Een opvoedkundige tik moet kunnen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door -, 16 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Een opvoedkundige tik moet kunnen?

1. ja, geen probleem

2. Nee, nooit!

3. Ik weet niet...

4. Anders, namelijk....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Niet meer actief

dat doen de mensen toch meestal achter de ruggen om.. zoiets? hahahaha....

2. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ja klopt vandaar dat ik ook weet hoe mensen reageren als er iemand onverwacht op visite komen...dat verschil zie ik namelijk heel duidelijk terug als ik bij mensen met de kids binnen kwam en nog steeds kom....of wanneer andere mensen met kinderen (spontaan) langs kwamen of op afspraak en de halve inboedel verdween of al verdwenen was....

:)

zou het zelf verschrikkelijk vinden te weten ergens niet echt welkom te zijn omdat mijn kinderen zo nodig overal aan moeten zitten en ik aan ze blijf "vragen" of ze dat aub niet willen doen.... :( of dat mensen een hele volksverhuizing moeten doen wanneer ik binnen dender... :D

3. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    Hmz...corrigerende tik is bij vele dames uit den boze dus...

Gelukkig heb ik nog een BENCH staan! ;)

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    wat kost ie? ;)

5. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Kijk loekie als een leraar of lerares een tik aan mijn kind uit deelt dan word ik boos ja want jij hebt geen recht ( in mijn ogen ) om mijn kind een tik te geven al is het maar een klein tikje op de hand bv... Nee sorry vind dat een ouder best een klein tikje mag geven op een handje ofzo maar een leraar moet mijn kindje niet een tik geven want dan zou ik echt uit mijn vel springen,.... Maar goed das mijn mening

6. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    Die mening delen we denk ik allemaal wel...Ik zou ook door t lint gaan als mijn meid een tik krijgt van welk ander dan ik of haar vader.

Een ander kindje hoeft haar ook niet aan te raken, echt niet want dan maak ik dat kindje wel even heel erg goed duidelijk dat dit niet nog eens gaat gebeuren...
    Ik zal zon kindje niet aanraken maar zal het echt wel heel erg duidelijk maken dat ik daar zeer zeker niet van gediend ben!

Geldt andersom ook, mijn kind mag niet slaan maar mag (moet) wel terug slaan als een ander kindje haar slaat.

Nog niet zolang gelee stond er een meisje uit de wijk met haar moeder voor de deur...dochterlief had een kies uit dat meisje dr mondje geslagen...Ik natuurlijk op hoge poten mijn kins zoeken...

Kom ik aan blijkt dus dat het andere meisje als eerste was begonnen met slaan maar die had dat dus ontkent zowel tegenover mij als haar moeder.
    Later zei ze, mijn hand deed per ongeluk *zo*, ze had mijn dochter dus op haar neus geslagen...

Mijn dochter kreeg dus geen straf, ik zei tegen die moeder, sorry maar ik heb haar geleerd dat als ze slaag krijgt ze zeer zeker terug mag slaan...

Daarintegen kreeg het andere meisje dus dubbel straf...omdat ze had gelogen en was begonnen met slaan..

Zo hoort het...

Owh smoek...die bench die ik heb is niet te koop...daar kan mijn beep tot een jaar of 10 zeker in! :oops:

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ship zeg kinderachtig van je nin, waarom zet je het dan?

dacht dat je die juist over had.... ;)

en wbt jij zegt groot gelijk, dat jochie van mij (trots trots) staat in de straat bekend als iemand die altijd de waarheid spreekt (heeft ie het toch goed geleerd) als er wat is dat de ene ouder de andere ouder op zijn of haar kind aanspreekt omdat die iets gedaan zou hebben roepen ze altijd leef erbij en vragen ze aan leef hoe het precies gegaan is :)

ben ik toch wel trots op moet ik zeggen...hij zegt ook gewoon als ie thuis komt "mam, dit of dat is er gebeurt misschien komt de moeder zo wel aan de deur maar het is zo en zo gebeurt" dan weet ik ook echt voor de volle 100% dat ie er nog geen woord niks van liegt, en juist doordat hij altijd eerlijk is krijgt hij eigenlijk bitter weinig straf...tuurlijk als ie iets gedaan heeft (want he het blijft een kind he van 9) stuur ik em naar boven of als het al tijd is om binnen te komen blijft ie de dag er na thuis, hij verteld echt alles...

tja dan doe ik het vooralsnog toch goed nog... :) :p ondanks die paar tikken die hij met zijn 9 jr heeft geïncasseerd..... ;)

8. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Pffff... pittig onderwerp!
    Ik zou zeggen: ieder lekker z'n eigen mening!

9. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Jij doet misschien niets dat voor jou gevoel slechter is dan een tik, maar ik probeerde duidelijk te maken dat er (in mijn optiek) veel ergere dingen
    kunnen gebeuren in een opvoeding dan af en toe een corrigerende tik.
    Dat is wat ik bedoelde......

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    kind van de zuster van mijn moeder haar vriend heeft nog nooit een tik niks gehad in zijn leven....er is alleen maar met en tegen hem gepraat ook toen het kind nog niks begreep, als ze ergens voor de ramen liepen of je wist dat ze kwamen ruimde je je halve inboedel op omdat je wist dat zij enkel zeiden"dat mag niet hoor"en dat 10-20 x en maar doorgaan en maar doorgaan...

jij je eigen de pestpokke irriteren dat je denkt geef die etterbak toch eens een tik op zijn vingers zeg....

maar nee hoor niks, gewoon blijven praten, naast je neerzetten omdat ie iets stouts heeft gedaan na 5 min weer laten lopen om vervolgens weer naast je neer te zetten etc etc...

nu is ie bijna 9 tis een onhandelbaar kolere jong waar geen goed garen mee te spinnen is, zit nu op een speciale school omdat ie overal schijt aan heeft, als leraren met hem proberen te praten houd ie gewoon zijn handen tegen zijn oren omdat ie het niet wil horen, wat moet je dan doen...je wordt gewoon gekleineerd door een kind van 9 :(

nee laat mij die kleine van mij dan maar die paar tikken hebben gegeven die weet inmiddels dondersgoed wat wel en niet mag, als er iemand tegen hem of haar praat LUISTEREN ze tenminste naar wat er gezegd wordt, en houden ze niet de handen tegen het hoofd omdat er thuis al zoveel gepraat wordt dat ze dat onderhand ook wel kennen.... :p

want ook voor dat eeuwige gelul worden ze op een gegeven moment immuun net zo goed als ze dat worden als ze te pas en on pas tikken krijgen..... :)

11. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    =D> voor smoekie!

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
  13. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Opvoeding ligt bij de ouders niet bij leerkrachten . Basis word namelijk ook bij de ouders gelegd anders zouden kinderen namelijk wel gelijk naar school gestuurd worden en dat is immers vanaf 4 jaar.
    Als mijn zoon ongeoorloofd gedrag vertoond op school word ik daarover aangesproken zo simpel is dat. Dat er normen en waarden zijn die ook de ouders vanaf de basis meegeven en die dus ook op school worden gehanteerd is niet meer dan normaal anders zou elk kind maar kunnen zeggen en doen wat ze willen op school.
    een kind negeren omdat het stout is geweest kan door velen ook worden opgevat als niet pedagogisch verantwoord communicatie is toch alles waar het om draait?
    Maar je hebt kinderen en kinderen laten we eerlijk wezen, de een luisterd als je die op de trap zet of naar zijn kamer stuurt etc. Maar geloof me ik ga mijn zoon van bijna twee echt niet in de gang zetten omdat ik weet dat het daar dan groot feest is voor hem omdat hij dat gewoon niet als straf ervaart en dus niet begrijpt.
    Schreeuwen tegen kinderen ben ik zeker geen voorstander van maar ook dat gebeurt hier wel eens .
    Tegenwoordig mag je als ouder helemaal niets meer en dien je alles maar toe te staan tot je een ons weegt. Ja een kind verlegt zijn grenzen daar zijn het kinderen voor zoals al eerder gezegd maar dat zelfde kind dient ook te weten waar dan die gens ligt .
    Als je je kind ook beloond voor positief gedrag dan is een tik op de vingers echt niet schadelijk .
    ik ben ook op de ouderwetse manier opgevoed en heb echt mijn paps wel eens achter mij aan gehad en ik ben er niet slechter van geworden .
    Regels zijn regels in mijn ogen en dat gelul over wat nou schade kan berokkenen aan je kind JA KINDERMISHANDELING INCEST ETC maar een tikje kom op mensen .
    elke ouder doet het op zijn manier en geloof me elk kind zal altijd wel iets zeggen over hoe er dingen beter hadden gekund als ze ouder zijn of dat er zaken zijn die zij anders gaan doen als zij weer kinderen hebben.

14. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Uhm, nu moet ik het toch wel even voor loekie opnemen, hoor. Leerkrachten hebben een pedagogische opleiding gedaan. Opvoedleer dus. In eerste instantie mogen ze les geven, maar elke leerkracht is ook een opvoeder. Ouders zijn de verantwoordelijken van het kind, da's waar.

15. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    maar wat versta jij daar dan onder? in welke vorm moet-mag een leerkracht jouw kind opvoeden?

mijn kind corrigeren als het iets doet wat niet mag is wat anders maar de opvoeding ligt toch echt bij mij en mijn man hoor...wij voeden ze op en niet de leraar al heeft die tig pedagogische opleidingen gedaan.... :D

grote mond- zet hem of haar maar op de gang, en licht mij maar in, ik geef mijn kind daar dan straf voor...

de leraar uitschelden - zet hem of haar apart of weet ik veel wat, licht mij in, ik geef mijn kind daar straf voor...

kortom ik voed mijn kind op en niet de leraar....

16. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Tuurlijk smoekie, daar heb ik het ook niet over. Ik heb het over sociaal-emotionele ontwikkeling, normen en waarden, etc. Maar dat begreep je toch wel?

Als leraar geef je ook signalen af. Zoals jij zegt: stuur hem maar naar de gang...Dan geef je als leerkracht zelfs al een signaal. Dan voed je toch ook al op?

Maarre....zullen we hier anders even via pb-tjes over verder discussieren? Hehehe, want we wijken geloof ik een beetje af.

17. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Als je mijn reactie goed hebt gelezen zul je zien dat ik eigenlijk al heb gereageerd op alles wat je hier zegt. Maar ik zal het nogmaals zeggen: ik beweer niet dat ik het nooit zal doen, ik beweer alleen dat ik er dan niet achter zal staan en het niet goed zal praten/ keuren.
    Het op mijn ervaring gooien vind ik een beetje een zwaktebod, ervanuitgaan dat ik geen kinderen heb en dus niet weet hoe het werkt met kinderen..Ik heb enorm veel ervaring met zowel kleintjes als iets oudere kinderen, maar vind dat los van mijn principes staan.
    Ik begrijp je standpunt wel, sta er alleen zelf niet achter..

Ook zei ik : je moet proberen te voorkomen dat het kind bij dat fornuis staat..ik zei niet dat dat altijd kon, want daarna noemde ik: en als het er toch staat kun je het op verschillende andere manieren afleren ipv met tikken.
    Ik had het ook niet alléén over praten, ik noemde meerdere middelen/ manieren..maar zoals ik zei, als je mijn reactie goed hebt gelezen dan heb je dat ook allemaal wel gelezen.

Ik beweer niet dat je als kind je ouder zal gaan haten ofzo..ik heb ook echt wel es een tik gehad en heb echt geen hekel aan mijn ouders nu, mijn bezwaren zijn op heel andere gronden gebasseerd.

