Beetje heel kort door de bocht om te zeggen dat je er gewoon voor moet zorgen dat je kind niet bij het gasfornuis kan komen te staan, misschien gebrek aan ervaring met kleinekinderen of de verwachting dat jij de perfecte ouder bent die het wel even anders zal doen dan alle andere ouders Neem van mij aan dat een kind vliegensvlug is, dat zal je ooit ook merken in het zwembad, zo speelt het lekker voor je ogen, zo komt er een vliegje in je oog die je eruit haalt waarbij je 1 oog open probeert te houden en waarna het kind direct weer uit je zicht is voor jij het in die 4-5 sec. (die een eeuwigheid lijken te duren) je kind weer in het zicht hebt, kan het net zo goed zijn dat het in die luttele seconde per ongeluk aangestoten is geworden door een ander kind-persoon waardoor het onder water komt en jij het niet snel genoeg terug ziet Een mens kan nog zoveel willen maar het lukt gewoonweg niet, het gebeurt elke ouder wel eens dat het zijn kind een paar seconden niet ziet, en als jij net van het gas wegdraaid om een spatel of weet ik veel wat te pakken kan in die luttele seconde jouw kind achter je staan (jaja ze zijn echt muisstil soms) om te willen kijken wat er in de pan zit .. En als jij denkt dat je er op een pratende manier voor kunt zorgen dat je kind inziet dat het gevaarlijk is, vindt ik jou een knappe tante .weet je hoe ze er bij uit de buurt blijven omdat je ze op dat moment goed laat schrikken door ze een tik voor hun reet te geven, of ze later als het gas uit is ze maar laten voelen aan het gaspitje .nou waar zou jij voor kiezen vraag ik me af, dat je kind later als jij je hebt omgedraaid toch zelf wil uitvinden of het nou wel of niet gevaarlijk is want kinderen nemen niet altijd alles van de ouder aan, ook daar kom je vanzelf wel achter of dat je dat voor kunt zijn door ervoor te zorgen dat ze nooit meer vergeten dat ze daar niet bij in de buurt moeten komen? (of door een tik, of door ze de hete gaspit te laten voelen) Want echt ik heb het de oudste maar een keer zelf laten voelen hoor, die heeft 2x een pak voor zin broek gehad en nog wilde ie er aan zitten, toen heb ik het gas uitgedraaid en gezegd voel maar dan nou ja dan weet je het wel he, koude kraan open, jankend kind met zijn vingertje onder de koude kraan, maar hehe hij had het eindelijk begrepen, gelukkig zo goed dat ie nu als zijn zusje wat ziet of naar mij toe wil naar de keuken hij haar waarschuwt dat ze er weg moet blijven omdat dat gevaarlijk is en zeer doet als ze eraan komt . Lekker psychologisch allemaal maar zet niet altijd zoden aan de dijk,,,, Ik houd van een ouderwetse gedegen opvoeding en mijn kinderen zijn beide stapel en stapel gek op me ondanks die tikken (op 1 hand te tellen voor beide) die ze van me gekregen hebben, en mijn moeder en ik zijn 2 handen op 1 buik ondanks de tikken die ik gekregen heb, en ik snap nog niet dat het er maar zo weinig zijn geweest en tja diegene die er een trauma aan over hebben gehouden en het haar ouders verwijt, dat zullen dan ongetwijfeld geen tikjesmaar klappen zijn geweest en daar zit een heel groot verschil in, maar leg dat die moraalriddersmaar eens uit .
