Ik ben niet van plan wekelijks te gaan lessen, dus zal het lesgeld rond de 50 per maand blijven. Ook denk ik niet dat ik het paard ga scheren, en de dekens stonden al op de lijst. En ik zou wel heel graag kinderen op korte termijn willen hebben, maar ik weet dat dit niet gaat gebeuren.
Alleen je wil toch wedstrijden gaan rijden? Neem aan dat je dan het hele jaar door wel wil trainen ook? Dan is scheren meestal wel fijner ivm het zweten en dan een deken erop..
Een paard kun je zo duur maken als je zelf wilt. Ik betaal al jaren alleen stalgeld, hoefsmid, inenting, wormenkuur Verder niks. Ze krijgt geen krachtvoer. Mijn spullen slijten niet echt en ze mankeert gelukkig ook weinig. Ben nergens lid van. Dus ik ben voor onder de 200 per maand klaar. Mijn duurste uitgave is; een goeie paardrijjas! Want dat staat nog niet in je lijstje volgens mij; Je eigen vet hippe paardrij-outfit
Euh in het Noorden? waar? Misschien kan je mijn dochter les gaan geven? Haar droom een eigen paardje trouwens maar helaas zit er niet in
In de buurt van Ten boer. Maar heeft ze wel een paardje waar ze op kan rijden? Aangezien ik nog lang geen paard heb.
Ik denk dat je zo wel ongeveer alle kosten hebt. Dat zou ik +25% doen en dan kom je waarschijnlijk op een reëel bedrag per maand uit.
Wat betreft niet op vlas zetten. Ik had 2 paarden die beide hun strobedje volledig opaten. ( Ongeacht hoeveel hooi en brok ik voerde). Dus daarna overgegaan op zaagsel, maar ook dit was schijnbaar erg lekker. Vandaar noodgedwongen overgegaan naar vlas ( en ook niet als potstal) dit aten ze tenminste niet op omdat het heel bitter smaakt. Had 2 boxen van 4x4 en gingen 3 balen per box in en dan elke dag uitscheppen. Halve baal per keer bijvullen (niet elke dag hoor, maar wel 2 keer per week) en na 2 a 3 weken heel de stal weer leeg. Betaalde ruim 8 euro per baal vlas, dus reken maar uit. Het is dus te hopen dat je paardje braaf in een strostal slaapt ( balen stro kosten momenteel ook een aardige duit en je hebt er al gauw 3 in de week nodig om hem droog en fris te houden).
Hier heel veel. Stapmolens, paddoxs, binnen en buitenbak, solarium, 6 dagen uitmesten en een dag alles, 5 voer momenten per dag.
Het meeste is eigenlijk al wel gezegd. Ik denk dat je een reëel beeld hebt van de kosten. Mijn ervaring is echter wel dat het altijd duurder uitvalt als je denkt. Ik begon met 150 euro per maand aan stalgeld en eindigde met een bedrag van 360 pm en dan kwamen daar nog de verzekering, smid, tandarts, extratjes, lessen en wedstrijdkosten bij.... Kortom ik was maandelijks heel veel geld kwijt. Is de stalling in jouw regio zowiezo goedkoop of alleen de stal die je nu op het oog hebt? Het is altijd handig om te weten welke stallen er nog meer in de buurt zijn en tegen welke kosten, je weet natuurlijk nooit hoe het gaat lopen. Ik heb 8 jaar een eigen paard gehad, vorig jaar oktober heb ik haar verkocht ivm niet meer kunnen combineren met gezin en werk. Ik heb een super leuke tijd met haar gehad, toch weet ik niet of ik ooit nog een paard koop. Ik vond de zorgen rondom het houden van een paard echt niet niks, ik kon nooit onbezorgd op vakantie en moest alle dagen echt strak plannen om het allemaal geregeld te krijgen. Nu ik haar niet meer heb ik zeeën van tijd over en bergen met geld Als ik je 1 advies mag geven, laat je evt. Nieuwe paard goed keuren voor de aankoop. Het liefst ook röntgenologisch, al zet je alleen maar de straalbenen, kogels en sprong achter op de foto. Ik heb zoveel ellende gezien en extreem hoge va kosten, dat wil je echt niet! Voor de geboorte van mijn zoon waren paarden echt mijn grote passie, het is echt een super leuke hobby als je er de tijd voor hebt!
En nou moet ik nog beslissen wat voor paard ik wil.. Wil ik een springpaard waar ik echt mee op wedstrijden kan, maar ook buitenritjes kan? Of wil ik een recreatie paard die ook een leuk sprongetje kan? Of wil ik een western paard, waar ik niet super veel verstand van heb, maar de keren dat ik het heb gedaan vond ik het fantastisch? What to do, what to do...
