Ik heb 2 peuters van 2 jaar. Ze hebben nu nog een ledikantje. We halen af en toe de spijlen eruit om de overgang naar een groter bedje te leren. In het begin kon ik nog "dreigen" door te zeggen: "als je uit bed gaat dan doet mama de spijlen er in". Dat werkte. Even... Want zojuist heeft mijn zoon ontdekt dat hij over het hekje heen kan klimmen. Hij rent continu door de kamer heen. Mijn dochter roept nu nog tegen haar broer : "In bed liggen, in bed liggen!" maar voor hoelang Vraag 1) Ik denk dat het ledikantje nu geen zin meer heeft nu ze er overheen klimmen. Wanneer gingen jullie over op een groter bedje? Vraag 2) Wat doen jullie om je kinderen in bed te houden? Ik ben nu 5 keer teruggeweest, hem in bed gezet en zelfs gezegd dat hij vanmiddag geen yogi en chippies krijgt. Maar ook dat maakt blijkbaar geen indruk! Moet ik dan als wacht op de stoel gaan zitten in hun kamer? Alle tips zijn welkom!
Hm hier natuurlij kmaar 1 peuter.. dus samen spelen doet ze niet maar wij laten dr gewoong aan.. per saldo valt ze uiteindelijk vrij snel in bed in slaap. ook savonds zeg ik vaak dat ze wel een boekje mag lezen ipv meteen slapen.. (want meteen slapen doet ze toch niet) maar dan ligt ze vaak 10 minuten later gewoon te slapen alsnog. maar ze MOET altijd het licht op de kamer aan doen.. er hangt vaak al 1 been startklaar uit bed nog voor ik de kamer uit ben zegmaar en inderdaad.. ik zou niet weten hoe je ze zo ver krijgt in bed te blijven.. alleen proberen wij het dus op voorhand ook maar niet... ze kan verder dr kamer niet uit.. en er is best wel wat te spelen op dr kamer maar ze gaat toch altijd vrij snel wel slapen. enige is.. met 2 op 1 kamer.. kunnen ze ook met elkaar spelen dus geen idee of dat bij jou zou werken
Hoi Saskia, dank je voor je reply! Dus jullie dochter gaat wel uit zichzelf weer in bed? Misschien moet ik het dan ook maar eens aankijken en ze hun gang laten gaan. Ze zijn hier helemaal wild iig. Bij ons valt weinig voor hun te pakken qua speelgoed. Heb alles hoog staan om te voorkomen dat ze gaan spelen. Maar ja, de schommelstoel is ook erg leuk, en bij elkaar in bed kruipen ook! Vanmiddag heb ik ze iig maar van bed afgehaald haha En denk dat ik vanavond de spijlen er maar uit laat en eens aankijken of ze idd weer naar bed gaan na verloop van tijd! Bedankt voor de tip!
ik heb ook een peuter van 2 en ligt ook nog in dr ledikantje, hier kunnen de spijlen er niet uit en ze is nog ff te klein om er over heen te klimmen. vind als ze er over heen gaan klimmen wel erg link je weet nooit hoe ze terecht komen. wie weet als je over gaat naar een gewoon bed dat hij dan wel blijft liggen en anders kruipt hij er vast zelf wel weer in als hij moe word. hoe je hem in bed houd geen idee eigenlijk, geen ervaring mee, je kan hem moeilijk vast binden
Ben ook erg benieuwd naar de adviezen, dit is ook waar ik bang voor ben met Thijmen. Hoe hou je een ondernemende peuter in hemelsnaam in zijn bed? Denk alleen wel dat dreigen met de yoki etc niet werkt omdat ze niet kunnen overzien wat dat betekent.
haha moest stiekem wel een beetje lachen om je verhaal. Zie het al helemaal voor me...broer rent door de kamer en zus die roept dat hij in bed moet gaan liggen Volgens mij zou ik krom liggen van het lachen als ik dat door de babyfon zou horen. Maar goed daar is jouw 'probleem' niet mee opgelost Hier blijft Luca gelukkig wel in bed liggen, maar het lijkt me idd dat ze na een tijdje toch wel moe in bed kruipen? Ben benieuwd hoe het gaat vanavond bij jullie
mja ik kan me voorstellen dat ze met zn 2en elkaar wat makkelijker wakker houden ook. ze heeft ook niet echt speelgoed boven hoor.. maar wel allerlei knuffels en daar speelt ze net zo makkelijk mee zeker als ze net wakker word worden er hele toneelstukken opgevoerd op het bed overigens.. hebben wij 2 weken gehad dat ze echt niet wilde slapen.. of wel wilde slapen maar enkel als wij erbij bleven tja.. dat schiet niet op natuurlijk maar toen ze eenmaal besloot dat ze zelf het licht aan kon doen was dat eigenlijk vrij snel over (nu nog zorgen dat ze gaat slapen zonder het grote licht aan.. )
Isabella loopt ook nog weleens rond als ze eigenlijk op bed moet liggen maar ik laat haar gewoon gaan. Uiteindelijk gaat ze zelf toch naar bed en slapen.
