Een paard kopen. Waar moet ik aan denken?

Discussie in 'De lounge' gestart door fleurtjeuh, 5 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fleurtjeuh

fleurtjeuh Actief lid

15 feb 2012
    456
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!
    Sinds ik in de laatste paar maanden een aantal keer flink ben teleurgesteld, zit ik te denken om misschien een eigen paard te kopen.
    Het staat nog compleet in de kinderschoenen hoor, ik moet uberhaupt kijken of ik het kan financieren.
    Maar meer mensen weten meer als 1, dus ik vroeg me af of jullie me konden helpen met dingen bedenken waar ik echt op moet letten, of bijkomende kosten die je niet zo snel ziet.
    Dus alles wat buiten die koop om gaat zegmaar.
    Ik weet al wel waar ik het paard zou willen stallen, dus stallingsgeld hoef je niet aan te denken ;)
    En de hoefsmid 1 keer in de 3 maand, weet ik ook. Evenals die dierenarts die jaarlijks langskomt voor de entingen.
    Maar wat zijn al die andere dingen die je moet betalen, waar je pas achterkomt, als je een eigen paard hebt?
    Alvast bedankt! :)

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Wat leuk!! Een eigen paard is zo geweldig :D

Mijn paard werd elke 6-8 weken beslagen door de hoefsmid en zeker niet eens per 3 maanden!
    Je kunt natuurlijk kiezen om je paard niet te beslaan maar soms is dit toch nodig (kosten voor alleen bekappen liggen natuurlijk veel lager)

Als je geen spaargeld hebt voor eventuele (hoge) dierenartskosten is het misschien verstandig een verzekering af te sluiten.

Staat je paard in volpension? Of komen bovenop de stallingskosten nog kosten voor voer? Kan ook nog aardig oplopen...
    Vergeet ook niet de kosten voor wormenkuurtjes.

Verder zul je natuurlijk allemaal spullen nodig hebben maar dat kun je zo gek maken als je zelf wilt en zijn maar eenmalige kosten.

Wil je gaan lessen met je paard? Dat kan ook een grote kostenpost zijn!

Ik vergeet vast nog wat maar je krijgt vast nog wel meer reacties... :)

3. De dierenarts..
    Als je paard wat heeft kan het je ineens een paar honderd tot paar duizend kosten..
    Voor de rest alle spullen, zadel, poetsspullen, dekens etc etc..

En het kost tijd. Veel tijd.
    Hier jaren paarden gehad, en als de kleine 4/5 jaar is weer een paard omdat ik het dan fijner kan combineren, ook financieel beter.
    Ik heb nu een berekening van €400per maand.. zodat ik ook spaar voor onverwachtse dingen.

4. Trouwens hartstikke leuk een eigen paard!
    En als je veel wil buiten rijden miss ook denken aan ijzers.. wat weer duurder is.

5. springkip

springkip Actief lid

2 mei 2012
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga je vol pension staan of half pension.
    Vol pension zit meestal voer en stro en alles bij in.

Half pension: brok stro/zaagsel hooi. Zelf mesten. Heb je een vuil paard dan heb je dus veel sto of zaagsel nodig.

Zadel hoofdstel kunnen kapot gaan/gestolen worden.

Denk aan nat weer aan mok dus heb je de nodige zalfjes en smeersels nodig.

wormenkuur

zomer deken, tussen deken, winter deken, regen deken, vliegen deken, zweetdeken.

hoefsmid paard alleen bekappen of ijzers.

teer, hoefolie

dit is wat ik even binnen 5 min kan bedenken. Ben al weer een aantal jaren uit eigen paarden te hebben ;)

6. Ik heb trouwens voor aanschaf paard zo een €6000 in gedachte, inclusief spullen..
    Maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van wat jij wil..

Verder is al veel genoemd..
    Als je veel zelf moet doen kost het nog meer tijd..
    Weet niet of je veel werkt en of kinderen hebt?

7. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Denk aan een spaarcentje voor als je paard iets krijgt..dierenartskosten kunnen heel hoog oplopen. Wij hebben er 1 die erg koliekgevoelig is, dus als 2 x naar Utrecht geweest en dat zijn behoorlijke rekeningen...

8. @mvl.. idd mijn ouders hebben eens voor mijn pony met bronchitis astma een rekening van €2000 gehad.. ze was opgenomen geweest..
    En dan nog niet te spreken over de andere maandelijkse kosten voor haar bronchitis..

Bespreek het goed met je partner.. En zorg echt voor financiele reserves..
    Heb het vaak mis zien gaan.

9. mamma1

mamma1 Actief lid

20 apr 2009
    420
    0
    0
    Wat leuk zeg!!Ik heb ook altijd een paard gehad.Het kost heel veel tijd en geld..Het mooist is dat je paard niet te ver weg hebt staan en dat je voor nood iemand achter de hand hebt.Wbt kosten je kunt zo gek maken als je zelf wil..zal wel geld achter de hand houden voor bv de dierenarts.Want die kost geld als je paard ziek word.Maar je krijgt er zoveel liefde van terug.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik heb bewust een verzekering afgesloten, die koliek ook dekt.
    En het overlijden trouwens ook, of inslapen na ongeluk. Kreupelheid en ongeschiktheid dekt deze verzekering trouwens niet.
    Maar ik krijg dan de aanschafwaarde van mijn paard terug.

Ik heb hem uit Portugal gehaald, omdat ik een Lusitano wilde. Prijs technisch was dat er gunstig.

