Een stagiaire bij de bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Eylem, 4 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willie32

Willie32 Actief lid

2 dec 2011
    409
    52
    28
    N-H
    Bij mijn eerste wilde de stagiaire mij strippen. Dat vond ik niet zo heel leuk en heb dat ook gezegd.

Bij mijn 2e stond er een arts-ass rond te kijken, terwijl ik door het dak ging met volledige ontsluiting. Heb haar gevraagd wat ze kwam doen en toen vriendelijk doch dringend verzocht op te rotten ;)

Ik vond het in beide gevallen niet nodig dat er een student bij zou zijn en ook gewoon aangegeven zonder problemen of flauw gevonden te worden... Ik moest me tenslotte wel kunnen ontspannen

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Bij de bevalling van de oudste twee hadden wij er bewust voor gekozen bij de bevalling geen stagiaire's/leerlingen/etc te willen, maar wel te kiezen dat er met de kraamzorg een stagiaire/leerling mee mocht komen. Zo is het uiteindelijk ook gegaan, bevalling is door de gynaecoloog begeleid en eenmaal thuis kregen we een heel lieve kraamverzorgster en een leuke stagiaire.

Bij de jongste wederom dezelfde afspraken gemaakt, rond de bevalling geen extra mensen maar bij thuiskomst evt wel. Uiteindelijk bijna geen kraamzorg gehad dus ook geen stagiaire. Gynaecoloog heeft wel weer de bevalling begeleid.

Liefs Hanneke.

3. Noi

Noi Actief lid

2 jan 2011
    147
    6
    18
    Noord-Brabant
    Bij mijn bevalling is (zonder dat mij ooit toestemming gevraagd is) ook een stagiaire aanwezig geweest. Ze heeft alleen mijn ontsluiting gemeten (geloof ik, roes hè haha), en ik vond het geen probleem.. Maar toch knaagt het ergens dat er gewoon niet met mij overlegt is van te voren. Niet anders dan normaal toch?

Maar goed.. Stagiaire vind ik geen probleem, maar dingen waar ik zelf voor huiver als hechten bijv. (kwam gelukkig ongeschonden van mijn bevalling af) hoeft zo eentje dan niet bij mij te proberen haha. Toch een 'wat als.. (het mislukt?)' gevoel.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb indertijd aangegeven dat ik het geen probleem vind als er een stagiaire bij de controles e.d. aanwezig was maar dat ik geen 'extra' mensen bij de feitelijke bevalling wilde hebben. Dat is altijd gerespecteerd. Ik begrijp dat mensen het moeten leren maar ik wil het allerliefst helemaal in mijn eentje bevallen en dan is elk mens wat er niet bij HOEFT te zijn er één minder! :)

Bij mijn 1e stonden echt teveel mensen aan mijn bed (ziekenhuis)
    - manlief
    - vk
    - gyn
    - assistent gyn
    - verpleegkundige 1
    - verpleegkundige 2

Bij mijn 2e was het lekker rustig.. manlief en verloskundige... heerlijk.

Jammer dat een mogelijke derde weer in het ziekenhuis moet (GBS) maar dan ook weer zo min mogelijk mensen!!

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties! Heel verhelderend om te lezen.

Even door de duidelijkheid; ik ben al een keer bevallen in het ziekenhuis dus weet wel ongeveer wat me te wachten staat en ik weet ook dat het me op dat moment niet zo heel veel kan schelen wat er precies gebeurt. Maar ik vind rust in de kamer wel prettig. Bij mijn bevalling stonden er op een gegeven moment ook 2 verloskundigen, een gynaecoloog en een verpleegkundige aan mijn bed (ivm vacuumverlossing) en toen raakte ik zelf ook in paniek, gewoon omdat het ineens zo 'ernstig' leek allemaal en iedereen zei wat anders. Dat vond ik een heel vervelend moment en dat wil ik voorkomen als het even kan.

