bv onrustig. Ervaring overstap fles gezocht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door EvAvanAmstel, 16 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EvAvanAmstel

30 jun 2011
    26
    0
    1
    NULL
    NULL
    hoi allen, mijn tweede kindje is drie weken oud en valt sinds de eerste week nooit rustig in slaap, alleen soms na heel lang sabbelen aan de borst en als ik zelf afgeleid ben. Ons eerste kindje had dit precies hetzelfde. Heb wel eens het gevoel dat ze niet tevreden genoeg van de borst komen. Ik herken termen als 'zelf voldaan van de borst loskoppelen' en 'hij komt voor voeding' totaal niet. Zowel ons eerste als tweede kindje sliepen eigenlijk alleen redelijk rustig (met huilen tussendoor) als ze bij mij op de borst lagen, maar vielen er nooit rustig op in slaap. Altijd eerst heel erg huilen en helpen in slaap te vallen (duurt vaak lang). Ik wil heel graag borstvoeding blijven geven, maar heb soms zo het idee dat de onrust met mijn borstvoeding te maken heeft. Heb een snelle toeschietreflex en lijken snel klaar met drinken. heb al naar aanleggen laten kijken en laat altijd het eerste beetje weglopen zodat de toeschietreflex minder hard is, helpt allemaal wel iets om rustiger en meer voldaan te drinken maar blijft onrustig vind ik zelf. Als ik bij anderen op kraambezoek ben zie ik altijd van die heerlijk rustige babies lekker in slaap vallen, ik herken gewoon zo weinig. Bij de eerste veel met draagdoek gelopen, maar zij is nu peuter en kan gewoon niet de hele dag met voeden en slapen bezig zijn, dat moet toch anders kunnen?
    Denk er over om fles te gaan proberen, 1 flesje per dag. Iemand ervaring met overstap op de fles in dergelijke situatie? Ben niet op zoek naar oorzaken, heb met eerste kindje ruim ervaring. Maar ben op zoek naar ervaringsverhalen met herkenning. Alvast dank!

2. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Ik herken het.. Geef nu ruim 5 weken borstvoeding en hier altijd een gevecht. Los laten wanneer toeschietreflex komt en vervolgens zit alles onder. Spuit letterlijk alle kanten op. Tijdens het drinken veel loslaten trappelen met benen en met de armen slaan. Na de voeding vaak klein beetje spugen en weer heel druk. Met als gevolg de hik.

Ik heb meestal maar 1 voeding die rustig verloopt en waar ik echt intens van kan genieten.

Wij gaan dit weekend een flesje met moedermelk proberen.
    Hij is dan 6 weken oud. Met 10 weken gaat hij naar het Kdv en moet dan ook uit flesjes drinken. Dus ben benieuwd.

Maar helaas geen tips. Alleen herkenning :)

3. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook ongeveer 2, 5 week live bv gegeven. Door verschillende redenen ben ik hiermee gestopt en ben ik fulltime gaan kolven en dit per flesje gaan geven. Dit gaf mij en mijn dochter meer rust.

4. EvAvanAmstel

30 jun 2011
    26
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dank Sanjor, herkenning is ook fijn, succes met fles! Laat anders weten hoe het gaat?

5. EvAvanAmstel

30 jun 2011
    26
    0
    1
    NULL
    NULL
    mag ik vragen waaraan je merkte dat het meer rust gaf?

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh hier ook hoor. Drie weken live bv gegeven, en dat was een hel. Ik was een half uur bezig met haar aan te leggen, dan dronk ze 40min, daarna moest ik haar een half uur rechtop houden owv reflux en een half uur later wou ze opnieuw drinken... Zelfs de lactatiekundige vond geen oplossing.

Ik ging er bijna aan onderdoor. Echt.

Dan gaan kolven en dat waren de eerste voedingen waar zowel mijn dochter als ik eindelijk van konden genieten. Ze dronk meteen rustig van de fles, en was erna veel meer tevreden. Uiteindelijk nog moeten overschakelen naar Neocate owv KMA, maar toch... Die fles deed al zo veel voor ons allebei.

7. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Zal eraan denken :)

Waarom probeer jij niet een voeding te kolven en dat via een flesje te geven?:)

8. Koon

Koon Niet meer actief

Heb je al een lactatiekundige mee laten kijken tijdens een voeding? Misschien kan die goede tips geven.

9. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Natuurlijk mag je dat.
    Mijn dochter dronk heel onrustig aan de borst. Het aanleggen ging vanaf dag 1 al nuet goed, gestart met tepelhoedje. Als ze dan wel goed aangelegd lag, liet ze na een aantal slokken los. Iedere voeding duurde soms wel 45 min en dan was ze kapot en viel ze in slaap. Ze had in die tijd van 45 min dan ook niet veel gedronken en na een uur weer honger. Ze bleef ook maar afvallen dus moest bij gaan voeden met fles. Mijn dag zag eruit door eerst haar te voeden, dan nog flesje er achteraan en dan nog kolven voor het extra flesje voor de volgende voeding.

Het gaf mij dus meer tijd om nu gewoon te kolven en dit per fles te grven. Dochtertje dronk rustiger, ik wist iedere keer hoeveel ze gedronken had en ze liet meer tijd tussen de voedingen. We kregen al snel een beter ritme.

Moet wel eerlijk zeggen dat het fulltime kolven ook een hoop energie kost, maar ik wilde toch graag bv geven. Na 3 maanden ben ik gaan afbouwen en heb hasr van de 6 voedingen 1 flesje kv gegeven. Nu drinkt ze nog 4 flesjes kv en nog maar 1 bv. Dit omdat ik het niet meer trek om alles te kolven en mijn productie nooit hoog is gewwest. Ik kolf nu nog in de ochtend en avond.

