Leuk voor je dat je zwanger bent en niet persoonlijk opvatten wat ik zei ok? Dat was niet de bedoeling. Iedereen zijn/haar mening erover. Succes met je zwangerschap.
@DikkeBuik, ik begrijp wel wat je bedoeld hoor. Is denk ik ook wel een beetje waar je mee opgevoed wordt enzo. Als ik denk aan mijn moeder, die had makkelijk oma kunnen zijn toen ze 40 was. Nou is er bij mijn oudste zus geen sprake van kids en is ze dus oma geworden toen ze net 45 was. In mijn ogen ben je dus 'oud' als je op die leeftijd nog moeder wordt. Maar dat is puur mijn mening gebasseerd op hoe ik er tegenaan kijk. Dit verschilt natuurlijk per persoon en mijn mening mag dan zijn dat zo iemand een 'oude' moeder is, maar dat is hun keuze. Ik zou ook nooit iemand raar aankijken die die keuze maakt. Ieder heeft er vast haar eigen redenen voor . Ik zou iemand er nooit persoonlijk op 'aanspreken' of wat dan ook. Zolang iemand goed is voor haar kids vind ik het helemaal prima.
In mijn familie komt het toevallig wat vaker voor dat ze 'op latere leeftijd' een kind krijgen. Mijn ene nicht is bevallen van haar eerste/enige kind toen ze 42 was, ze kwam de ware pas op haar 40e tegen. Mijn andere nicht kreeg de eerste met 43 en de 2e met 44, na een stuk of wat miskramen en een vroeggeboorte met 20wkn. En dan nog een andere nicht die haar 6e (!) kind op haar 45e kreeg. Ik was zelf bijna 32 toen ik mijn dochter kreeg, dus met hun vergeleken was ik jong en voor velen hier ben ik oud Tis dus maar net waar je t mee vergelijkt. Overigens waren mijn ouders 33 toen ze mn zus kregen en 35 toen ze mij kregen. Dus 67 toen ze open&oma werden.
Ik vind in de 30 helemaal niet oud. Maar persoonlijk vind ik boven de 40 wél oud. En dan kan je je beledigd gaan voelen of niet, maar goed dat is een persoonlijke mening. Het lichaam gaat dan niet voor niets tegensputteren, je hebt niet voor niets meer kans op miskramen of andere complicaties. Dat betekend echter niet dat het dan allemaal minder erg is of dat mensen op die leeftijd geen kids meer mogen krijgen. Dat moet iedereen altijd nog zelf weten.
Ik heb er ook geen problemen mee wanneer iemand op ´oudere´ leeftijd zwanger raakt.. maar denk gewoon dat wanneer je massaal eicellen mag gaan invriezen het hek echt van de dam is. Zoals Aaliyah zegt heb je op een gegeven moment meer kans op complicaties en ben bang dat het aantal ´probleem-zwangerschappen' dan flink zal stijgen wanneer zwanger worden op steeds latere leeftijd 'standaard' word.
Hoi hoi, Of je nou 18 bent of 45 en een kindje verwacht maakt niks uit, ik wilden graag op mijn 20ste kinderen krijgen en heb er 10 jaar over gedaan voor mijn eerste kindje kwam, waar het aan lag weet ik nu nog niet want ik ben helemaal gezond veklaard op mijn 20ste en zou het toch moeten lukken om zwanger te raken. Ik heb hele jonge ouders mijn ma en ik schelen 20 jaar en mijn zoon en ik 30 jaar,eerst vond ik dat jammer maar toen ik na mijn eerste zwanger raakte van mijn tweede en hem met 16 maanden verloor had ik zoiets van ik ben blij dat ik er nog een heb en er nu op 33 jarige leeftijd nog een mag verwachten je hebt het niet in de hand. Er zijn vrouwen die met 40 heel graag kinderen willen en dat het ook niet gaat en zich erbij neerleggen en dan zwanger zijn met 43 en dan weg halen?neee ik zou dat nog niet doen met 45 jaar want als het gezond is komt het ook goed te wereld en zo niet dan zal het lichaam het vast wel afstoten. Toen ik na 5 jaar bezig was heb ik er niet over nagedacht om eitjes in te laten vriezen maar kan me wel voor stellen dat vrouwen dat gaan doen of idd om andere redenen eerst carrieren maken en later aan kids beginnen.ik laat ze in hun waarden en dat moeten ze gewoon doen.ongeacht hun leeftijd. en of we nu moeten meebetalen dat kan me zo ook niet echt schelen want nu betaal je ook al aan alles mee. Ik betaal liever voor een vrouw die een keus maakt om op oudere leeftijd een kindje te nemen als voor als voor een voetbalclub om het stadion en de club te behouden,en zo zijn er nog meer dingen en betaal je ook aan door. En jammer dat de vrouwen zich hier alles aantrekken of mekaar aanvallen,laat iedereen lekker in zijn eigenwaarde. Liefs cis1
Sorry hoor, maar moet ff een inkoppertje doen: Ik betaal ook mee voor jouw kinderbijslag, waar ik geen cent van zie.Is toch ook niet eerlijk?
