Een stagiaire bij de bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Eylem, 4 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Delilah

Delilah Niet meer actief

Toen mijn man belde dat ik weeen had vroeg de vk of ze een stagiaire mee mocht nemen, kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze zomaar met een stagiaire aankomen zonder het te overleggen?!

Als je het ABSOLUUT niet wil, zou ik het sowieso van te voren aangeven, dan weten ze het maar!!

Die van mij was overigens laatste jaars en heeft de hele bevalling gedaan. Vond het allemaal wel prima eigenlijk!

2. Delilah

Delilah Niet meer actief

Bij de eerste bevalling moest ik uiteindelijk naar het ziekenhuis (bij de 2e overigens ook) en daar had ik een gyn in opleiding en een co assistent erbij, de gyn zelf en een verpleegkundige. Ach, zoveel witte jassen en het maakt je niet uit op het moment!

3. moedertje2010

19 feb 2011
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 17 oktober thuis bevallen en had naast de verloskundige ook een stagaire erbij.
    De stagaire was als eerst aanwezig en omdat ik vreselijk beenweeen had heeft ze die heel fijn kunnen masseren steeds!!!
    Ik vond het dus alleen maar heel fijn dat zij er bij was!!!:)

4. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik had in het ZH een stagiaire erbij en achteraf gezien had ik het liever niet gehad. Zal het iig nooit weer toestaan.

5. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.217
    1.282
    113
    Centrum België
    Had ook een stagiaire bij de bevalling en vond het helemaal geen probleem.
    Ze vroegen me of ze ook de ontsluiting mocht controleren en zag er geen graten in.
    De hele bevalling heeft ze bijgestaan en kon echt uit niets opmaken dat ze nog in opleiding is. Heb achteraf nog complimenten gegeven aan haar stagebegeleidster en gezegd dat ze uitdrukkelijk in haar verslag mocht schrijven dat ik erg tevreden was :)

6. Amy77

Amy77 Actief lid

24 jun 2011
    115
    0
    0
    Utrecht
    Ik ga binnenkort in het ziekenhuis bevallen. Ik heb aangegeven dat ik me niet zo goed kan ontspannen met veel mensen erbij en dat ik dus graag heb dat er max 2 mensen (verpleegkundige en gyn OF arts assistent OF klinisch verloskundige) erbij wil hebben. In eerste instantie wilde ik niet dat een arts assistent de bevalling doet maar toen is mij uitgelegd dat hij of zij zo ver in zijn/haar opleiding is en dat ze heel vaak de bevallingen heeft gedaan. Als een gyn langs komt betekent dat dat er iets niet goed gaat. Het wordt dus een klinisch verloskundige (of arts assistent) en een verpleegkundige en mijn man natuurlijk. Dit vind ik meer dan genoeg. Natuurlijk moeten de stagiares ook leren en ik zou het geen probleem vinden bij de controles maar tijdens de bevalling waar ik me moet ontspannen, nou nee. Het liefst zou ik het alleen willen doen.

7. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    ik had ook een leerling erbij,
    toen ik vroegtijdig weeen had, stonden ze ook met zijn vijven te kijken.
    ik snap dat ze het moeten leren, op den duur wel aangegeven dat ik me nu toch echt wel een kijkdoos voel.
    hier konden we dan allemaal wel om lachen.
    maar nee ik heb er geen problemen mee. zij moeten het heel cliche ook allemaal leren en ze leren het niet alleen uit boeken

8. Nienheem86

21 nov 2011
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi
    Het interesseerde mij helemaal niks wie er allemaal bij stonden te kijken. Tijdens thuis het weeen opvangen en toucheren was er 1 keer de stagiaire bij. Dieheeft ook gevoeld. Het enige vervelende vond ik dat het dan twee keer moest gebeuren. Uiteindelijk in het ziekenhuis omdat de baby in het vruchtwater had gepoept. Daar kwam iemand van een andere afdeling helpen omdat het daar rustig was en op de verloskamers druk. Zij is er ook de hele tijd bij geweest. Maar het boeide me echt niks. Ik was veel te druk met weeen opvangen;)
    De volgende keer mogen er van mij ook mensen in opleiding ed bij zijn hoor. Die moeten het ook leren.

9. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    ik heb bij de eerste een co bij de (ziekenhuis) bevalling gehad en wil dit nu echt niet meer.
    heb dit ook aangegeven en was prima. mijn ervaring was dat ze ook veel met de co bezig waren (logisch natuurlijk) maar ik vond dat erg vervelend. daarnaast heb ik de co gehad bij de nageboorte die hierdoor ruim 1 uur geduurd heeft voordat de gyn ingreep! erg veel pijn en lang pijn gehad terwijl het bij de gyn in 5 minuutjes was gedaan.
    je moet natuurlijk geluk ermee hebben maar als je twijfeld zou ik het op nee houden. en anders eventueel aangeven dat ze er na de geboorte wel bij mag zijn voor mee te kijken met de nacontrole van de beeb, heeft ze toch nog een leermoment.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Bij beide bevallingen heb ik zowel aan de vk als aan de kraamzorg aangegeven, dat ik geen bezwaar had tegen een stagiaire erbij.
    Uiteindelijk waren er toen geen stagiaires, maar ik zou er geen moeite mee gehad hebben. Ik ben toch al niet overdreven preuts, en tijdens de bevalling interesseerde het me al helemaal niet meer wie er wel of niet bij stond.
    En ik vind het een heel goede zaak dat leerlingen de kans krijgen het vak te leren. En dat doe je niet uit een boekje, of met een dvd, maar in de praktijk.

11. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Ik heb alles gezien; Co assistenten, arts assistenten, gynaecoloog, mijn vk die nog op het moment supreme binnenkwam met haar stagaire. En echt, al had de paus aan mijn bed gestaan het had me echt niet uitgemaakt.

12. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik wist van te voren als dat ik het in ziekenhuis moest bevallen,
    en had tegen mijn vriend gezegd dat ik er zo min mogelijk mensen bij wilden hebben.
    Ook geen stagaire's en al helemaal geen man!

Nou ik heb er dus 38 uur over gedaan.
    Dus heb alle VK en verpleegkundige gezien en hun mij ook (van onder)
    En op het moment van de bevalling, en persweeen was de gyn er bij en een mannelijke verpleegkundige.
    Tijdens de persweeen ( heeft bijna 2 uur geduurd) was ik soms alleen met mijn vriend.
    En kwamen er telkens andere verpleegkundige binnen en af en toe de gyn. Zelfs verpleegkundigen van andere afdelingen!
    Dit omdat het op dat momen een chaos was met bevallingen en 2 spoedkeizersnede's.

En ik zal je zeggen, het interesseerde mij helemaal niks!! haha

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik weet niet in hoeverre je zoiets kunt eisen. Als het nodig is dan is het toch nodig?

14. Danilo

Danilo Actief lid

17 nov 2011
    161
    0
    0
    Waterdeep
    Inderdaad, als het echt nodig is komen ze wel met meer mensen en gaan ze je ook niet vragen of je dat ok vindt. Ik snap wel dat je in het ideale geval het liefst zo min mogelijk mensen hebt, maar neem aan dat je als het nodig is vertrouwt op de arts, dat die beslist wie er bij moet zijn. Bij mij waren er een arts assistent, gyn, twee verpleegkundigen, twee kinderartsen en anesthesisten, het interesseerde me geen fluit.

