Met een of twee keer per dag een warme straal op je borsten stimuleer je de aanmaak van melk meer dan wanneer je EEN keer de boel helemaal leeg maakt. Door een keer helemaal leegmaken vermindert de druk, en juist die DRUK stimuleert de melkaanmaak ook nog een keertje. Om diezelfde reden klopt het advies van een strakke BH aandoen ook niet. Een strakke BH oefent druk uit op je borsten, en heeft hierdoor een licht kolvende werking. Hierdoor vererger je de stuwing en blijft het langer in stand. Verder voel je je ook minder lekker met een strakke BH. Heb je stuwing: koelen met gekoelde koolbladeren, NIET opbinden! GEEN strakke BH, kopje saliethee, paracetamol tegen de pijn, en als je echt op knappen staat EEN keer (dus niet meerdere keren!) helemaal tot op de bodem leegkolven. Natuurlijk wel douchen, maar met lauw water, en de straal niet rechtstreeks op je borsten laten komen. En ook: niet te veel aan je borsten komen! Knijpen en masseren stimuleren de melkaanmaak ook. Als je na de kraamdagen wilt stoppen met borstvoeding, dan ga je echt afbouwen. Dan gelden er weer heel andere dingen dan wanneer de melk niet op gang gekomen is. In die gevallen kloppen Smoekie's ervaringen. In de kraamdagen probeer je te voorkomen dat het echt op gang komt en wil je alleen de stuwing verlichten. Bovenstaande tips zijn daar op gericht. En zoals ik boven ook heb geprobeerd uit te leggen, veel andere zaken die vaak gedaan worden houden de stuwing juist in stand. Probeer die te vermijden. Tenzij je nog van plan wilt veranderen. Maar als je wilt relacteren moet je even een topic bij borstvoeding openen.
nou gezellige discussie hier ik heb van meerdere vrouwen in mijn omgeving het advies gekregen om ruim voor de bevalling bij de huisarts naar tabletten tegen stuwing enzo te vragen, dus dat ga ik dan ook doen ik wil namelijk ook geen BV gaan geven.
Je moet het zelf weten hoor, maar ik ken in mijn omgeving iets te veel vrouwen die mede dankzij die tabletten met flinke gezondheidsklachten kampen. Een zichzelf respecterend arts schrijft die troep alleen in noodgevallen voor (kindje dood, mama doodziek, dat soort gevallen).
als ik het toch nog wel zelf mag weten van jou, waarom vertel je me dit dan? heb hier toch niet om jou mening over mijn plannen gevraagd... en jou mening was me al duidelijk voordat ik hier een berichtje poste dus waarom in de herhaling vallen... ieder zo zn eigen ding maar ik hoor hier alleen maar horror verhalen over vrouwen die niet konden/wilden BV geven en afgebonden werden etc etc en tegen mij zeggen als je die tabletten kan krijgen doe het dan! en buiten dat om, misschien is er wel een REDEN dat sommigen geen bv willen gaan geven waar jij niks van af weet... zoals jij je mening verkondigt heb ik het idee dat achter jou computer een rood mannetje zit met hoorns en een staart die vind dat elke vrouw die haar kind niet aan de borst voedt het verdient om verschrikkelijke pijnen te moeten doorstaan...
Dan zie je het helemaal verkeerd. Ik waarschuw omdat ik in mijn omgeving de nare gevolgen van die tabletten heb meegemaakt. Of iemand bv gaat geven moet ze zelf weten. Pijn lijden is niet nodig, en hoe je dat kunt doen zonder jezelf op de lange termijn al te veel schade te berokkenen heb ik al uitgelegd.
Jammer dat je in je omgeving verder alleen maar horrorverhalen over borstvoeding hoort. Want de werkelijkheid is anders.
maar is dat bij jou in Indonesië niet hetzelfde wat betreft het gebruik van die pillen tegen stuwing... jij hebt er wat vrouwen betreft die gebruik hebben gemaakt van die pillen niet zulke goede ervaringen mee, maar dat houd niet direct in dat ze ook per definitie niet goed zijn....dat heb je zelf meerder malen kunnen lezen dat er genoeg vrouwen zijn die er wel baat bij hebben gehad..... tis net als met vele andere medicamenten dat er bijwerkingen "kunnen" optreden...en dat is per mens verschillend...de 1 kan niks hebben de ander kan alles hebben...en de 1 heeft er totaal geen last van terwijl de ander alle nare bijwerkingen mag ondervinden die er aan een bepaald medicament vast kunnen zitten.... btw ik kan nergens terug vinden dat miscoo ergens iets verteld over horrorverhalen betreffende het geven van borstvoeding, maar misschien heb ik iets gemist? trouwens...voor ik alles af ga sluiten hier... allemaal de allerbeste wensen voor 2008 en dat het maar voor iedereen een gezond en vruchtbaar jaar mag worden met veel goeds en gezondheid.... trustte
Smoekie, als ik niet EN een moeder, 2(aangetrouwde) tantes, 2 schoonzussen, en 3 nichten had die dit soort medicatie hebben gebruikt en die heel veel later borstkanker kregen, dan zou ik er niet zo fel tegen zijn. Wat is 'baat hebben' nou waard als je er later doodziek van kunt worden?
