Ik spreek mezelf niet tegen, maar ik geloof dat ik niet goed begrijp wat je bedoeld Loeki Maakt verder ook niet uit. Zoals ik al zei: ik spreek alleen uit eigen ervaring en IK heb er wel van geleerd.
tja.. ik kan geen antwoord geven elk kind is anders. Bij mijn oppas kindje(van beste vriendin) wij behandelen onze kinderen allebei als eigen, zien ze ook als eigen. maar een ``tik bij haar.. nee Zij is meer een kind waarbij je op je knieen moet gaan zitten en duidelijk met haar moet praten. MAAARR.. met mijn eigen dochter.. die beet,schopte en sloeg en heb haar idd wel eens terug gebeten. en ook wel eens een corr. tikje gegeven niet dat ze er wat van heeft maar alleen dan wist ze dat de maat vol was. Kan blijven praten en op haar stoel zetten.. geeft geen indruk op haar. Slaan ben ik op tegen.. moet het ook niet zien. maar tussen een tik en tik zit echt wel een verschil. Mijn dochter is best hardhandig en moet je soms even vastpakken en met een lage stem roepen``nou is het klaar`` nu is ze bijna 6 en het gaat nu alleen maar goed.. tuurlijk moet ik haar wel eens goed waarschuwen of eventjes beet pakken. Maar geen corr. tik meer niks meer. Maar elk kind is anders... je kan op de eerste plaats natuurlijk altijd je kind op een andere manier straffen. Bij mijn dochter is dat nu.. ``als jij niet naar mama luistert,luister ik niet naar jou.. en dat werkt hihi want ze is gek op kletsen!
wat is het verschil tussen een tik en echt slaan? zelfs dreigen met slaan vind ik niet nodig , probeer je dan je kinds gedrag te sturen met angst/pijn? wat is de hele bedoeling?
Ik heb de tikken die mijn moeder vroeger wel eens uitdeelde ook psies zo ervaren: als een wanhoopsding, en zag het eerder als signaal dat ik goed op dreef was. Ik denk dus ook dat het zinloos is maar ik zal niet gaan beweren dat ik het nooit zal doen. Eerst maar eens zien wat voor kind ons kind gaat worden en wat voor moeder ik ga worden. Ik hoop wel echt dat ik het anders zal kunnen oplossen dan met een tik, vanwege m'n eigen ervaringen.
Ik vind dreigen om je kind te slaan helemaal uit den boze, zo maak je je kind alleen maar bang, en dat vind ik echt erg.
ik zei ook altijd dat ik het nooooooit zou doen. Los het ook echt 9 van de 10 keer anders op, maar het gebeurde toch wel eens hoor. @moonique ik kan je niet mijn mening uitleggen tussen het verschil. allebei hoort niet, daar geef ik je gelijk in. maar ook ik ben niet perfect.. en soms is het de enigste wat doordringt bij mijn dochter. Goed praten doe ik het niet. Naar kinderen schreeuwen vind ik ook erg maar ja ook genoeg mensen die het doen. dat is nou echt waar mijn dochter niet tegen kan dus dat doe ik totaal niet.
idd soms zie ik een moeder haar arm opheffen en zie je dat kindje helemaal in elkaar kruipen nou dan komt idd stoom uitmijn oren
je moet je kind helemaal nergens mee dreigen, dat heeft helemaal geen zin. Een kennisje van mij dreigt ook.. NIet doen, anders zet ik je in de auto? Tsja.. alsof ze dat zou doen! Als je ergens mee dreigt, dan moet je het dus bij niet luisteren ook ten uitvoer brengen in mijn ogen. Dus tsja.. kijk uit waarmee je dreigt. Oveirgens heb ik vroeger ook de nodige tikken gehad. Sommige daarvan waren ook best behoorlijk! Tsja.. ik ben er niet slechter van geworden..Ik neem het mijn ouders ook niet kwalijk en ik zie in waarom (en tuurlijk was het ook uit onmacht) ze dat gedaan hebben. Wel vind ik dat je kind op een gegeven moment te oud is om een tik te geven. Dan moet je toch wel via woorden kunnen overbrengen waarom iets niet kan!
Hand opheffen om met vlakke hand te slaan, zie ik dus ook niet als corrigerende tik. Maar ik zie ook wel eens moeders in de supermarkt hun kinderen eens flink bij de arm nemen en toespreken dat de maat NU vol is. Dat kan ik wel waarderen, je hoeft je als moeder ook niet voor schut te laten zetten door je kind. En discusieren met een kind van bv 2 jaar gaat mij persoonlijk echt te ver. Als ouder vertel jij wat wel en niet mag/kan.
Ik denk dat als je als opvoeder er zo makkelijk over denkt, je inderdaad niet voor de tikken moet gaan. Die grens wordt steeds lager en de tikken steeds harder en dan wordt het mishandeling. De tikken die astrid heeft gehad heeft haar dus wel geleerd dat gasfornuis, hete dranken en sommige andere gevaarlijke dingen echt off limits zijn. Zodra ze dit dus ook ziet, zegt ze auw! en wijst ze naar het gevaar! En loopt er met een grote boog omheen!
Idd wat Gupsie zegt zie je ook veel, maar dat heeft te maken met het feit dat veel ouders in mijn ogen inconsequent zijn. Als mijn nichtje stout was dan dreigde ik ook, nu ophouden of anders zet ik je op de gang. Ze kreeg 2 waarschuwingen en bij de derde keer zette ik haar echt op de gang voor een paar minuten. Je moet idd geen dreigementen uiten die je toch niet (wilt/kunt) uitvoeren Zo heeft ze ook een periode gehad dat ze iedereen moest knijpen. Inclusief mijzelf en de dieren, nou dan kneep ik even terug als ze na meerdere waarschuwingen nog niet inzag dat dit niet kon. Zie je, dat doet Manuela en de poesjes ook auw. KLAAR!
Ik schrik er wel van dat de meerderheid 'ja geen probleem"heeft..ook omdat die reactie nogal nonchalant staat.. Ik werk met jongeren met ernstige gedragsstoornissen..en zelfs deze kinderen/ jongeren kun je 'aan'zonder ze te slaan. iemand voor zichzelf of zn omgeving effe beschermen door hem of haar vast te houden (of zijn hand) vind ik wat anders..Maar ik vind slaan niks meer dan je eigen machteloosheid en frustratie en ik word er niet goed van dat mensen er nog steeds zó makkelijk over denken.. natuurlijk hebben we allemaal wel es een tik gehad en "zijn we er ook allemaal niet aan dood gegaan"..maar denk je eens in hoeveel kinderen die tikken ook krijgen maar dan net iets harder..en hoeveel omstanders dit zien gebeuren en wéten maar er niks van zeggen omdat die grens zo vaag is! Daar komt bij dat je een kind ook geen gif voert om hem te leren dat het gevaarlijk / verboden is. Je laat een kind ook niet stelen om hem te laten voelen dat t strafbaar is etc etc...waarom dan wel slaan en tegelijk de boodschap meegeven dat slaan verkeerd is? ..Onduidelijker kun je als volwassene niet zijn denk ik..Je geeft twee signalen af en gata er vanuit dat het kind in staat is deze te koppelen aan een bepaalde situatie/ omgeving/persoon e.d. veel kinderen kunnen dit helemaal niet en snappen dan ook niet wat ze verkeerd deden als ze iemand op school geschopt hebben... Mijn mening is dan ook: asboluut iet! en niet omdat een kind van één tik schade op zou lopen.. Maar om bovengenoemde redenen.
Ik ben het trouwens wél eens met manuela..Maar dat is gewoon heel adequaat spiegelen...heel duidelijk dus.
Ow en nu ik mijn antwoord over lees en de rest nog eens goed lees zie ik een bekende van de juli mama's..Mijn voorbeeld lijkt op jouw gericht, dat is niet zo bedoeld hoor, is puur toeval..(dat je dat niet gaat denken)
tja dit is weer zo'n discussie die heel simpel uit zijn verband kan worden getrokken... daar waar ik zeg mijn kind een tik te geven omdat het bij iets gevaarlijks in de buurt komt (kokend water, een hete gas pit, een pan op het vuur etc etc) daar komen de psychiaters onder ons alweer om het hoekje kijken met het hoe en wat er allemaal kan gebeuren met zulke kinderen... tegen een tik met vlakke hand op de reet is niemand minder geworden en soms is dat nodig om een kind iets uit te leggen, het ene kind zal iets wel begrijpen als je er mee praat een ander kind moet het of zelf ervaren (en daar zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd) en dan ben ik het liever voor door mijn kind zo te laten schrikken dat ze nu aan iets zit wat ECHT niet mag, dan proberen te praten en uit te leggen waarom het niet mag om vervolgens 3 dgn later met haar op de EHBO te zitten omdat ze nog te klein is om te begrijpen wat ik haar nu verteld heb, terwijl die klap echt wel ff blijft hangen en ze weet dat ze er nog 1 zou krijgen als ze het nog een keer zou doen... nou ja alle respect voor de ouders die liever bij de EHBO zitten of doorgestuurd moeten worden naar een of ander brandwonden centrum dan dat ze hun kind laten schrikken....SCHRIKKEN dmv een tik, en niet BANG maken dmv een KLAP zit namelijk een heel verschil in hoor psychiatertjes....
en in discussie met mijn kind ga ik zowieso nooit, ik loop dan lekker door en laat mijn kind lekker tegen zichzelf praten dat zijn ze zo zat hoor... of ff lekker pesterig het handje omhoog en met de vlakke hand naar de kleine toe "praat maar tegen mijn hand"
Ik vind dat een tik kan op het moment dat je kind echt door heeft wat hij/zij aan het doen is, als hij/zij je echt bewust aan het frustreren is. Maar voor mij is dat dus vanaf een jaar of 5/6 of zo. Eerder kan ik me wel voorstellen dat het uit onmacht een keer gebeurd, dan is er ook niet gelijk een man overboord, maar vantevoren bedenken van als hij/zij dit of dat doet geef ik een tik, daar ben ik niet voor.