Een opvoedkundige tik moet kunnen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door -, 16 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Een opvoedkundige tik moet kunnen?

1. ja, geen probleem

2. Nee, nooit!

3. Ik weet niet...

4. Anders, namelijk....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hee! Zijn we eruit met z'n allen?!

2. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    hahaha...ik ben dr allang uit hoor ;)

Ik denk dat iedereen maar gewoon moet doen wat zij denkt dat goed is...respect voor elkaar hebben, dat is toch het belangrijkste? Ook voor een ander z'n mening dus 8)

3. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Omdat ik mijn kind wel eens ( op een hand te tellen) een corrigerende tik geef wil dat niet zeggen dat een ander mij mag veroordelen of kan zeggen dat ik dat te vaak zou doen. We praten hier als volwassene onder elkaar en iedereen is het erover eens dat SLAAN niet kan, ik vind een tik niet onder slaan vallen.
    Ik mishandel mijn kind zowel geestelijk als lichamelijk.NIET.
    Ik vind niet dat je kunt spreken over een liefdeloze ouder kind relatie als er een tikje op de vingers word gegeven want liefde , genegenheid etc staat bij ons op nummer 1.
    Nogmaals kinderen hebben ook nog zoiets als een eigen karakter en is het niet voor elk kind vanzelf sprekend met praten e.d dat het ineens kan luisteren.
    Je kunt je kind nog zo goed en liefdevol opvoeden maar geloof me het is geen garantie voor de toekomst of jou kind wel echt zo word zoals jij voor ogen hebt.
    negeren vind ik dus helemaal niet kunnen maar dat is mijn mening .

Ik geloof dat het idd nu wel duidelijk is en elke ouder voed zijn kind op zoals zij dat voor ogen hebben en in de ogen van een ander zal dat dan niet perfect zijn omdat ieder zo zijn eigen manier en mening heeft.
    Laat wel altijd een ander in zijn waarde en ga er niet zomaar van uit dat moeders of ouders die wel een tik geven niet goed bezig zijn en hou dat woord SLAAN dan achterwegen.

4. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Ik kreeg van mij vader hele harde 'corrigerende tikken', en ook harde corrigerende klappen en schoppen.
    Ook ben ik een keer bijna 'corrigerend' gewurgd.
    Ik denk er met heel erg veel verdriet, pijn en angst aan terug.
    Voor mijn kindje dus nooit 1 tik.

5. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Lieve annabella ,
    dat waren dan GEEN corrigerende tikken maar werkelijk Slaan en wurgen dat is helemaal iets waarvan ik zeg :thumbdown: en dat is dan nog zacht uitgedrukt.

6. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dat is echt heel erg zeg :( . Poeh zeg, dan ben je ook wel voor het leven getekend denk ik...ik snap het ook wel als je zegt dat je nooit een tik zult uitdelen. Maar...dit is natuurlijk wel de absolute andere kant van de corrigerende tik, dat is gewoon puur geweld. Dat is een beetje appels met peren gaan vergelijken.

Nogmaals, diep respect voor je dat je dit zo durft te vertellen en ook respect voor jouw mening hierover natuurlijk!

7. Sanny

Sanny Niet meer actief

Anabella schreef:
    Wow Anabella hebben wij misschien vader. De mijne wurgde mij ook haast, gelukkig kon mijn moeder hem van me af trekken.
    Ik heb dezelde discussie met mijn vriend gehad, hij vond dus ook een corrigerende tik op de billen en vingers kunnen, dat heeft hij ook gehad als kind en is er niet slechter op geworden. Ik ben door al die "corrigerende tikken" er wel slechter op geworden. Door wat ik heb meegemaakt kan ik het onderscheid niet maken tussen een corrigerende tik en echt slaan, bij mij komt dan van alles naar boven. Mijn vriend weet wat ik heb meegemaakt en gaat dus onze kinderen ook nooit een corrigerende tik geven omdat ik het absoluut niet wil hebben. Daarom heb ik niet alle reacties gelezen, want ik denk dan ja wat is een tik en wat is slaan, ik hoop dat de ouders wel het onderscheid kunnen maken en zich zelf in kunnen houden door het echt bij een tikje te houden en niet echt te gaan meppen.
    Dus hier in huis zal nooit een kind een tik krijgen, zelfs geen tik op de luier of vinger.

