Zelf verloskundige kiezen? En kiezen voor geplande keizersnede?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door LuckyLuuk, 27 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LuckyLuuk

LuckyLuuk Nieuw lid

27 sep 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste verloskundige,

In 2010 ben ik bevallen van onze lieve zoon, nou bevallen..
    Aangezien ik een te hoge bloeddruk had (deze had ik eigenlijk al een tijdje, maar de verloskundige vond mij alleen te zwaar worden en vond niets van mijn ichias/bekkeninstabiliteit/te hoge bloeddruk), maar ik werd opgenomen in het ziekenhuis. Dat was op maandag. Op dinsdag begonnen ze met inleiden met gel, wat heel veel pijnlijke weeen veroorzaakte, maar echt geen enkel resultaat had.. Datzelfde op woensdag. Ik had al pethidine op dinsdagavond gekregen om te kunnen slapen en ook op woensdagavond. Op donderdag mocht ik met een dikke buik weer naar huis en ik moest maandag maar bellen om weer opgenomen te worden.
    Maandags weer opgenomen, weer gel, met als resultaat.... 1 cm ontsluiting! Op dinsdagmorgen werden de vliezen gebroken en ik ging als een trein! wel een pethidine injectie voor de pijn, maar om 13:08 uur had ik 10 cm en mocht ik gaan persen. Dat vorderde niet zo.. Om 14:15 uur een infuus gekregen met weeen stimulantia. Om 15:10 komt gynaecoloog meekijken voor vacuum. Om 15:30 2 vacuums, maar geen resultaat. Ik was op.. kapot.. Bijna 2,5 uur geperst! en 10 minuten later werd mijn bed naar de ok gereden.. De anesthesist gaf aan geen ruggenprik meer te geven en het werd een keizersnede onder volledige narcose. Lucas werd geboren om 15:58 uur en ik zag hem om 17:15 uur... Bij de nacontrole zei de gynaecoloog dat ik weer gewoon moest bevallen een volgende keer.. Niet perse een keizersnede.
    Voortvloeiend uit dit verhaal heb ik 2 vragen:
    1. Kan ik zelf voor een verloskundige kiezen die mij begeleid bij de zwangerschap of moet dat perse bij de verloskundige het dichtst in de buurt of in het ziekenhuis? Bevallen moet iig in het ziekenhuis.
    2. Kan de verloskundige mij helpen bij het maken van een eventueel bevallingsplan (ik wil dat ze bij een volgende zwangerschap eerst meten of het wel past. Zo niet: geplande keizersnede met ruggenprik. zo wel: bevallen met ruggenprik, zodat als het mis gaat ze alleen maar bij hoeven te spuiten). En op welke manier moet het ziekenhuis er gehoor aan geven?
    Ik hoor het graag van jullie.

Groeten Femke

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Doordat je een keizersnede hebt gehad moet je inderdaad in het ziekenhuis bevallen.
    Qua keuze verloskundige i.p heb je de keuze waar je onder controle gaat. Meestal is dit de dichtsbijzijnde omdat er in geval van spoed ze ook snel bij jou moeten kunnen zijn.
    Je kan samen met de verloskundige een bevalplan opstellen. Maar zij kan geen besluiten nemen voor de gynaecoloog zoals alleen vaginaal bevallen als het past, ruggenprik tijdens de bevalling. Dit zijn dingen die je met de gynaecoloog moet bespreken, omdat hij/zij einderantwoordelijke is bij jullie bevalling.
    Bij een volgende zwangerschap ga je met 36 weken over naar de gynaecoloog evt. kan je al eerder een keer bij hem/haar langs gaan om jullie punten/wensen te bespreken zodat er een plan opgesteld kan worden voor jullie volgende bevalling. Waar jullie je prettig bij voelen.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina