Ik ben echt compleet in de war momenteel. Wij hebben vlak na elkaar 3 kinderen gekregen, een eenling en een tweeling, en dachten dat het klaar was. Ik ben geen babymoeder en vond het eerste jaar bij alle kinderen heel lastig. Ik kon me niet voorstellen dat ik het nog eens zou willen doen, ook al lijkt nog een kind erbij me wel heel mooi. Ik riep altijd: als ze worden geboren met 1,5 jaar of zo, dan zou ik wel een eftal willen krijgen hoor, maar dat kan niet en dus is het klaar. Maar nu zijn mijn jongsten ruim 2 en begint het ineens te kriebelen! Ik realiseer me hoe snel de tijd eigenlijk is gegaan en dat zo'n baby niet voor altijd baby is en tja, zoals ik zeg, het begint eigenlijk flink te kriebelen. Maar mijn verstand begint nu ook mee te praten. Zo van: hallooo, het is wel de vierde he. Andere auto, groter huis, werk ed. Mijn man heeft hetzelfde, we zouden volgens mij allebei de stap gelijk hebben genomen als we net wat zekerder waren van de praktische kant. En ondertussen laat het me dus niet los. Ik slaap er slecht van, denk er de hele dag aan, ik word echt niet goed van mezelf. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik met dit topic wil, haha, maar het voelt lekker om het even van me af te schrijven.
Ik herken je verwarring! Ik heb altijd gedacht twee kinderen te willen. Drie was voor mij een groep. Over vier al helemaal niet te spreken. Een collega kreeg ooit haar vierde en ik kon me er niets bij voorstellen dat je daar zin in zou hebben. Inmiddels heb ik drie kinderen en hopen we nu een vierde te krijgen. Praktisch is het zeker niet. Het huis is net ruim genoeg voor een vierde, maar dan is het ook echt vol! Gelukkig willen we binnen een paar jaar verhuizen, dus daar voorzien we geen problemen in. Een nieuwe auto hebben we aangeschaft voor de derde, helaas geen zevenzitter, dus die kunnen we weer inruilen, als het ons gegund is. Ik ben ook niet echt een babymoeder en vind zwanger zijn ook niet echt geweldig. En toch is het enorm gaan kriebelen. Het leven kan soms raar lopen. Wij hebben de wens voor de praktische zaken gesteld. Ik denk dat er altijd wel een mouw aan te passen is, maar zo’n sterk verlangen onderdrukken zou mij niet lukken vrees ik. Succes met jullie keus!
Wow de 6e! Gefeliciteerd! Mooi zo’n groot gezin. Denk niet dat dat er voor mij in zit . Vriendlief zegt na de 4e echt klaar te zijn. Ben al lang blij dat hij ook er ook nog een keer voor wil gaan .
Even in praktische zin: een huis zit niet zo snel vol. Kinderen kunnen prima bij elkaar op de kamer slapen, en tieners (van hetzelfde geslacht) ook. Zowel vroeger (jaren negentig) als nu ken ik mensen van wie de kinderen met drie jongens of drie meiden op een kamer liggen, en dat gaat helemaal prima. Natuurlijk is het leuk als kinderen een eigen kamer hebben, maar het is heus geen straf als dat níet zo is, als ze er gewoon mee opgroeien. Wat auto's betreft, als je een redelijk ruime hatchback hebt dan zijn er bijv. ook stoeltjes beschikbaar voor in de 'kofferbak'; ik ken meer mensen met 4 kinderen die dat zo oplossen. Oftewel, veel praktische zaken zijn ook zonder veel geld uit te geven wel op te lossen. Andere praktische zin: voor de planeet is te veel mensen niet bepaald wenselijk, dus kan zijn dat dat voor je een argument kan zijn om toch naar nee te neigen. Er zijn ook kinderen die een veilig (tijdelijk of langdurig) huis zoeken, wellicht valt daar ook de bevrediging van jouw gevoel in te vinden? Dan kun je meteen de babyfase overslaan.
Wij riepen ook altijd dat we 3 kinderen wouden als het ons gegund was. Tijdens de zwangerschap van de 3e gingen we toch nadenken over een 4e. Afgelopen zomer de beslissing genomen om voor een 4e te gaan als de jongste 2 is. Maar het begin steeds meer te kriebelen. Op 5 december is mijn spiraal verwijderd en toen, tja...zie mijn banner Wat betreft de auto: wij gaan een multimac bestellen. Dat is een 4 persoons bank die je op de achterbank kunt installeren. Wij hoeven dus geen 7 persoons auto te kopen. Een multimac is ook niet goedkoop, maar wel veel goedkoper dan een andere auto. En wij hebben onze huidige auto ook nog maar 2 jaar. Ruimte in huis is er ook, maar ze kunnen niet ieders hun eigen kamer krijgen. De oudste 2 slapen nu al samen. En op den duur timmeren we een extra kamer af op zolder.
