HELP!!!! Is dit echt goed???????????

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door ecl, 19 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ecl

    ecl Niet meer actief

    Hallo dames,

    We hebben 2 weken gelden een 2de zaadonderzoek laten doen.

    De eerst werd goed genoemt door de fertilarts, maar werd slecht genoemd door de uroloog(2 jaar later). De uitslag was 10miljoen goed bewegelijke zaadcellen per zaadlozing. Door de verwarring wilde we een nieuw zaad onderzoek, en die uitslag hebben we nu gekregen. De fertilarts blijft er trouwens bij de dat de uitslag goed is, omdat je voldoende hebt voor een natuurlijke bevruchting.

    Ze belde net met de uitslag en zei dat deze goed is en dat ze het in iedergeval één hele opluchting vindt en hoopt dat de 2de opluchting wordt dat mijn 5 cystes strx weg zijn. Dus zij is er heel positief over, maar voor mij klinkt de uitslag niet positief.
    De uitslag is als volgt:
    per ml: Moet dit niet min 20 zijn?
    7,1 miljoen zaadcellen
    Beweeglijkheid: Dit is goed moet min 25% zijn, geloof ik?!
    50 % goed
    Totaal goed zaad per zaadlozing: Moet dit niet meer zijn?
    10,7 miljoen

    Ik ben erg in de war, maar probeer te vertrouwen op wat de fertilarts zegt(zij zal het wel weten). Toch ben ik er niet gerust op. Kunnen jullie me meer vertellen, hoe was het resultaat bij jullie en wat voor behandeling krijgen jullie?????

    Liefs een hele onrustige ecl
     
  2. ecl

    ecl Niet meer actief


    Niemand die hier iets van kan zeggen of die ervaring heeft met verminderde vruchtbaarheid??????
     
  3. spannendetijden

    spannendetijden Fanatiek lid

    9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    ik vind dat het een mooie score is hor!!!!! niet aan twijfelen!!!!
    de beweeglijkheid is belangrijk en die is zeer goed!!! en in combinatie met je aantal ,...perfect hor! zou me echt geen zorgen maken!!

    (gaan jullie " natuurlijk" verder?! of via de medische molen?!)
     
  4. ecl

    ecl Niet meer actief

    Spannendetijden bedankt!

    Volgensmij heb ik jouw reacties ook gelezen in topics over zaad van 2008.
    Jij vindt dit dus een goede score?!
    We zijn al 3,5 jaar bezig waarvan ruim 2 jaar mmm. Ik heb clomid en tamoxifen al achter de rug en heb mijn 2 de ronde menopur gehad. Bij de eerste geen uitgangsecho gehad waardoor er een cyste zat en dus geen eisprong ondanks de pregnyl. Nu bij de 3 de ronde 2 grote eitjes en 1 kleinere, waarschijnlijk wel eisprong gehad (gezien temp stijging). Alleen nu 5 grote cystes waarvan de kleinste 3cm.
    Zodra deze weg zijn, gaan we weer verder met spuiten.
    Dus we gaan verder in de mmm

    Wat is jouw beroep? hoe weet je zo zeker dat de uitslag goed is? sorry hoor voor mijn vragen, maar ben er erg onzeker over.

    Liefs ecl
     
  5. spannendetijden

    spannendetijden Fanatiek lid

    9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    hihi ik ben administratief medewerkster maar zit zelf met manlief in het ivf traject en hebben al iui gehad en ontzettend veel onderzoeken enzo en heb me behoorlijk verdiept in alles dus vandaar!
     
  6. Emesve

    Emesve Bekend lid

    26 aug 2009
    553
    1
    0
    Eerlijk gezegd... een fertiliteitsarts vind dit goed. Die is met behandelingen als IUI, IVF en ICSI wel erger tegen gekomen.

    Normaal is 20 miljoen de ondergrens voor "normale zwangerschappen".
    Onze 1e test was 2,7 miljoen en we schrokken ons rot. Dit in combinatie met een negatieve samenlevingstest heeft er toe geleid dat we met IUI mochten beginnen. Volgens mij is daar de ondergrens 1 miljoen van. Daarna wordt het IVF of ICSI.

