een premature baby, wie nog meer?

Discussie in 'Prematuur' gestart door danili, 16 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

@ Kiz: ik herken je verhaal voorkomen. Op het moment zelf wordt je geleefd en neem je het zoals het is. Nu komt de klap. Een vriendin van mij beviel gewoon met 40 weken en had een heerlijke kraamtijd. Ik was daar en voelde me rot toen ik wegging. Zo had ik het ook gewild. Wat heb ik toch veel gemist dacht ik. Ze had foto's van haar pasgeboren zoon op de buik. Die heb ik helemaal niet. Ging zo snel.

2. Lina

Lina Fanatiek lid

23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Hallo allemaal, ook ík ben bevallen van een prematuurtje. Zou zó graag mijn verhaal willen vertellen, maar weet niet waar te beginnen. :(
    Glenn is geboren met 35 weken, woog 2555gram en 49 cm.
    We zitten nog midden in het medische gebeuren omdat er na thuiskomst 8 ademstilstanden zijn geweest en we nu op al op 5 ziekenhuisopnames zitten. Als het vandaag wéér niet goed zou gaan, zou ie vandaag opgenomen worden. Gelukkig hebben we nu al 2 nachten door kunnen slapen.
    Glenn heeft Reflux waardoor hij ALTE's heeft gehad.
    Lichaamlijk gaat het met mij nog niet goed.
    Ik herken mezelf zó goed in jullie verhaal, dat ik écht niet weet waar te beginnen. Ik denk dat ik alles maar eens in Word ga zetten en elke dag iets typ. Als ik dan klaar ben, zet ik het hier neer.
    Meiden, petje af hoe jullie je met de kleine jongen/meid er doorheen hebben gesleept.
    En wat ben ik blij met dit topic!

3. Niet meer actief

Lina, wat een verhaal. Soms wil het helpen voor de verwerking om het op te schrijven. Als je wat kwijt wilt, kan dat natuurlijk altijd hier. Denk ook aan jezelf...

4. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    @lina, het is vaak moeilijk om idd je verhaal duidelijk te krijgen voor jezelf. Ik heb een dagboekje voor Sam bijgehouden waarin ik schrijf wat er allemaal gebeurd.
    En waar moet je beginnen? Nou misschien bij dag 1, of misschien al daarvoor.

@Kiz, ook al zit ik er nog midden in, ik weet nu al wat je bedoelt. Ik heb een huisarts die me niet heeft opgezocht in het ziekenhuis, nooit wat van gehoord. Die belde vorige week ineens op, hij kreeg een brief van het ziekenhuis waardoor het pas doordring dat ik wel errug vroeg ben bevallen en dat ik dus ziek was. Ik heb dalijk nog kort recht op kraamzorg. Maar een kraamtijd? Die tijd is gewoon kwijt!

O ja, Sam is vanaf vandaag A Terme! joepie hihihi

5. PetraK

PetraK Fanatiek lid

19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi meiden

Jeetje wat veel mama's van prematuur geboren kindjes zeg.

Hier dus ook een. Niet zoals bij vele van jullie als eerste kindje, maar als laatste.

Danischa is geboren na 30 weken en 6 dagen zwangerschap. Pre-enclampsie was hiervan de oorzaak.
    Ze woog bij haar geboorte 1000gram, dus ook nog dysmatuur.
    Hoe zwaar ze nu weegt weet ik niet. 5 Maart weer naar het CB, maar op 23 jan. woog ze 8480 gram.

Ze is op het RSvirusje na, helemaal niet ziek geweest.
    En ontwikkeld zich eigenlijk wel heel goed.

Nog eventjes en dan is ze alweer 1 jaar...
    Meiden allemaal veel geluk met jullie kindjes.

6. danili

danili Bekend lid

22 mei 2006
    808
    0
    0
    jeetje zeg wat een verhalen allemaal weer erbij!

* platliggertje: weten ze bij jouw waarom de 2e weer een prematuurtje gaat worden?

* Tosca gefeliciteerd,succes de komende tijd! en we horen nog van je!

*je verhaal is heel herkenbaar hoor Kiz....ook ik heb het nog helemaal niet verwerkt eigenlijk, ik ga gewoon maar door, en denk er maar niet teveel aan terug. Iedereen om me heen is het al lang en breed vergeten dat hij te vroeg geboren is, en we gaan gewoon weer verder zeg maar, zo voelt het tenminste!
    Bij mij is de huisarts zelfs helemaal niet geweest. 3 weken na de geboorte kregen we iemand aan de deur met een bloemetje van de huisarts, omdat hij via het ziekenhuis de papieren vd bevalling ed gekregen had! verder niks.
    Kraamzorg ging allemaal wel prima, maar een leuke kraamtijd hebben we idd niet gehad. Nu sinds afgelopen vrijdag is een vriendin van mij bevallen en die heeft wel een normale kraamtijd, maar das zo anders...om jaloers op te zijn.