Nou om nogmaals heel eerlijk te zijn: ik zou het echt zonder die pillen proberen hoor! Ik heb er echt bijna geen last van gehad en dat hoor ik ook heel vaak in mijn omgeving. Borstvoeding dat op gang komt is een natuurlijk iets, het houdt ook vanzelf op als er 'geen gebruik'van wordt gemaakt. Waarom dan met iets onnatuurlijks als pillen het proberen te stoppen? Die 2 dagen dat je er eventueel last van heeft zijn echt wel uit te houden en wegen toch niet op tegen eventuele bijwerkingen van de medicijnen? als het geen kwaad zou kunnen zou iedere arts ze toch ook zo wel voorschrijven? Geloof mij, na de pijn van de bevalling, weeën etc, kun je de pijn van stuwing wel aan hoor. Stelt dan echt niets voor.
Ik heb het ook zonder medicijnen gedaan hoor! Inderdaad, geen warme stralen op je borsten tijdens het douchen, koolbladeren (voelde me na een paar uur wel een salade... Die lucht! ), coldpacks en bevroren inlegkruisjes in mn bh... Ja, mijn kraamverzorgster was erg inventief! Na ongeveer 24 uur was het ergste voorbij, en een dag later had ik nergens meer last van. Ik zou zeggen, probeer het zonder medicijnen!
dirksmama, het is natuurlijk heel erg dat er in je familie zoveel borstkanker voorkomt. maar wie zegt dat dit door die pillen is veroorzaakt, als het zoveel in een familie voorkomt dan zou het toch ook zo kunnen zijn dat er sprake is van erfelijke belasting? mijn idee is dat als deze lactatieremmers meer kwaad dan goed kunnen dan waren ze echt wel verboden en mochten ze niet eens is meer voorgeschreven worden. ik ben in ieder geval blij dat ik ze gehad heb en bij een mogelijk 2e kindje zou ik ze zeker weer vragen! smoekie, ik zie dat je aardig op weg bent naar je bevalling! wil je bij deze even heel veel succes wensen en hoop dat de laatste loodjes niet al te zwaar voor je zijn! dat je je kleine wonder maar gauw vast mag houden! liefs joyce
smoekie je hebt gelijk, ik zei niks over het geven van de borstvoeding. maar de hel waar de vrouwen die het niet gaven(om wat voor reden dan ook) doorheen moesten... verder iedereen een geweldig 2008 gewenst!
Als je goed leest, dan is het bij allemaal mensen die niet met elkaar verwant zijn. Dus nee, geen kwestie van erfelijkheid. Maar in de meeste delen van Nederland WORDEN ze ook niet meer voorgeschreven. In de meeste ziekenhuisprotocollen WORDEN ze ook afgeraden. Juist vanwege de nare bijwerkingen op korte en lange termijn.
Je wilt niet half weten wat er voor een rotzooi aan medicijnen in Nederland wordt voorgeschreven, die in andere landen vaak verboden zijn. Van die lactatieremmers weet ik niet wat voor bijwerkingen daar eventueel kunnen optreden, maar ik zou het zonder proberen, wie weet valt het reuze mee. Wat betreft de flessen/spenen: Ik zou een paar flesjes in huis halen, van verschillende merken. Kun je kijken welke het beste bevalt. Succes!
Ik zou voor de zekerheid wel wat voeding meenemen. Zo weet je zeker dat je kleintje vanaf dag 1 de voeding krijgt die jij wilt geven. Overstappen geeft vaak extra irratatie aan darmpjes enzo. in veel ziekenhuizen zullen ze nutrilon en friso wel hebben, maar bijv kruitvat merk waarschijnlijk niet. Verder zou ik idd niet teveel flessen mee nemen. wat ik eerder las over het meenemen van je eigen speen vond ik een hele goede. dan kan de kleine daar aan wennen ipv aan de speen van het ziekenhuis.