    Nadat mijn man stopte met roken steeg de hoeveelheid wel aanzienlijk. We hebben 3 IUI's gehad met resp. 10, 40 en 70 miljoen. Helaas allemaal mislukt. Voor de IVF is hij zink/selenium gaan slikken en Davitamon totaal. Of het echt daar aan lag geen idee, maar de opbrengst was 100 miljoen!
    Dus ja... baadt het niet dan schaadt het niet zou ik zeggen.
    Vergeet niet dat het ook om de kwaliteit gaat! Hoe lullig het ook klinkt... je hebt maar 1 goed zaadje nodig!

    Veel succes!!!
     
  7. vasca

    vasca Fanatiek lid

    3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hoi ecl,

    ik ben geen arts, maar kan wel zeggen wat ons werd gezegd. Ik denk dat je verwarring komt, omdat je aantal inderdaad niet "goed" is, volgens standaard normen. Maar voor het medisch traject is het best wel goed hoor. Als je IUI gaat doen, heb je hiermee hele mooie kansen, volgens mij.

    Over het aantal: Mijn man had 11.7 miljoen bij de eerste test. Dat werd "matig genoemd". Voor zover ik weet zijn de richtlijnen van de who:
    <3 miljoen = slecht
    3-13 miljoen= matig
    13< = goed
    maar elk ziekenhuis gebruikt andere richtlijnen. Bij de tweede test had mijn man in totaal 13 miljoen (dat was al opgewerkt, dus gefiltert op de goede), waarvan 89% super bewegelijk (dat kwam dus door dat opwerken, normaal is 50% bewegelijk, zoals bij jou, heel mooi en normaal). Wij blij, maar de arts zei wel dat ze dat dus nog matig noemen (alles onder de 20 miljoen vinden zij matig) en dat er bij ons sprake is van een "milde mannelijke factor". Wij zijn op basis daarvan dus doorverwezen voor IUI, omdat het spontaan wel kan, maar zws heeeeel lang zou gaan duren.

    Ik zie dat jij al lang aan de hormonen zit, is dat voor je cyclus of doen jullie dus ook al IUI?

    Ik denk dat het belangrijkste wat je moet weten is, dat je scores voor IUI, goed zijn. Vergeleken met de "normale" populatie is het volgens mij wat minder, dus niet gek dat zelf klussen niet is gelukt.
     
  8. vasca

    vasca Fanatiek lid

    3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    o ja, als je ff googled op resultaten semenonderzoek en interpretatie/ uitleg ofzo iets, vind je op een site van een ziekenhuis in dacht nijmegen ofzo, een mooie uitleg van de getallen.
     
  9. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hallo,

    Ik ben zwanger geraakt na IUI met 4,1 miljoen zaadjes na bewerking waarvan 48% goed beweeglijk was. Dus als het 10 miljoen is met 50% beweeglijkheid dan is dat meer dan waarvan ik zwanger ben geraakt. Wij hadden trouwens nooit meer dan 8 miljoen na bewerking.Hoeveel het voor bewerking is geweest heb ik nooit geweten. Voor IUI ligt de ondergrens op 1 miljoen na bewerking en zitten jullie ruim boven.

    Liefs
    Nataly
     
  10. ecl

    ecl Niet meer actief

    Dames bedankt voor jullie reacties!

    Uit jullie reacties haal ik wel dat jullie weten dat het een goede score is voor IUI, maar daar is het probleem al. IUI hebben wij niet gedaan en is de fertilarts ook niet van plan om te doen. Tenminste daar heeft ze het niet over gehad! De planning was sowieso om na de cystes die ik nu heb verder te gaan met Menopur en verder zelf klussen net als altijd. Ze heeft vanmorgen niets aan gegeven van IUI of iets anders ze zei alleen dat het goed is.

    Dit is dus precies de rede waarom ik zo in de war ben over de uitslag en haar woorden.

    Ik ga het er, zodra ik een bloeding heb en daar heen moet voor een uitgangsecho, zeker ook over hebben. Ik heb namelijk pco.

    hhmmmmm snap er echt niks van! Heb me trouwens al gek gezocht op internet maar daar wordt ik helemaal niet vrolijk van en ik raak alleen maar meer in de war.