Dank voor jullie reacties, leuk om te lezen! We zouden graag in de vakanties voor een gastkindje zorgen of bijvoorbeeld weekend pleegzorg. Dat zijn vormen die man ook ziet zitten en we hebben half die beslissing om dit te gaan doen als onze kinderen wat ouder zijn genomen, maar ondanks dat is die kinderwens voor een 4e toch gaan groeien.
Auto: we hebben een ruime auto met drie losse stoelen als tweede zitrij. Die zouden we kunnen houden, ik kan dan gewoon weg met 4 kinderen, als we met zijn allen weg moeten, pakken we de tweede auto erbij die man gebruikt voor woon werk verkeer en als een van ons s avonds of in de weekenden alleen weg gaat. Die verbruikt echt amper wat en is heel goedkoop in onderhoud (tot nu toe) en in de gezinsauto hebben we heel veel geld gestoken dus niet fijn om nu weer iets nieuws te moeten kopen. Een zevenzitter is wel handiger, want dan kun je gewoon met zijn allen in een auto, maar ik vind die derde zitrij echt naar om te zien. Wil er niet aan denken wat er gebeurd met de kindjes die daar zitten bij een aanrijding van achteren. Huis: we huren een rijtjeshuis, wonen er graag, willen wel ooit wat kopen. We hebben hier geen vaste trap naar zolder, maar wel 4 slaapkamers op de eerste verdieping. We zouden of de waskamer kunnen opgeven en daar een babykamer van maken, of de baby bij de oudste als de baby wat ouder is of de oudste drie op een kamer. Op zich als ik het allemaal zo opschrijf, valt het ook allemaal wel weer mee. Voor veel dingen is denk ik ook wel weer een oplossing. Gek hoe dingen kunnen lopen. Nooit verwacht dat ik hierover zou gaan nadenken.
Ik vind dat sommige mensen wel heel makkelijk over praktische zaken heen stappen. Je moet het natuurlijk wel kunnen betalen. En je moet het aankunnen. Zelf vind ik het wel belangrijk dat ieder kind zijn eigen plekje heeft (hoe klein ook). Om zich terug te trekken, huiswerk te doen of met eigen vriendjes te spelen. Juist in een groot gezin is minder privacy of rust. En sommige kinderen hebben dat wel nodig. Of een totaal ander slaappatroon waardoor het samen niet gaat. Tieners hebben zeker een eigen ruimte nodig! Jij schrijft dat er 3 op een kamer moeten? Dat is echt heel veel! En waar laat je de was als je die kamer tot babykamer gaat maken? Met zoveel mensen heb je bergen was. En je hebt ook geen zolder. Hoe ga je dat doen?
Aaahh zo herkenbaar! Dacht dat we hier ook wel klaar waren met 3. Maar het kriebelde zo, dat ik er op een gegeven moment van wakker lag, verdrietig de dag door ging. Het voelt zo niet compleet/ af. Knaagde iedere maand aan mij. En manlief en ik hebben alle praktische zaken doorgenomen. En hebben besloten er nu voor te gaan!
Goed dat je kritisch bent hoor. Wbt de kamers, het is of of en niet en en. Dus als de oudsten samen gaan, blijft de waskamer bestaan. En anders niet. Ik zou zonder waskamer kunnen als we een droger aanschaffen, die kan in de bijkeuken. Creatieve constructie maken zodat was in het hoge trapgat kan hangen, zoals ik bij de buren heb gezien en het komt goed met de stapels was. Als we heel creatief zijn, kan het in dit huis lukken om iedereen een eigen plekje te geven. We hebben 4 slaapkamers. De kamer waar wij slapen is groot genoeg om op te delen dmv een roomdivider bijvoorbeeld als dat nodig zou zijn, dus twee plekken te creeeren. Ons bed past ook in een andere slaapkamer en dan hebben we nog twee kleinere kamers over. Ik denk ook niet dat we hier nog 10 jaar zullen wonen, maar goed, je kunt niet in de toekomst kijken, we zouden te maken kunnen krijgen met werkloosheid, ziekte ed. Maar inmiddels ontdek ik in dit huis verschillende opties, dus dat valt mee.
Iedereen bedankt voor de reacties. Wij twijfelen nog even verder. Als we er voor gaan, is dat pas over een of twee jaar. En momenteel weet ik het gewoon echt nog niet. Maar goed, dit is mijn tweede account, hiervoor aangemaakt ivm herkenbaarheid. Ik ga het topic laten sluiten en dit account verwijderen. Bedankt iedereen! :-D