Ik heb zojuist een sollicitatiebrief geschreven voor een traineeship in de regio Twente. Nu heb ik hierin vrij duidelijk mijn positieve kanten benadrukt en heb ik het ook geschreven vanuit de aanname dat ik de baan zal krijgen (als in 'ik kijk er naar uit dat ik zal samen werken met...' ed). Nu zat mijn man net met enthousiasme de brief te lezen, totdat hij zich bedacht dat ze in het oosten van land deze "Amsterdamse" mentaliteit wellicht veel minder waarderen. Wie o wie kan mij van raad voorzien (graag wel van mensen die hier echt een duidelijk idee over hebben, bijv. omdat ze veel ervaring hebben met het schrijven brieven voor hoge functies in dit deel van het land, of omdat ze veel brieven hebben moeten beoordelen)?
Als jij echt ook zo bent moet je ook zo je brief schrijven. Anders krijgen ze misschien een verkeerd beeld. Succes!
als jij zo bent moet je gewoon zo de brief schrijven... wordt je daarop afgewezen dan pas je ook niet binnen het bedrijf! En ik denk dat het juist goed is dat je er in de brief vanuit gaat dat je er komt te werken, zelfvertrouwen uitstralen dus. En ik ben een brabo die redelijk in het oosten woont tegenwoordig. (totaal geen Amsterdamse mentaliteit)
Ik zou zelf de zin 'ik kijk er naar uit dat ik zal samen werken met....' niet zozeer zo beschrijven, maar meer 'de samenwerking met.... spreekt me in deze functie erg aan'. Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd overkomen namelijk, maar goed, da's mijn mening (ik kom overigens ook uit de randstad )
Ja nou ja. Ik heb wel zelfvertrouwen en ik sta volledig achter de competenties die ik in de brief heb genoemd. Maar het is niet zo dat ik in de dagelijkse omgang een duidelijk Amsterdamse mentaliteit heb. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje en trok als kind die mentaliteit juist enorm slecht Ben daarin wel sterker geworden, maar ik solliciteer juist voor een gemeentelijke traineeship omdat mij dat een veel leukere werkomgeving lijkt. Niet zo commercieel, maar juist gericht op maatschappelijke kwesties. Dus ja, ik weet niet
Ik snap wel wat je bedoelt Al komt het in de context van de brief niet zo extreem over als deze ene zin doet vermoeden. Maar ik zal er nog eens naar kijken. Bedankt in ieder geval Overigens: nu ik de brief nalees blijk ik het maar 1 keer te doen
yukl hier een twent.. ik weet niet hoe jij denkt over oosterling maar wees wie je zelf bent.. wat je ook in de brief zet als je van je zelf weet dat je ook zo bent in het gesprek.. Dus dat je echt ben.. wie je zegt dat je bent.. dan weten ze wel wie of wat ze in huis hebben.. Dus ik zeg doe lekker waar jij je goed bij voelt.. suc6.. mag ik vragen in welke plaats die solli is.. en ga je dan hier heen verhuizen of ga je heen en weer pendelen.. greets yippie
@ yippieajee: haha, nou ik heb eigenlijk geen idee of dat verschil tussen het westen en het oosten van het land zo groot is Ik had er zelf ook niet bij stil gestaan, maar mijn man kwam er dus mee. Daarom begon ik te twijfelen over mijn brief. De kans is groot dat mijn man en ik gaan verhuizen naar Enschede deze zomer. Vandaar de sollicitatie
Hier ook een twentenaar en als ik het kort mag omschrijven. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg, met andere woorden je moet je niet beter voordoen dan als je bent. Dus als die brief is zoals je bent (je kunt het dus waarmaken) dan zou ik hem lekker zo laten. Groetjes Anita
ik zou eerlijk en oprecht zijn dat word gewaardeerd. aan deze kant (laten we het zo noemen) is het veel boerser en kijken ze veel meer naar het "hoe zou jij in de groep liggen"
Mijn Amsterdamse mentaliteit is alleen maar goed gevallen hier in het oosten. Bij het solliciteren heb ik er ook helemaal niet bij stil gestaan dat de mentaliteit in Twente anders zou kunnen zijn en heb de brief gewoon geschreven zoals ik ben. Gelukkig werd ik bijna bij iedereen uitgenodigd voor een gesprek (is al wel weer 5 jaar geleden). Succes met solliciteren!
Dank jullie wel voor de reacties! @ marlous28: ah jij bent dus ook van het westen naar het oosten gegaan! Ik ben heel benieuwd naar het sollicitatiegesprek, of ik echt verschil ga merken of dat het juist klikt Ik heb ook nog niet veel ervaring met solliciteren in het westen voor hoge functies, dus het zou natuurlijk ook andersom kunnen: dat de mentaliteit hier mij veel te commercieel en zakelijk is en dat het oosten mij juist beter past. Wie weet
Haha kom toevallig op dit topic en hoe is het gegaan?? Ik ben ook van het westen naar het oosten verhuisd maar heb mijn soll brief daar echt niet op aangepast en geen verschil kunnen merken in de gesprekken hoor.. Wees jezelf, dat kan nooit fout zijn!! Twente is echt niet zo een achtergesteld gebied als veel mensen wel niet denken, mensen zijn wel socialer hier!! succes!
Haha Wat grappig om dit topic opeens weer op de eerste pagina te zien! Ik heb gesolliciteerd en ben inmiddels ook op gesprek geweest Ze hadden 24 mensen van de 240 sollicitanten uitgenodigd dus m'n brief beviel denk ik wel Ik hoor volgende week meer... Vond het trouwens hele leuke gesprekken (het waren er 2), hele leuke mensen dus
Tuurlijk zijn het leuke mensen dat kan niet anders hier . Maar fijn dat je een goed gesprek hebt gehad en nu maar afwachten.
hebben jullie dan echt al de knoop doorgehakt om richting het oosten te gaan??? Eerst was er nog twijfel toch??
@ tulip: ja, we twijfelen niet meer over verhuizen Met er zijn nog wel wat dingetjes waar het vanaf zal hangen. Hopelijk kunnen we snel definitief de knoop doorhakken. Deze sollicitatie is voor een traineeship die in september start, vandaar dat ik al gesolliciteerd heb. @ nikita: ze nemen 12 mensen aan! Dus 50 procent kans Al weet ik niet zo goed of ik in het gesprek heb verteld wat ze wilden horen. Ik had wat anders van het gesprek verwacht namelijk, dus een aantal vragen overvielen me een beetje.
Haha, waren het amsterdamse of twentse vragen?? hihi Wonen natuurlijk alleen maar leuke mensen in twente natuurlijk.. Hopelijk heb je snel goed nieuws!! wat voor werk ga je eigenlijk doen.. we lezen het wel!!