Ik heb de uitzending niet gezien maar de reacties wel gelezen. Discussie jong of oud kinderen krijgen.... als de natuur dit hoort te beslissen waarom worden sommige vrouwen dan ongesteld op een 10de en anderen pas op hun 20tigste? Daar zit toch al een verschil van 10 jaar vruchtbaarheid in. En waarom zitten sommigen rond hun 30tigste al in de overgang en anderen pas halverwege de 40? Ik vind dat vrouwen die merken dat een kind krijgen niet zo makkelijk gaat ivm vruchtbaarheidsproblemen of het hebben van geen partner zelf mogen weten of ze hun eicellen wel of niet invriezen, tis toch hun eigen lichaam. Wel vind ik dat wanneer je er voor kiest om eicellen te laten invriezen zonder partner, doordat je carriere op wil bouwen, nog wil feestvieren etc ( dus niet om medische redenen).... je de gehele kosten van het proces zelf moet bekostigen. Zou absurd zijn dat dit gedekt wordt door het ziekenfonds.
MISSYM:Als je even terug leest in mijn eerste reactie in deze topic,zie je waarom ik later dan jij moeder ben geworden.Stomme actie om mij dan een oud wijf te noemen.Erg pijnlijk komt dat over,hopelijk snap je dat wel?.Sorry maar je hebt me echt pijn gedaan.
Niets van aantrekken joh, haar opvliegende reactie bewijst toch alleen maar het gebrek aan geduld waar jij het bij jonge moeders over had
maar wat is een jonge moeder? Wanneer je 18 of 19 bent ben je volgens je biologische klok namelijk helemaal geen jonge moeder.. Hier in NL hebben we heel veel oude moeders statistisch gezien, en merk ook dat velen het zo willen omdraaien om moeders onder de 25 jong en 'onervaren, ongeduldig etc' te noemen.
Wat ik ervan vond... Ik vond wel een beetje dat ze een te snelle beslissing had genomen. Ze ging volgens mij ook niet acief opzoek naar liefde van haar leven daar was ze geloof ik te verlegen voor. Opzich wel goed dat ze wel besef dat ze ongeveer 36 is en dat je vruchtbaarheid afneemt en toch aan later denkt. Maar als ik haar was was ik nog fijn even voor een man gaan zoeken... ook al is het wat moeilijker in die leeftijd.
Ik denk dat "wanhopig" zoeken naar een partner ..... vooral met rammelden eierstokken....niet werkt of je maakt te snel de verkeerde keuze met als gevolg dat je zwanger alleen komt te staan of op een later tijdstip gaat scheiden. Je komt hem tegen of niet..... nou oke, als je thuis op de bank wacht op die kanjer van een postbode dan wordt het hem ook niet denk ik
Hier een oud wijf die op haar 40ste haar 1ste kind heeft gekregen en op haar 43ste zwanger is van de 2de. Op natuurlijke wijze onstane zwangerschappen, ik heb het geluk dat ik nog steeds heel snel zwanger kan raken. De reden dat ik zo laat kinderen krijg is niet omdat ik er makkelijk over dacht om maar ff te wachten voor een carriere, reizen of wat dan ook. Soms loopt het leven gewoon anders dan je voor ogen hebt. Ik ben al 12 jaar getrouwd maar wij hebben gewacht vanwege mijn stiefkinderen. Goed of fout? Weet ik niet, en daar zal ik nooit antwoord op krijgen ook. Maar stel nou dat ik op mijn 35ste, toen we hier nog middenin de problemen zaten, eitjes had kunnen invriezen...... zonder garanties, maar wel de mogelijkheid........ stel............. dan denk ik wel dat ik dat gedaan zou hebben. Oh, en of oudere vrouwen rustiger zijn en meer geduld hebben : jazeker, ik wel. Ik ben nu veel rustiger en stabieler dan toen ik 20 was.
En jij niet met je onnozelle opmerking dat oudere moeders meer geduld hebben? Lees eerst je eigen post na voor je oordeelt over wat een ander zegt. Mijn post was een reactie op die van jou.
Opvliegende reactie? Dat was het niet hoor. Ik word gewoon heel snel boos als het om dit soort vooroordelen gaat, heeft ook totaal niks met mijn opvoeding te maken met de kindjes! Vroeger was het doodgewoon om jong kids te krijgen en nu word je er op aangekeken. Beetje krom.
Dit is dus precies de reden om in te vrieen, want als je 40 bent heb je wel eicellen en word je gewoon ongi, alleen is het genetisch materiaal van je eicellen verouderd. Dit probleem ondervang je dus door in te vriezen.
meiden, wat is er nu eigenlijk allemaal aan de hand? Is het nu werkelijk de moeite waard om hier elkaar over af te snauwen?
Is hetzelfde als borst- of flesvoeding etc. Dit soort discussie slaat de gemoederen altijd hoog oplopen..
Omdat er vooroordelen op tafel komen, die werkelijk nergens op slaan. Ik heb nogal fel gereageerd, mijn exucces daarvoor. Ik raak nogal snel op de kast als het weeeeer om een vooroordeel gaat wat jonge moeders betreft. Jong of oud, ik denk dat we allemaal ons best doen en ik vind het dan zwaar belachelijk als iemand komt met een opmerking dat jonge moeders vaak veel ongeduldiger zijn. Dat is gewoon niet zo, want elke moeder is anders. Je kan niet alle moeders in 1 catogorie schuiven. maar goed, dat was mijn mening de rest houd ik nu voor mij
Ik denk bij het lezen maar 1 ding... Wie gaat het betalen? Gaan we allemaal weer meer betalen aan de zorg door dit soort maatregelen. En als het dan nog met een goede reden is, maar sorry... ik heb geen cent over voor vrouwen die er zelf voor kiezen om eerst carriere te maken (in mijn ogen kunnen carriere en kids gewoon samen) met alle risico's van dien. Zulk soort besluiten maken de vrouwen zelf. Als je bijvoorbeel een hoge kans hebt om vervroegd in de overgang te gaan vind ik het wat anders. Dan zie ik het als een 'foutje' van de natuur en niet als een gemakzuchtige oplossing.. Maar goed, zal wel flink commentaar gaan krijgen op mijn mening.
Ja idd. En nogmaals, ik heb geeeeeen probleem met moeders die op later leeftijd moeder worden. Ook vind ik het een goede oplossing voor mensen die om medische redenen hogere risico's hebben. Maar als vrouwen bewust ervoor kiezen om laat moeder te worden kiezen ze ook bewust voor de consequenties. Daar hoeft niemand aan bij te dragen of niemand hoeft hun te helpen deze concequenties te verkleinen. Deze mening is echt puur gebasseerd op vrouwen die bewust de keuze maken om op latere leeftijd moeder te worden. Iedereen weet hoe het balletje rolt wat betreft vruchtbaarheid. Iedereen weet dat de vruchtbaarheid afneemt als je ouder wordt. (even over het algemeen) Die mensen kiezen er bewust voor en moet zelf ook opdraaien voor de eventuele concequenties. Als deze maatregel erdoor zou komen zou iedereen mee betalen aan het gemakzucht van sommige moeders en dat is niet de bedoeling als het om gezondheidszorg gaat toch? Als die persoon zelf volledig voor de kosten van de behandelingen en opslag van de eicellen opdraait dan sta ik er volledig achter. Maar ja, als de kosten opgevangen moeten worden door iedereen die zorgverzekering betaald dan zou ik het een schandalige oplossing vinden.
dan moet deze vrouw wel heeeeel geduldig zijn Bekijk bijlage 107454 (oudste moeder op de wereld 70jr.)
Ik geloof best dat je meer geduldig bent op latere leeftijd. Maar dat heeft niks te maken met de keuze voor kinderen. Jonge moeders maken niet die keuze omdat ze niet meer KUNNEN wachten, maar er gewoon op dat moment aan toe zijn. Zij en hun partners..