Klopt, en zo is er wel meer niet eerlijk... Maar als ze maar door en door zouden gaan met dat soort dingen instellen is het einde ooit een keer zoek. En ik vind kinderbijslag toch wel wat anders, dat krijg iedereen met kinderen. Om nou mee te moeten betalen met moeders die hun eicellen willen laten invriezen omdat ze eerst carriere willen maken en pas bewust laat moeder willen worden.. Tja, als je die keus maakt moet je zelf voor de concequenties opdraaien vind ik. Maar geloof dat dat later ook gezegd was, dat ze dit zelf moesten bekostigen.
En dan zal ik het nog 1 keer herhalen wat ik hier een tijdje terug ook al zei... Alle respect voor mensen die deze mogelijkheid graag aan zouden willen grijpen door medische redenen. Dan zal ik de laatste zijn die 'tegenstribbeld'. Het gaat mij puur om het feit dat als mensen bewust kiezen om heel laat moeder te worden kiezen ze zelf ook bewust voor de mogelijke risico's.
Ik vind het niks, maar heb sowieso al mijn vraagtekens bij kunstmatige vormen van zwanger raken. Wij hebben ook altijd gezegd dat als zwanger raken niet zou lukken, we voor pleegkids zouden gaan, (adoptie zouden we erg lang voor moeten sparen en dan zouden we alweer te oud zijn ws...). Er wordt namelijk steeds meer bekend over allerlei vroege invloeden op kindjes, dus ik heb mijn vraagtekens bij de effecten van kunstmatig zwanger worden op een embryo (heet het dan toch nog?). Nu is dat geen oordeel naar stellen die dit wel doen vanwege het feit dat ze geen kids kunnen krijgen, dit is gewoon onze persoonlijke afweging. Maar als je al zo oud bent dat kinderen krijgen gewoon sowieso veel lastiger is, en je gaat dus om die reden eicellen invriezen. Tja, ik kan me heel goed voorstellen hoor, dat je een enorme kinderwens hebt, en dat het heel erg zuur is als je je partner pas ontmoet op een moment dat kinderen krijgen niet vanzelf meer gaat, maar ik denk dan ook: ergens moet het een keer klaar zijn en moeten we gewoon accepteren dat het leven loopt, zoals het loopt. Ik vind onze maatschappij veel te veel 'voor God spelen'. Alles moeten we zelf in handen houden, zelf bepalen, enz. Ik denk dat het heel gezond is om op allerlei punten te accepteren dat dingen gaan zoals ze gaan. En daar hoort bij dat als je op een bepaalde leeftijd nog geen partner hebt, of die dan pas krijgt, kinderen krijgen dus niet meer gaat. Vind ik voor kids zelf ook wel zo fijn: dat je ouders hebt die niet razend oud zijn. Vriendin van mij was 40 toen ze voor het eerst zwanger raakte (zij ontmoette haar partner 2 jaar daarvoor). Zij is normaal zwanger geraakt, maar dat was natuurlijk wel spannend. Ze heeft daarna 3 miskramen gehad, wat ws voor een groot deel met haar leeftijd te maken heeft. Inmiddels is ze zwanger van nummer 2 en is er bij de echo vastgesteld dat er mogelijk sprake is van syndroom van down, (verdikte nekplooi). Omdat zij geen vruchtwaterpunctie hebben gedaan, is het dus afwachten of dit een gezond kindje is, of toch een kindje met down. Ik ben heel blij voor haar dat ze een gezond kindje heeft en straks misschien 2, maar tegelijk is het wel zo dat zij (en haar man) straks al zo'n beetje 60 is als haar oudste 18 is. Dat is nogal wat, want haar kids zullen ws al redelijk vroeg hun moeder kwijtraken door overlijden. Gaat ze haar kleinkinderen nog meemaken, (en belangrijker: hebben haar kids straks nog een moeder die tijdens zwangerschap en eerste jaren kan steunen?). Dat soort dingen spelen allemaal mee.... Ik ben zelf christelijk en op dit gebied denk ik echt: God heeft niet voor niets de overgang gemaakt. Die is er om te zorgen dat mensen na een bepaalde leeftijd geen kids meer krijgen. En dat is niet voor niets, dus ga daar niet teveel aan sleutelen... Maar goed, da's dus mijn visie
