Belastingvraagje. Ondernemer en aangifte doen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Moaatje, 19 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Mijn vriend was een deel van 2008 in loondienst. Daarna is hij een eigen onderneming begonnen, en was hij niet meer in loondienst. Nu moeten we aangifte doen over 2008.

Ik ben begonnen met de aangifte zoals ik die al jaren doe, maar hoe zit dat nu met zijn ondernemerschap? Moeten we er nog een aangifte bij doen of kunnen we geen fiscaal partner meer zijn?

Hoop dat iemand het snel weet, want mijn administratie ligt over mijn bureau, en heb me helemaal ingesteld op een belastingavondje :rolleyes: .

2. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Zou daar toch even een boekhouder voor bellen anders heb je straks gezeur met de belasting en daar word je meestal niet vrolijk van!

3. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Hij zal over het deel dat hij ondernemer was ook aangifte moeten doen. En nee dan kun je niet samen aangifte doen, hij moet het dan vanuit zijn ondernemerschap doen.
    En hij moet dan eerst zijn eindbalans ed klaar hebben.

4. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Thnx, dus ik moet gewoon voor mezelf de aangifte doen zonder fiscaal partnerschap.
    De boekhouder gaat wel helpen, maar pas de 29ste. En dat vind ik zo eng laat als ie 1 april verzonden moet zijn. Eigenlijk wil ik hem dan klaar hebben dat ze hem alleen maar controleert voor het verzenden.

Maar weet iemand hoe het dan zit met zijn loondienst? Want tot 1 mei 2008 was hij gewoon in loondienst. Daar moeten we toch ook aangifte voor doen?

5. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Nee, je kunt gewoon fiscaal partner zijn hoor. Je moet natuurlijk wel een jaarrekening maken van zijn ondernemerschap. Als je de aangifte in wil vullen kan dat op de site van de belastingdienst, via zijn eigen inlogcode. (zie inloggen ondernemers. Maar ik zou je aanraden een boekhouder in de arm te nemen, want dat kan veel geld opleveren.

6. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    zekerheidshalve gewoon alvast uitstel vragen voor het indienen van je inkomstenbelasting..dat kan online via de site van de belasting waarbij je dan via hun inlogt op digid, of telefonisch of via een formulier welke via hun site download, dan hoef je ook niet bang te zijn als je boekhouder het toevallig net niet op tijd red.

ik zou het invullen van alles gewoon overdragen aan je boekhouder, die weet precies waar je allemaal rekening mee moet houden, en waar je allemaal recht op hebt.

Ik zou wel aan de boekhouder vragen om de startersaftrek pas toe te passen als je partner een heel jaar gewerkt heeft want dat is voordeliger dan dat je dat nu al laat toepassen nu al laat toepassen.

als je partner een heel jaar gewerkt heeft moet hij aan het eind van het jaar ook meer belasting betalen en dan is het natuurlijk lekkerder als er zoveel mogelijk aftrekposten zijn.

het eerste jaar hoef je niet zo veel te betalen of krijg je hoogstwaarschijnlijk zelfs terug, dus beter is (vind ik) om die startersaftrek pas de volgende 3 jaren toe te passen.

een boekhouder draagt ook zorg voor de balans en jaarcijfers dus ik zou me er zeker niet aan wagen om fouten te voorkomen, beter iets betalen voor een goede boekhouder dan aan het einde straks in de shit zitten omdat je iets niet goed gedaan hebt, daarbij weet de boekhouder precies wat je allemaal terug kunt krijgen.

maar wat ik al zei, zou ik als ik jou was eerst alvast uitstel vragen (is automatisch tot 1 sept) dan hoef je ook niet bang te zijn als de aangifte iets doorgevoerd wordt.
    succes

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Het meeste kun je gewoon aan de boekhouder overlaten. Ik werkte tot vorig jaar ook als zelfstandig ondernemer en daarnaast werkte ik in loondienst, beide kun je gewoon invullen bij de aangifte en mijn man's aangifte deden we in 1 keer erbij.
    Maar je kunt ook gewoon uitstel vragen hoor, als je het allemaal wat krap vindt worden.

Deel Deze Pagina