Een paard kopen. Waar moet ik aan denken?

Discussie in 'De lounge' gestart door fleurtjeuh, 5 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Is die 2500 alleen voor de aanschaf van het paard? Of alles bij elkaar?
    Want ik weet niet wat je eisen zijn, groot klein paard, haflinger of kwpn ofzo, maar met keuren erbij e.d. kan het krap worden alles bij elkaar.

2. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ik heb pas mijn paardje aan een zorgboerderij gegeven, dat was zo'n lief beestje (pas 7 jaartjes oud) en zorgboerderij daar stond ie al volpensioen en gebruikte hem er al ervoor en toen hebben we samen in overleg besproken dat hun voortaan de kosten zouden betalen zeg maar, ik deed er echt gewoon te weinig mee en dat moet echt wel (vind ik dan als je het goed wilt doen) en daar was iedereen er zo blij mee, dat was een fries kruising, geen bijzonder dresuur of springpaard maar kon je heerlijk op rijden en buitenritten mee maken.

Ik mag er nu nog steeds gewoon op rijden en hem zien als ik even bel, hij staat gewoon vlakbij ons en de kindjes en ik bezoeken hem regelmatig.

Maar mijn point; een leuk paardje hoeft niet veel te kosten qua aanschaf als je geen hoge eisen hebt tenminste maar onderhoud is zeker ook belangrijk.

Ik heb hem niet aan hoeven schaffen ze is bij ons geboren dus qua aanschaf weet ik helemaal niets.

Veel succes!!

3. fleurtjeuh

fleurtjeuh Actief lid

15 feb 2012
    456
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil het liefst een leuk paard, dat een leuk sprongetje kan
    maken, of een westernpaard.
    Aangezien een echt springpaard gewoon te duur wordt.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Het meeste is al gezegd. Het kost een hoop geld en tijd. Je zegt dat een kindje er voorlopig niet in zit maar houd het in je achterhoofd dat een paard veeeel tijd kost. Zeker als het op een stal komt te staan waar je zelf veel moet doen. Zou dat toch in je planning meenemen en rekening houden met komst van evt kindje. Zou zonde zijn als je j paard weer moet verkopen omdat je er toch geen tijd voor blijkt te hebben. Wedstrijden kosten zeker veel tijd. Houd er ook rekening mee dat je ook een duurdere stal kan betalen dan die 100 euro. Ik had ook een goedkope stal maar moest daar toch op een gegdven moment weg. Moest toen flink meer betalen.
    Prijzen blijven natuurljijk ook flink stijgen.
    Mijn paard staat oo een vol pensionstal. Kost hier 250 euro per maand. Wordt wel door hun gmest en alles binnen en buiten gezet. Ideaal want met een kleine heb je daar echt niet altjd tijd voor. Mijn paard hoeft niet elke dag bereden te worden dus kan zo gdrust een dag overslaan.
    Flinke zak geld en geld achter de hand is echt nodig. Je kan geluk hebben maar ook oech zoals ik. Paard heeft heel wat gehad. Heeft me zeker al 10000 euro aan dierenarts gekost. 2 weken kliniek en zo 2000 euro armer. Geluk dat hij geen medicatie hoefde te blijven nemen ander was dit 100 euro per maand extra.
    Jaarlijks de tandarts laten komen i ook slim om te doen. Die van mij moet 2x per jaar ivm een missende kies.
    Hoefsmid komt hier eens in de 16 weken alleen bekappen. Tussendoor houd ik zelf bij en voor de wagen of extreem lange rittenheeft hij hoefschoenen. Iedeaal. 150 euro gekost en heb ze nu al 6 jaar. Maar ik las dat je die niet wilde.. niet alles wat op internet staat over die schoenen is waar hoor. Het negatieve wat erop staat is voornamelijk van mensen die niet gied omgaan met de schoenen. Niet goed opbouwen enz.
    Eerlijk gezegd zijn ijzers onder een paard ook heel slecht.
    Ijzers moeten toch wel om de 8 weken a 80 eurie.
    Mijn paard past bijv geen normaal zadel dus moet een op maat gemaakt zadel. Daar gaat je geld....;)

Zorg voor een flink spaarpotje voor dierenartskostrn. Verzekeringdekt absoluut niet alles. Hier zeker een potje van minimaal 4000 euro. 2x kli iek en het is weg.

5. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    In dat geval zou ik het lijstje nog eens dubbel checken
    een paard kan je toch meer kosten dan berekend...

ik had ook een flinke pot staan voor als er wat zou gebeuren
    mijn paard heeft destijds voor 7000 euro in de kliniek gestaan

ook bepaalde dierenarts kosten (bijv 1 x controle + prik medicijn) kunnen al zomaar 180,-! euro zijn
    niet grappig......

spelen met de buurman, deken kapot, hoppa zo weer een paar tientjes verder

en veel mensen vergeten ook de eventuele benzine kosten te berekenen om daar elke dag heen te gaan

ook lees ik dat je nog niet een idee heb wat voor een paard je wil
    misschien anders eerst een poosje leasen/huren/bijrijden?

