Ja, dat hoor ik wel meer, misschien moet ik toch overwegen om ze niet te nemen... Zal eens met m'n gyn praten om te zien hoe hij erover denkt.
mijn verloskundige raade die pilletjes aan maar zij mocht ze niet uitschrijven dus moest ik dat aan mijn huisarts vragen. hij zei dat ze uit de handel waren genomen maar zogezegt weer opnieuw waren uitgevonden, hij schreef ze gewoon voor. eenmaal in het ziekenhuis stonden ze er echt van te kijken omdat het schijnbaar niet meer vaak voorkomt dat vrouwen het voorgeschreven krijgen.
tis echt heel erg verschillend, vele zijn en blijven het erover eens dat de stuwing "natuurlijk" moet worden tegengegaan bijv. door de borsten op te binden o.i.d. maar tis gewoon makkelijk als het door 2 pilletjes kan worden tegengehouden, maar ja daar staat weer tegenover dat de 1 er wel tegen kan, en de ander last kan krijgen van de bijwerkingen die er aan vast zitten..... ze zijn er in ieder geval niet happig op om ze voor te schrijven, maar duidelijk is wel dat ze bij vele gewoon goed geholpen hebben dat ze er gelukkig voor vele nog steeds zijn.... gr.smoekie
Hier ook even over de stuwing; heb er heel weinig last van gehad, 1 dag een klein beetje maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Ik heb voor de rest ook geen pillen genomen ofzo.
dat is waar ook ja ze hadden mij ook gewaarschuwt dat ik er echt goed beroerd van kon zijn, misselijkheid enz. gelukkig had ik dat niet, maar het schijnt wel in heel veel gevallen zo te zijn.
De bijwerkingen op vooral de lange termijn kunnen echt heel vervelend zijn, dat heb ik nu in mijn omgeving afgelopen maand voor de 6e keer meegemaakt. Feit blijft dat veel vrouwen ook zonder die pilletjes nauwelijks last van stuwing hebben EN dat een aantal kopjes saliethee na de bevalling net zo effectief zijn, maar niet die bijwerkingen hebben. Ook meteen na de bevalling weer een anticonceptiepil heeft hetzelfde effect.
Ik had flinke stuwing (lees gigantische boobs) maar nergens last van. Ja als ik ergens tegenaan leunde liep er wat uit, maar het deed verder geen pijn, geen koorts helemaal niks. En dat zonder pillen
Ik had (met moeite) het voor elkaar gekregen dat ik pillen tegen stuwing voorgeschreven kreeg. Maar, door de hectiek van de bevalling (keizersnede) ben ik ze vergeten te nemen. SPIJT! Ik heb bijna een week last gehad van stuwing, gilde het uit van de pijn. Opbinden hielp niet. Vreselijk! Ik vond de keizersnede een peuleschil vergeleken met de stuwing! Dit gebeurt mij een volgende keer ook niet weer! (De pillen zijn redelijk lang houdbaar en staan hier thuis in het medicijnkastje, hoef ik de volgende keer misschien geen moeite te doen om ze te krijgen!) Manytroubles
Je hoeft geen pijn te lijden bij stuwing hoor. Gewoon kind er op of kolf erop en die borsten leegmaken. Geeft enorme opluchting. Opbinden is niet verstandig. je vergroot er de kans op een borstontsteking mee, en als je al gestuwd bent gaat het alleen maar meer pijn doen.
en daar komt dirksmama weer aan met haar commentaar! misschien gaf zij wel geen borstvoeding dus kon dat niet.
Ik geef bewust geen borstvoeding, dus aanleggen of kolven was geen optie! (En ik hoef niet te horen waarom ik wel borstvoeding zou moeten geven.....!) Jantina, wat heerlijk, geen pijn!
Ook als je bewust geen borstvoeding gaat geven kun je als je erge last hebt van stuwing het beste je borsten 1x helemaal leeg kolven. Dat stimuleert de melkaanmaak niet, maar het verlicht het ongemak meteen. Aangezien je daarna niet meer stimuleert gaat er verder geen melk gemaakt worden. Groot voordeel voor je kind is dat je het dan 1x colostrum kunt geven. Dat zit zo vol antistoffen dat je kind een paar weken extra bescherming krijgt als je het van die ene keer geeft.
Heb je het mis Mandy. Ook als je GEEN borstvoeding geeft is het beste wat je kunt doen bij heftige stuwing (zeker als het een week duurt) EEN keer de boel helemaal leegmaken. Dit ondersteunen met wat kopjes saliethee, en gekoelde koolbladeren in je BH. Koolbladeren bevatten een melkremmende stof.
@Dirksmama; heb jij de borstvoeding in je ogen want het lijkt dat je niet leest dat men niet de voordelen van BV niet weer wilde horen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het lang niet altijd eens ben met dirksmama, maar dit lijkt me toch niet zo'n slecht advies hoor. Idd, dan kolf je 1 keer om de druk eraf te halen, kun je wat je kolft toch met een flesje aan je kleine geven. Het is gezond en je bent van de stuwing af zonder vervelende medicijnen in te nemen.
last van zere borsten door stuwing, en niet willen afkolven? gewoon lekker onder de warme douche gaan staan en lekker op je gemak je borsten masseren dan haal je ook de grootste "druk" weg en is het niet nodig de borsten te stimuleren dmv afkolven.....want ondanks wat men zegt, op het moment je gaat kolven stimuleer je wel degelijk de aanmaak van borstvoeding.... gr.smoekie
@smoekie: in het ziekenhuis werd mij juist verteld warm water op mijn borsten te vermijden! Dit zou de productie kunnen stimuleren. Of dat echt waar is weet ik niet, want echt proffesioneel leken ze daar niet helaas.
dus indirect adviseren ze je dus om ook maar niet meer te douchen?(want dat doe je toch ook met warm water?) of in ieder geval te douchen met "koud" water ik heb er in ieder geval heel veel baat bij gehad toen ik moest stoppen met geven van bv...men adviseerde me niet meer af te kolven omdat dat bv stimuleerde maar, als het echt erg (lees zeer) was onder de douche de borsten te masseren omdat op die manier toch melk wordt geloosd zonder bv te stimuleren.....en daarna een strakke bh te dragen... beide keren is het op die manier perfect gegaan zonder al te veel last te hebben van stuwing en zonder borstontsteking.... denk dat het een optelsom is van 1+1 bij elkaar optellen en je gezond verstand gebruiken als je kijkt waarmee je de borsten meer zou stimuleren... of door middel van afkolven...of dmv masseren onder de douche... moet zeggen, dat mijn verstand me dan toch zegt dat optie 2 de beste is zonder de bv nog meer te stimuleren....(er van uitgaande dat masseren ook iets kan stimuleren?) met afkolven trek je echt je borsten weer leeg zodat deze weer "aangevuld" kan worden, en met masseren haal je gewoon simpelweg de grootste druk weg waar je last van hebt... je hoeft het niet lang te doen of wat dan ook je voelt zelf gauw genoeg aan dat het al verlicht en klaar is "clara"
@smoekie: hihi, ik mocht wel douchen hoor, alleen zeg maar op die manier dat mijn borsten er een beetje vooruit staken... Heb evengoed weinig last gehad van stuwing, eventjes 2 dagen af en toe een beetje, maar stelde zo weinig voor.