Ik snap best dat je het vervelend vind, maar je kan het niet verbieden. Als je bij mij aan de deur zou staan, zou ik ook zeggen vervelend voor je maar het is mijn huis. Nou zou ik nooit boven roken, maar kan me voorstellen dat je ook iemand tegen het verkeerde been kan schoppen.
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het averechts werkt... Rokers mogen al bijna nergens meer roken, als het dan ook niet meer in hun eigen huis zou mogen... Ik geef je weinig kans, maar je kunt het altijd proberen... Succes in ieder geval
Oh jee wel balen zo'n situatie... (zo hebben wij jaren buren gehad met mega luidruchtige kinderen een enorme schreeuwerige peuter met een hele schelle stem. Krijg er nog kippenvel van als ik er weer aan denk - met je nagels over een schoolbord), godzijdank zijn ze verhuist en hebben we nu superburen met kinderen maar zij nemen maatregelen door bijvoorbeeld een huilend kindje naar binnen te doen en dan de terrasdeuren te sluiten, wanneer de hele buurt in de tuin zit). Een tweede ervaring is dat ik eens bij 'redelijk nieuwe' buren (andere) heb gevraagd of ze de babyfoon wat zachter wilde zetten die stond dan de hele middag op de tuintafel huilende baby geluiden door de buurt te schallen terwijl zij er ongeveer op zaten (ter verduidelijking het gaat hier over hele kleine Utrechtse tuintjes met slechts een schuttinkje ertussen) Maar goed ik heb het dus gevraagd en vervolgens worden wij nooit gedag gezegd en hebben ze echt een hekel aan ons, zo lijkt het. Het is totaal verkeerd gevallen... Maar goed daar ben jij niet mee geholpen... Aangezien je schrijft dat jullie net klaar zijn met verbouwen kan ik me zo voorstellen dat zij ook overlast van jullie hebben ondervonden dus wanneer je hun 'commentaar' geeft (want zo zal het voor hen voelen) zullen zij (wel of niet terecht) gelijk over jullie verbouwing, kinderen of wat dan ook beginnen.... Het enige waarvan ik denk dat het kan helpen is aardig zijn, een band opbouwen, tijd investeren in deze mensen en dan eens een keertje vragen of er iets is waar zij bij jullie last van hebben en er dan over praten (en oh wat hebben jullie het gezellig enz) dan zeggen dat je er zo'n last van hebt. Want (hypocriet of niet) mensen doen Niets voor iemand die ze minder aardig of misschien zelfs 'een zeikerd' vinden vaak bereik je zo zelfs het tegenovergestelde.... Ik merk aan mezelf ook dat ik wel eens recalcitrant word als iemand mij aanspreekt op iets waar ik van vind dat ze zich niet moeten aanstellen of overdrijven (en geheid dat je buurman zo denkt). Maar ja dat moet je wel kunnen het kost veel energie en jullie klinken niet echt als mensen met eenzelfde achtergrond/normen en waarden.... Wij hebben het gedaan met een studentenhuis (ook buren, tja we wonen een huis uit de hoek dus veel buren dicht op elkaar) luidruchtig, stoer enz (gelukkig niet zo vaak hoor) Maar ja nu vinden ze ons dus wel tof nadat we interesse in hen hebben getoond en nu hoor je ze dus 's avonds elkaar corrigeren (meestal dan) dat ze stiller moeten doen vanwege de buurt hihi.... en als ik dat hoor vind ik dat al veel minder irritante geluidsoverlast dan moet ik er zelfs een beetje om glimlachen... scheelt een hoop stress.. Heel veel succes Gaat die man een beetje op tijd slapen? maw kan het raam van je dochtertje 's nachts nog wel een beetje open? Poeh hoop niet dat ik nu zelf overkom als een enorme zeikerd?!? hihi en ben ook zeker geen kinderhater (zie banner ) Ik vind gewoon alleen dat wanneer je zo kort op elkaar woont je rekening met houden met de mensen om je heen... en hardop bellen in de tuin valt daar NIET onder haha Groetjes Oh ik heb dus ook wel eens bedacht dat je zelf posters zou moeten kunnen maken in de vorm van die 'onbewust asociaal' campagne en dat je die dan voor het huis van je buren op kan hangen, of als flyer door de bus...
Pff.. vind het nog al wat, vervelend dat jij er last van hebt maar ik zou niet een briefje of iets dergelijks sturen. Tjsa.. als je al niet eens meer in je eigen huis mag roken... (rook zelf trouwens niet hoor )
er is in deze situatie sprake van overlast. dus ik denk dat je mag eisen dat je er minder last van krijgt, wijkagent inschakelen ter bemiddeling oid? groetjes
Bah, wat een vervelende situatie ! Ik zou me er ook aan storen en me ook zorgen maken als deze dampen doordringen in de slaapkamer van je kind. Verbieden kun je het inderdaad niet, maar wellicht kun je een gesprek met ze aangaan. Veel sterkte meid ! Groetjes, Nikki F
Ik denk dat een wijkagent je niet kan verbieden om in je eigen huis te roken, of je kan verplichten om je ramen dicht te houden... Zero kans dat je je gelijk krijgt in deze situatie.
