Dames, Ik weet dat er al veel topics zijn over dit onderwerp, maar de meeste gaan over baby's die ouder zijn dan de mijne. Mijn zoontje van nu iets meer dan 2 weken oud, piepklein dus nog, slaapt zo slecht overdag. In de nacht gaat het goed voor een baby van 2 wkn, maar ik baker hem in. Overdag wil ik dat liever niet, want ik wil dat hij ook met zijn armpjes omhoog of bij zijn gezicht kan slapen, net als in de baarmoeder. Ik lees overal op internet dat zulke jonge baby's maximaal een uur wakker kunnen zijn. Nou, de mijne niet. Vanmorgen werd hij wakker om kwart voor 9 en sliep hij pas weer om half 12! Ik probeer het zo rustig mogelijk voor hem te maken en alle prikkels te vermijden: geen muziek/tv aan, een vast ritme (wakker worden, voeden, kusje, luier verschonen, knufje, borst nr2, gapen? -> wakker in bedje), niet teveel in bedje/uit bedje, wel bij mij in de buurt, maar niet pal naast mij etc.etc. Ik doe echt m'n best, maar hij ligt dan nog uuuuuuren wakker met zijn armpjes en beentjes te maaien en ontevreden geluidjes te maken. Hij krijst niet, is zeker niet hysterisch maar is wel huilerig/jengelig. Ik vraag me af of ik iets fout doe, of dat het er gewoon bij hoort. Ik word erg onzeker want ik vind zowel de stelling: "laat maar even huilen/jengelen, hij moet prikkels verwerken en dat heeft-ie nodig" als de stelling "zulke jonge baby's moet je altijd bij je nemen en troosten, ze hebben hun moeder erg nodig na 9 mnd in haar buik te hebben gewoond" erg aannemelijk klinken. Maar wat is nu wijsheid? Een draagdoek werkt wel goed, maar ik krijg hem niet in mijn eentje in die doek en die doeken hangen zo op m'n borsten en dat vind ik een beetje pijnlijk. En het helpt ook alleen als ik rond blijf lopen, ik ben nog niet sterk genoeg om de hele dag rond te lopen. Wie herkent dit gedrag en kan mij wellicht advies geven of geruststellen? Ik wil natuurlijk alles zo goed mogelijk doen voor mijn lieve kleine mannetje. Alvast bedankt en sorry dat ik weer een topic hierover open.
hoi, allereerst fijn dat de nacht wel goed gaat! Ik herken het niet van ons kind, maar wel van een vriendin. Haar kindje sliep vanaf het begin ook overdag bijna niet, zij hebben ervoor gekozen om kind toch in te bakeren. Misschien is dat toch overwegen waard? Je zou dat bij 1 slaapje kunnen doen. Bijvoorbeeld middagslaapje. Hoe is je kindje verder? Ook al slaapt hij niet, ligt hij dan rustig? Onze dochter was ih begin ook wel wat onrustig, zij kon niet goed slapen omdat ze druk met haar armpjes in de weer was. Verder lag zij heel rustig en wij hebben haar toen 'strak' ingestopt. Dat hielp. En een aantal keren ingewikkeld in hydrofiel doek, soort inbakeren dus. kan mij voorstellen dat je er onzeker van wordt, maar volg vooral je gevoel. Zelf ben ik iemand van regelmaat en heb ik ons kind altijd in bed gelegd om daar te slapen. Een draagdoek heb ik ook gekocht, maar toch uiteindelijk amper gebruikt. Sorry ik vergeet je helemaal te feliciteren met jullie ventje! Vergeet niet dat hij nog zo klein is he, probeer ritme/regelmaat aan te houden. Hoe gaat het verder met voeding? Is hij daar ook onrustig mee?