    Thanx dames! Wat moet ik toch zonder dit forum en dus jullie???

    liefs ecl
     
  11. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    He ECL,

    Je uitslag is niet heel slecht (zeker de 50% goede beweeglijkheid maakt mij blij), maar ik zou er niet te lang mee wachten om aan de bel te trekken als het zwangerraken toch niet lukt.
    Het is een mooie score voor IUI, maar voor een natuurlijke bevruchting is het wel wat magertjes hoor!
     
  12. vasca

    vasca Fanatiek lid

    3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    inderdaad en merah kan het weten! (die doet iets in die richting, toch merah? je had mij een tijd geleden ook heel fijn gerustgesteld!)

    In elk geval waren volgens mij onze scores dus volgens mij nog iets beter en ik heb geen pco (in principe op korte LF na, tot nu toe alles goed) en toch adviseert het vu bij ons dus wel iui... Dus dat kun je misschien aanvoeren bij je arts?

    kan me je verwarring goed voorstellen. Goed van je dat je het dus zelf nog ff uitzoekt. De ene arts laat je nou eenmaal ook langer zelf proberen dan de andere.
     
  13. ecl

    ecl Niet meer actief

    Merah en vasca,
    Bedankt voor jullie reacties!

    Ik ben al een tijd bezig en zit niet te wachten op behandelingen waarvan de kans klein is. Daarmee bedoel ik verder gaan zonder bijv. IUI terwijl de kans om zo zwanger te raken klein/gering is.
    Helemaal aangezien ik nogal gevoelig ben voor cystes en ik dus grote kans heb om steeds na een ronde menopur een maand niks te kunnen doen i.v.m. die cystes.
    Zo heb ik nu in 2011 maar 1 eisprong gehad en we zitten al in april. als we zo doorgaan komt het neer op 4 á 5 eisprongen per jaar, en dan met een verminderde kans. Daar wordt ik niet echt vrolijk van!

    IUI zal ook geen pretje zijn, aangezien het klussen voor een baby dan zo goed als weg valt en mijn mannetje zijn zaad steeds in moet leveren. Maar het kan altijd erger zoals IVF, ICSI. En ik wil zwanger worden, dus ik doe wat ik moet doen. Beter gezegt wij doen wat we moeten doen!

    Maar Merah snap jij de 'het is goed' en 'het is een opluchting' van mijn fertilarts? Natuurlijk kan zij het beste haar argumenten geven, maar het klopt toch helemaal niet?

    Liefs ecl
     
  14. ecl

    ecl Niet meer actief

    hey dames even een update!

    Gezien alle berichten die ik heb gehad, hebben mijn vriend en ik er goed over gesproken!
    We hebben besproken:
    -wat IUI in gaat houden en wat er dus verandert
    -of wij openstaan voor IUI
    -wat wij willen gaan doen
    -wat we verder kunnen doen om zijn vruchtbaarheid te bevorderen

    Was een goed gesprek waar we veer duidelijkheid door hebben en we voor onszelf een plan van aanpak hebben die we bij de fertilarts gaan voorleggen.
    Zo willen wij het nog 3x proberen zonder IUI, mocht ik dan niet zwanger raken of niet goed zwanger raken(mk, heb er al 3 gehad), dan willen we overgaan op IUI.
    Daarnaast heb ik vitamine gehaald die mijn vriend gaat slikken(die schijnen goed te werken voor een betere zaadkwaliteit en aantal)
    Roken, drinken, strake onderbroeken, laptop op schoot, te warm en vak in bad zijn allemaal dingen die mijn vriend niet doet en ook nooit heeft gedaan(behalve strakke onderbroeken natuurlijk).

    Hij vindt het wel moeilijk dat het bij die IUI nog meer gedoe wordt, maar wil wel alles doen wat nodig is.

    Ik ben echt blij dat we een plan van aanpak hebben, en ik denk dat het zeker reeel is nog 3x Menopur zonder IUI en daarna met IUI.
    Wat denken jullie dat reeel is? wil gewoon een goed plan hebben zodat ik die kan doordrukken bij de fertilarts.

    Thanx dames!
     
  15. vasca

    vasca Fanatiek lid

    3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Het klinkt of jij een goed plan hebt. Het is namelijk een plan waar jullie samen goed over nagedacht hebben en waar jullie achter staan. En dat is denk ik het allerbelangrijkste. Wij kunnen wel zeggen van: nee ik zou meteen met iui beginnen of juist: ik zou er nooit aan beginnen! Maar wij zijn jou/ jullie niet en kunnen niet voelen hoe jullie erin staan.