Ik vind het een prima idee, maar ik denk dat er risicos aan kunnen zitten (zoals eerder genoemd verkeerd ontdooien en het lichaam van de òudere`vrouw die moeite kan hebben met het dragen van een baby) Maar voor sommige mensen zou het een uitkomst kunnen zijn. Ik zou er wel voor zijn om dan te zeggen, tot je 45ste mag je er gebruik van maken en daarna niet meer. Omdat moeders ook het kind nog moeten kunnen opvoeden.
Even chargeren hoor, want dit vind ik te kort door de bocht: Dan zouden we met zijn allen ook moeten accepteren dat je doodgaat als je kanker krijgt of een gebroken been maar uit zichzelf laten helen: de medische wetenschap en maatschappij ontwikkeld zich razendsnel, op alle vlakken, dus ook fertiliteit. Het is heel makkelijk praten en beslissen dat jij je er wel bij neer zou leggen als je zelf wel kinderen hebt (en die ook nog 'normaal' hebt gekregen), je kunt pas echt weten hoe het is als je in die schoenen hebt gestaan: en geloof me een kinderwens zet je niet opzij. Ik heb alle respect voor geloofswaarden en normen, daar wil ik ook niks aan af doen. Maar het is voor mij te defaitistisch om je dus dan maar bij zaken neer te leggen: evolutie en wetenschap zijn er niet voor niks.
Maria! ik ga er niets meer aan toe voegen... behalve dat mijn vader 60 was en ik pas 16... ik ben bést goed terecht gekomen. Oh ja! (toch nog iets) Rozemarijke geldt dit ook voor meiden die van te voren weten dat ze vroeg in de overgang komen?
moeilijk te vinden ik zelf kon toendertijd binnen 3 maanden beginnen na intake met inseminatie , in diezelfde periode ben ik iemand tegengekomen (je zult altijd zien haha) en daar ben ik nu mee getrouwd maar was helemaal geen probleem hier in noord brabant bij de beste kliniek van NL tenminste niet,... Ik vind 30 al oud haha laat staan 40/45?? (of ouder??) je kan niet voor niets tot een bepaalde leeftijd gezond kids krijgen laten we dat dat betreft gewoon de natuur dat bepalen straks krijgen we op ons 80e nog kids?? arme kinderen, kinderen krijgen is nog een ding maar je moet ook een leuke ouder zijn (het liefst gezond en levens voordat het kind uit huis gaat.. )
Ik vind het nogal een uitspraak eigenlijk. Jullie kunnen wel altijd gezegd hebben dat als zwanger worden niet lukt, je kiest voor iets als pleegkinderen, maar je weet pas echt wat je gaat doen wanneer je in deze achtbaan terecht komt. Dan blijkt misschien ineens dat je toch wel heel graag kinderen van jullie zelf wilt en die vruchtbaarheidsbehandeling aan gaat. Zoals eerder gezegd zet je een kinderwens niet zomaar opzij. En dat er steeds meer bekend word over invloeden op het embryo ben ik niet met je eens. Ik lees juist weer hele andere dingen. Wat betreft dat mensen tegenwoordig voor God spelen. Ook dat vind ik erg kort door de bocht. Er zijn nou eenmaal helaas veel stellen die medische hulp nodig hebben bij zwanger worden. Dat heeft niks met voor God spelen te maken. Wanneer je ziek bent kies je ook voor medische hulp. Als dat uiteindelijk niet mag baten is het een ander verhaal. Maargoed dit is dan weer mijn visie erop.