vraagjes borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door steen, 14 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. steen

steen Fanatiek lid

16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Hallo,

Ik heb de volgende vragen over de borstvoeding:

1. In oktober hebben wij een concert, Femke gaat dan naar mijn ouders. Daar zal ze afgekolfde mm per fles krijgen. Mijn vraag is: hoe kom ik tegen die tijd aan voldoende afgekolfde melk? Ik heb nu een flesje met ongeveer 80cc in de vriezer staan van vorig weekend (omdat we Femke toen bijvoeding moesten geven).

2. Als ik Femke gevoedt heb kan ik meestal nog wel wat druppels melk uit mijn borst knijpen, is dit normaal of drinkt ze mijn borst niet helemaal goed leeg? Femke is goed tevreden en komt de ene keer na 2 uur, maar soms zit er ook al bijna 4 uur tussen...

Alvast bedankt voor de antwoorden,
    groetjes Ellen

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

kolven kun je doen bijvoorbeeld in de ochtned (heb je vaak meer melk) je kunt dan aan de ene kant aanleggen en de andere kant afkolven. of kolf een anderhalf uur na de voeding extra af. je zult geen hele voeding afkolven, maar doe je dit een paar keer, dan kun je een flesje sparen als het ware.

het is normaal dat je nog melk uit de borst kunt drukken na de voeding. dit zegt niets over wel of niet goed leeg gedronken, dit voel je waarschijnlijk beter aan je borst zelf (melkklierweefsel)

Denk je er aan dat je borsten goed geleegd zijn voor je weggaat naar het concert? dus aanleggen voor je vertrekt en misschien (in de auto?) nog even kolven? het is vervelend als je met natte borsten of pijnlijk gestuwde borsten in de swingende menigte staat!

succes en veel plezier!
    Heidi Margit

3. steen

steen Fanatiek lid

16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Dank je wel voor je antwoorden en tips!

4. steen

steen Fanatiek lid

16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Margit,
    Ik heb vannacht voor het eerst de ene borst gegeven en de andere borst afgekolft. Ik was helemaal verbaasd dat ik er maar 15cc uit kreeg....is dat niet erg weinig? Ik heb absoluut niet het idee dat ik te weinig voeding heb, want Femke groeit goed en is tevreden, ze komt elke 3 uur dus dat is ook netjes....is dit normaal 's nachts: zo weinig voeding?

Bedankt,
    groetjes Ellen

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe kolf je en met welke kolf? heb je al eerder gekolfd of is het de eerste keer voor je?

Kolven is een proces wat je lichaam als het ware moet 'leren' dat kan even tijd vragen. Meestal merk je dat je eerst heel weinig krijgt, en met de tijd gaat het steeds makkelijker.
    Oefenen dus.

Mocht je al wel vaker (met enige regelmaat) kolven, dan mag je meer verwachten dan 15-30 cc. Dit zijn hoeveelheden die in de borst zitten, voordat de melk daadwerkelijk toeschiet. Toeschieten is onderhevig aan bijvoorbeeld tijdsdruk, vermoeidheid, kou, stress....ik kan me er een paar voorstellen in de nacht...

Probeer het eens met warmte (bijvoorbeeld met warm water gevulde pamper 10 min. om de borst voor je gaat kolven) ontspan, gebruik bijvoorbeeld ademhalingstechnieken, zet een muziekje op, op bel een vriendin, wat maakt dat je niet gefocust bent op de straaltjes! je kunt ook van te voren masseren, draai lichtje kringetjes met je vingertoppen vanaf je schouderbeen richting tepel. Dit hoeft niet hard en niet lang, maar geef je lijf het sein dat er nu wat gaat gebeuren!

Mocht het allemaal niet baten, vraag dan de huisarts om een receptje syntocinon, dat is een synthetische vorm van oxytocine, het hormoon wat maakt dat je melk gaat toeschieten. Dit is een neusspray die je gebruikt op het moment dat je gaat kolven.

Succes, laat even horen of het wil lukken.
    (ps. ga je naar wit licht?)

groetjes Heidi Margit

6. steen

steen Fanatiek lid

16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Hoi Heidi,

hihi inderdaad gaan we naar Wit licht!

Ik heb het eerste weekend gekolft, omdat Femke toen bijvoeding moest krijgen, omdat ze te veel was afgevallen en mijn voeding nog niet op gang was. Dit ging toen goed, hiermee is mijn voeding goed op gang gekomen.
    Ik kolf met een dubbelzijdige electrische kolf van Medela (mini electric plus).
    Ik denk dat het inderdaad aan de factoren ligt die jij beschrijft....ik moet er niet zo op gefixeerd zijn en meer de rust en tijd nemen.....ik zal het over een paar dagen nog eens proberen. Femke lijkt vanaf vandaag een ritme van 4 uur te hebben, dus dan kan ik eens na 2 uur rustig gaan zitten.
    Ik hou je op de hoogte,

bedankt maar weer,
    groetjes Ellen

7. steen

steen Fanatiek lid

16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Vandaag 80 cc en 60 cc gekolft!

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    He!dat is goed zeg, als de knop maar eenmaal om is. ga zo door meid, zo kom je er wel!

Ilse

Deel Deze Pagina