Ik ben alleen bang dat bij een volgende beeb het precies hetzelfde zal gaan, en ik weer geen normale zwangerschap en bevalling zal krijgen. En dus ook weer geen normale kraamtijd...Ach..ja ik ben dan wel heel nuchter en denk ..ik zie het wel
    Maar ik snap wel helemaal wat je bedoeld hoor!

* hebben jullie ook dat jullie kindje ineens heel hard groeit binnen een korte tijd?
    Ferron is in 2 weken tijd 450 gram aangekomen!

7. Setteke

Setteke Niet meer actief

Tymen is in 4 weken een kilo gegroeid :confused: ! Net of ze wat in te halen hebben, he?

8. winnie89

winnie89 Actief lid

19 mei 2006
    107
    0
    0
    hoi, dames

Ik ben vanmiddag voor controle geweest onze kleine meid zat al iets onder het groei nivo, maar maar vandaag hoorde we dat ze niet echt gegroeid was. het hoofdje enzo wel maar het buikje was iets kleiner dan normaal. dus a.s vrijdag weer terug voor een ctg en doppler echo ofzo iets. Schrok er wel van.
    Als blijkt dat het inderdaad vd kleine beter is, zou ik opgenomen moeten worden en wachten tot ze komt. Weet iemand mij gerust te stellen zodat ik weet dat ondanks onze kleine meid wat kleine is het zeker goed komt, is onze 1ste.

ps we zijn nu 30wk en 2dagen

liefs winnie89

9. winnie89

winnie89 Actief lid

19 mei 2006
    107
    0
    0
    hoi, dames

Ik ben vanmiddag voor controle geweest onze kleine meid zat al iets onder het groei nivo, maar maar vandaag hoorde we dat ze niet echt gegroeid was. het hoofdje enzo wel maar het buikje was iets kleiner dan normaal. dus a.s vrijdag weer terug voor een ctg en doppler echo ofzo iets. Schrok er wel van.
    Als blijkt dat het inderdaad vd kleine beter is, zou ik opgenomen moeten worden en wachten tot ze komt. Weet iemand mij gerust te stellen zodat ik weet dat ondanks onze kleine meid wat kleine is het zeker goed komt, is onze 1ste.

liefs winnie89

10. winnie89

winnie89 Actief lid

19 mei 2006
    107
    0
    0
    hoi, dames

liefs winnie89

11. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ja meid, hoe erg dat schikken is, weet ik ook en met mij meerdere mama's hier....
    Maar wat positief aan het geheel is: ze (de doctoren) weten het nu en houden je scherp in de gaten. Achterstand in de groei, kon verschillende oorzaken hebben (zoals zwangerschapsvergiftiging of slecht functioneren van de placenta). Als dit het geval is, zonder dat de docters het weten, kan het wel eens niet goed aflopen. Nu zijn ze alert, en dat is niet verkeerd!
    Ikzelf ben met 34,1 weken opgenomen in het zienehuis, en heb er gelegen tot de vliezen 2,5 weken later braken (en na de geboorte ook nog 1 week). Leuk is anders, maar het is voor de gezondheid van je kindje... Het was een emotionele tijd, maar ik had ook wel het gevoel dat ik in het 'hol van de leeuw' zat, dus bij elke 'beweging' was er iemand alert :) . Elke ochtend aan de ctg, indien nodig later nog een keer. Urine onderzoek elke dag. Bloedrukmeter 5 keer per dag, bloedonderzoek om de dag en elke week minimaal 1 echo.
    Sibel woog 2070 gram bij de geboorte. Klein, maar fijn zullen we maar zeggen. Ze moest naar de kinderafdeling, en dat is ook helemaal niet leuk. Maar ze was er wel in goede handen. Ze mankeerde niks en deed het goed, moest alleen 'leren' drinken.
    Een vk in het ziekenhuis vertelde me voor de bevalling hetvolgende verhaal: 'Als ik tijdens een bevalling weet dat de baby een meisje is, en ik zie bijvoorbeeld de hartslag dalen tijdens een wee, dan geef ik haar toch net iets meer tijd om via de natuurlijke weg geboren te worden, dan ik een jongetje zou geven. Meisjes zijn sterker, meisjes zijn vechters!'
    Daar heb ik me na de geboorte aan vast gehouden, aan ons kleine vechtertje!