Je hebt ook leuke allrounders, dan kun je lekker springen en mee naar buiten, beetje dressuur.. Western heb je over het algemeen wel andere paarden voor nodig, dus wat dat betreft moet je wel kiezen.. Want wil je echt springen en wedstrijden of western en wedstrijden bijv. dan moet je echt anders gaan zoeken..
Ik heb ook een paard, die sinds zijn 15de met de vut is. Ik zou naast de standaard kosten ( veearts, tandarts, wormekuren, stallingskosten e.d ) ook nog een pot onvoorzien maken. Een zadel aanschaffen kan bv heel simpel lijken, maar een goed passend zadel is duur en het kan best dat je tussendoor de zadelmaker nog eens moet laten kijken door bv meer spieropbouw van je paard. Toen mijn paard op ijzers stond kwam de smid trouwens iedere 8 weken. Hij heeft trouwens ook nog eens een periode speciaal beslag gehad en dat was ook duur Daarnaast zou ik je willen adviseren om goed na te denken wat je wilt als je paard niet meer te rijden is, maar wel paard waardig in de wei kan lopen ( dus zonder pijn ). Wij hebben er voor gekozen om hem te houden (uiteraard, het is wel mijn dier ), maar hem wel wat verder weg te zetten waar hij heel het jaar buiten is met een schuilstal. Dit is veel beter voor mijn paard, en ook voor onze centen, want 200 tot 250 euro in de maand aan stalling waarbij hij nog niet eens 24/7 buiten staat is dan wel een dure hobby. Daarnaast hadden wij altijd wel een volpension stal, maar we kochten eigen voer aangezien hij heel gevoelig voor spierbevangenheid is. Dit zijn dan wel weer extra kosten. Ik heb mijn paard nu 12 jaar, en in 12 jaar kan zo'n dier gewoon iets krijgen waardoor je je hobby niet meer kan uitoefenen zoals je wilde. Denk daar goed overna een paard is heel leuk, maar gewoon een zeer dure hobby voor een langere tijd. Je krijgt er wel een hoop voor terug trouwens Succes. Gr MB2005.
Belangrijkste dingen zijn inderdaad: Hoefsmid om 8 wk. Wormkuur 4 a 5 x per jaar Tandarts 1 x per jaar Inenting 1 x per jaar. Verzekeringen basis + zorg ik betaal hiervoor 20 euro in de maand. Een WA verzekering ook niet vergeten, voor het geval dat je wat aan richt tijdens een buitenrit. Succes en heel veel plezier met zoeken naar je eigen paard!
Ik heb altijd endurance gereden met een eigen paard. Ik denk dat ik je weinig bruikbare tips kan geven aangezien je een paard zoekt voor de spring en dressuur sport. In ieder geval veel succes en plezier gewenst. Leuk plan.
Ohja en ik weet natuurlijk niet wat je budget is hé.. Maar mocht je op het punt komen dat je daadwerkelijk wil gaan kopen, ik ken nog wat leuke paarden die te koop staan
Ik heb niet heel veel te besteden, en ik moet eerst nog flink sparen, maar ik denk dat het onder de 2500,- blijft.
K heb nu ook een hele hoop op mp gezet, voor wat extra geld. Als ik alles voor de minimum prijs verkoop dan heb ik iig 125 euro extra
Ik denk dat je met een bedrag van 2500 euro net de ondergrens aantikt voor het aanschaffen van een paard. Dan komen je spullen er nog bij: hoofdstel, zadel, zadeldekjes, dekens, halsters, poetsspullen, longeerlijn, rijlaarzen of joppers met chaps, rijbroek etc. Stalling heb je al zie ik. Zit ook voer bij? En hooi? Verder is 1x in de 3 maanden hoefsmid te weinig, bekapt of onbekapt. 1x in de 2 maanden moet je eerder aan denken. Die van ons ging 1x in de 6 tot 8 weken naar de hoefsmid. Daarnaast een paar keer per jaar ontwormen en 1x per jaar enten. Je kan een verzekering afsluiten voor als je paard naar de veearts moet of een operatie moet ondergaan, maar niet iedereen kiest daarvoor. Dat zou je eens kunnen opzoeken wat je daarvoor kwijt bent. Als je een paard aanschaft, let er wel op dat hij dan klinisch en röntgologisch goedgekeurd is door een veearts. Zo voorkom je een hoop problemen en verdriet later.