Valt hij niet bij je op schoot in slaap? Wakker in bed leggen op deze leeftijd is vaak geen succes. Daarbij vind ik dat een baby van 2 weken gewoon bij z'n ouders hoort te zijn. Gewoon lekker op je buik laten slapen en als je 'm weg wilt leggen, werkt het vaak het beste om 'm na 20 min. weg te leggen als ze diep in slaap zijn. Hier mag ze huilen maar niet alleen. Dus zodra ze een kik geeft en ze ligt in bedje/kinderwagen/box staan we er gelijk bij. Soms draait ze alleen haar hoofd om en slaapt ze verder. Soms heeft ze de speen nodig en soms wordt het echt huilen en nemen we haar bij ons.
Ten eerste: Je doet het hardstikke goed hoor, door hem rust en regelmaat te bieden, dat hebben van die kleintjes echt nodig, vooral de rust! Maar mijn zoontje slaapt overdag ook niet zo goed in zn wiegje. Hij ligt meestal overdag in de kinderwagenbak beneden, maar de laatste dagen slaapt hij daar ook niet zo lang meer in. Ik heb hem wel in de draagdoek ( Een echte draagdoek, dus die je moet knopen, dit is even oefenen maar dan heb je het heel snel onder de knie hoor! ) Wat voor drager heb jij, dat je hem er niet in je eentje in krijgt? Soms kan ik hem slapend wegleggen, soms zit hij er tot de volgende voeding in. Wakker in zn wiegje is hij overdag niet blij mee, terwijl dit 's nachts prima gaat. Ik weet van mn dochter ook nog wel dat die tijd echt wel komt, maar zo klein voelen ze zich veel veiliger bij jou. Hij slaapt ook vaak gewoon op schoot, of samen in bed. Ohja, huilen of jengelen ben ik ook geen voorstander van. Zeker niet zo jong. Hij maakt natuurlijk weleens wat geluidjes als ik hem in zn wiegje leg, handjes sabbelen brom brom en dan stil. Gaat hij langer door, dan haal ik hem er uit en laat ik 'm gewoon op de arm in slaap vallen, waarna ik hem wegleg als hij echt vast slaapt.
Met de voeding gaat het prima! Hij valt ook altijd in slaap aan de borst als hij vol zit, maar zodra ik hem dan in zijn reiswieg leg (die staat altijd bij mij in de buurt, maar niet zo dichtbij dat ik hem kan storen met harde geluiden) is het huilen en jengelen geblazen
Ik heb een Bykay knoopdoek. Ik kom net 1 hand tekort: moet met 1 hand die doek openhouden, andere arm baby omhoog houden en erin laten zakken, maar dan kom ik een hand tekort om zijn nekje/hoofdje te ondersteunen. Hoe doe jij dat dan?
Lastig hè, als ze nog zo klein en breekbaar zijn? Het gaat vanzelf beter, jij wordt handiger en je baby sterker in z'n nek. Ik zou even op YouTube zoeken naar filmpjes van pasgeboren baby's in een draagdoek, misschien kun je wat handigheidjes afkijken! Verder: niet zomaar spartelend los laten liggen hoor! In slaap leren vallen is prima, maar dat gaat niet op als ze langer dan 10 minuten nodig hebben. Als je baby zo lang wakker blijft, heeft hij behoefte aan meer. Waarschijnlijk aan meer geborgenheid. Toch inbakeren overdag. Of op je schoot laten slapen. Of misschien vindt hij het op zijn zij of buik wel lekkerder? Of heeft hij wel een speentje nodig bij het in slaap vallen?
Hier hielp het om het bedje met een kruik voor te verwarmen. Dan was het er lekker warm en sliep hij zo en ging hij niet meteen huilen als hij in bed gelegd werd.
Ik leg de baby op mn borst (staand), doe dan met 1 hand onder de billen steunen en met mn andere hand leid ik de benen in de doek. Je kan het beste buik tegen buik dragen he, niet in komma houding, dat kan gevaarlijk zijn ivm belemmeren v ademhaling.