Veel succes met alles, hopelijk valt het allemaal mee, en 'hoef' je niet in dit topic te gaan schrijven (al ben je uiteraard wel van harte welkom!) ;)

12. proudmommy

27 feb 2007
    16
    0
    0
    hallo ik heb ook een prematuur geboren zoontje,,
    ik ben 20 jan, 9 weken te vroeg bevallen,,

13. Niet meer actief

@ Proudmommy: Alles goed met moeder en kind? Is hij al thuis? Hoeveel weeg hij? Hoe heet hij?

14. Natas26

Natas26 Bekend lid

2 dec 2005
    504
    0
    0
    prov. Utrecht
    Hey allemaal,

Heb even niet gereageerd de laatste dagen :oops: Had een dipje (iets meer dipperig dan normaal). Colin heeft behoorlijk ontstoken ogen gehad en was nog meer verkouden dan normaal (hij is altijd een beetje verkouden). Ik wordt daar nog steeds heel onzeker en onrustig van..het zal toch niets ernstigs zijn enz enz... ergens baal ik dan van mijzelf maar ja gevoel hè, dat kun je niet uitzetten :cry: Alles zit nog zo hoog dat dit soort ´kleine´dingetjes erin hakken pfffft. Maar goed met de oogjes van Colin gaat het nu een stuk beter, de verkoudheid is een stuk minder, dus ik voel me ook weer iets beter gelukkig.

Goed ik ga even de achterstand inhalen :D

Danili; Colin moest naar de kinderarts 18 dec, 8 januari, 14 maart. Mij is gezegd dat hij iig het hele eerste jaar onder controle blijft, dus we zullen zien. Zoals je boven kunt lezen, Colin is al bijna vanaf zijn geboorte verkouden, ook heeft hij meerdere malen verstopt gezeten, probleempjes met zijn darmen, hiervoor krijgt hij lactulose. Zodra ik ermee stop, stopt hij ook met poepen....
    Vicky; Ergens wel fijn om te lezen dat je hier niet zoveel schrijft omdat je er niet meer zo mee bezig bent....geeft me hoop :) Natuurlijk is het wel gezellig om je hier te hebben hoor!! :) :)
    Angela81; Ruben is dus ook altijd verkouden :cry: zielig is dat hè. Ik gebruik alleen zoutoplossing die ze in het ziekenhuis ook hebben, het houdt de boel wel een beetje open maar van de week pfffft allemaal groene ´freddies´zoals jij het noemt. Colin heeft geen huil uurtje.
    Platliggertje; Pffffft lijkt me vreselijk als je kindje niets anders doet als huilen, moet voor jou vreselijk zwaar zijn geweest! Ik ga met je mee voor die 36 weken!!! GOGOGO lekker blijven zitten beeb!
    Jodi; Welkom hier! Natuurlijk super gefeliciteerd met je dochter, ik hoop dat je haar snel mee naar huis kunt nemen! Sterkte!
    MirandaT; Welkom, mooie meid hoor!!
    Kiz; Ik weet precies waar je het over hebt! Op het moment zelf overkomt het je en is er geen plaats voor emoties ed, later ga je van alles realiseren en herinneren en dan komt de klap...zit ik nu een beetje in :cry:
    Lina; Allereerst welkom!! Jeetje wat een verhaal, lijkt me doodeng. Schrijf alles van je af, wat Mariska ook zegt, dat helpt je misschien wel! En ik ben het met je een hoor, dit topic is TOP!
    PetraK; Welkom hier!! Ik heb gelijk even een vraagje als ik zo brutaal mag zijn. Je zegt dat Danischa een RS virusje heeft gehad. Werd ze daan niet tegen ingeënt dan.... Colin krijg iedere 4 weken een spuit tegen dat virus omdat het voor hem levensbedreigend kan zijn wanneer hij dit oploopt. (morgen weer een prik )

