Kind van 4 jaar stottert ineens

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sophie28, 15 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie28

Sophie28 Actief lid

24 jan 2012
    179
    2
    18
    NULL
    NULL
    hallo allemaal,

Ik ben even op zoek naar ervaringen of advies.

Mijn zoontje van 4 , over 2 maanden 5, is sinds 3 weken best heftig gaan stotteren. Het is met vlagen echt wel heftig, sommige dagen gaat het beter. Hebben jullie dit ook wel is gehad en is het vanzelf over gegaan?

Alvast bedankt voor jullie reactie .

Groetjes !

2. Deb89

Deb89 Bekend lid

4 jun 2019
    597
    575
    93
    Vrouw
    Onze zoon had rond 3 jaar dat hij periodes regelmatig bleef hangen, vooral aan het begin van een zin. Dan herhaalt hij soms de eerste klank tot wel 20 keer. Omdat zijn uitspraak toen ook niet heel goed was hebben we logopedie gedaan, maar de logopedist vertelde dat het blijven hangen wat hij soms deed geen stotteren is. Dus weet je wel zeker dat het stotteren is?
    Onze zoon is nu 5 jaar en toevallig sinds gisteren heeft hij hier weer ineens erg veel last van. Ik denk zelf dat het met spanning te maken heeft en dus straks weer vanzelf overgaat. Misschien is dit bij jullie ook het geval?

Sophie28 vindt dit leuk.
  3. Deb89

Deb89 Bekend lid

4 jun 2019
    597
    575
    93
    Vrouw
    Ohja misschien een tip nog om aan te geven dat hij rustig mag vertellen, mocht hij te snel willen? Dit is bij onze zoon soms ook de oorzaak en helpt dan wel.

Sophie28 vindt dit leuk.
  4. Sophie28

Sophie28 Actief lid

24 jan 2012
    179
    2
    18
    NULL
    NULL
    Dank voor je reactie!
    Ik dacht eerst ook dat het een soort haperen was, want hij zegt bijvoorbeeld : ik ik ik ik ik ik ( of nog vaker ;) maar heeft ook bij sommige worden dat het er helemaal niet uitkomt en zijn gezicht vertrekt als je begrijpt wat ik bedoel.

Het kan ook zijn dat hij moe is van het einde van het schooljaar, zijn juf is ziek dus heeft de hele week elke dag een andere juf gehad, of een enorme ontwikkeling doorgaat. Hij gaat veel om met kindjes uit groep 2, die zijn al ruim 6. Maar wat het is: Geen idee, ik hoop dat hij er vanaf komt hij moet nu bijna bij elke zin zoveel moeite doen.
    Ik probeer het wel zoveel mogelijk te negeren, blijf hem gewoon aankijken en probeer zelf ook rustiger te praten . Dan pas merk ik eigenlijk hoe snel wij , man en ik praten .

5. Deb89

Deb89 Bekend lid

4 jun 2019
    597
    575
    93
    Vrouw
    Ik zou het nog even aankijken dan en anders kun je altijd nog hulp zoeken.
    Onze zoon geeft deze keer ook echt voor het eerst zelf aan ja jullie moeten wel even wachten want ik blijf wel hangen :roflmao: Zolang hij er verder zelf geen last van heeft en het niet te lang duurt (is nu pas 2 dagen bij ons) kijk ik het ook gewoon weer even aan.
    En misschien wel extra opletten op signalen dat hij hier mogelijk door andere kinderen mee gepest kan worden.

Sophie28 vindt dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Herkenbaar, onze zoon heeft dat ook al eerder gehad (ergens met 2 en 3 en 4) en toeval deze week weer.

Het zijn periodes waar dan veel ontwerp plaats vind en dit even letterlijk stagneerd. Soms duren de periodes best lang maar komt wel weer goed. Hij geeft het ook gehad dat hij er bewust van was en toen vond hij het heel erg.

Nu zeg ik als het niet even stoppen, denken wat je wil vertellen, soms is het ook omdat hij net als mijn voorganger hij teveel en te snel wil vertellen.

Dat het bijna vakantie is en er wel wisselingen zijn zal vast niet helpen.