@ Smoekie: Ik zou persoonlijk de gaspit niet laten aanraken. Maar voor de rest ben ik het met je eens. Ook ik heb dingen geleerd, met wie-niet-horen-wil-moet-maar-voelen. En ook ik ben de beste maatjes met mijn moeder, en zou als ik ooit kinderen krijg er geen problemen mee hebben om ze bij haar als oppas achter te laten. Er is inderdaad een groot verschil in een pak rammel (die ik ook wel eens heb gehad... twee keer in mijn hele leven, maar toen had ik het ook echt te bont gemaakt), en enkele opvoedende tikken. Inmiddels is er een nieuwe trend die ik op straat hoor sinds de corrigerende tik in de verdom hoek kwam. Ik heb letterlijk twee verschillende mensen tegen hun peuter op straat horen roepen. "En nou hou je op. Anders trek ik heel hard aan je HAAR!" Heb ook gezien dat een van die moeders het haar greep en trok alsof het een arm was. Tja...
De reden waarom jij als lerares geen opvoedkundige tikjes mag uitdelen,Loek, is simpelweg omdat het andermans kindertjes betreft... Jij bent er niet voor de opvoeding maar om deze kindertjes les te geven... Zullen best etters tussen zitten, arme jij! T zou niks voor mij zijn hoor. Wij hebben hier op school wel een lerares gehad die 1 kindje zo hard in zijn wang heeft geknepen omdat hij niet wilde luisteren dat t wangetje blauw zag... Ze heeft uiteindelijk zelf ontslag genomen... Nogmaals ik blijf erbij dat je als ouder best een tik op de vingers mag geven. Als ouder dan he...laat nou niemand anders een vinger uitsteken naar mijn kinders...
Ik denk dat je hiermee bedoeld een ieder die in het traject van de opvoeding zit? Als je dat bedoeld, nee. Dan alleen maar mijn man en ik. Dit omdat wij het met een bepaalde beweeg reden op een bepaald moment zouden geven...en niet gewoon lukraak. Als Jan-en-alleman het zou doen, dan snapt het kind denk ik, uitiendelijk niet meer waneer en/of waarom het een tik krijgt. En dan loop je je doel voorbij. Verder zou ik natuurlijk ook gebruik maken van de andere opties hoor. Dus voor straf op de gang, of in de badkamer, favoriete programma op tv niet mogen kijken.
neem aan dat jij niet bedoelt of jij als opvoeder mijn kind een opvoedende tik mag geven, want als dat zo zal zijn zal hetgeen ik uitdeel geen opvoedende tik zijn.... niemand anders dan ik of mijn man zal mijn kind een tik (geen klap-slaag o.i.d) geven wee degene die ooit het lef zal hebben om dat wel te doen....
haha, nou jullie zijn de eerste ouders die niet vinden dat ik verantwoordelijk ben voor de opvoeding, dat is een pak van mijn hart, ben heel blij dat ik nu kan zeggen dat alleen ouders verantwoordelijk zijn, hoef ik die ettertjes zoals je het noemt iig geen normen en waarden meer aan te leren, dat scheelt me een hoop werk. Dus ieder opvoeder moet in staat zij je kind op te voeden zonder tikken of zelfs maar enige vorm van aanraking, maar jij als ouders hoeft dat neit te kunnen. Idd iedereen mag zonder diploma ouder worden. Nee serieus. ik zeg echt niet dat ik mijn kind geen tik zal geven, maar ik blijf bij het standpunt dat ik het in alle gevallen en in alle omstandigheden fout vind. Dus als ik het goed begrijp: je kind mag jouw niet slaan je kind mag de hond niet slaan je kind mag een ander kind niet slaan een ander mag jou niet slaan maar JIJ mag je kind wel een tik geven. Nee dan is het me helemaal duidelijk.