Winnie89; Allereerst welkom. Naar om te horen in wat voor situatie je zit. Ik ben met 28 weken opgenomen, en had er uiteindelijk tot het eind van de zwangerschap in moeten liggen. Mijn zwangerschap duurde helaas niet zo lang meer want na 30 weken precies ben ik bevallen. Het is rot om de rest van de zwangerschap in het ziekenhuis te moeten blijven maar zoals je zelf ook zegt, als het beter is voor de kleine.....ik had als ik er nu op terug kijk met ´plezier´die 10 weken in het ziekenhuis gelegen. Tja geruststellen..... ik zal zeggen ga voor de 37 weken al dan niet in het ziekenhuis. Heb vertrouwen in je kindje, colin is met 30 weken precies geboren, en ik moet zeggen het was geen makkelijke tijd, maar tegenwoordig is dat geen heel verontrustende termijn meer. Colin is een mooie knul, met wat kleine probleempjes maar ach...hij is lekker thuis en we genieten volop van hem. ( is moeilijk je gerust te stellen maar misschien helpt het een beetje...) En wat Kiz ook zegt, ze houden je in de gaten dus alle mogelijke voorzorgsmaatregelen kunnen wanneer nodig genomen worden! Heel veel sterkte en voel je vrij om hier je hart te luchten!

Goed we zijn weer helemaal bijgelezen en bijgekletst, tot snel!

15. proudmommy

27 feb 2007
    16
    0
    0
    ja gaat goed hier mn zoontje is sinds een week thuis, en zonder al die dingen , hij heeft sinds 2 dagen ook geen sonde meer in zijn neusje.
    hij weegt nu 2420 en hij heet immanuel :D

16. PetraK

PetraK Fanatiek lid

19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Hi

Nee Danischa word hier niet voor ingeent. Omdat toen de R ind e maand kwam Danischa alweer 'te oud' was voor deze enting. Ze is er goed door gekomen hoor.
    Werd alleen afgescheept door de HA dat het maar een verkoudheidje was.
    De arts van de HAP vermoede toen wel een RSje, maar geen ernstige. Dit klopt achteraf ook wel.
    Heb ook aan mijn kinderarts gevraagt waarom ze niet geent word hiervoor. Maar dat is dus omdat ze op dat moment al weer te oud was... Raar maar waar.

17. midushi

midushi Niet meer actief

hoi

mijn zoontje is 5 week te vroeg geboren op 24 nov
    als ik lees bij anderen met hun kinderen wat ze allemaal doen en als ik kijk naar me zoontje dan doet hij dat nog neit zoals met zijn handjes bezig zijn wie van jullie heeft dat nog meer, valt dat ook op?

18. Lina

Lina Fanatiek lid

23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Onze zoon heeft ook een achterstand. Hij krijgt 1x per week thuis fysio.
    Ik zal nu proberen om in grove lijnen mijn verhaal te vertellen. Ik doe dit puntsgewijs, anders duurt het te lang en raken jullie misschien in de war:

*zwanger geraakt via IVF.
    *mk in de 6de week.
    *cryo tp eind januari.
    *6 feb een positest!
    *4 maanden lang misselijk (hoort erbij, geen klagen)
    *hoge bloeddruk, flauwtes, opnames voor zwangerschapsvergiftiging.
    *slijmprop te vroeg verloren, geen probleem.
    * 15 sept bevallen van Glenn Mitchel. 5 weken tevroeg. Glenn is eigenlijk niet geboren, maar gelanceerd. De weeen kwamen zo snel achter elkaar dat ik ze niet meer kon opvangen. Na 5 persweeen was ie er.
    *1 week zh voor Glenn
    * 1½ week thuis: incidenten begonnen: ademstilstanden, 4 in nog geen 12 uur
    *daardoor eerste opname.
    * na ruim een week in zh mocht Glenn 's middags naar huis.
    *diezelfde avond weer opname: wéér incidenten.
    *zh-afdeling gelooft ons niet en we worden raar aangekeken.
    *na 8 dagen (ongeveer) wéér naar huis, geen incident in zh geweest.
    *1½ maand thuis zónder incidenten. Daarna wéér!
    *nu uitgebreidere onderzoeken waaronder ook een nacht opgenomen in het AMC voor slaaponderzoek.
    *eerste incident in zh! (jippie, wij worden geloofd)
    *reflux word geconstateerd. Medicatie gekregen, voeding verzwaard en naar huis.
    *Glenn begint in zijn slaap te huilen, word daar wakker van, gaat nóg harder huilen en krioelt van de pijn door zijn ledikant. Eerste hulp geweest nadat de huisarts niets vond.
    *medicatie te laag voor zijn gewicht, medicatie verhoogd. Ander ventje geworden, heerlijk!
    *Ander soort huilen begint na 4 dagen. Dit houdt héél lang aan, ontroostbaar. Gevolg: opname.
    *Glenn gedraagt zich daar voorbeeldig. 2 Nachten heeft ie daar braaf geslapen.
    *Eenmaal thuis, zelfde laken en pak: huilen!
    *meneer wil 24/7 bij mama zijn.
    *mama moet van arts uit logeren zodat ze Glenn niet kan troosten.
    *mama in de stress! Maar de nacht gaat perfect.
    *papa verzorgt Glenn nu met de laatste voeding en hij slaapt door zonder gehuil.

