Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek! Toen ik de brief stuurde had ik in mijn achterhoofd zoiets van: Oke, het is goede brief geworden, maar het zal vast niet..... Het is een baan die ik HEEL graag wil. Toen ik gisteren gebeld werd voor een sollicitatiegesprek was ik dus dolblij! Ik heb veel gesprekken gehad in het verleden en altijd met positief resultaat. Maar je kent het... Als je iets héél graag wilt, slaat de onzekerheid weer toe. Ik weet ook niet hoeveel kandidaten er uitgenodigd zijn voor een gesprek. Ik heb nooit eerder bij een woningcorporatie gewerkt. De functie heeft echter veel raakvlakken met mijn achtergrond en ervaring (veel sociale projecten, buurtopbouw, belangenbehartiging bewoners, etc.) Heeft iemand nog tips om een goede indruk te maken? Iets wat bij jou heeft gewerkt??? (Werkt hier toevallig iemand bij een woningcorporatie? Die kan mij dan ook vast goede tips geven). Ik ben zelf jaarverslagen aan het doorlezen zodat ik weet wat er speelt binnen het bedrijf. Liefs Assi
Hey !! Ik werk er niet , maar ga er wel werken. Ben vorige week aangenomen bij een woningcorporatie ! Ik ben iemand die ook altijd heel zenuwachtig is voor sollicitatiegesprekken en dan denk ik : aaahhh ik kan het niet !! Maar ik denk dat de gouden tip is , om gewoon jezelf te zijn. Je niet anders voordoen dan je bent en gewoon eerlijk en oprecht je gesprek in gaan. Dat heb ik ook gedaan.. beetje op de website gekeken en gelezen.. beetje verdiept in de werkzaamheden van de vacature. En dan gewoon gaan !! en ik had een prettig gesprek. Moest daarna voor 2e gesprek , en heb 7 mensen achter me gelaten want ik ben na het 2e gesprek aangenomen Dusssss... niet druk maken en jezelf zijn is mijn tip ! Succes toegewenst, en ik ga voor je duimen !
Kipjes, ik heb je even een PB gestuurd, hoor. Trouwens, ik las ergens dat een werkgever al binnen een paar seconden weet of een kandidaat het gaat worden of niet. Vaak weten ze het al bij het schudden van je hand, las ik. Moet ik dus wel even een goede entree maken.. En ook wat uiterlijk betreft; kleding, schoenen, etc. De sfeer is best informeel, maar om nou in té trendy kleding aan te komen...?
Gewoon goed gekleed en een stevige hand geven. Niet zo'n zielig muizehandje. Ik vind dat zo erg als mensen dat doen. Ik knijp dan altijd extra hard door. En verder gewoon jezelf zijn.
Het belangrijkste is jezelf te zijn, er netjes gekleed naartoe gaan. En probeer niet te veel te praten (kletsen) Ik doe hier regelmatig sollicitatie gesprekken en vaak gaan mensen van de zenuwen heeeeeel veel en snel praten dan gaat er voor mij al snel een streep doorheen. Mochten ze vragen om een salaris indicatie probeer niet te hoog te gaan zitten kijk op internet wat de gangbare salaris indicatie is voor deze functie. In deze tijden gaan ze voor kwaliteit voor een betaalbare prijs....ojah doe je ook niet wijzer voor dan dat je bent want dan val je door de mand...uhm neem je diploma's mee. Ik had laatst een meisje die allerlei cursussen had gedaan maar toen ik haar vroeg waar haar certificaten waren werd ze rood bleek dat ze ze nooit had afgemaakt... Probeer ook niet te veel je zin te beginnen met IK voor de rest wees jezelf en geloof vooral in jezelf en je kunnen!
Je diploma's e.d neem je toch mee naar het arbeidsvoorwaardengesprek? Dus als je al bent aangenomen maar dan heb je een gesprek met iemand van HRS om de arbeidsvoorwaarden door te nemen.
Mijn gesprek vindt pas midden december plaats. Dus ik heb nog wel even de tijd om mij goed voor te bereiden. Wat mijn succes altijd is geweest in het verleden was dat ik altijd mezelf bleef. Vrolijk, enthousiast en zelfverzekerd. Wat diploma's betreft: die heb ik ook altijd pas mee moeten nemen bij een arbeidsvoorwaardengesprek (2de of soms 3de gesprek). Qua kleding denk ik dat ik netjes ga, maar casual. De mensen lopen daar niet in pak of rokjes. Wel zien ze er verzorgd uit. Ik moet proberen om er volwassen uit te zien. Ik ben 28 jaar, maar wordt vaak 23 jaar oud geschat. Dat vind ik in dit soort situaties echt een nadeel. Wil niet gezien worden als een 'meisje'.
Dat als meisje gezien worden heb ik ook wel eens 'last' van. Ben ook bijna 28 en zie er uit als begin 20. Toch ben ik laatst aangenomen als maatschappelijk werker en heb een aantal mensen achter me gelaten. Niet om op te scheppen hoor Gewoon om te laten weten dat het heus wel kan! Wat jij noemt, vrolijk, enthousiast en zelfverzekerd zijn ook zaken die mij kenmerken en dat spreekt meestal toch aan. Denk dat je het prima kan, in jezelf geloven en dan kom je een heel eind! Succes!
Wees jezelf en doe je niet beter voor dan je bent. Weet je bepaalde dingen niet, zeg maar gewoon eerlijk en laat weten dat je leergierig bent(komt altijd goed over!). En bekijk vooraf nog even de website van de organisatie, zodat je op de hoogte bent. Wees voorbereidt op vragen n.a.v. je brief en motivatie. En ga netjes gekleed, dat maakt altijd een goede indruk. Succes!