Sorrie om te gaan ''eisen'' dat hij daar niet meer rookt of de ramen maar dicht houd...gaat dat niet een beetje ver??? En ergens in dit topic hoorde ik ook iemand zeggen ''ik zou het niet accepteren hoor'' ... naja kom op het is vervelend maar die man leeft in zijn eigen huis, en dat hij daar als een schoorsteen wil paffen tja, denk dat je er weinig over kan zeggen. Als iemand tegen mij dat zou zeggen zou diegene toch echt pech hebben, dat wel terwijl ik absoluut meedenk met de medemens. Maar soms beetje laten leven is ook wel eens goed (en dit is allemaal iets meer algemeen bedoeld dan tegen 1 persoon) TS, misschien stom idee, maar als je nou een stuk stof op een frame maakt en die voor haar raam zet (dus voor de gehele raamopening), komt de rook misschien iets minder binnen.. wie weet Succes
Je kan het proberen.Wij hebben in Almere hetzelfde probleem gehad,alleen kwam het dan via de meterkast binnen,ook bij mn dochter op de slaapkamer.Visite dacht zelfs dat wij rookten! Die vrouw was zwaar dement en later gelukkig verhuisd,wat we daarna kregen was 100x erger,maar dat is een ander verhaal...
Jij hebt duidelijk een vermindering van het woongenot. Dit kun je aankaarten bij diverse instantie's. Ook al mag hij thuis roken, een ander mag er geen last van hebben. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan zou ik hun even een briefje laten maken.
Pff lastige situatie. Zo woonden wij 7 jaar geleden op een flat, waarbij de buurman ook de hele dag op zn kamertje zat te paffen en ook het ruim stukje open. Zo roken wij hem al als we de brandtrap opkwamen naar onze flat-etage toe. Bah wat kan dat stinken, dus ik snap je helemaal. maar ik vrees net als de meesten dat er weinig aan te doen is, behalve hopen dat hij in september (liefst eerder)echt weg gaat. Ben je mooi klaar mee zeg! Maar net wat de meesten hier zeggen denk ik ook dat het eigenlijk niet kan om iemand te verbieden te roken in zn eigen huis. Je zou natuurlijk eens kunnen overleggen met d ewijkagent, misschien kan die er een ander licht op schijnen?
Zo wat een reacties! Natuurlijk kan ik die man niet verbieden om te roken in zn eigen huis, maar als ie zn raam nou eens dicht zou doen, dat zou al heel veel uitmaken denk ik! Staat altijd open! Ik zit nu in de woonkamer achter de laptop en de gangdeur en alle deuren boven staan open en ik ruik de rooklucht! (en dat terwijl we aan het schilderen zijn nu) We wonen hier in een nieuwbouwhuis/wijk nu 2 jaar en zij hebben ook nog niks aan het huis gedaan. Kale muren, niks voor de ramen boven enz. Mn man was er laatst binnen omdat er een pakketje bezorgd was bij hun voor ons en hij schrok zich kapot van de viezigheid! Ze hebben een hond en alles zat onder de modder en haren van de hond. (wij hebben ook een hond dus ben wel wat gewend) Je kon de kleur van de vloer niet meer zien! En dan loopt er ook nog een meisje rond van 9 jaar..... Maar das weer een ander verhaal En ze hebben ook nog niks aan de tuin gedaan in die 2 jaar en wij hebben dus nu brandnetels door de schutting heen. Dus misschien zou ik voor mezelf eens wat puntjes op papier kunnen zetten en nav die punten kijken wat ik er mee doen. Zo ik heb weer ff lekker geklaagd
Moeilijke situatie. Het is inderdaad zijn huis. Ik zou er toch over praten met hem. Loopt dat tot niets uit, kun je altijd nog contact opnemen met de wijkagent. Eerst aan hem/haar vragen of je nog iets anders zou kunnen doen en evt. kan de wijkagent bemiddelen. Uhm, ja, bij ons staat op de slaapkamer ook altijd het raam open, da's niet zo raar hoor! Volgens mij wel, want je mag niet zomaar je eigen vuil verbranden. Vraag maar eens na bij de gemeente.
Wij ook hoor, maar hij heeft ze zo ver open staan dat het dus inregent als het regent, staat niet op een kiertje maar op zn verst open.....
Lekker pessimistisch. Natuurlijk kan de wijkagent iets doen! Overlast is overlast. Net als je je muziek heel hard hebt staan in je eigen huis, en het blijft nét onder de toegestane max decibel, dan kan een wijkagent allereerst bemiddelen, waardoor de buren uit zichzelf hun gedrag wel aanpassen, want veel mensen schrikken toch wel als er een uniform 'even komt praten'. En als ze niet luisteren, of niet mee willen werken, dan kan de wijkagent je altijd vertellen wat je rechten zijn, wat je kunt doen, en wat je beter niet kunt doen. En misschien valt het wel gewoon onder overlast, en kunnen ze er een boete voor krijgen.
Is het een huurhuis? Dan kun je nl de verhuurder erop attenderen dat ze binnenkort waterschade in dat huis kunnen verwachten ALs het regelmatig inregent, gaan dingen schimmelen en rotten en dat vermindert de waarde van het huis. Daar zit de verhuurder niet op te wachten!
maar nu je het zegt..... aangezien er boven nog niks op de muren en vloer ligt dus alleen het beton, en dat wordt nat....hm.... niet gezond lijkt me?
Ik snap je probleem en ik begrijp dat je het vervelend vind maar ben bang dat je geen poot heb om op te staan. Hij rookt geen verboden middelen en doet het op zijn terein dus ik denk niet dat je erg ver gaat komen helaas. Enne over overlast en de wijkagent das niet helemaal waar. Zolang het niet wettelijk beschreven staat als overlast en probleem doen ze r iets mee. Heb zelf en katten overlast probleem maar in de wet staat niet dat ze moeten handelen dus doen ze niets. Je kan het aankaarten maar ze doen voor de wet niets fout.