Dit in is in grove lijnen mijn verhaal. We gaan nu langzaamaan dus weer veranderingen brengen in het laatste gedeelte. Willen kijken of het dus écht aan mij ligt of dat meneer een fase had waar ie nu door heen is.
    Je zoon niet mogen troosten als ie huilt is de zwaarste straf voor een moeder.
    Ik moet rekening houden met een terugval zegt de kinderarts.
    De arts wil Glenn naar de creche hebben zodat ie met andere baby's kan spelen. (wat kan een kind van 5.5 maanden nou met anderen spelen?)
    De optie die we kregen dat weekend: zondag opname als ie bleef huilen. Dit hebben we aan oma verteld en die zei: o nee.........daar komt nix van in, opa en oma gaan naar de Prenatal! Ze zijn gaan shoppen en Glenn gaat vanaf deze week 1 dag en 1 nacht naar opa toe.
    De kinderarts wil dat ik meer thuis voor mezelf heb om alles op een rijtje te krijgen én weer even Lientje te zijn.
    Dit is niet wat ik wilde en hoe ik het me had voorgesteld: je zoon een dag en een nacht uit huis. Heb ook kl*te geslapen vannacht. Maar gelukkig gaan we hem over anderhalf uur weer halen!

19. Natas26

Natas26 Bekend lid

2 dec 2005
    504
    0
    0
    prov. Utrecht
    Hoi hoi,

Vandaag heeft Colin wederom een prik gehad tegen het RS virus. De vorige prikken gaven een korte hevige huilbui, maar vandaag was ie echt heeeeel verdrietig. Het is voor een goed doel hou ik me dan maar steeds voor ogen maar zielig is het wel. Goed hij is dus weer 4 weken beschermd, 28 maart de volgende en dan eind april nog eentje en dan is het niet meer nodig (zegt men)

@PetraK; mmmmmm tja Colin krijgt ze ook niet meer vanaf mei, maar ik zal dan toch zeggen, als ze zo klein zijn, waarom niet? Je hoort toch wel regelmatig dat huisartsen er niet zo alert op zijn, stom eigenlijk!
    @Proudmommy; Fijn dat het zo goed gaat met Immanuel en dat je hem lekker thuis hebt! Lekker genieten nu!
    @Lina; Jeetje wat heb jij een hoop meegemaakt zeg! Kl*te dat je niet serieus genomen bent in het begin pffffft alsof je zoiets zou verzinnen zeg :evil: ! Ik kan Colin ook niet lang laten huilen hoor, wil ik hem ook troosten! Da's toch normaal, volgens mij is er geen mama op de wereld die zijn kind graag laat huilen. Tja de creche, daar zijn zo veel verschillende opvattingen over, maar ik deel die van jou hoor. Colin gaat waarschijnlijk volgend jaar wel een dagje maar dan
    kan hij ook lekker met andere kindjes spelen, nu heeft hij er in mijn ogen niets aan. Fijn dat opa en oma hem onder hun hoede nemen, dat lijkt me toch altijd beter dan het ziekenhuis. Het is natuurlijk wel verschrikkelijk rot dat het nodig is, kan me voorstellen dat het heeeel moeilijk voor je is en idd niet zoals je je hebt voorgesteld. Misschien is het zoals de KA zegt wel goed voor je, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je uiteindelijk je eigen ik weer wordt, is op de lange termijn ook beter voor Glenn (denk ik hoor).....het is alleen zo kl*te voor je dat het nodig is....Nou meis, ik wens je nogmaals sterkte, dikke knuffel, je weet ons te vinden hè, geen verhaal is te lang en als je wat kwijt wil , ik (we) zullen je zo goed mogelijk proberen te steunen. Lang leve dit topic!

20. proudmommy

27 feb 2007
    16
    0
    0
    mijn zoontje heet 3 dagen terug ook die prik tegen het rs virus gehad, dat was ook wel ff paar sec huilen :(
    ik zou graag even een stukje met hem wandelen maar ik durf het niet zo goed, ben bang dat die verkouden wordt,, nog maar ff weekje wachten :rolleyes:

Deel Deze Pagina