zolang ze op der kamer blijven gewoon laten gaan komen ze de kamer uit steeds terug blijven leggen ohja zou nu al overgaan op een peuterbedje aangezien ze over de spijlen heen klimmen
Hier klom mijn oudste met anderhalf al uit haar ledikantje dus hebben we haar met een jaar of 2 overgedaan naar een groot bed. De eerste paar weken hebben we haar een keer of 100 per avond terug moeten leggen, maar de volhouder wint en sindsdien blijft ze goed liggen. Is wel veel werk met 2 natuurlijk, 1 onder iedere arm, haha Liefs Elea
Ik weet niet of je een duidelijk bed ritueel hebt. Maar dit geeft voor die kleintjes herkenning en weten ze dat ze naar bed gaan en moeten gaan slapen.... Verder denk ik dat het verstandig is om idd over te gaan op een ander bedje! eruit klimmen kan gevaarlijke situaties opleveren. Ik denk dat je wat tijd moet investeren in het slapen in hun eigen bedje. Ik zou je adviseren ze iedere keer zonder ook maar wat te zeggen of aan te kijken terug te leggen in bed. Geen kus of knuffel meer want dat heb je al gedaan. Misschien nog een keer muziek doosje aan. Ook wil het vaak nog wel even helpen om op de gang te rommelen... wasje draaien, badkamer schoonmaken enz... je zult wel even moeten doorzetten maar uiteindelijk helpt het wel!...
Hier een lampje op een tijdschakelaar. Hem duidelijk gemaakt dat als het lampje aan gaat dat hij dan uit bed mag komen. Heeft hier heel goed geholpen. Blijft nu zelfs in bed totdat ik hem kom halen. En als het lampje nog niet aan is, zegt hij mama lampje nog niet aan, mag nog niet uit bed.
Hier was het steeds brullen in het ledikantje. Ze klom er niet uit ofzo. Nu met 20 maanden (!) al overgedaan naar een eenpersoonsbed, en ze vindt het zo interessant dat ze elke avond als een blok in slaap valt. Ze gaat niet rondrennen ofzo, als ze dat zou doen zou ik haar ook haar gang laten gaan denk ik. Ik denk eerder dat ze huilend aan het traphek zou staan, brullen om 'mama'! Ze speelt namelijk werkelijk nooit alleen, ook niet als ze wakker wordt. Dan is het meteen een keel opzetten. Dat vind ik wel eens jammer, zeker als ik dan hoor van kleintjes die lekker gaan spelen en hele toneelstukken bedenken!
dat vind ik een hele goede en die ga ik instellen , thanks... Hier gaat het op zich redelijk maar we gaan straks verhuizen en hij reageerd daar meestal erg heftig op (rebellen ) en kan ie ook zo naar onze slaapkamer toelopen (dat kan nu niet) dus is denk ik wel handig..
Ingie, wat grappig dat jouw zoontje zelfs zegt dat hij er nog niet uit mag vanwege zijn lampje, haha! Hou oud is hij? Ik heb vandaag ook zo'n lampje binnengekregen, maar ik ben benieuwd of ze het al snapt. Hopelijk wel, want ze is elke dag vóór 6 uur al wakker...
Hoi! Hier heeft Damiën een paar maanden terug een peuterbedje gekregen. Hij vind het helemaal geweldig! Moet echt mijn handen dichtknijpen, want hij komt er niet uit... Misschien komt dat ook omdat hij nog een slaapzak aan heeft. Hij is namelijk zo onrustig (lees: op handen en knieën gaan zitten en weer draaien in z'n slaap) dat hij regelmatig boven z'n dekbedje ligt... En als hij er uit wil, dan roept hij gewoon "uit" Misschien is het moment er dus toch om voor jullie 2 kleine deugnieten over te gaan naar een groter bedje... Zijn ze daar "aan toe" zeg maar... En tja... anders misschien toch maar niet teveel aandacht aan besteden? Lijkt me wel moeilijk hoor, maar het patroon doorbreken lijkt me wel verstandig... O ja, een vast bedritueel doen we hier ook... Damiën weet precies wanneer hij naar bed moet... Succes meis!
Ik rommel nog wat in de gang met de was of ik ga even douchen, zo hoort ze me en dat vind ze een fijn idee merk ik. Gezien ze vaak binnen 2 minute nslaapt heb ik het nog al makkelijk vergeleken bij jullie... respect voor jullie!
Hij nu 2 1/2 jaar. We zijn met ongeveer 2 jaar hier mee begonnen. Was gewoon een lampje op een tijdschakelaar hoor. Dus niet een speciaal lampje. Hij gaat nu trouwens 's middags niet meer slapen en dat gaat ook heel goed.
Hai iedereen! Ben hier niet zo vaak omdat ik anders te veel met zwangerschapspagina bezig ben maar heb alles weer even nagelezen. Bedankt voor jullie adviezen en reacties! Gelukkig kunnen we de spijlen uit de bedjes doen en dat laten we nu maar zo. Wat jullie ook zeggen, als ze eroverheen klimmen is ook wat eng. We hebben nu de laatste paar slaapjes geen problemen ervaren, ze gingen lekker liggen. Deze periode van Sinterklaas is toch erg indrukwekkend voor ze, ze zijn echt ontzettend moe. HEERLIJK! Waarom is het niet het HELE JAAR Sinterklaas! Bedankt voor al jullie antwoorden! Groetjes Linda
Vanuit pedagogisch oogpunt zou ik je willen adviseren om het eens andersom te draaien. Dus in plaats van te "straffen" met geen chippies of yogi, ze te belonen als ze er wel in blijven liggen! Dit werkt écht, en is voor jezelf en de kids veel prettiger. Je kunt ze bijvoorbeeld een stickervel geven of samen maken. Elke keer als ze erin blijven mogen ze een stickertje. Bij een volle kaart kun je denken een een uitje naar het zwembad ofzoiets dergelijks. Mijn dochter is 3,5 en die kwam er ook steeds uit (lag wel al in een eenpersoonsbed) maar bij haar werkte dit systeem als een trein!!! Succes...