6. fleurtjeuh

fleurtjeuh Actief lid

15 feb 2012
    456
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn budget voor de aanschaf van een paard is afhankelijk van hoe lang ik ga sparen ;)

7. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Persoonlijk vind ik dat wel een rare gedachtengang....

Je wilt een bepaald soort/type paard wat aan bepaalde eisen voldoet (stokmaat, leeftijd, geslacht etc.) daarnaast nog andere eisen zoals gezondheid, disciplines (dressuur, springen, allround etc).
    Hoe meer je eist hoe hoger het prijskaartje uit zal gaan vallen. Als je een paard wilt kopen bepaal je eerst waar het in jouw ogen aan moet voldoen en dan zorg je voor dat budget.
    In mijn ogen werkt het zo en niet andersom, je gaat niet de tijdsduur van het sparen laten bepalen wat je uiteindelijk op stal zult hebben staan...

Of begrijp ik je nu verkeerd?

8. @Meintje, mijn gedachte gang eigenlijk hoor..
    Je kijkt toch naar wat je eigenlijk wil hebben en of dat haalbaar is, want je uiteindelijke wens kan een groot verschil maken voor het budget wat je moet hebben zeg maar..

9. fleurtjeuh

fleurtjeuh Actief lid

15 feb 2012
    456
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou 3 jaar kunnen sparen en een jong springpaard kunnen kopen waar ik heel veel wedstrijden mee kan gaan springen,
    Of ik spaar een aantal maanden en ik koop een leeuk rectreatie paard wat een leuk sprongetje kan maken.

Het is allemaal afhankelijk van hoe lang ik ga sparen.

10. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Ik denk dat budget en del van je paard redelijk samenhangen. Je eisen stel je toch gedeeltelijk samen uit je budget. Ik wilde heel graag een mooie grote donkere ruin die al Z heeft liep, liever niet boven de 10 en volledig goed op de foto's. Maar dat paste echt niet in mijn budget. Dus ik kwam met een talentvol maar jong paard thuis.

Ik denk dat zeker in de huidige markt je met een kleiner budget je best een leuk jong springpaard kan kopen. Er staat zoveel in de wei bij fokkers te verpieteren. Je moet ze alleen wel kunnen vinden.

Waar je wel bij stil moet staan is dat je nu de ambitie hebt om serieus te gaan rijden. Als jij op een zorgboerderij staat zonder fijne rijmogelijkheden wordt je echt niet blij als je serieus wil rijden. Dan heb je toch een fijne bak en een fijn stalbeleid nodig. Tevens wil ik je aanraden om toch echt ergens te gaan staan waar je ook begeleiding kan krijgen. Een eigen paard is zo anders dan een verzorgpaard, dat is echt niet te vergelijken.

11. fleurtjeuh

fleurtjeuh Actief lid

15 feb 2012
    456
    0
    0
    NULL
    NULL
    De stal waar het paard komt te staan is dan wel misschien niet een officiele proffesionele stal, maar hier in de buurt zijn meerdere trainstallen, die binnen en buitenbakken hebben, en waar ik ook les kan nemen. En zo ben ik goedkoper uit dan dat ik het paard op een van die plekken zou zetten.

12. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Dat kan inderdaad zo zijn maar ik denk dat Flipske meer bedoeld dat wanneer je op zo'n stal staat er echt serieus aan de gang wil gaan je de faciliteiten gewoon echt mist. Bv met slecht weer, een bak die niet gedraineerd is is dan gewoon niet te rijden. Of in de winter, als het goed vriest of als er sneeuw ligt bv.

Precies wat ik eerder ook al postte, ik begon bij een stal van 150 pm en eindigde met 360 pm bij een luxe stal toen ik zelf fanatiek dressuur wedstrijden reed. Als je me dat in het begin had verteld had ik je voor gek verklaard ;) wensen veranderen en in de wedstrijd sport gaan gewoon heel veel geld om. Bv ook te denken aan vervoer, hoe wil je naar wedstrijden toe gaan? Hier hebben we er een andere auto + eigen trailer voor aangeschaft, ook iets wat ik van te voren niet had voorzien.

Ik zou van te voren echt goed bedenken wat voor paard je wil en daar naartoe werken. Als je echt serieus de sport in wil zou ik gaan voor een wat ouder ervaren paard of een jong basispaard waar wel wat potentie in zit. Eerder voor het eerste aangezien het je 1e paard wordt.

Een recreatiepaard kan heel leuk zijn maar hier zit ook heel veel "rommel" tussen. Een paard wat niet meer geschikt is voor de wedstrijdsport gaat al vaak onder de noemer recreatiepaard weg. Voor het eerder genoemde bedrag kun je zeker een leuk recreatiepaardje kopen, zeker in de huidige markt. Een ervaren paard of een paard met talent zie ik voor zo'n bedrag niet snel voorbij komen.

13. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Als ik het topic zo lees, dan denk er nog maar eens goed over na.
    Ik ben van de insteek: als je een paard koopt, moet je ook voor hem/haar kunnen zorgen. Helaas gaan véél paarden de verkoop in doordat mensen totaal niet overzien wat het houden van een paard inhoud.
    Een verhuizing is voor een paard ook niet niks.

2500 euro is namelijk niets. (aannemend dat dit voor de bijkomende kosten is en niet voor de aangschaf van het paard zelf)
    Wil jij sparen voor een goed springpaard zoals je schrijft, dan wil je daar ook fatsoenlijk materiaal bij.
    Een zadel tussen de 1000-2000 euro hoofdstel a 100 euro dekens (zweet, dunne en dikke deken 200 euro dat is nog goedkoop)
    Het hoeft allemaal niet duur te zijn, maar als je comfort wil en goed materiaal. dan ben je met 2500 euro nergens.

14. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Medische keuring voor aanschaf, zodat je zeker weet dat je geen paard koopt dat al ziek is. Verder ken ik er niks van. :)

15. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Je hebt het over hoelang sparen, maar als je de maandelijkse kosten kan betalen, dus rond de 400, kun je over 3 maanden als 1200euro meer uitgeven.

Ga je ook eerst sparen voor die 'ongevallen' pot?

Van de tijd dat ik er nog 'in' zat weet ik dat je voor een echt leuk paard waar je ook meerdere dingen mee kunt al snel 5000 kwijt bent.

Voor reacreatief kun je met 2500 ook slagen.

16. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    De handel in paarden is helemaal stil gevallen. Zeker een normaal springpaard kan je voor leuk geld kopen als je hem weet te herkennen. Je zou bijvoorbeeld in december eens bij de eerste bezichtiging van de hengstenkeuring kunnen kijken. Die staan vaak al op de foto en als ze niet doorgaan willen veel fokkers er snel vanaf.

Ik zou zelf niet graag met een sportpaard op een zorhboerderij staan. De rijmogelijkheden zijn niet optimaal. Er loopt allerlei volk rond en serieus paardrijden is niet altijd leuk en lief. Als je er een keer serieus aan moet trekken of schoppen dan heb je het al snel gedaan op zulke stallen.

Als je echt serieus bent in je wens voor een eigen paard dan moet je er voor gaan. Het is alleen niet zo leuk als dat het zonder eigen paard lijkt maar ik ben gek op mijn poppekoppies en zou het niet anders willen.

17. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Blijf het toch niet helemaal snappen....
    Wat wil je nou eigenlijk? Een paard waarmee je de sport in kunt of een recreatiepaard?

Ik vind daar toch echt wel een groot verschil in zitten, zowel voor de mate van training, de accomodatie die nodig is, het bijkomende geld (keuring, kosten auto, trailer, wedstrijdgeld, extra spullen (transportbandages, dekens etc)).
    Denk toch echt dat je eerst maar eens goed voor jezelf op een rijtje moet hebben wat je nu wil, een recreatiepaard kopen wat mogelijk nooit in de sport kan/zal lopen terwijl jij uiteindelijk wel in de sport wil is niet goed. Uiteindelijk zal je dit paard dan moeten verkopen omdat hij niet voldoet aan je eisen op langere termijn. Een paard wat in de sport zit en meer kan bereiken en de training daarvoor vraagt zet je niet in de stal als recreatiepaard....

Ik heb echt een recreatiepaard, een fries van nu 12 jaar. Ik heb hiervoor een fries gehad die wel echt sportbloed in zich had en heb hem verkocht omdat het met ons samen en onze doelen niet werkte. Daarna echt op zoek gegaan naar een recreatiepaard en gevonden wat ik zocht. Ik overvraag hem niet en hij voldoet voor mij.

Denk er maar eens goed over na.
    (wil je alleen maar helpen:))

18. fleurtjeuh

fleurtjeuh Actief lid

15 feb 2012
    456
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik inderdaad voor een leuk recreatie paard ga, wat een leuk sprongetje kan maken. Ook voor de afwisseling is dit goed.
    En wat betrefd vreemd volk op een zorg boerderij:
    Het is hier een aantal huizen verderop, en het is een heel kleinschalige zorgboerderij, met hooguit 3 clienten tegelijk op het terrein. En het is gericht op autistische kinderen, die vaak goed kunnen opschieten met dieren.
    Dus met dat rare volk valt het wel mee ;)

19. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,
    Een recreatie paard is hartstikke leuk;)
    Dat is/was die van mij ook ( nu is hij natuurlijk gewoon een luiwammes in de wei ). We maakten heel veel buitenritjes, reden wat dressuur, en we maakten eens een sprongetje. Heb je van alles wat;)
    Gr MB2005.

20. fleurtjeuh

fleurtjeuh Actief lid

15 feb 2012
    456
    0
    0
    NULL
    NULL
    #100 fleurtjeuh, 12 okt 2012
    Laatst bewerkt: 12 okt 2012
    Dit is een jaarling paint x quarter hengst.
    Ben erg geintereseerd in hem, dus ga daar hopelijk binnenkort eens kijken

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina