Nou mijn nekharen staan overeind. Dan nog zeggen 'nee dat is geen onzin' omdat ze 3 tienermoeders kent? Of 1? Of 2? Omdat ze tv kijkt en een slecht beeld heeft gecreeerd? Ik denk dat elke moeder (jong en oud) zijn/haar kind anders opvoed. Ik ben bevriend met iemand van 15 jaar ouder, een oudere moeder dus (onze kindjes zijn even oud) en qua opvoeding en geduld zijn wij exact hetzelfde.
Je gaat te ver... oud lijk?? Sorry hoor, dat is wat mij betreft een melding waard. Ik snap je frustratie best, ik ben het ook niet met haar eens, je kunt niet een hele leeftijdsgroep over 1 kam scheren, iedereen is nu eenmaal anders. Maar je kan ook je mening laten blijken zonder gelijk zo gemeen te gaan schelden...
Ik scheld niet, er stond een smiley achter. Ik denk dat ik mijzelf wel goed verwoord heb, ik voel mij ook aangevallen, is dat dan ook een melding waard? Ik heb nergens tegen haar gezegd dat ze niet op oudere leeftijd een kind mag krijgen, en toch krijg ik dat voor mijn voeten gegooid!
Ik heb de opmerking weg gehaald, ook al vond ik hem niet gemeen. Het kan wel als gemeen gelezen worden, en daar heb ik geen zin in.
Bedankt dat je me oudwijf noemt!Ik zal nooit jaloers zijn op een ander.Daar heb geen enkele reden voor.Of ging het niet over mij?
Als je zulke uitspraken doet, wil je ze dan ook onderbouwen? Want ik vind het echt niet kunnen dat je meiden nu voor het hoofd stoot die wel jong zijn begonnen aan kinderen. Waar baseer je jou informatie op?
Ach joh lach omdat soort mensen. Zij denkt omdat ze oud is dat ze meteen meer wijsheid in pacht heeft en meer geduld heeft. Lekker laten gaan. Zegt ook meer over haar dan over jou of mij. Ik voel mezelf niet beter of slechter omdat ik jong mama ben geworden, en wat is jong?
Ik heb mijn mening onderbouwd.Snap niet dat je je zo boos hierover maakt dat je gaat schelden. Laat mij gewoon mijn eigen mening hebben!
Je geeft zelf aan dat het meer is dan een mening, het is geen onzin, vind jij. Waar baseer je dit op? Hoeveel jonge moeders ken je nou werkelijk? Thanks Aaliyah, ik word hier gewoon echt nijdig om, het gebeurt zoo vaak dat mensen met dit soort vooroordelen bij mij komen. Van te voren al een mening hebben, zonder verder te kijken.
Als reactie op het artikel: Ik denk, dat als je lichaam geen eitjes meer aanmaakt, dit een rede heeft Lichamelijk is een zwangerschap gewoon zwaar, en als je ouder word wel iets meer kans op complicaties. Waarom dit dan nog op gaan zoeken ook? hmm.. nee, vind het niet 'gezond'.
Ik vind iemand een oud lijk noemen wel schelden, of je er nu een smiley achter zet of niet Maar dat heb je al weggehaald zag ik. Verder snap ik de frustratie echt wel hoor, mensen hebben zo makkelijk vooroordelen. Ik ken genoeg jonge meiden die volwassener en verstandiger overkomen dan ik (maar ik ben soms ook echt een kind met m'n 31 jaar )
Ik lees nergens dat jij je mening onderbouwd hebt hoor... Maar goed denk jij lekker wat je wil denken. @missym joh ik werd soms ook raar aangekeken omdat ik heel klein ben (1.50) toen ik met mn dikke buik liep. Maar goed het is zoooo makkelijk oordelen vanaf de buitenkant. Lekker laten gaan joh jij weet zelf beter!
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Want in de medische molen zitten omdat zwanger worden niet zomaar gaat is wat anders dan op voorhand zonder medische reden gewoon even je eicellen invriezen voor straks. Er zijn genoeg meiden die jaren bezig zijn met behandelingen en om die reden steeds een jaartje ouder worden. Natuurlijk zijn er dan ook grenzen. Maar als je dan op je 40e een geslaagde poging achter de rug hebt is dat wat anders als zonder echte reden je eicellen invriezen en een zwangerschap langer of zo lang mogelijk uitstellen.