Jij bent er in ieder geval niet voor om mijn kind een tik te geven om welke reden dan ook. Zal jij als lerares dat wel doen tja dat antwoord zal elke ouder zich wel in kunnen denken . Jij (als lerares) bent er voor om mijn kind datgene te leren waar jij als lerares voor hebt geleerd (rekenen-schrijven-aardrijkskunde etc etc al dat soort dingen) jij mag als lerares mijn kind aan spreken op zijn of haar gedrag als deze niet normaal is, jij mag mijn kind straffen (in de hoek zetten-apart zetten, de klas laten vegen etc etc) als het zich niet gedraagt in de klas om welke reden dan ook. IK als moeder ben er voor om mijn kind de normen en waarden bij te brengen die het nodig heeft, om mijn kind een leuk en lief kind te laten zijn (dat sommige ouders daarin falen tja dat is niet mijn ding) Ik ben tot op heden in staat geweest om met een paar tikken (op 1 hand te tellen) mijn kinderen tot dusver op te voeden dat ze zowel op school als ergens anders graag gezien zijn, ze zijn lief, netjes, hebben bij tijd en wijle hun eigen grote kindermond zijn ondeugend zoals een kind hoort te zijn, dus tot dusver geen klagen Dat jij het fout vindt is jouw mening, jij probeert het liever met praten maar niet janken als je kind ooit eens een pan met kokend water omver trekt omdat jij als perfecte moeder niet gezien heeft dat het in de keuken is geslopen .en je eigen daarbij verwijtend dat je het nog strengen toe had moeten spreken toen je het kind uitlegde dat dat gevaarlijk was .. Dus idd wat je zegt is waar Mijn kind mag mij niet slaan, Mijn kind mag de hond niet slaan, Mijn kind mag een ander niet slaan (wel terug slaan) Een ander mag mij best slaan hoor, maar hoek toch zeer zeker heel goed terug En idd ik mijn mijn kind een TIK geven (niet SLAAN) en daar stappen teveel overheen die zien het verschil niet tussen een TIK en SLAAN .. blij dat het je duidelijk is
Je mag als leerkracht niet als eerste slaan. Als een leerling jou eerst slaat, mag je je wel verdedigen. Ik werk ook als leerkracht,met leerlingen die allemaal een gedragsstoornis hebben. Zelfs toen ik hier nog niet werkte, kan je je ogen de kost geven. Er zijn zoveel leerkrachten die een leerling wel eens hardhandig bij een arm pakken. Ook dat kan echt wel pijn doen! Nog een voorbeeld: zo was er eens een collega die in het gezicht gespuugd werd door een kind dat dat al veel vaker bij leerkrachten had gedaan. Zij was de eerste die dat kind een paar spetters terug gaf. Hij heeft het nooit meer gedaan. Als leerkracht heb je je aan regels te houden en uiteraard zal het dan ook geen seconde in mijn hoofd komen om een leerling te slaan. Maar als ouder kan je andere ideeen hebben. En een opvoedkundige tik geven als ouder is zover ik weet nog steeds niet verboden. Als leerkracht wel, omdat het andermans kinderen betreft en niet iedere ouders zal er logischerwijs van gediend zijn als er lijfstraffen uit worden gedeeld. Want iedereen is tenslotte verschillend, toch? Ik ben heel benieuwd naar je antwoord...