15. truelove4ever

truelove4ever Fanatiek lid

9 nov 2010
    2.441
    0
    0
    limburg
    ik heb bij mijn 2de bevalling mijn VK en een VK in opleiding erbij gehad...
    de vk in opleiding heeft me grotendeels begeleid...en ze deed het super!
    ik voelde me zo onwijs op mijn gemak bij haar!
    ze heeft zelfs mijn knip gezet en samen met mijn VK mijn hechtingen gedaan!!
    en is met vlag en wimpel geslaagd wat mijn bvalling betreft!!

heb nu weer een vk in opleiding gehad bij de controles...maar weet alleen nog niet of ik op de natuurlijke manier mag/kan bevallen!anders mag ze er wel bij zijn hoor,ze komt op mij nl over als iemand die weet wat ze doet!

maarja morgen eerst even de uitwendige versie poging afwachten....kijken of dat lukt anders word het toch een ks...en nee wil niet dat er iemand in opleiding in me gaat zitten snijden dat gaat me toch te ver...maar kijken mogen ze altijd

16. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

haha ik zie het al voor me, tijdens mijn bevalling!
    echt de hele kamer stond vol. (mijn man heeft ze ook niet kunnen tellen, ze waren er ineens.Meer dan 15) Hij moest op de noodbel drukken van de vk want het ging dus mis. en ineens waren ze er, en het kon me niets schelen.
    `Kunnen jullie even weggaan, ik moet me concentreren.` :p
    Nee man, wat was ik BLIJ! ik kon wel uitschreeuwen, redt mijn kinderen, doe iets!

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    Hier is het normaal ook 1 vpk, 1 vk/ gyn.

Bij de eerste kwam mijn eigen vlos ook even kijken en die bleef.

Bij de tweede was het wat heftiger en was de vk, gyn en 2 verpleegkundigen er bij. En nog een vpk die op en neer rende geloof ik...

Stagiaires mochten van mij best, iedereen moet het leren. Uiteindelijk bracht ik mijn zeer ervaren gyn ( al 20 dienstjaren) een primeur: een aangezichtsligging. Dus ook mijn gyn leerde bij mijn bevalling.

18. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Hier een stagiaire kraamhulp bij de bevalling gehad.
    Op dat moment kon het me echt niet interreseren wie er naast me bed stond als ons meisje er maar uit was dat was het belangrijkste en ze moeten het toch ook leren.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik weet nooit zo goed het verschil allemaal, arts assistent, co assistent? etc.

Maar oke, mijn bevalling is dus gedaan (denk ik) door een arts assistent (de gyn stond boven haar, was beschikbaar, maar niet aanwezig bij de bevalling zelf) . Zij had nog een stagiaire bij.
    Die stagiaire heeft een aantal malen, als ik toestemming gaf, de ontsluiting mogen checken, nadat de arts assistent het gedaan had. Toen ik héél veel pijn had, heb ik dat toen ze (de artsassistent) het vroeg, geweigerd. En dat was ook prima.

De arts assistent heeft uiteindelijk gehecht, maar omdat het om een vaginawand ruptuur ging + nog wat kleinere scheurtjes, heeft ze wel even de gyn er bij geroepen om te checken of haar manier wel echt de beste was. Dus de gyn heeft even gekeken en nadien misschien ook nog even, maar was verder afwezig.

Ik vond het allemaal prima eigenlijk. Zolang ze vragen of het allemaal oke is, en ze vriendelijk zijn, kan en mag er een hoop ;) en als het inderdaad maar met een normaal gezicht en met begrip gereageerd wordt, als je iets even níét wil.

20. fafa

fafa Niet meer actief

Bij mij ook een stagaire bij mn bevalling. Tijdens het persen was de vk er zelf niet eens bij! Die stond in onze babykamer met een andere dame met weeen te bellen :) (ik had ook maar 3 persweeen nodig, dus ik weet niet of het de bedoeling was van de vk om het de stagair helemaal alleen te laten doen, hahaha)

Was wel een vierdejaars, en ik voelde me super op mn gemak bij haar, dat is natuurlijk ook heel belangrijk.

Deel Deze Pagina