10. EvAvanAmstel

30 jun 2011
    26
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dit heb ik met onze eerste ook geprobeerd en was gedoe omdat ze de fles niet pakte. Ik heb bij de eerste veel dingen geprobeerd en kan nu uit eigen ervaring zeggen dat veel proberen voor mij niet bevorderlijk is voor de rust, maar ja, ik wilde er natuurlijk alles aan doen om het goed te krijgen. Ik probeer nu selectief te zijn in wat wel en niet te doen ter 'verbetering' en met een berg ervaring ben ik daar gelukkig nu een stuk rustiger in, haha. Maar daarom vind ik het wel fijn en leuk om andere ervaringen te lezen. (Alhoewel ook geleerd dat je daar niet op af moet gaan natuurlijk...)
    Maar ik moet je zeggen dat een flesje met moedermelk gaan geven wel het eerste is dat ik ga proberen, misschien ook wel van het weekend als papa er is om de fles te geven (beter papa dan mama). succes!

11. EvAvanAmstel

30 jun 2011
    26
    0
    1
    NULL
    NULL
    ja dat is de enige die ik heb geraadpleegd tot nu toe. aanhappen is nog iets verbeterd, maar eigenlijk wist ik verder alle tips en tricks nog wel van de vorige. heb ook harde toeschietreflex en laat deze dus even opwekken, de eerste stralen weglopen en dan wat rustiger drinken. blijft wel wat onrustig... wat trouwens wel ook heeft geholpen is biological nurturing, ik liggend op mn rug en baby op mn buik liggend zodat hij tegen de zwaartekracht in drinkt. de eerste week kon hij dit nog niet maar tweede week al wel en was al rustiger. dus evt nog een tip voor anderen die meelezen.

12. EvAvanAmstel

30 jun 2011
    26
    0
    1
    NULL
    NULL
    knap hoor! ik heb het vorige keer ook heel lang volgehouden en ben er erg blij mee dat gedaan te hebben. maar nu met peuter en baby samen ben ik heel benieuwd... vooral voor de nachten, troost en onderweg vind ik bv zo ideaal. Maar met alle trucs erbij is dat best lastig...

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als je loskoppelt na de tsr: spuit het er dan uit? Zoja: even weg laten lopen totdat het er niet meer vanzelf uitspuit, (opvangen in doek), en dan kunnen ze daarna rustiger drinken. Hier bij de oudste ook gehad vanwege enorme overproductie, en ik kolfde af tot het er niet meer vanzelf uitspoot, (betekende in het begin 80-90 cc per borst afkolven en dan pas drinken!).
    Bij snelle tsr komt er vaak een hoop lucht mee naar binnen, dus ook goed laten boeren, want al die lucht veroorzaakt in de darmpjes krampen.

14. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

18 jan 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Geen idee of hetzelfde was maar meneer dronk in principe goed, tot 5 weken. Daarna één lactatiedeskundige geraadpleegd (ook al eerder). Begonnen met fles en de onrust bleef. Ook niet slapen en als die sliep.max 45 minuten.
    Uiteindelijk wou hij geen borst meer, dus fulltime gekolft tot 4 maanden. Daarna ging het niet meer, was op. Eerst kolven dan fles geven, kind dat niet sliep en zodra die wakker was, was het brullen. Dus ik had zeeën van tijd over toen ik overging op fles.

Nu perfect, super makkelijk kind. Is nu bijna tien maanden. Duidelijk ritme, nog steeds geen enorme slaper, maar enorm tevreden.

Succes! Oja gebruikte de dr. Brown fles!!!

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Als je inderdaad zo'n sterke toeschietreflex hebt, zou ik inderdaad ook eerst voeding in een doek weg laten lopen tot het minder heftig wordt.
    Vaak worden kindjes onrustig van zo'n snelle toeschietreflex en kunnen ze meer lucht binnenkrijgen wat ook voor onrust en huilen zorgt.
    En als er veel 'voormelk' komt dan zitten ze al vol voordat ze aan die vette 'namelk' toekomen en zijn dus minder tevreden.

Verder is het alleen willen slapen bij mama op de borst niets vreemds op die leeftijd hoor, was hier ook zo!
    En misschien wat last van (verborgen) reflux?
    Denk dat het geven van een flesje helemaal funest is voor je BV, zeker als je eigenlijk nog niet wil stoppen!

Vraag anders eens advies bij een lactatiekundige!

16. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Hier ook een super onrustige baby aan de borst pfff werd er gek van..
    En m'n tepels ook! ;)

Toen fulltime gaan kolven, vond dit meer relaxed dan elke keer dat "gevecht" aan de borst.
    En ook fijn dat m'n man hem ook de fles kan geven..
    Sterkte!

17. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Herkenbaar. Ik heb 4 weken bv gegeven. Ook ik had een flink toeschietreflex en een extreem hoge productie. Mn ventje werd steeds onrustiger aan de borst. Hij begon te huilen en wilde de tepel gewoon niet meer pakken omdat ie dan meteen een hele lading melk binnenkreeg. Nu geef ik fv en mn ventje is heerlijk tevreden. Ik ben begonnen met 1 voeding per week vervangen door fv. Dit om ontsteking te voorkomen. Maar bij mij storte mn productie eteen in elkawr dus met 2 weken zatt hij al fulltime op fv.

Het enige wat ik lastig vond in het begin was dat ik nu precies kon zien wat mn mannetje dronk. Daar werd ik war onzeker van omdat ik steeds dacht dat het te weinig was.

Deel Deze Pagina