Ik ben hier helemaal voor! Zou fantastisch zijn als wij vrouwen eindelijk zelfbeschikking krijgen over onze toekomst en ons nageslacht. Om diverse redenen ben ik niet jong moeder geworden. Dit was geen keus, maar een manier waarop mijn leven is gelopen. Dit jaar gelukkig wel moeder geworden, op mijn bijna 37e met ICSI. Als het had gekund had ik graag mijn eicellen eerder ingevroren, omdat je dan 'werkt' met jong genetisch materiaal en dat is altijd beter. En wat precies de reden is waarom het bij mij (en bij anderen) niet op mijn 25ste is gebeurd doet er niet toe: een kinderwens is een basale menselijke wens, niet te onderdrukken, maar soms loopt het leven niet zo dat het kan als je 25 bent. Hoe vaak zie ik echt ontzettend gajes met 5 verwaarloosde kinderen lopen: dan zeg ik toch ook niet steriliseren die handel want dat kan voor die kinderen nooit goed zijn en ze mogen er echt niet meer krijgen? Kinderen krijgen is geen recht nee, maar bepalen dat mensen géén kinderen krijgen is ook niemands recht
Eerst dacht ik te gaan reageren, maar na dat gedoe van mijn voorgangers heb ik getwijfeld. Toch kan ik het niet laten om te reageren op onderstaande; Sorry!!!!! Dan moet je wel bedenken dat je al voor 35 jarige leeftijd je in laat schrijven voor adoptie. De intake duurt ongeveer een jaar en daarna ben je overgeleverd aan instanties en regering in het buitenland en daarnaast (ook niet geheel onbelangrijk) het aantal beschikbare kinderen. Iedereen denkt dat er genoeg kinderen zijn om te adopteren... maar helaas is dát dus niet waar. Dus het ligt ook niet aan het streng zijn van de procedure, het ligt aan vele facetten. zelf heb ik te kampen met vervroegde overgang en ja, als ik dit had geweten had ik mijn eicellen uiteraard al op mijn 20e laten invriezen. Op medische gronden kan ik er dus helemaal inkomen. Maar om nu je eicellen te laten invriezen, want misschien wil ik op mijn 43e wel kinderen... ik weet het niet. Ik wil ook de opmerking van babii en zoe benadrukken: invriezen van eicellen is niet gelijk aan zwanger worden (van deze eicellen). De weg van IVF is hard en frustrerend. En dit is niets anders dan een gewone IVF (maar met al van te voren ingevroren eicellen). De hoop, de wanhoop, het wachten op de uitkomst van elk individueel stapje in een IVF traject: *ben je lichamelijk in orde, *mag je starten, *medicatie vooraf, *medicatie om je lichaam op de terugplaatsing voor te bereiden, *is het eitje goed ontdooid, *is het zaad van je nieuwe partner wel geschikt, *komt er een bevruchting, *komt er een terugplaatsing, *medicatie om het embryootje goed te laten innestelen en dan *komt nog weer het wachten. Je hebt immers maar een beperkte kans (hoeveel eicellen liggen er inde vriezer en hoe goed ontdooien ze). Oftewel: prima als je het wilt laten doen, maar houdt er wel rekening mee dat je NIET zwanger kan worden en dus geen moeder en geen oma, als je op hele late leeftijd kinderen probeert te krijgen (op een natuurlijke of minder natuurlijke manier via eicellen invriezen)
ja yoehoe! Want wat is het toch irritant dat wij vrouwen zo geschapen zijn dat we op een bepaalde leeftijd minder vruchtbaar zijn en de zwangerschappen meer complicaties op kunnen leveren.. Lekker invriezen die hap!
Had al gereageerd. De keuze blijft aan de vrouw zelf. Wil even er op inspringen over jong moederschap en oud. Ze zeggen dat je als je ouder bent dat je een andere moeder bent rustiger enz of dat zo is weet het niet. Wat ik wel weet dat ik in mijn twintiger jaren sneller op de kast zat als nu je word wel iets rustiger als je ouder word maar of je dan ook meteen wijzer word. Denk het niet. Zelf ken ik wel veel jongenmoeders waaronder mijn zusje ze was net 18 toen ze haar eerste kreeg en dat was best pittig en zeker ook met voor oordelen ze heeft het goed gedaan. maar ze zegt nu zelf ze is nu 35 ik heb mijn jeugd eigenlijk overgeslagen. Niet dat ze het anders had willen doen wel iets later aan kinderen had ze willen beginnen. En ik zelf ben moeder geworden op me 26 en op me 35 ste en zelfs toen ik 26 was werd er wel eens gezegt ach daar loopt z,n tiener moeder. Hih lijk nu nog jonger dan ik ben. Ben 36 maar ze schatten me nog rond de 28.29 nu. Ach ik vind het niet erg hiihh blijf ik lekker jong bij. Maar nu met me 36ste ik hoef geen kinderen meer. Heb nu een baby en dat is de laatste.