Daarnaast inderdaad de maandelijkse kosten.
    Ik sta voor niet zoveel geld, vol pension. Alles wordt gedaan. Ideaal, als ik een dagje niet kan dan is het niet zo erg.
    Daarnaast wordt hij ook nog een 2 x per week gereden.

Ik heb hem trouwens klinisch laten keuren door de dierenarts in Portugal.
    Nu is dit allemaal via een fokker ( en vriendin ) in Nederland gelopen die al veel paarden bij die fokker uit Portugal heeft gehaald.

11. sab1988

sab1988 Niet meer actief

goede tips hier al!!

Ik vind het grootste punt TIJD!
    Merk sinds ik een kleine heb de tijd er vaak niet is.

12. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    vergeet de paarden tandarts niet

13. kadootje

kadootje Actief lid

9 jan 2010
    471
    170
    43
    400 euro :$:$:$:$ per maand (snap dat je iets achter de hand wilt hebben voor onverwachte dingen)
    als het dat zou kosten, nou dan had ik geen eigen paard!
    want dat zou ik er ECHT niet voor over hebben, zeker niet nu in combi met een gezin met 2 kids!
    en ik heb hem niet eens aan huis staan.
    laten we zeggen dat mijn kosten een tikkeltje lager liggen, en hij word keurig verzorgd hoor!

weet wel dat de stal/pension kosten veeeeel hoger zijn in de randstad dan in de achterhoek!

@TS, denk dat je al een heel eind heen bent met je kosten, fijn dat je een adres hebt voor stalling, want dat kan flink in de kosten lopen...
    verder idd wat geld achter de hand "voor je weet maar nooit"""

14. fleurtjeuh

fleurtjeuh Actief lid

15 feb 2012
    456
    0
    0
    NULL
    NULL
    Super bedankt iedereen!
    Altijd fijn dit forum :)
    Het paard zou een aantal huizen verderop komen te staan, bij een particulier, met een zorgboerderij.
    Dus voer en dergelijke zit bij het stallingsgeld in.
    En wat betrefd de hoefsmid, het is afhankelijk van wat voor paard het wordt, of hij of zij op ijzers gaat of niet.

En sparen is altijd handig, want je weet maar nooit of er iets gebeurt.

15. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    een hoefsmid per 12 weken is te weinig, ga er maar van uit om de 8 weeken, als ze ijzers nodig hebben dan is dat een behoorlijk duur plaatje.

1 keer per jaar een enting,
    reservers voor als ze bv wat krijgt koliek, verstapping enz.
    reservers voor vervaning spullen zoals bv deken, halsters enz.

wat voor ras zit je aan te denken, ben ik wel benieuwd naar.

16. kadootje

kadootje Actief lid

9 jan 2010
    471
    170
    43

dat is hier ook het grootste probleem

gelukkig staat ie goedkoop, bij een gezin die hem zowat hebben geadopteerd! ze mag er ook op rijden, om de kosten voor mij te drukken, en zij er ook plezier van heeft!

ik hoop dat als onze beide kids op school zitten, ik weer iets meer aan het rijden tekom....heb er vaak de puf niet voor.....heb me er maar even bij neergelegd....tis nu even druk.....word al beter merk ik!

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Merk ik ook hoor. De oudste gaat nu naar school, en de jongste over 1.5 jaar. Dan heb ik sowieso al veel meer tijd.
    Vaak ga ik tussen 16 en 17 uur even, dan is mijn man thuis.
    En de dochter van de boer rijdt hem 2 keer per week, wat ook al fijn is.
    Het is nog een jong paard, dus 3/4 keer per week is wel de max.

En de prijzen schelen inderdaad heel erg. Ik zou 300 all in kwijt zijn in Gelderland ( bij Arnhem en Nijmegen ).
    Nu ben ik nog niet eens de helft kwijt, all in.

18. kadootje

kadootje Actief lid

9 jan 2010
    471
    170
    43
    het ras/type paard vind ik zelf belangrijk als nog aan kindjes wilt beginnen/kleine kindjes hebt....
    ik heb gelukkig een braaf paard, die je ook na maanden zwangerschapsverlof, zo weer kan pakken voor een buitenrit!
    of in de winter, als je er minder aan toe komt, braaf is als je er een tijdje niet op hebt gezeten...en je niet alle hoeken van de bak/omgeving laat zien...
    ik had ook nooit verwacht zo weinig te rijden, maar echt , met kinderen is alles soms ineens zo anders.....
    ik durf ook niet zoveel meer als eerder, dus ik vind een braaf paard erg belangrijk.....heb toevallig een koudbloed, maar dat kan natuurlijk ook een anders ras zijn met een leuk karakter!

19. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    In de randstad zijn pensionstallingen (vol pension) waar je 300 per maand betaald. Gemiddelde stalling kost toch denk ik 200 euro hier. En niet eens altijd vol pension. Uitzonderingen daar gelaten.

Zelf heb ik een bijrijdpaard. Ik betaal een leuk bedrag per maand en het paard is 3 dagen 'voor mij'. mag ermee doen wat ik wil. Buitenrijden, les, wedstrijden etc. Moet zeggen dat ik dit een super oplossing vind. Meer tijd heb ik echt niet met 1 kindje en nu een tweede op komst. Eigenaresse heeft ook 2 kindjes en voor haar is dit ook een mooie oplossing.

20. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Je kunt hem ook in de gang zetten:D

Deel Deze Pagina