En ja het komt voor dat het hele aanrecht vol staat, ik geef er niets om en na 3 dgn doet hij de vaatwasser wel.... hahaha Als hij niet roept, ik moet een overhemd aan, dan strijk ik ook niet. Vuile was mag op de zoldertrap, dat is het al richting boven, laat je het op je stoel liggen, dan ruim ik het niet op. Ik maak schoon maar ik ben niet de huissloof!
Alles wat niet opgeruimd is pleur ik naar het hok. Als ie wat zoekt qua gereedschap dan moet ie daar zijn. Hij haalt vaak gereedschap uit het hok, gebruikt het en het ligt daarna in de tuin of bijkeuken.. Hij is inmiddels al wel zover om de schoenen in de bijkeuken te zetten ipv ergens midden in de huiskamer. Jassen, tassen n broodbakken worden overal neergepleurd.. Ik zou het niet kunnen om echt alles te laten liggen. En begin ik mij al na 1 dag te ergeren
Toen ik er hier ook een keer de brui aan gaf, heb ik voor het opruimen van elke plek in huis eerst een foto gemaakt. Alle foto's naar mn man geappt. Hij werd gek van al die appjes. Toen opgeruimd en weer foto's gemaakt met de mededeling: dan weet je hoe het er opgeruimd uit ziet! Dat vond hij echt zo erg, dat hij mij na een weekend met zo'n zooi liet zitten, dus dat heeft zijn ogen geopend en voortaan mijn maandag minder vervelend gemaakt. Eerder weleens al zijn zooi op de bank gegooid, zodat hij het eerst moest opruimen voordat hij tv kon kijken, maar dat had geen effect.
Wat is dat toch met die mannen hè. Nou ben ik zelf ook schuldig, want ik ben echt niet opruimerig. Maar dan is de tafel een keer leeg en over het algemeen komt hij dan weer met wat thuis of heeft hij wat bestelt en waar ligt dan de verpakking? Precies op tafel. En we hebben ieder een stoel op de slaapkamer voor kleren die nog niet in de was hoeven, maar hij gooit het alsnog op de grond. Ik heb al wel voor elkaar dat hij zelf zijn was in de wasmand gooit, anders heeft hij geen schone kleren. Nou ja zelf. Tegenwoordig spant hij onze dreumes voor z'n karretje. Ze gooit nu uit zichzelf z'n kleren al bij de was
Haha dat doe ik nu ook. Laatst had ik zijn hele kast netjes opgeruimd, alles stuk voor stuk netjes opgevouwen. En wat denk je? Een week later lag het merendeel weer opgefrommeld in de kast. Nou prima, als ik gewassen heb vouw ik het op en leg ik het bovenop de rommel. Ik begin er niet meer aan hoor. Ts succes met je experiment! Ik hoop dat het wat uithaalt. Ik zou het iig niet kunnen
Ik ben trouwens gezegend met onze zoon van 6 die enorm opruimerig is! Zijn kamer is altijd spic en span, na het spelen wordt alles netjes opgeruimd en vieze kleren gooit hij uit zich zelf in de was. Hij zit qua opruimen echt bijna tegen het dwangneurotische aan, maar ik geniet ervan