Deze wilde ik jullie niet onthouden meiden! Dagboek van een peuter Vorige week... Maandag Sinterklaas gaan halen bij oma en opa. Alleen knikkers gekregen. Stom speelgoed. Heb knikkers op de keldertrap gelegd; oma naar beneden getuimeld. Niet erg. oma toch al oud en versleten. Er waren geen knikkers kapot. Mep gekregen; met knikkers spelen mag niet. Dinsdag Hele toffe dag; heb nichtje Suzy gezien op begrafenis oma. Hele dag doktertje gespeeld. Heel leuk en plezierig. Mama kwaad, papa kwaad, tante Angel kwaad, Suzy niet. Heb mep gekregen, Doktertje spelen mag niet; een vak leren is verboden. Woensdag Hier en daar in huis chocoladekorrels gelegd. Papa denkt dat het muizestrondjes zijn en is muizenvallen gaan kopen. Heb korrels opgegeten; mama viel flauw. Heb mep gekregen. Lekkere chocoladekorrels eten is verboden Donderdag Heb voor 20 knikkers een hele mooie witte muis gekregen. In een doosje gedaan en mooi verpakt; cadeau voor mama. Mama eerst heel blij, daarna kreet gegeven en flauw gevallen. Papa weer heel kwaad. Heb mep gekregen. Cadeautjes geven is verboden. Vrijdag Papa sloot mij op in de kelder; is leuk. Heb van aardappelvoorraad frietjes gesneden om mama te helpen. Zwaar werk; wel 100 kilo aardappelen. Heb mep gekregen. Mama helpen is verboden. Zaterdag Papa sloot mij op op zolder; ook heel leuk. Heb papa geholpen en dakgoot schoon gemaakt. Er stonden veel mensen op straat. De brandweer is me van het dak komen halen. Papa kwaad; mep gekregen. Papa helpen is verboden. Zondag Papa sloot mij op in het tuinhuisje. Had het koud en heb een vuurtje gestookt. De brandweer is weer gekomen. Toffe mensen; spuiten alles nat. Weer een mep gekregen. Warm hebben is verboden. Maandag Wou de brandweer nog eens terugzien. Heb gebeld en ze zijn gekomen. Mama kwaad en de brandweer ook. Heb mep gekregen. De brandweer graag zien is verboden. Dinsdag Stille dag vandaag. Heb niets gedaan. Mama heel ongerust en vervelend. Niks doen is niet leuk en eigenlijk verboden. Woensdag Op bezoek bij opa. Toen hij me zag staan kreeg opa schuim op zijn mond. Mama sloot mij op in de keuken. De stoelen van opa waren veel te hoog. Heb ze korter gemaakt met de zaag van opa, nu zijn ze juist goed. Mama kreeg schuim op haar mond. Heb mep gekregen; opa helpen is verboden. Donderdag Met papa naar de kliniek gegaan om opa en mama bezoeken. Iets kapot aan de zenuwen. Waarschijnlijk familieziekte. Dokter stak met naald in mama haar arm. Heb met de andere naald die daar lag de stouterik in zijn gat gestoken. Dokter kreeg ook schuim. Van papa mep gekregen. Mama beschermen is verboden. Alles is verboden denk ik, behalve kinderen meppen.
Deze kan ook nog... 05:30 Wakker geworden, gehuild. Wilde bij papa en mama in het grote bed. Mocht niet. Nog harder gehuild. Mocht wel. 08:30 Moest melk drinken. Wilde niet, wilde cola zoals op TV. Woest gebruld. Hielp niet. Melk vies, bijna dood. 09:00 Pijp in papa's koffie gedaan. Papa boos. 09:15 Zeep gleed uit in bad. Mama nat. Mag niet met zeep spelen. Zeep in mond gestoken. Nooit meer doen, smaakt vies. 09:45 Reuk op mat gegoten. Mat van kleur veranderd en raar ruiken. Nog meer reuk op gedaan. Nu goed ruiken. Mama boos. 10:10 In papa's werkkamer geweest. Vliegertjes gemaakt van papa's papieren. Ben buitengevlogen, net als vliegertjes. Spijtig! 10:45 Sleutel uit kast getrokken. Weggestopt. Mama wilde hem terug. Eerst snoep gevraagd, dan sleutel teruggestoken. 11:00 Worm gevonden. Wilde weten of hij kon zwemmen. Zonk. 11:30 Kalender afgescheurd tot 6 december. Gewacht op Sinterklaas en Zwarte Piet. Kwamen niet. 12:00 Kalender verder afgescheurd tot 6 december. Gewacht op Sinterklaas en Zwarte Piet. Kwamen niet. 12:30 Moest pap eten. Geweigerd. Wou frieten met stoofvlees. Stoelen omvergegooid en pap naar papa gesmeten. Kletsen gekregen op blote poep. Rest van pap toch maar opgegeten. 