Ik vind bijvoorbeeld de grens heel vaag: waar is het een bewust gekozen pedagogische tik, en waar is het een uithaal uit onmacht/ frustratie. Waar is het een tik en waar wordt het een klap? wanneer is het 'nikszeggend'en wanneer wordt het schadelijk? Hoe vaak mag je een 'tik' geven dan..elke dag/ elke week/ een keer per maand? of elke keer als het 'vervelend'is ? (wat op sommige dagen dus wel 50 keer kan zijn.
    Wanneer zeg je er iets van als je ziet dat iemand zn kind slaat en wanneer niet. een klap voor zn billen mag, een tik op de handen ook, maar een tik op zn wang niet? of wel? waar mag het wel en waar niet?

Probeer je in te beelden hoe klein en kwetsbaar een kind is, en wat zo'n grote boze hand van mama of papa kan doen met zo'n kleintje. Ik moet niks hebben van de ouderwetse manier van opvoeden..vanuit vroeger begrijp ik, maar nu weet men 'beter' Vroeger had je 13 kinderen en moest je maar orde zien te houden..tegenwoordig hebben we veel minder kinderen en dus veel meer tijd/ aandacht/ geduld (zou je denken) om dingen op een andere manier te brengen...

18. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Soms zien mensen hun vergissingen in en worden beslissingen weer teruggedraaid. Soms worden dingen veranderd en blijkt het toch niet te werken of een tegengesteld effect te hebben. Zo vind ikzelf de samenleving erg verhard, gericht op 'het individu' en vind ik beleefdheidsvormen, behulpzaamheid, verdraagzaamheid en respect soms erg ver te zoeken. Wat dat betreft LEEK het vroeger beter. En dan kan je discussieren of dat door de opvoeding komt.

19. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Moesje, in jou geval gaat het dus om incidentele gevallen, maar je stelling is dus"iets vaker dan incidenteel mag niet, maar af en toe mag wel? Wie controleert dat? wie bepaalt dat?

Misschien schreeuwen mensen die hier tegen tikken zijn idd tegen hun kinderen, misschien ook niet. Misschien doen de 'tikkende'mama's dat óók, misschien ook niet. het kan namelijk ook gewoon zo zijn dat je wél met respect op kunt voeden omdat je daarvoor kiest..en dat zou dus best eens zonder schreeuwen én zonder tikken kunnen.

Ook denk ik dat er nog heeeeel veel tussen vriendinnen zijn met je dochter van 5 en een 'ouderwetse opvoeding geven' zit.

20. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    twee dingen die ik nog niet begrijp:

Als iemand anders je kind een tik geeft worden we allemaal woest..want wie dat in zijn hoofd haalt.."....Ik begrijp hier dus uit dat je als ouder een soort van 'het-alleenrecht" hebt om je kind te slaan?

En ik begrijp ook niet zo goed waarom er allemaal voorbeelden van zogenaamd ontspoorde of onfatsoelijke en vervelende kinderen worden genoemd als we het hebben over je kind niet 'tikken" Houdt dit dan in, dat kinderen die niet getikt worden dan dus 'etters'worden?...

Nou het spijt me om het te zeggen, maar de kinderen van mijn werk zijn stuk voor stuk met flinke regelmaat flink getikt )om het zacht uit te drukken0 maar komen toch zonder verdere opvoeding, volledig ontspoort en verwaardeloosd bij ons binnen..Dus er zijn ook zat voorbeelden van letterlijk 'getikte' kinderen die velen onder ons als 'etters'zouden beschouwen.

Een kind op speciaal onderwijs heeft vaak een achterstand als gevolg van leer en/of opvoedingsproblemen of een (aangeboren) beperking ...In veel gevallen zijn ouders helaas verantwoordelijk/ schuldig aan het gedrag van hun kind (niet in alle gevallen natuurlijk)... Hoe krijgen we het dan in ons hoofd om te verzinnen dat deze kinderen nog maar es een flinke tik moeten krijgen en dan wel zullen stoppen met dat 'etterige'gedrag.
    Je moest es weten hoeveel van juist deze kinderen wel meer dan een tik krijgen..en toch blijven het 'etters'..Zegt dat nou helemaal niks dan?

Ik mis liefde, waardering, respect, vertrouwen en al dat soort woorden hier heel erg..Maar goed, ik ben zwanger, misschien wind ik me teveel op om "niks"

Deel Deze Pagina