Ik heb verder ook helemaal geen problemen met stagiaires als ze willen voelen hoe de baby ligt of het hartje luisteren of wat dan ook, maar een bevalling is voor mijn gevoel toch wel anders. Ik ga er nog eens over nadenken en het zal bij een van de volgende afspraken bij de vk ook nog wel aan de orde komen denk ik.

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Bij ons in het ziekenhuis doet in principe een arts ass de bevalling. s Nachts is er ook alleen een arts ass (wel een van de oudste geloof ik) aanwezig (tuurlijk kan de gyn snel worden opgeroepen). In het ziekenhuis waar ik de vorige keer ben bevallen ook.

Ik loop nu ook bij de gyn en controles worden altijd gedaan door een arts ass. Zie hier persoonlijk geen problemen in.

(arts ass vind ik ook geen stagiaire meer)

Hier trouwens op advies van de kraamzorg geen stagiaires met hun mee, omdat wij een kindje met een schisis verwachten en waarschijnlijk wat meer begeleiding nodig zullen hebben.

7. Amethist

Amethist Niet meer actief

Hey mopje!

Bij de bevalling van A. had ik een stagiaire erbij. Toen de vk bij mij thuis kwam na het breken van mijn vliezen was de stagiaire er ook bij en die heeft toen het hartje geluisterd en de controles enzo. Tijdens de bevalling zelf was ze er ook bij en deed ze elke keer het hartje opzoeken en luisteren, maar verder heeft ze niks gedaan volgens mij. Ze heeft bij A. wel geholpen met de controles. En toen ik gehecht werd heeft ze gewoon alleen gekeken.

Ik heb heel eerlijk gezegd amper gemerkt dat ze er ook bij was bij de bevalling. Het was ook een heel rustig meisje, dus dat was wel fijn. Ik heb het iig helemaal niet als vervelend en/of negatief ervaren dat er een stagiaire bij was.

8. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

leuke vraag want bij mij was het dus zo......
    Totaal onverwacht (niemand vroeg mij om toestemming) stond er dus een mannelijke stagiair voor mijn neus in de verloskamer, ja inderdaad echt recht in mijn kruis mee te kijken tijdens het toucheren. Het was zijn allereerste bevalling ook nog.
    Ik wilde hem in de eerste instantie wegsturen, maar ik bedacht me dat ik mijn bevalling zo goed mogelijk wilde doen (en dus niet mijn energie daar in moest gaan stoppen door me druk te maken) en dat die jongen het ooit moest leren omdat er anders natuurlijk niemand kan slagen voor zijn opleiding als hij het nooit gezien heeft. Dus ik heb een knop omgezet en gewoon er niet meer aan gedacht. Nou hij heeft het geweten hoor! het was volgens mij een ontzettend boeiende bevalling! haha!
    Ik heb later nog aan mijn man gevraagd wat die jongen deed toen de mannetjes werden geboren. Hij heeft gewoon aan de kant wat mee gekeken, samen met mijn man. iedereen was in rep en roer want het ging helemaal mis. stonden zo`n 15 mensen in de verloskamer binnen 1 minuut ofzo, allemaal over het vruchtwater van de tweede heen te glibberen.

9. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

9 jan 2008
    537
    0
    0
    Mijn vk had ook een stagiaire bij zich en zij heeft de bevalling bijna helemaal zelf gedaan, moet zeggen dat het ook wel een hele makkelijke bevalling was (de 2de). Ik had gelijk een heel goed gevoel bij haar. Op een nacontrole vertelde ze dat ze 3 weken later haar diploma op ging halen.

Toevallig had de kraamverzorgster ook een stagiaire bij zich, mijn hele slaapkamer stond vol. Dat was wel erg druk maar heb het helemaal niet als vervelend ervaren.

10. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ik ben ingeleid en in een ziekenhuis bevallen (belgië) mét een stagiair-vroedvrouwtje.
    Heb haar achteraf nog kunnen zeggen dat ze het fantastisch gedaan had.
    En dat was ook zo, ze steunde me gewoon heel goed!
    --(enige irritante was haar adem, die stonk)--

Als je het AB-SO-LUUT niet wil moet je't opvoorhand zeggen he... maar op't moment zelf ben je gewoon blij als er mensen zijn die het goed met je voorhebben. Ook al is het een 1ejaars, misschien is ze wel geweldig goed in de emotionele steun ;)

Heb wel geweigerd dat ze een infuus stak (zij was wel laatstejaars denk ik), maar dat is omdat ik panisch bang ben van naalden etc.

11. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    De laatste paar maanden van mijn zwangerschap ben ik begeleid door een stagiaire (zij was bijna klaar met haar opleiding), daarnaast was de vk ook altijd aanwezig. Deze jonge stagiaire deed alles zo natuurlijk en met zoveel zelfvertrouwen dat ik mij compleet bij haar op mijn gemak voelde.
    Toen ik ging bevallen heeft zij alles gedaan en de vk heeft er eigenlijk naast gezeten om haar wat dingetjes aan te reiken en natuurlijk als eindverantwoordelijke.
    De stagiaire heeft de onstluiting in de gaten gehouden, getoucheerd, vliezen gebroken, me op mijn gemak gesteld, met me meegepufd, me bij de les gehouden en heeft uiteindelijk ook de beslissing genomen om toch naar het ziekenhuis te gaan omdat het hartje van onze dochter wat zwakker ging kloppen.

Ze deed het echt geweldig en kwam zo zelfverzekerd over! Ook nog eens een hele lieve meid die het als enige voor elkaar kreeg mij streng toe te spreken zonder dat ik haar een kaakslag gaf :D

Ik hoop dat ze bij mijn volgende bevalling ook aanwezig is, want ze werkt, nu ze is afgestudeerd, als vk bij de praktijk :)

nb: Ik had het aangegeven als ik het niet had gewild, maar omdat ze zo natuurlijk overkwam zag ik haar echt als een volwaardige vk.
    Bij de kraamzorg daarentegen heb ik duidelijk aangegeven een ervaren kraamverzorgende te willen en niet iemand in opleiding erbij. Het is al zo hectisch in de kraamweken en ik houd erg van mijn privacy, dus 1 volwassene in ons huis erbij vond ik meer dan genoeg (en wilde zeker zijn van de expertise van de kraamverzorgende omdat het ons eerste kindje was en dat er geen discussies onderling, tussen leerling en kraamverzorgende, zouden kunnen ontstaan).

12. adi

adi Niet meer actief

Hier precies hetzelfde. Ik was op gegeven moment aan gewend om als studieobject gezien te worden. In MMC stond de gyn af en toe echt les te geven op de kamers, maar toen lag ik daar nog zwanger.
    Ook een hoop stagiars gehad, ook tijdens de bevalling geloof ik.

13. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik heb bij beide bevallingen een co assistent er bij gehad die nog heel "groen"waren.
    bij mijn eerste bevalling had ik er een jongen bij die nog nooit een bevalling had meegemaakt en bij de tweede meid die net voordat ik ging bevallen haar eerste bevalling had meegemaakt.
    bij de eerste keer werd er alleen toegekeken en naderhand de controles gedaan en het aankleden van mijn dochter.
    (lachen joh 2 kerels samen die nog nooit eerder een baby hebben aangekleed)
    de tweede keer keek de meid ook alleen toe maar was tijdens de weeen ook aanwezig.
    heeft me goed gesteund alleen werkt ik GEK van het feit dat ze me over mijn rug wreef.maar was zo in mezelf gekeerd dat ik het niet kom opbrengen om er iets van te zeggen.
    heb er verder geen negatieve ervaring aan over gehouden ofzo.
    Bij beide keren werd netjes gevraagd of ik er problemen mee had.
    Tijdens eerdere opname heeft er nog een stagiere vk meegekeken.maar zij was al verpleegster op de afdeling waar ik had gelegen.
    Had er geen problemen mee haar te laten toucheren e.d
    maar toen de 2 verloskundigen met hun hoofd en lamp tussen mijn benen keken er haarfijn werd uitgelegd wat waar zat voelde ik me wel even heel bekeken.kon er gelukkig tegelijkertijd ook wel om lachen.maakte zelfs nog de opmerking "nou weet ik hoe een kijkdoos zich voelt"
    al met al denk ik dat je gewoon moet doen waar jij je goed bij voelt. deze ervaringen blijven voor jou altijd bij je in je geheugen staan. en die moet je zo positief mogelijk proberen te houden

14. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb geen flauw idee wie er allemaal wel niet bij de eerste bevalling zijn geweest. Een boel mensen, ik geloof een stuk of 4? Maar namen, titels, geen idee. Dus misschien zat er wel een arts ass bij, maar daar heb ik niets van gemerkt.

Ik werd nu meteen in het begin van de zwangerschap al gevraagd of ik het vervelend vind als er een stagiair mee zou lopen (zowel bij de afspraken als de bevalling) en ik vind dat niet zo'n probleem. Je moet me niet irriteren ofzo, maar dat verwacht ik van de VK ook. Helpen of weg gaan. Ik keer sowieso helemaal in mezelf, dus merk er ook weinig van.

15. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Bij mijn bevalling was er ook een stagaire..

Alleen dit wist ik dus niet he! Het is mij nooit gevraagd. Ik herkende de stagaire wel van een controle in t ziekenhuis waar ze een keer bij was, maar het is mij niet gevraagd of zij ook bij de bevalling mocht zijn...

Achteraf gezien heb ik totaal geen "last" van haar gehad hoor, ze gaf mij de hele tijd mn flesje water als ik er om vroeg (was tijdens t persen) dus ze was er wel voor mij...

Maar, gewoon... had wel zo fijn geweest als ze het even hadden gevraagd. :p

16. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik had bij de eerste in het ziekenhuis een stagaire erbij maar die heeft alleen maar bij mijn hoofd gestaan en mij rustig proberen te houden. Bij de tweede was alleen de vk en mijn man er, de kraamhulp was te laat zo snel ging het.
    Als ik nu moest kiezen zou ik zeker thuis geen stagaire erbij willen hebben. Is geen plek voor en vind alleen de vk echt wel genoeg.

17. suuszwanger

suuszwanger VIP lid

24 sep 2007
    9.650
    2
    0
    Ik ben nu wel heel benieuwd, na zoveel reacties, hoe TS erin staat. Meid, heb je al een beslissing genomen? Hoe sta je er nu tegenover?

18. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Mocht ik nog eens gaan bevallen, maakt het me echt niet uit wie bij de bevalling zijn!
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen (wilde ik, dus 2e ook), en wie ik daar niet allemaal gezien heb. Was ook een opleidend ziekenhuis, dus zullen ook al wel stagaires tussen hebben gezeten. En natuurlijk een heel ander team na de wisseling van diensten.

Was er op dat moment echt niet meer mee bezig!
    Ow ja zelfs de ruggenprik man (zo noemde ik hem, want kan het woord niet uitspreken ;) ) nam sowieso 1 (misschien zelfs 2) student(en) mee, hij legde haar haarfijn uit wat hij aan het doen was, en koos dan ook maar voor een gecompliceerdere manier van plaatsen zodat zij het kon leren..

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb gereageerd op pagina 3 :)

20. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Bij mij heeft de stagiaire de bevalling zelfs gedaan. Het was een vierdejaars, bijna afgestudeerd. De verloskundige uit de praktijk was echt de 'oude-rot-in-het-vak' dus ik had er alle vertrouwen in dat zij het ook goed in de gaten zou houden. eerst toucheerde stagiaire, 3 cm ontsluiting, daarna vk: 7 cm ontsluiting! Haha... maar het is echt super gegaan en had ik het niet prettig gevonden, had ik het de vk echt over laten nemen, maar ik vond het prima zo. Ik ben thuis bevallen trouwens.

Deel Deze Pagina