13:00 Middagrust in bed. Kon niet slapen. Pluisjes van deken getrokken, in neus gestoken. Terug eruitgehaald, waren nat. Heb ze maar onder bed gestoken. 15:00 Rood potlood gevonden. Op deuren getekend. Slaag gekregen. Alles zelf moeten uitgommen. 15:35 "Dju, dju miljard" gezegd. Mocht niet. "Ju, ju paard" mag. 16:00 Behangpapier van muur getrokken. Zo veel mooier. Mama vond van niet. Bijna doodgefolterd. 17:45 In mama's handtas gekeken. Poeder op kanarie gedaan. Kanarie nu lekker ruiken. Mama niet weten. Beter ook zo. 18:15 Kat bij staart gepakt. Krabte. Klets gegeven. Krabte nog. Meer kletsen. Werd kwaad. Best afblijven, poes gevaarlijk. 19:00 Moest weer gaan slapen. Wou niet. Wou Dallas zien. Mocht niet. Blokje naar TV gegooid. TV kapot. Niemand kon nog zien. Ikke niet zien, niemand nog zien. Hihi! 19:30 Ben toch gaan slapen. Hoorde mama tegen papa zeggen: "'t Is toch zo'n braaf manneke..."
maar....mag dat dan wel....je kind bij de arm pakken? Want dat is ook onmacht, of niet of (wat mijn moeder vroeger deed) mij bij de kin pakken zodat ik haar goed aan kon kijken als ze iets duidelijk wilde maken..... Er zit z'on wereld van verschil tussen slaan en een tik geven..... Een corrigerende tik die sporadisch voorkomt, of je kind bij de arm pakken, volgens mij is daar nog geen kind slechter van geworden. Persoonlijk vind ik dat er hier wel een beetje overdreven word, we hebben het hier niet over kindermishandeling, en als ik de verhalen zo lees is er geen moeder die wekelijks een tikje uitdeeld maar zijn het echt indicentele gevallen. De vrouwen die hier heel hard roepen dat een tik niet goed is, die schreeuwen misschien wel heel erg tegen de kids, of doen andere dingen die misschien wel veel slechter zijn dan bijv. 4 corrigerende tikken in een kinderleven. Het stoort mij dat er wordt gedaan alsof ouders die wel eens aan een corrigerend tikje doen, hier worden afgeschilderd alsof ze slechte ouders zijn, want daar geloof ik nl. helemaal niks van. Ook ik ben voor een 'ouderwetse' opvoeding (tot op zekere hoogte) en niet voor een leuke vriendinnenrelatie met je dochter van vijf als je begrijpt wat ik bedoel. Een kind die af en toe een corrigerend tikje heeft gehad wordt echt niet in de psyche aangetast!
Wij zijn nooit geslagen, mijn broertje, zusje en ik. Niet nodig namelijk. Negeren en wegzetten helpt veel beter. Mijn broertje moest vaak op de gang, totdat hij of gekalmeerd was of zijn excuses ging aanbieden. Ik ben dus tegen slaan of een tik geven. Maar het mag ook wettelijk niet meer, dus dan is het nog makkelijker, toch?
Ja hoor, het mag nog steeds. Ze willen wel een nieuwe wet invoeren die hiermee te maken heeft. Het volgende stukje gaat daarover: Een tik op de vingers die voorkomt dat een snoeppot geplunderd wordt, mag straks nog. Maar achteraf opzettelijk een kind fysiek of geestelijk pijn doen uit opvoedkundig oogpunt niet meer. Dat vindt niet alleen minister Piet Hein Donner (Justitie). De meerderheid van de Tweede Kamer steunt zijn plan om dat in het Burgerlijk Wetboek te verbieden. En ik vond trouwens een artikel uit de elsevier. Voor degene die het interressant vinden...hier is de link: http://www.elsevier.nl/lifestyle/gezond ... index.html
Een tik op de vingers kan voor mij, zolang het bij een tik blijft en geen echte lel wordt. Mijn ma sloeg steeds recht in m'n gezicht als ik iets mispeuterde (ik was dan ook een echt stout kind, deed alles om haar het bloed vanonder haar nagels te krijgen) en ik heb altijd al gezegd dat ik dat nooit zal doen. Al bijna 7 jaar in geslaagd Het lost niets op, dat slaan...