Sophie28 vindt dit leuk.
  7. Sophie28

Sophie28 Actief lid

24 jan 2012
    179
    2
    18
    NULL
    NULL
    Oke bedankt voor jullie reacties. Ik vind het zo sneu als ik hem zo zie worstelen, wil hem graag helpen, maar volgens mij is het beste om er 0 aandacht aan te schenken. Ik hoop dat het als het vakantie is, dat het beter zal gaan. Ik hoop dat het dan een fase is en voorbij is!

Deb89 vindt dit leuk.
  8. Mamasinds2006

Mamasinds2006 Actief lid

10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Heeft 1 van mijn zoons ook gedaan rond een jaar of 5/6. Precies zoals jij zegt ik ik ik ik ik. Is hier vanzelf over gegaan. Moet wel eerlijk zeggen dat ik er niet teveel aandacht aan besteed heb omdat ik het idee had dat hij het een beetje expres deed en er soort van in is blijven hangen. Waaide hier vanzelf over.

Sophie28 vindt dit leuk.
  9. Sophie28

Sophie28 Actief lid

24 jan 2012
    179
    2
    18
    NULL
    NULL
    oke fijn te horen dat het vanzelf over is gegaan. Hij is nu op logopedie maar daar klopt hij helemaal dicht, hij zegt bijna niks. Thuis en op school praat hij wel ''gewoon''. Ik zit er nu sterk aan te denken om de logopedie te staken t/m de zomervakantie en daarna het weer op te pakken. Om hem nu even de rust en ruimte te geven , wij vooral heel rustig blijven praten en niets over het stotteren te zeggen. Ipv elke week nu naar de logopedist, het kan ook alleen maar op dinsdagmorgen en dan moeten we hem dus ook steeds van school halen.
    Maar aan de andere kant wil ik natuurlijk ook niet dat we achteraf denken van hadden we nou maar doorgegaan..... Lastig!! Maar als ik naar mijn gevoel luister dan denk ik dat het allemaal wat veel is, einde schooljaar, bso, zwemles, veel spelen, groeien etc etc.

10. Marlau

Marlau Fanatiek lid

2 jun 2015
    1.972
    1.191
    113
    Als de periode nog maar zo kort is dat hij stottert zou ik het even tijd geven.

Wij zitten wel in een vergelijkbare situatie alleen mijn dochter van 4,5 happert al een tijd langer. Ik hoopte altijd dat het beter zou gaan en dat gaat het soms ook. Maar het is niet helemaal weg.

Sophie28 vindt dit leuk.
  11. Mamasinds2006

Mamasinds2006 Actief lid

10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Ik snap wel wat jij bedoelt want sommige dingen moet je idd niet teveel aandacht geven anders wordt het alleen maar groter. Tegelijkertijd wil je natuurlijk geen spijt van was ik maar of had ik maar. Maar momenteel baat logopedie niet maar kan het eigenlijk wel schaden als ik je zo hoor. Ik zou eens proberen een weekje of miss 2 er niet op te letten. Gewoon heel nonchalant ook als hij stottert of ik ik ik dan ga jij verder met zijn boterham smeren terwijl je luistert. Niet erover praten niet erop letten en zeker niet teveel aandacht geven.

Ik merk echt dat wanneer iets mij dwars zit betreft de ontwikkeling van mijnkinderen en ik het niet te groot maak, het meestal vanzelf over waait.

Loes23 en Sophie28 vinden dit leuk.
  12. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.510
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik hoor van veel verschillende mensen dat hun kindjes dit ook hebben rond deze leeftijd. Komt omdat ze ineens sneller kunnen denken dan ze kunnen praten/ teveel willen vertellen in te korte tijd en dan krijg je die haperingen.
    Doodnormaal dus.

Sophie28 vindt dit leuk.
  13. Sophie28

Sophie28 Actief lid

24 jan 2012
    179
    2
    18
    NULL
    NULL
    bedankt voor jullie reacties, ik kijk even wat het doet de komende periode in de vakantie, als hij wat meer rust heeft. Bedankt!

hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina