de kinderen zijn 7 en 10, de was gaat altijd netjes in de wasmand (iedereen heeft ook een eigen wasmand op zijn/haar kamer). De kledingkast (de helft van mijn man) bemoei ik me niet mee, daar leg ik zijn schone kleren in en dan bekijkt hij het maar. Onze slaapkamer is oud (echt oud) dus nodigt ook niet tot opruimen,moet ik eerlijk toegeven. Boven speelt het probleem ook eigenlijk niet, kleding die vies is doet hij in de wasmand, kleding die nog aan kan legt hij op het kastje aan het voeteneinde. Het probleem speelt zich echt beneden af . De schuur is nu leeg, die zijn we aan het isoleren en dan wordt er electra, water en een verwarming aangelegd zodat er de wasmachine, droger, vriezer, oven en (eindelijk) een vaatwasser kan staan. Die moest dus opgeruimd worden, hij heeft alles buiten onder het afdakje gezet Datzelfde afdakje bakken we elk jaar de oliebollen onder, ben heel benieuwd hoe hij dat gaat aanpakken (ik doe in ieder geval niets)
Hier net zo'n man. Als ik hij een paar uur alleen thuis is met de kinderen is het net alsof er een bom ontploft is. Schoonmaken na het eten beperkt zich tot de vaatwasser en een deel van het aanracht. De muur en het gasfornuis laat hij voor wat het is. Allesreiniger, afwasmiddel en afwasborstel ligt verspreid over het aanrecht. Hij heeft nota bene zelf een schoenenkast gemaakt en nog staan zijn schoenen altijd op de grond bij de voordeur. Als je naar buiten wil breek je dus eerst zowat je nek. Als ik beneden kom als de kinderen naar bed zijn, ligt het speelgoed nog precies waar het eerst lag (de oudste twee ruimen gelukkig zelf alles op). Hij zit prinsheerlijk op de bank met een kop koffie (voor mij vaak ook één gezet, dat dan weer wel.) Tijdje geleden was hij een week vrij en sindsdien doet hij veel meer qua opruimen. Het viel hem op dat ik 9 van de 10 keer zijn zooi in handen had De oudste twee ruimen trouwens 1 keer per week zelf hun slaapkamers op. Elke maandag stofzuig ik grondig boven en dan moet de vloer leeg zijn. Tussendoor stofzuig ik om alle bouwwerken heen. Ze hebben allemaal een eigen wasmandje op de slaapkamer, er liggen dus geen kledingstukken op de grond. Ik zorg wel dat het in de badkamer komt. Triest dat een 6 en 4 jarige beter hun zooi voor elkaar hebben dan een man van 28
Misschien een tip, geleerd van hier. Elke avond voor de meiden naar bed gaan moeten ze hun speelgoed opruimen, wat blijft liggen verdwijnt in de prullenbak! Overdag zeg ik het ook een paar keer en voor ik ga stofzuigen moet het ook netjes zijn anders zuig ik het zo op! Als ze op bed liggen pas ik een mand en gooi ik daar alles in wat niet op zijn plek ligt en ruim ik het direct op! Werkt hier super! Manlief gooit altijd zijn spullen op de eettafel, voor hij naar bed gaat hou ik alles stuk voor stuk voor zijn neus met de vraag waar het heen moet.... gaat steeds beter! Soms zelfs dagen dat hij niets op tafel legt! Alleen zijn bierflesjes laat hij overal staan, staan ze voor vrijdag ochtend niet in het lege krat dan haal ik geen bier... dat werkt helemaal super! Vaak hoef ik niet meer te zeggen omdat het huis zo opgeruimd is vallen de flesjes veel meer op en ruimt hij het meteen op!
O my god!!!! Wat een herkenning hier!!!! Die van mij voldoet aan alle punten... Hij probeert soms een braadpan met zwart vet af te wassen ( als hij vlees bakt,stinkt het enorm en is het zwart,als ik niet thuis ben) hij snapt niet dat je het water heet moet hebben....dus die afwasborstel kan ook weer in de prullenbak ( gemiddeld 2 per week) grrrrrr..... Verder mieter ik inmiddels z'n schone kleren ook gewoon op een hoop in zijn kastgedeelte. Kopjes zet hij rechtop in de afwasmachine...zucht.... En als ik z'n was niet doe omdat het niet in de wasmand ligt begint hij gewoon aan mijn sokken :x die dan vervolgens ook onder de houtsnippers zitten.... Hij doet inmiddels wel de handdoeken in wasmand..die zeiknat zijn....Grommm....