Ik zou niet weten wat ik dan zou moeten doen wat veel slechter is als jij zegt. Ouders die wél een corrigerende tik uitdelen worden hier helemaal niet afgeschilderd als slechte ouders. Er wordt hier gezegd dat het niet nodig is. Bovendien de ouders die niet slaan worden hier toch ook 'moraalridders' genoemd? Dat stoort je niet?
Mijn opvoeding (en heb supergoed band met mijn ouders, ben nog nooit bang voor ze geweest) Voordeel van de pampers is dat ze niet voelen dat je slaat maar wel schrikken (je kan ze zo een beetje betrappen of wat ze verkeerd aan het doen zijn, heeft niets met slaan te maken. Ben regelmatig op de pampers getikt (vallen deed meer zeer haha) Ik kreeg een tik op mijn handen als mijn moeder mij had gewaarschuwd (tot 3 keer dat ik ergens niet aan mocht komen) daarna kreeg ik een tik om over te laten komen dat het serieus meende en het geen grapje was. Snoepjes pikken uit de snoeppot = betekende snoeppot leegeten tot je kotsmisselijk was , geloof me dat heb ik geloof ik 1 gedaan en mijn zusje ook nog een keer daarna was het duidelijk dat dat de consequentie was. Als ik een snoepje wilde kon ik daar om vragen en eigenlijk kreeg ik het altijd wel (waardoor ik minder zin kreeg om te pikken of om zoiezo om een snoepie te vragen) Ik kon heerlijk hysterisch huilen en schreeuwen in een bepaalde periode als ik iets niet mocht en mijn pa zette me weleens onder de koude douche, niets aan overgehouden maar dat is iets wat ik bij mijn kinderen niet zou doen (vond het beschamend gevoel als ik daar zo stond) maarja het had wel het gewenste effect zullen we maar zeggen. Ons mam gaf ons ook een tik op de vingers als we inderdaad "gevaarlijk" bezig waren (stopcontacten, heet water e.d.) Verder had je op de trap zitten (wat geen enkel effect had want vond ik helemaal niet erg) Naar je kamer sturen (yeah right alsof dat zin heeft vinden de meeste alleen maar leuk zeker omdat sommige kids echt alles hebben) Ik vind mensen die met hun kinderen discuseren echt vreselijk irritant, als ze dan in mijn winkel stonden af te rekenen en die K*T kinderen zaten overal met hun handen aan en stopten uitgekauwde snoepjes terug in de potten vroeg ik dan vriendelijk of ze ze aub aan een lijntje kon houden of alles wilde vergoeden (en dan nog verbaasd zijn ook!) alsof je met kinderen redelijk kan praten, tuurlijk vanaf een bepaalde leeftijd kan je het gaan "proberen" maar voor mij werkt een opvoedkundige tik om te laten merken dat je het serieus merkt en dat je niet over je heen laat lopen! Je trekt een streep en daar word niet over heen gegaan. Ik denk zelf dat je kids meer hebben aan goede normen en waarden en weten wat ze wel en niet mogen en hoedat bereikt word moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk, maar die tik kan daarbij toch wel erg helpen, ik heb mijn ouders nooit iets kwalijk genomen maar dankbaar geweest (nu ik ouder ben) dat ze mij duidelijk hebben gemaakt dat sommige dingen niet kunnen en dat ze me graag veilig willen hebben, mijn moeder legde ook altijd uit als ze me een tik had gegeven waarom ze dat had gedaan en dat ze het deed omdat ze van me houd, later zou ik dat begrijpen als ik dan vroeg waarom. En inderdaad later begrijp je het (zelfs al voordat je tiener bent) Ik heb trouwens ook een een vrouwtje gezien bij de kassa haar zoontje beet haar keihard in haar wang (tot bloedens toe!) en het enige wat ze zei is; je weet dat je dat niet mag he (lichte lieve stem) nou ik weet wel dat ik hem terug had gebeten om te laten zien dat dat pijn doet en dat je dat de mensen niet aandoet van wie je houd en die voor je zorgen, een beetje respect graag! Ik ben nog nooit zo stil geweest als toen en heb iemand anders af laten rekenen omdat ik gewoon helemaal van mijn stuk af was....
