Waarom haal je toch dat woordje 'slaan' aan? Een tik geven is toch heel wat anders dan slaan?! Btw ik vind dat sowieso niemand recht heeft om mijn kinderen op te voeden behalve m'n vriend en ik. Dus dat geldt dan niet alleen voor een tik voor de billen maar alles wat bij een opvoeding komt kijken.
De opvoedkundige tik wordt steeds minder gebruikt. De aanmeldingen voor het speciaal onderwijs blijven nog steeds groeien. Het lijkt me dus dat dit niet klopt.
Wat ik nou gewoon niet begrijp is het feit dat er een link word gelegd met de manier van opvoeden corrigerende tik geven en het daarom zorg voor dragen of je kind wel het respectvolle mee krijgt en daarom dan goed in de maatschappij komt te staan. Laat ik zeggen dat ook al geef je kinderen geen corigerende tik en voed je de kinderen op vol met respect zoals velen het hier noemen, dan nog kan een kind dermate ontsporen in de maatschappij zonder dat er iets is misgegaan in de opvoeding. Er ligt nou eenmaal ook een hoop bij het kind zelf , karakter etc spelen hierbij ook een rol . xxx jet
je eerste vraag.. niemand mag mijn kind slaan, zelfs ik niet. Maar er is voor mij (en ja dat bepaal ik) een duidelijk verschil tussen slaan en een tik! En dat is voor de meeste denk ik wel. Het 2de deel wat ik van jouw verhaal aanhaal wekt bij mij juist de indruk dat het hier dus niet meer om incidenteel tik geven (lees eens in demaand als dat al gebeurt?), maar structureel meppen! Ik vind het raar dat jij praat over slaan wanneer wij het over tik hebben en jij het over tikken hebt waar wij het over nou ja.. mishandeling hebben waarschijnlijk! Daarnaast denk ik dat de woorden liefde, respect en vertrouwen hier overbodig zijn, omdat (in ieder geval vanuit mijn kant) hieraan geen gebrek is. Ondanks dat ik mijn kind dus weleens een corrigerende tik heb gegeven. Ik doe dit zoals ik ergens eerde heb aangegeven ook niet uit onmacht, maar voor mij is dat een weloverwogen besluit.
Het alleen recht om je kind te slaan? hehehe...JA DUS. Ik heb dat kind tenslotte ook zelf op de wereld gezet en als ik het eens lekker wil slaan omdat ik me onmachtig voel dan doe ik dat toch? Tjonge jonge meiden...we hebben het over die opvoedkundige tik waarbij je je uk een TIKKIE op de hand of billekes geeft...met daarbij steevast het *nee*-woordje... Het is niet zo dat we vingertjes breken of billen bont en blauw slaan...daar hebben we dan het andere uiterste woord weer...slaan... We hebben die tik echt waar heus allemaal gehad en ook echt heus allemaal wel een keer gegeven of gaan ze nog geven... Dit wordt zo wel geheel uit het verband getrokken hoor. Ik heb mijn meis opgevoed met die welbekende opvoedkundige tik op de vingers en mocht het nodig zijn dan zal deze ook echt heust wel een keer een vingertik krijgen... Wil ze dan nog niet luisteren dan breek ik een voor een dr vingers... Of leg ik nou even net teveel kolen op t vuur?
Van de opvoedkundige tik naar slaan en nu al naar geweld.. T is het welgeijkte van de bekende mug een olifant maken he?
geweld? een tik uitdelen is in mijn ogen echt geen geweld hoor...er bestaan vele ergere dingen (emotionele mishandeling bijvoorbeeld) dan een tik uitdelen hoor... Ik denk dat we tegenwoordig veel te soft zijn voor onze kinderen. Er moet tegenwoordig met een 3-jarige onderhand vergaderd worden om uit te leggen dat iets niet mag...en dan krijg je kinderen die Smoekie ook al aanhaalde, onbehandelbare kinderen...
Niet alles gelezen. Geen zin om 10 pagina's te lezen. Zag zoveel uithalen en cynische opmerkingen naar elkaar. Een heeeeeeeel enkele keer een tik, dat kan... Dat is 'mijns inziens' frustratie en onmacht van de ouder. Persoonlijk ben ik meer voor het negatieve negeren (want negatieve aandacht is ook aandacht) en het positieve belonen. Wat Niva zegt 'een kindje hoort niet bij het fornuis' daar ben ik het volledig mee eens. Je hoort als ouder op te letten, zeker als je aan het koken bent. En is je kind dan vreselijk snel, dan zeg je nee, en zet je hem/haar ergens anders neer. Blijft ie terug gaan, dan kan ie een tijdje in de box, op de gang of wat dan ook. Maar een tik zal je mij niet snel zien geven!
Ik vind dat er nog een hele verschillende wereld zit tussen vergaderen met een 3 jarige of een tik. Als je 3 jarige met een ander speelt en vindt dat wat het andere kindje doet niet mag, mag het kind dan ook een tik geven? Ik vind niet dat we te soft zijn, maar niet consequent genoeg!
Ik bedoelde meer dat als een kindje iets verkeerds doet, dat sommigen het op een "volwassen" manier proberen uit te leggen aan een kind. Tegenwoordig wordt er veel onderhandeld met kinderen. Kom op zeg, jij als ouder moet de grenzen trekken en dit niet overleggen met je kind. Dat bedoelde ik...
Dat vind ik nou eens een goed punt. Kinderen redeneren niet op dezelfde manier als volwassenen en hebben ook niet het begrip van een volwassene.
Ik denk ook dat iedereen het daar wel mee eens is, maar het gaat gewoon niet altijd op! Ik was met de kerst op een vakantie bestemming waar je van alle kanten het fornuis kon benaderen omdat ze deze vrij in het huisje hadden gezet. Je hebt ook niet altijd een box of andere veilige ruimte bij je voor je kind en in ons geval was er ook geen gang! Het enige wat ik kon was opsluiten in de badkamer.. Nou.. ik heb gekozen voor de tik en heb het ook niet meer hoeven doen, want die hele vakantie is ze niet in de buurt geweest van het fornuis. En van een afstandje wees ze zelfs naar het fornuis en zei auw.. Omdat ik had uitgelegd nadat ik die tik had gegeven dat het AUW HEET is.
Kijk, dit is inderdaad de corrigerende tik. Omdat je op zo'n moment echt niets anders voor handen hebt. In zo'n geval kan het en was het ook duidelijk eenmalig nodig...
Maar daar hebben we het toch ook over in dit topic? Over de corrigerende tik? Meteen in de eerste reacties wordt er al een verband gelegd naar slaan, ook dat vind ik niet kunnen. Maar de originele vraag was of een corrigerende tik kan/mag.
Klopt, maar sommige mensen corrigeren iets te vaak met een tik. En dan wordt het meer een onmacht spelletje.
ja oke, dat is wel waar. Ik vind ook niet dat je bij ieder verkeerd dingetje wat je kindje doet een tik moet uitdelen. Ik denk dat daar ook misverstanden over zijn in dit topic, een corrigerende tik vind ik ook iets heel anders als je kind (hard) slaan.