oh ja inderdaad handdoeken laat die wel gewoon op de grond liggen om vervolgens zijn natte washandje in de wasmand te mikken, het liefst in die waar ik de rode en witte was in heb zitten :x Over boodschappen en koken heb ik niets te klagen, die doet hij, weet wat er nodig is en op is in huis. Hij kookt en ik was af (en dat hij voor elk dingetje een nieuw schaaltje pakt ben ik nu na 20 jaar wel gewend) Een afwasmachine krijg ik dus nog, tot nu toe doe ik het gewoon met de hand, vind ik niet erg maar hij komt echt niet op het idee om even een theedoek te pakken en toch te komen helpen Heel soms boent hij de afwasbak schoon in de keuken (vaak vlak voor er verjaardagsvisite komt) omdat die dan volgens hem niet schoon genoeg is. Mijn antwoord is ook altijd : " als jij denkt dat je het beter kan dan moet je het lekker zelf doen "
Ow sorry ik moet zo lachen om je protestactie. Ik zou dat hier ook wel willen doen, maar het probleem zit precies in wat jij zegt: ik ben de enige die het opmerkt en er last van heeft. Mijn gezinsleden maakt het geen moer uit of ze over tassen en jassen heen moeten springen en of de tafel vol met zooi ligt. De enige die daar last van heeft ben ik. Ik kan echt niet tegen zooi of rondslingerende spullen. Dus hier zou alles gewoon blijven liggen, ze trekken zich er niks van aan.
Nou dit is mijn conclusie inmiddels ook. Of ik moet mij er overheen zetten dat het hier een rommel is of ik moet zelf blijven opruimen. Het laatste is het geworden, want ik heb een hekel aan rondslingerende troep. Ter compensatie kookt hij bijna elke avond .
Bekend probleem dus 😂 Het is hier 5 dagen in de week netjes en opgeruimd thuis. Maar als hij op vrijdag thuis komt is het binnen een half uur een chaos 😂
Dat van je man komt m.i. door je schoonmoeder, maar dat je kinderen niet weten wat opruimen is, dat ligt toch echt aan jezelf! Hier gaat het ook nog niet zo goed (met name speelgoed opruimen en kleren in de wasmand, die blijven liggen op de plek waar ze ze uit doen. ), maar ik ben er mee bezig en het gaat steeds beter! Ben zelf ook niet zo opruimerig en mijn man ook niet, dus kost het ons extra moeite om het de kinderen te leren en zelf het juiste voorbeeld te geven.
De kinderen (en dan vooral de oudste) zitten nu in een verzuchtende fase, als ik vraag of ze even iets willen pakken dan komt er een zucht uit met de tekst : "ik moet ook altijd alles doen" . Ondertussen zijn ze er al wel achter dat iets drinken heel moeilijk wordt wanneer je je beker niet even bij de afwas zet . Mijn zoon stond vanochtend zelf maar zijn broodbak af te wassen,want die was dus, sinds vrijdag, al niet meer afgewassen (omdat die hem niet bij de afwas zet ) En nu vond hij hem zelf toch ook wel vies. Mijn experiment lijkt vooral op hun effect te hebben hopelijk gaat mijn man volgen. Heb ze ook duidelijk uitgelegd dat ik heus niet verwacht dat ze alles gaan doen maar dat , wanneer iedereen even zijn eigen spullen op de goede plek legt , dit voor mij enorm scheelt.
nou hier moeten ze ook gewoon, maar dat gaat altijd, elke dag met een hoop strijd. En dat komt echt niet door mijn invloed/opvoeding ik ben zo opruimerig als de pest. Mijn man is niet heel rommelig, heeft weinig spullen...maar ziet dingen gewoon niet.
Dat probeerde die van mij een tijd geleden ook. Was toen 6,5 jaar. Tot ik die dag precies hetzelfde deed. "Mama, mag ik wat drinken?" Ik: "*zuuuucht* ik moet ook altijd alles doen..." Heb het daarna niet meer gehoord. Hahaha super!
hahaha geweldig. Niet met opruimen, maar hetzelfde idee. Mijn zoontje (3 jaar) had wat chips gekregen en wilde nog wat. Ik zeg nee en toen ging hij achter de bank met gierende uithalen. Ik ernaast en ging meedoen. Nou hahaha die blik van hem hij hield wel meteen op.
Ik heb ooit een ex gehad die het ook niet zag. Terwijl wij in een zeer klein huisje woonden, maar hij vond de pc interessanter. Terwijl op nog geen meter afstand bijv. de aanrecht vol stond met afwas. Ik heb toen steeds postit briefjes op het pc scherm, op zijn telefoon, op zijn kussen, op de spiegel, etc. geplakt whaha Dat werkte wel
ik moet wel lachen om je actie. wat me wel verbaasd is dat je in het begin aangeeft dat je man klaagt dus wel heel apart dat hij nu niks zegt? mensen gaan pas iets aan hun gedrag doen als ze er zelf last van hebben zoals je zoon met de broodtrommel. dus proberen dat soort momenten zoveel mogelijk te creeren hahaha hier doen we elke avond een rondje door het huis als onze dochter op bed ligt. alles waar het hoort was controleren etc werkt perfect