Een sterrenkijkertje, weten ze dat onder de bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Dot, 11 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Bedankt voor de reacties, krijg er alleen nog meer angst voor ;)
    Wat hebben sommige toch meegemaakt.:(

Ik heb 2 vrij zware bevallingen achter de rug.
    In het ziekenhuis gaven ze dat ook toe bij de laatste, en als ik nog wilde napraten erover kon dat.
    Dat hoefde voor mij niet, was blij dat ie er was.

Maar nu met bijna 35 weken zwangerschap bekruipt me de angst weer voor zo'n hel van o.a. persweeen te moeten ophouden en alleen nog maar oerkreten uit te kunnen stoten van de pijn, terwijl ik echt geen aansteller ben.
    Nu heb ik rampsenario's in mijn hoofd dat het kindje niet goed ligt en ze snappen het maar niet...

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Als ze nu een sterrenkijkertje zou zij dan kan ze toch nog draaien? De meeste kinderen liggen gewoon normaal met hun gezichtje hoor. En je 3de bevalling kan ook de makkelijkste worden van allemaal!

Mijn dochter was ook een sterrenkijker en daar kwamen ze pas achter tijdens de keizersnede vanwege een niet vlottende bevalling. Of dat de reden was van de ks geloof ik niet aangezien zoonlief geen sterrenkijker was en de ontsluiting ook op 4 a 5 cm bleef hangen. Ik kan gewoon niet bevallen, is maar goed dat een 3de altijd een ks zal worden ;).

3. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Het is of ik mijn eigen verhaal lees!

Toen we van huis weg gingen werd nog gezegd dat ik over 3 uurtjes moeder zou zijn... dat werden er uiteindelijk toch een aantal uren meer ;)

Bij mij kwamen ze er ook tijdens de bevalling achter doordat de ontsluiting niet vorderde en mijn weeën wegvielen. Door me op mijn zij te leggen en met behulp van weeënopwekkers, kwam alles weer op gang en is ze uiteindelijk toch gedraaid!

Toen ik eindelijk mocht persen, en het rustig aan moest doen, had ik geen geduld meer en is ze in 3 persweeën geboren.

Naderhand zei de verloskundige dat ze eigenlijk niet meer verwacht had dat het nog zou gaan lukken.

Of ze er tijdens de zwangerschap al achter kunnen komen weet ik niet... kort voor de bevalling heb ik nog een extra echo gehad ivm een myoom en daarop was mbt de ligging niets geks te zien. Wel is ze pas op het allerlaatste moment echt helemaal ingedaald, het zou misschien kunnen zijn dat ze toen pas op die manier is gaan liggen.

4. Alita

Alita Niet meer actief

Het is ook niet extra pijnlijk ofzo he vondt ik tenminste...dus ik ben ook niet bang voor een volgende bevalling..;) wel typisch dat ze gewoon beide zo liggen tijdens de bevalling...is gewoon ons goede plekje zo hahaha:D

En jij hebt ook je kindje op je verjaardag gekregen:D ik ook!

5. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Bij kwamen ze erachter omdat ik heel veel rugpijn had en ze begrepen niet waar het vandaan kwam dus echo gemaakt en ja hoor de kleine lag met haar hoofdje als sterrekijker en drukte op mijn rugzenuw.
    Omdat de kleine nog kan wisselen van positie houden ze dit niet in de gaten tijdens de laatste controle´s......want het was bij mij toen al gezien maar ze gingen er van uit dat het wel goed kwam....NIET dus!
    ontsluiting ging wel goed, kwam wel in een weeenstorm terecht binnen een uur van 4 naar 10...was erg heftig.
    uiteindelijk lukte de vacuumpomp ook niet dus werd het een keizersnede.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik ben in Duitsland bevallen van mijn sterrenkijkertje, en daar is het procedure dat je een echo krijgt zodra je het ZH binnen bent gekomen voor de bevalling (oftewel, de bevalling is begonnen, je bent aangemeld en onderzocht, dan krijg je een echo). Toen hebben ze bij mij gezien dat ze een sterrenkijkertje was en ook de consequenties uitgelegd: meer kans op KS, meer kans op vacuumpomp of tang ingreep, meer kans op een hele lange bevalling, meer kans dat de ontsluiting lang duurt en meer kans dat het persen niet lukt of lastig gaat.

Klonk ons echt geweldig in de oren op dat moment, haha, maar we hebben hoop gehouden. Na 9 uur weeën (meteen om de 5 minuten, dus echt wel heftig vanaf het begin) had ik pas 4 cm ontsluiting. Toen kreeg ik een ruggenprik. Na 11 uur had ik 5 cm ontsluiting en daarna gebeurde er een wonder.

Meteen nadat ze die 5 cm had geconstateerd kreeg ik persdrang, maar ik had dat helemaal niet door. Ik dacht dat ik moest poepen (hoe vaak had ik dat niet van te voren gehoord, en nu had ik het niet door)! Na een kwartiertje proberen te poepen, haha, had de verpleegkundige wel door dat ik niet moest poepen, maar dat het persdrang was. Opeens mocht het niet meer en heeft ze nogmaals getoucheerd. Volledige ontsluiting! Gauw hebben ze alles klaargezet en moest ik over op een ander bed, en 20 minuten later is Julia geboren. Tsjakaa!

Oftewel, het is aan de ene kant fijn om te weten wat je te wachten staat bij een sterrenkijkertje, maar aan de andere kant hoeft het weinig te betekenen. Op het moment dat de verpleegkundige bij mij 5 cm ontsluiting constateerde, had ik me geen moment kunnen bedenken dat ik een uur later mijn kerngezonde dochter in mijn armen zou hebben! Dat hadden de doktoren ook niet verwacht, haha! Het was rep en roer!

Mijn verhaal bewijst wel dat ze je een inschatting kunnen geven van hoe een bevalling kan zijn met een sterrenkijkertje, maar elke bevalling is anders. Niemand had verwacht dat mijn dochter binnen 12 uur, zonder tang/vacuum en zonder knip/scheur oid geboren zou worden! Een bevalling en het persen is altijd zwaar en lastig, dus ik vind de opmerking van die VK sowieso niet erg subtiel. Haar taak is toch ook aanmoedigen, en niet ontmoedigen!

Deel Deze Pagina