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    sommige zien blijkbaar nog steeds het verschil niet tussen een corrigerende tik op de vingers - billen of het slaan van een kind...

degene die beweren vroeger "corrigerende" tikken te hebben gekregen waarbij ze bont en blauw waren en nog huiverig zijn als ze er aan terug denken tja sorry hoor, dan heb je het niet over een corrigerende tik, en ik kan met de beste wil van de wereld niet snappen dat al deze zogenaamde volwassen ( aanstaande) moeders zo stom zijn om het hele woord tik zo uit zijn verband te trekken tot slaan cq geweld cq mishandeling...

en ff terug komend op dat stukje dat je kind dan niet bij je in de buurt kan komen en je het dan maar in de box moet zetten weet niet of diegene zelf al kinderen hebben en hoe die kinderen waren toen ze klein waren, maarre deze moeder had er 2 die met 9 mnd al uit de box klommen, had ik ze dan vast moeten binden? en dat hekje tussen de kamer deur en de gang stelde ook niks voor ook daar klommen ze overheen.....en de deur dicht terwijl je de klink ipv - naar / zet heeft ook niks uitgehaald dus ja het wil ondanks alle voorzorgsmaatregelen die je neemt als moeder zijnde toch echt wel eens voorkomen dat zonder dat je er erg in hebt je kind achter je staat en dan kun je niet anders dan het kind zo laten schrikken dat het daar gewoon nooit never niet bij in de buurt moet komen door het dan een tik op de vingers te geven en daarbij te zeggen "mag niet is gevaarlijk doet auw"

maar goed dat snappen jullie heus wel tis maar net hoe je dingen wilt zien en hoe jij denkt je kind op te willen voeden....ik heb ze allemaal al gezien hoor, al die moeders in spe die het wel even anders zouden doen...

menigeen die ik ken zijn voorbij die corrigerende tik gegaan...menigeen die ik ken weet niet meer wat "normaal"praten is die kunnen alleen nog maar solliciteren naar een baantje op de markt als viswijf....
    en menigeen heeft dermate kolere kinderen rondlopen omdat ze het pertinent geen tik hebben willen geven dat het kind volledig schijt heeft aan alles wat er gezegd cq gevraagd wordt etc etc en zo kan ik nog wel ff doorgaan...

weet je doe je ding, dan geef je je kind toch geen tik, maar ga niet de moeders veroordelen die dat wel af en toe doen want jouw kind (of je die nu al hebt of niet) is de ander niet, en voor de moeders in spe is het nu allemaal lekker makkelijk praten tijd van feiten komt later wel...
    \
    ik zeg dan op mijn beurt ik spreek je over 10 jaar nog wel een keer, kijken of je in die 10 jaar je je kind nog nooit een tik hebt gegeven, en kijken hoe jij het er in die 10 jaar tijd hebt afgebracht wat opvoeding betreft, of die van jou nou zoveel beter is opgevoed dan die van mij.... :)

9. Sanny

Sanny Niet meer actief

@Smoekie als je mijn reactie hebt gelezen, zei ik dat ik zelf de onderscheid tussen een tik en slaan niet kan maken door mijn verleden. Geloof me het heeft me jarenlange therapie gekost om daar over heen te komen. Voor mij persoonlijk is er geen discussie ik doe t niet en mijn vriend snapt mij en doet het daarom ook niet. Ik weet verstandelijk het verschil tussen een tik en slaan, maar gevoelsmatig niet, daarom gaat het hier niet gebeuren.
    Zeg niet dat jij omdat je het wel doet je een slechtere ouder bent. Ken ook ouders die de kinderen een tik geven(niet slaan) en vindt hun ook geen slechte ouder. Maar hier in huis gaat t niet gebeuren. Hoop dat je een beetje snapt wat mijn beweegredenen zijn en ik veroordeel jou ook niet omdat jij t wel doet, maar veroordeel mij dan ook niet.

10. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    San lieverd, ik denk niet dat je veroordeeld word zo heb jij het ervaren en misscien wel meer. Het gaat er alleen om dat ook ik wel eens mijn kinderen een tik geef en dat maakt mij en al die anderen die dat ook doen geen slechte ouder. Dat wil smoekie duidelijk maken niet omdat jij dat gewoon weg niet doet.