    Volgens mij is wat jullie nu gedaan het aller best wat je kunt doen: rekening houdend met de informatie, daar zelf je keuze in maken!

    Ik zou zeggen: je klinkt heel sterk en kordaat en zorg dat die fertiliteitsarts van jullie gewoon mee gaat met jullie plan!
    En ik denk dat nog 3x zelf ook echt ok is hoor. Veel langer zou ik gezien jullie geschiedenis echt gemeen vinden. Maar ook daar weer: dat ben ik. Als jullie langer door willen gaan... gewoon doen!
     
  16. ecl

    ecl Niet meer actief

    Vasca thanx voor je bericht en sorry voor mijn laate reactie!

    Ik ben vandaag ongesteld geworden, dus ik zal denk ik woensdag een uitgangsecho hebben. Dan gaan we ons plan ook voorleggen bij de fertilarts.

    Ben benieuwd op haar reactie!

    Liefs ecl
     
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    ECL, klinkt me als een prima plan. Ik hoop voor je dat jullie fertiliteitsarts hierin mee wil gaan.
    Ik snap haar opluchting inderdaad niet zo. Ik weet niet welke gedachte ze erachter heeft zitten. Misschien bedoelt ze met oplucthing meer dat jullie geen hopeloze gevallen zijn? Ik kan alleen maar raden.

    IUI is idd nog weer iets meer rompslomp dan nu, maar bedenk dat jullie kansen er waarschijnlijk wel beter op worden. De 'moetjes' op natuurlijke wijze is ook niet alles, is mijn ervaring.

    Als je mannetje aan de pillen wil: Extra zink en visolie schijnt wel te helpen...
     
  18. ecl

    ecl Niet meer actief

    Merah thanx!

    Ik snap mijn fertilarts totaal niet, tenminste die opluchting niet.
    Maargoed dat zal ik nog wel horen.
    Neee verplicht klussen is zeker niet je van het.

    Jullie horen het woensdag van me!
     
  19. ecl

    ecl Niet meer actief

    Hoi Lieve dames,

    Ik wil jullie echt heel erg bedanken voor jullie steun en adviesen!

    Mijn vriend en ik hebben gister een goede uitleg gehad, waarin de fertilarts vertelde dat de minimalen waarders qua hoeveelheid goedzaad steeds minder worden en dat zij uitgaan van boven de 10miljoen is goed lager dan 5 miljoen is slecht, mijn vriend heeft 10,7 miljoen dus het zit gewoon goed!

    Nu ze de uitleg heeft gegeven snap ik haar woorden en de opluchting waar ze het over had!

    Ze zei dat haar focus echt is dat ik een goede eisprong krijg en dat mijn eierstokken beter gaan reageren (sneller en minder cystes). Over mijn vriend zijn zaad maakt ze zich helemaal geen zorgen. Wel zei ze dat ik, aan de hand van verdere reacties van mijn eierstokken, misschien een LEO krijg en dat we als ik daarna niet zwanger wordt eventueel met IUI of zelfs IVF gaan beginnen.

    Mijn mannetje en ik zijn beide flink opgelucht en denken dat we het wat meer kans moeten geven, aangezien ik nog steeds het probleem ben. Maar we willen nog steeds niet te lang doorgaan met alleen menopur en verder niets. Dus dan brengen we eerst de LEO en daarna eventueel IUI of IVF.

    Oh en ook niet geheel onbelangrijk, de 5 cystes die ik had zijn allemaal weg! Dus ik zet vandaag alweer de 2de spuit. Ben echt zo opgelucht over alles!

    liefs
     
  20. ecl

    ecl Niet meer actief

    ohe merah,

    Ik heb een aantal vitamines voor mijn vriend gekocht die hij nu al bijna een week aan het slikken is.
    Ik heb zink, selenium, vitamine B12, foliumzuur , visolie en vitamine C 1000mg voor hem gehaald.
    Deze schijnen allemaal goed te zijn voor de zaad kwaliteit en hoeveelheid.

    Liefs
     

Deel Deze Pagina