Ik zou toch eens overdag proberen in te bakeren.. Achijnbaar houd ie zichzelf wakker en met inbakeren kunnen de ledematen natuurlijk niet rondvliegen Hier ons ventje dag en nacht ingebakerd hehad anders kon ie gewoon echt niet slapen En lekker bij jou laten slapen overdag
Mijn dochter is nu bijna 7 maanden en heeft vanaf de eerste week ook heel weinig geslapen overdag. Nu slaapt ze weleens 2 uur achter elkaar maar de rest van de dag bijna niet meer dan. Om 19.00 naar bed en dan word ze tussen 5 en 7 ergens wakker. (vaak 5 uur helaas) Ik heb een ergonomische draagzak van Manduca. Echt een aanrader, en als ze groter worden kun je het rugpand een stukje verlengen dus gaat mee van pasgeborene tot peuter.
Hier hetzelfde probleem. Baby (nu inmiddels 8 weken) slaapt vanaf dag 1, maximaal drie kwartier achter elkaar. Dat is dus 1 slaapcyclus. De meeste mensen worden even wakker na die cyclus, draaien zich om en slapen door. Mijn baby doet dit dus niet. Hij wordt ook huilend wakker. Dus niet uitgerust. 's Nachts en overdag bakerde ik hem tot drie dagen geleden ook in maar dit hielp niets voor de lengte van zijn slaapje, wel voor het maaien met zijn armen wat het in slaap vallen moeilijker maakte. Nu ben ik gestopt met inbakeren en stop hem heel strak in en dit gaat verrassend goed. Alleen 's nachts slaapt hij echt als een blok (klokje rond), wat natuurlijk lekker is maar eigenlijk niet helemaal goed. Wat mijn kindje wel doet is huilend in slaap vallen. Bij mijn eerste deed ik dit niet maar dit kind heeft het blijkbaar wel nodig om alle opgedane indrukken te verwerken. Omdat ik weet dat dit bij hem past en hij dit nodig heeft, kan ik hem wel laten huilen en ik luister goed naar zijn huil. Ik kan nu goed horen of het een ''ik val bijna in slaap'' huiltje is of een ander huiltje. Als het iets anders is haal ik hem er direct uit. Ik heb net dit artikel gelezen en herken er veel in: slaappatroon / A Touch for Life Ik ben dus ook een beetje aan het tobben wat te doen. Ik denk erover om een cursus babymassage te gaan doen. Wie weet helpt dit wel. Succes!! Hopelijk gaat het snel beter!
onze bink was/ is ook een enorme maaier met armen en benen. Hij is de eerste 4 weken heel rustig geweest en toen begon hij met huilen. 6/7 uur op een dag was gewoon. Heel frusterend als je voelt dat hij ergens last van heeft, maar niet weet wat het is. Uiteindelijk bij een second opinion bij een manueel baby therapeut bleek dat hij een dubbele blokkade in zijn nek heft en zijn bekken is niet helemaal goed (KISS syndroom) Nu heeft hij 3 behandelingen gehad en na de 1e behandeling was hij al veel rustiger met huilen. Wel is hij druk met armen en benen, maar dat is niet erg. Ook leggen we hem nu op zijn buik met slapen (alleen overdag) en dan slaapt hij goed.
Ik had hier hetzelfde probleem, ik werd op een gegeven moment helemaal gek van mensen die zeiden dat hij max een uur wakker mocht zijn en dat ik hem moest inbakeren etc. Tot een aantal mensen (huisarts, arts van CB en mijn moeder) zeiden: kind, sommige babies zijn gewoon meer wakker overdag dan andere babies. Zolang hij niet huilt is er niks aan de hand en kun je hem gewoon wakker laten blijven. En toen viel er wel een last van mijn schouders af, want ik was er zo op gefixeerd dat hij moest slapen. Dan lag hij lekker rond te kijken en te kakelen in de kinderwagen en ik maar proberen om hem te laten slapen. Nu is het hier ook vaak door krampjes dat hij niet kan slapen hoor. Dan slaapt hij net een kwartier en wordt huilend wakker van de pijn.