Ik kan mij helemaal vinden in dat gene wat smoekie schrijft ik heb er namelijk 4 en alle 4 van diverse kaliber om het zo maar even te noemen, de een luisterd wel heel erg goed door te communiceren.
    En ik denk dat iedereen het er nu wel over eens is SLAAN nee dat kan niet helemaal mee eens maar goed dit heb ik tot nu toe al voor mijn gevoel hier 1000 x neergezet maar daar word dan waarschijnlijk overheen gelezen.

Oh en zelfs de nanny pakt de kinderen op de tv nog wel eens ruw bij hun arm heb ik onlangs nog gezien of houd ze in de houdgreep als ze een woedeaanval hebben dus ik bedoel maar dat zou dan ook niet meer mogen. of zij wel omdat zij een opvoeddeskundige is?

11. Niet meer actief

10 jaar... nou misschien een jaar of 3 moet al voldoende zijn om hierop terug te kunnen komen hihi

12. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    En smoekie dat is ieder voor zich die dan kan zeggen de ja of de nee of de een beter is opgevoed als de ander . Ieder doet het op zijn of haar manier en ieder vind dat de juiste anders zou je het niet op die manier doen. dus vergelijken lijkt me niet echt nodig toch?

nogmaals speelt ook karakter voor een groot deel mee. Lees mijn andere reacties daar schreef ik ook in dat ook als geef je ze een liefdevol leven etc dat het dan nog geen garantie is dat je kind zo zal leven als jij voor ogen zou hebben en wie weet wel de grootste criminelen worden.

13. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ach ja 10 jaar was ook ruim genomen maar met 10 jaar kun je wel al zien hoe een kind zich als volwassene zal gaan ontwikkelen (zie hier in mijn naaste omgeving nu al de vruchten en of nadelen van een bepaalde opvoeding)

en jet ik bedoel niet dat het niet of wel goed zou zijn, ik bedoel er enkel mee te zeggen dat sommige zweren dat af en toe een tik rigoreuze gevolgen zal hebben voor het kind, en daar ben ik het niet mee eens, en mijn ervaring die ik als persoon heb meegemaakt met kinderen waarmee gepraat werd (gediscussiërd) zijn nou niet al te positief vandaar dat ik zeg we spreken elkaar later nog wel eens kijken of het nou idd zo slecht is je kind af en toe een tik te geven, of het nou idd zo goed is om alleen maar met je kind te communiceren... ;)

14. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Ik kan het me gewoon wat lastig voorstellen dat er consequente ouders zijn die nooit eens buiten het boekje gaan (ofwel door te schreeuwen, ofwel door te zuchten, ofwel door een tik te geven). Ik vind je kind afwijzen door je te irriteren nl schadeljiker dan een weloverwogen (dus niet ipulsieve) tik. Als er ouders zijn die weten hoe ze een kinderleven lang rustig, keurig en pedagogisch verantwoord moeten zijn 24 uur per dag dan wil ik graag de gouden tip (trouwens, velen met mij, ik denk dat je goudgeld kan verdienen als je hier het antwoord op had want tot op heden heeft niemand dit gehad).

15. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik vind het te belachelijk voor woorden dat hier gezegd wordt dat kinderen kolere kinderen zouden zijn omdat ze geen tik hebben gehad!

Ik ga echt niet continue in discussie met mijn kind en ben consequent in wat wel en wat niet mag. Dat betekend dat mijn zoontje ook bij een ander niet overal aan mag komen. Ik heb het nog niet meegemaakt dat mensen hun spullen weg moesten zetten omdat mijn zoontje meekwam. Als hij bij een ander iets uitvreet wat niet mag krijgt hij ook straf en moet hij op de trap gaan zitten.

Ach hou toch op zeg! Hoezo is je irriteren schadelijker voor je kind? Elke ouder irriteert zich wel eens. Elk mens irriteerd zich wel eens aan een ander.

16. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik vind het te belachelijk voor woorden dat hier gezegd wordt dat kinderen kolere kinderen zouden zijn omdat ze geen tik hebben gehad!