Ik denk ook dat bij elk kind een andere methode werkt. Ik vond het namelijk heel erg als mijn moeder boos was, en ook tegen me zei dat ze boos was, en me daarna gewoon een tijdje negeerde. Daar leerde ik wel van. Mijn broertje vond het echt heel erg op de gang, of dat zijn nintendo of PC werkt afgepakt. Zo zal misschien voor een ander kind een tik op de billen of op de vingers beter werken. Ik denk dat ouders dat het beste zelf kunnen bepalen en inschatten.
@ponnyville, niks meer aan toe te voegen,,, heel heel erg irritant de ouders die met hun kind "proberen" te praten in de supermarkt terwijl alles en iedereen meekijkt en heel heel erg irritant terwijl de moeder aan de kassa af staat de rekenen het kind moord en brand schreeuwt en de moeder totaal niet op of om kijkt om vervolgens het kind later bij de auto hard in de nek beet te pakken en het bijna als een bal de auto in te werpen onder het mom - ik ben een van die ouders die mijn kind niet tikt cq slaat - jaja lekker eindeloos praten blablablablabla in de hoop dat het kind ook maar 1 woord begrijpt om vervolgens bij de EHBO te belanden met weet ik veel wat omdat er weinig is doorgedrongen....maar petje af hoor.je hebt goed gesproken met de kleine... nee sorry ik vergeet nog wat, dan de kinderen van familie en vrienden(kenissen) bij wie een tik op de vingers ook uit den boze is, maar waarbij je wel denkt "och pfff ze komen weer hoor, en je halve inboedel moeten verhuizen omdat ze geen tik op de vingers willen geven om duidelijk te maken dat de kids niet met hun vingers in de salades mogen roeren, niet een hapje mogen pakken van een stukje stokbrood of worst om die vervolgens weer terug te leggen omdat het toch niet zo lekker is, of dat ze aan al die leuke "dure" sierspulletjes zitten maar waarbij jij je mond houd en graag zou zien dat de moeder of vader hun mond tegen het kind open zou trekken of een tik zou geven om duidelijk te maken dat het geen speelgoed is... nee laat mij dan maar af en toe een tik op de vingers cq reet geven dat ze weten wat wel of wat niet mag maar ik kan nog steeds overal komen met de kids, ze hebben het nog steeds overal naar de zin, er is niemand die al bij voorbaat gaat zuchten en me liever ziet gaan dan komen (met kids) omdat ik zo'n moraalridder ben die het met woorden op probeer te lossen wat bij veel kinderen onbegonnen werk is.....of waarbij de kern nog niet helemaal doordringt..... amen
whahaha ninetje... wat heb je weer geweldige voorbeelden geplaatst. Ik lag helemaal in een vouw vanwege die worm! @loekie, ik zou het ook niet toestaan dat iemand anders mijn kind een tik geeft omdat het op dat moment voor die persoon nodig leek. Want in dit topic is wel duidelijk geworden dat voor iedereen de grens anders ligt. De een zegt Nooit, de ander zegt als het bij 3X nee niet luistert en ik uitsluitend bij direct gevaar, maar ik vind dat alleen de ouders op die manier mogen corrigeren wanneer zij dit dus nodig achtten.