8 maanden geleden ben ik bevallen van een 3e dochter. Deze bevalling ging heel snel binnen een half uur bevallen. Daarna uitgescheurd op 4 plekken. Grote scheur in schaamlip, van voor naar achteren helemaal door, kringspier helemaal door (totaal) en van binnen die wand was helemaal stuk. Ik heb flink geperst, maar hoorde nu van mensen dat je helemaal niet mag persen bij een stortbevalling. Op de ok geopereerd en alles is weer gehecht. Bij de oudste een knip gehad, maar verder niks gescheurd. Na 1 week kreeg ik last van buikpijn, 3x dokter erbij geweest of gebelt en allemaal zeiden ze dat het naweeën waren of en lichte urineweginfectie, antibiotica gekregen maar het hielp niks. Na ruim 2 weken groot stolsel verloren, toch even naar het zh, na bijna 4 weken toch voor de zekerheid een nacuretage, wat bleek; meerdere stukken placenta blijven zitten wat ontstoken was geraakt en baarmoeder ook ontstoken. En niemand heeft dit gezien (zeggen ze dan). Nu zit ik er een beetje mee dat ik verschillende verhalen hoor. Sommige zeggen dat wat er bij de geboorte is gebeurt nooit had hoeven gebeuren als er een knip was gezet, zijn er fouten gemaakt? En na de geboorte is mij helemaal niks uitgelegd over de gevolgen van de totaal ruptuur enzo, ze zeggen dat ze dit bewust hebben gedaan, is dit altijd de gang van zaken? Ik heb het gevoel dat er bij die buikpijn ook fouten zijn gemaakt, ze hadden toch veel eerder moeten ingrijpen? Zou ik nog een gesprek aan kunnen gaan met mijn vragen en sta ik dan in mijn recht? Ik heb het gevoel dat er fouten zijn gemaakt, maar dat ze mij dat niet willen zeggen. Of heb ik echt gewoon domme pech gehad zoals vk en dokter zeggen? En zullen ze de fouten wel toegeven? Ik wil er dan niks mee gaan doen, maar voor mijn gevoel wil ik alles weten. Ik merk dat ik er nu erg mee zit met al die vragen, vooral omdat niemand eerlijk lijkt te zijn en iedereen elkaar de hand boven het hoofd houdt, ze willen elkaar niet afvallen. Ene kant weet ik dat ik het moet laten rusten het is namelijk gebeurt, maar dat lukt me niet. Kunnen jullie mij helpen?
Hoihoi, Jeetje, wat vervelend! Allereerst: een totaalruptuur kan je niet voorkomen met een knip. Omdat het bij jou zo super snel ging, had je weefsel geen tijd om op te rekken en daardoor is het waarschijnlijk gescheurd. Dat ze je geen instructies hebben gegeven over de totaalruptuur is wel een steekje dat ze hebben laten vallen. Ik kan niet oordelen of dat er fouten zijn gemaakt met betrekking tot de placentaresten,niet om iemand het hand boven het hoofd te houden maar ik was er niet bij dus kan moeilijk oordelen. Ik denk dat het een heel goed idee is om nog eens te gaan praten, laat ze vooral weten dat het puur voor jezelf is en niet om er iets mee te doen. Dan praten ze vaak een stuk openener. Imke