Ik ga echt niet continue in discussie met mijn kind en ben consequent in wat wel en wat niet mag. Dat betekend dat mijn zoontje ook bij een ander niet overal aan mag komen. Ik heb het nog niet meegemaakt dat mensen hun spullen weg moesten zetten omdat mijn zoontje meekwam. Als hij bij een ander iets uitvreet wat niet mag krijgt hij ook straf en moet hij op de trap gaan zitten.

Ach hou toch op zeg! Hoezo is je irriteren schadelijker voor je kind? Elke ouder irriteert zich wel eens. Elk mens irriteerd zich wel eens aan een ander.

17. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Goh, ik dacht dat we eruit waren...maar ik zie dat het weer oplaait, hahaha! Ik ga er eens goed voor zitten....

18. Niet meer actief

Je had dr ook gewoon even snel met dr handje langs de hitte kunnen halen. Dan voelt ze gelijk hoe het is om je hand te verbranden.
    Als jij een seconde tegen iets heel heets zit, doet het even pijn, maar zo onthouden hun hele leven dat dat pijn doet. (en ze houden er natuurlijk niks aan over)
    Dan had je dr geen tik hoeven geven en was je pedagogisch ook nog eens verantwoordelijk bezig geweest!

19. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Je bedoelde vast: pedagogisch verantwoord...

Omdat ik die term in dit topic zoveel heb gelezen en er zo vaak mee om de oren wordt geslagen heb ik daar de definitie maar eens van opgezocht uit verveling. Komt 'ie:

Zoals u ongetwijfeld wel al in de boeken heeft gevonden, betekent pedagogisch opvoedkundig. De opvoedkunde is de leer van de opvoeding oftewel het groot brengen van kinderen. De pedagogiek beschrijft dus hoe we kinderen groot kunnen brengen en het liefst op een verantwoorde manier. Wat een verantwoorde manier is, is echter sterk afhankelijk van de visie of overtuiging van de pedagoog.

Binnen de pedagogiek zijn er verschillende stromingen met verschillende overtuigingen. Deze stromingen en overtuigingen hebben vooral te maken met het beeld van de mens en vooral het kind dat men heeft. Zo zijn er stromingen die er vanuit gaan dat de mens ( en met name het kind) gedreven wordt door driften en lusten die vergelijkbaar zijn met die van dieren (bijv. psychoanaltyci zoals Freud) en dient het groot brengen van kinderen er vooral op gericht te zijn ze te leren deze driften te onderdrukken of , liever, in maatschappelijke geaccepteerde banen te leiden.
    Andere stromingen gaan er van uit dat de mens van nature goed is en dat je het kind vooral de ruimte en veel liefde moet geven wil je er voor zorgen dat hij zich tot een gelukkig mens kan ontplooien (humanisme, Maslow).
    Weer anderen gaan er vanuit dat het gedrag van de mens volledig bepaald wordt door zijn omgeving en zij zijn er daarom van overtuigd dat je een kind goed opvoedt door gewenst gedrag te belonen en ongewenst gedrag te negeren (behaviorisme, Skinner).
    Wat pedagogische verantwoord is, is dus sterk afhankelijk van de overtuiging van de pedagoog. Je snapt nu misschien waarom het niet lukt een algemeen geldende definitie te vinden van pedagogische verantwoord. Je zult dan eerst moeten beslissen wat je met de opvoeding van een kind wilt bereiken en op welke manier, oftewel welke stroming jou het meest aanspreekt. Misschien kan H.4 uit het boek "gedragsproblemen" van prof. J.D. van der Ploeg (ISBN 90 5637 117 7) je helpen in zicht te krijgen in de verschillende pedagogische stromingen. Een alternatief is natuurlijk goed te omschrijven wat jij onder pedagogisch verantwoord verstaat en waarom.

20. Niet meer actief

dikke van dale:

pedagogisch= opvoedkundig
    verantwoordelijk= verplichting om te zorgen dat iets goed functioneert, verloopt en om daar rekenschap van te geven

Goed genoeg?
    Weet je het maakt mij allemaal niet zo uit hoor. Ik heb me er heel lang buiten gehouden. Maar er zijn heel veel opties. En ik heb het idee dat het hier alleen maar gaat over slaan of een goed gesprek hebben met een kleuter....

Deel Deze Pagina