hier ook geen tik.....in het begin van het peuteren wel eens een tik op zijn hand gegeven maar dan dacht hij hee mama boos tik op de hand.......ik boos op een kindje dan kan ik ook een tik op de hand geven dus daar waren we snel vanaf als hij nu stout is dan gaat hij na een waarschuwing even naar de gang en dat werkt super moet ik zeggen.
Ach, weet je, het is zo makkelijk om te zeggen dat een corrigerende tik uitdelen een teken van onmacht is. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het is makkelijk praten, maar er zijn natuurlijk legio situaties waarmee wij niet bekend zijn. En dan nog... Ik vind dat als je eigen kind jou een mep/ schop verkoopt omdat hij bijvoorbeeld zijn zin niet krijgt, best mag voelen wat hij bij jou heeft gedaan. Natuurlijk geef je hem geen harde mep, maar een kleine corrigerende tik, om te laten zien en voelen wat je kind bij jou heeft gedaan. Dat is geen teken van onmacht. Helemaal niet zelfs. Dat zou een bewuste keuze zijn.
Hier krijgt Astrid echt wel een tik wanneer er direct gevaar dreigt! Maar dit is niet iets wat wekelijks voorkomt. Ze heeft nu een tik of 5 mogen incasseren en allemaal hebben duidelijk gemaakt dat wat ze deed niet door de beugel kon!
Er moet hier gauw een slot op want het heeft eigenlijk ook niets met zwangerschap te maken vind ik...
Huh een slotje? hier zit een poll bij en bij die andere niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitslagen van die poll, want er wordt meer 'gepolled' dan gereageerd. Maar misschien is het wel een handig idee om dit topic naar de lounge te verplaatsen? Even off-topic: heeee maisy, ik heb het gemist, denk ik, maar ik zie dat je prinsje eindelijk is geboren! Gefeliciteerd meis!
Het heeft niet direct met zwangerschap te maken maar wel met opvoeidng. Hier ben je misschien tijdens je zwangerschap wel al mee bezig. Als iedereen elkaar respecteert hoeft er niet meteen een slotje op denk ik. Elmo
ik weet het niet, ik heb vroeger wel eens een tik op mijn billen gehad, en ben daar echt niet slechter van geworden zoals ze dat zo mooi zeggen. Maar aan de andere kant, als het niet nodig is dan is het beter om op andere manieren iets duidelijk te maken. Ik vind het in ieder geval geen teken van onmacht, maar ik zou wel de voorkeur geven aan je kind op de gang zetten ofzo.... Maar als je als ouder als je boos bent je kind een keer bij de arm pakt daar krijgt een kind niks van..... Ik vind het een moeilijk onderwerp om een duidelijke mening over te geven.....
Zowiezo is een tik geven geen pak slaag in mijn ogen. Een keer stevig bij de arm pakken of een tik tegen de broek daar zie ik geen kwaad in. Ik ben er geen slechter mens van geworden en heb er ook geen psychische klachten aan over gehouden. Als mijn moeder dit deed dan wist ik meteen dat ik echt veeelste ver was gegaan, erg doeltreffend dus. En ik houd niet minder van mijn moeder, misschien zelfs meer omdat ik door haar weet wat wel en juist ook wat niet door de beugel kan.
Ik heb mijn dochter ook af en toe wel een tik op dr handjes gegeven hoor. Houden ze echt geen trauma van over. Er blijft een heel verschil tussen een tikje op die handjes of een heus pak slaag. Beetpakken waardoor ze schrikken kan ook heel goed werken, is ook weer heel anders dan flink door elkaar schudden. Een tik in het gezicht vind ik dan weer niet kunnen. Wat mijn moeder deed als ik het te bont maakte en ver over me toeren raakte was (op dokters advies) een plensje water in me gezicht. Dat hielp geloof ik ook. Oude kennissen van mij zette hun knul onder een ijskoude douche als ie fout was geweest met kleren aan en al..Dat vind ik persoonlijk ook te ver gaan. Het is idd...waar trekt men de grens en hoe voorkom je dat een tik overgaat in harde klappen?
Als ik even mijn ongezouten mening mag geven. Ik vind het onzin om te roepen als je je kind een corigerende tik geeft dat je het psygisch zou belasten. Ik heb vroeger ook wel eens een tik gekregen en ik ben geestelijk helemaal in orde. Er zijn uiteraard gradaties helemaal mee eens . Er word naar mijn mening iets te vaak snel geroepen dat iets pedagogisch gezien niet verantwoord is. Een kind echt slaag geven nee daar ben ik absoluut tegen maar een kind dient wel te weten waar de grens ligt en sommige kinderen gaan hoe dan ook steeds weer een stap verder als je ze op het straf stoeltje laat zitten . Beloningen zijn erg belangerijk en mijn kinderen krijgen die dan ook maar op een gegeven moment als niets meer werkt vind ik een tik voor de billen echt wel kunnen even laten schrikken is niets mis mee . jet
hoe gekker kan het worden... ik heb vroeger ook echt wel af en toe een pak voor mijn reet gekregen hoor, en ben er totaal niks minder op geworden, als ik niet af en toe een tik voor mijn reet had gehad, had ik nu waarschijnlijk een verbrand schnitzeltje geweest.... als jij een lekkere kop thee voor je hebt en er valt iets van de tafel af en je kind (iedereen weet dat ze watersnel zijn) wil dat kopje pakken, heeft het weinig effect en nut om het uit te proberen te leggen dat het gevaarlijk is om aan die thee te komen omdat ze er van kunnen verbranden en naar het ziekenhuis moeten...als jij (ik) ze een goede tik op hun reet geven denken ze er echt wel aan dat ze daar niet aan moeten zitten hoor... de meningen zijn er simpelweg over verdeeld, ik ben van mening dat als jij je kind af en toe een tik voor zijn reet geeft het er echt niet minder van wordt sommige dingen kun je nou eenmaal niet op een "gewone"manier (praten) aan het verstand brengen.... de keren dat ik de kids op hun reet heb gegeven is tot nog toe op 1 hand te tellen maar de keren dat ze ze hebben gehad heeft echt wel het nodige effect gehad hoor....zijn daarna altijd uit de buurt van het gasfornuis gebleven, proberen niet meer aan koffie(thee) etc te komen...
Ik ben ook voor een "corrigerende" tik. Niks mis mee, de beargumentaties zijn al redelijk goed gegeven. Ik heb ook wel eens een tik mogen ontvangen en ben er niet slechter van geworden, ik heb de liefste mama van de wereld!
Her en der lees ik dat een tik als laatste redmiddel wordt gezien, zo van dan snappen ze het tenminste. Maar wat als die tik op een gegeven moment ook niet meer helpt?
Als die tik niet meer helpt, komt dat omdat het regelmatig gebeurt, dus dan is het geen laatste redmiddel meer.
Dan interpreteren wij teksten waarschijnlijk op een andere manier.. Ik vind dat er te makkelijk wordt gedaan over corrigerende maatregelen door middel van een tik of pak op de billen