Hoe komen we zo panisch?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door wendy1611, 12 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Hoe komen we toch zo panisch met zijn allen? Het is niet mijn bedoeling iemand te beledigen cq. aan te vallen hoor alleen lijkt het soms alsof zwanger zijn een strafkamp is. De een na de andere vraag over "mag ik dit eten/doen" flitst voorbij.

Bij mijn eerste was ik ook soms onzeker of iets mocht of niet maar gezond verstand gebruiken brengt je al heel ver. Is het een probleem wat wordt veroorzaakt door de media of zijn het mensen in de omgeving die hun steentje aan paniekzaaierij bijdragen?

(Uiteraard voorop gesteld dat iedereen hier het beste wil voor haar ongeboren kindje ;) )

2. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Volgens mij is het echt een teken van de tijd en het gevolg van internet. De ene site zegt dit, de andere dat. Ik hou me aan de gewone voedingsregels en leef verder zoveel mogelijk mijn normale leventje!

Dit weekend werd ik aangesproken op het feit dat ik ging zwemmen in zee. Waar bemoei je je mee! Echt niet normaal hoe andere mensen bezig zijn met mijn leef- en eetpatroon!

Begrijp me niet verkeerd; onzekerheid snap ik best. Ik was zelfs ook heel onzeker in het begin. Ik heb toen een keer aan mijn VK gevraagd hoe het zat en daar hou ik me aan. Ik laat me niet meer gek maken door al die spookverhalen om mij heen en op internet.

3. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    helemaal mee eens. ik ben nu zwanger van de eerste en ben best onzeker, maar idd met gezond verstand kom je een heel eind. laast nog een discussie gehad over wat je wel en niet mag doen, eten, enz. aan het eind van het liedje waren we het erover eens dat 50jaar geleden veel minder ophef werd gemaakt omdat de mensen toen nog niet veel wisten over gevaren en risico`s en de kinderen van toen zijn ook groot geworden. maar toch ben ik blij dat internet bestaat en dat je makkelijker je onzekerheden en vragen met anderen kan delen.
    liefs doris

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

O ik wordt ook helemaal idioot van dat hysterische gedoen! (sorry hoor)
    Ik was laatst een broodje brie aan het eten ( jaja wel de juiste brie :rolleyes: :x ) En iemand sloeg het bijna uit mijn handen! "dat mag je niet eten, dat is gevaarlijk"
    Damn! Het is geen strafkamp, en waar bemoeid zo'n iemand zich mee? Het is je eigen lichaam en je eigen kind. Wat je wilt eten en doen is je eigen verantwoording.
    Het enigste wat ik laat staan is filet, bep. soort kazen en de kattenbak.
    Met mijn verjaardag heb ik 1 glaasje wijn gedronken en het was héérlijk!
    Kijk, als je elke avond wat naar binnen slaat vind ik dat je minder verantwoord bezig bent. Maar heel af en toe een glaasje, kom op zeg. Nogmaals het is geen strafkamp. Je moet genieten en niet overal bang voor zijn!

5. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    klopt, je wordt gewoon helemaal gek gemaakt.
    Echt genieten is er niet meer bij lijkt wel (doe ik wel hoor! ;) )

Zelfs mijn VK zei tegen mij: ik ben blij dat ik in deze tijd niet meer zwanger hoef te zijn.
    Vroeger was alles veel makkelijker....
    Nu moet je overal op letten lijkt het wel!

(maar goed, idd: alleen het beste voor je beeb hè! :D )

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik had van het weekend anders een erg prettige actie.

zat naast iemand die uitgebreid zalm zat te eten voor mijn neusje...
    en die dus door job en de andere man aan tafel (ook met zwangere vrouw) werd vertelt dat ie dat toch echt op eigen risico deed.
    (gerookte zalm uit een koud buffet.. is misschien toch net geen aanrader)

waarna de heer in kwestie opmerkte "je weet toch zelf wel of het goed is of niet? als je er ineens onwijze zin in hebt kan het nooit slecht zijn! dat weet je lichaam prima"

en idd.. ik had 0 neiging om de zalm te nemen op dat moment en zat lekker te knabbelen op een stukje vlees met jus :)

overigens is het denk ik ook zo dat mensen tegenwoordig alles plannen.. tot de puntjes regelen en vastleggen
    en zwanger zijn.. tja daar heb je eignelijk geen invloed op
    dat gebeurd gewoon.
    ja je kan het voorkomen als je echt graag wil.. maar 100% zekerheid heb je dan ook niet.
    uiteidnelijk.. is het maar afwachten of alles goed gaat

en ik denk dat in de regelmanie van ons dagelijks leven.. dat voor een hoop mensen toch heel raar is.

7. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Ik ben het helemaal met jullie eens.
    We hebben gezond verstand gekregen, laten we dat gebruiken. Ok, ik drink niet (meer), rook niet, en eet sommige dingen niet, maar alleen omdat ik daar echt achter sta. Verder doe ik waar ik me goed bij voel en doe ik niet waar ik me niet lekker bij voel. En als ik zin heb in drop, dan neem ik een droppie (oke, geen hele zak).
    Ik ben nu 8 maanden zwanger en doe nog aan bodypump. Dat vind ik fijn en sommige oefeningen pas ik aan, maar ik ben wel een uurtje lekker bezig en daarna voel ik me beter, dus waarom niet.

Vorige week had ik ook weer wat.
    Ik speel softbal (oke, nu even niet, maar t/m 6 maanden wel) en nu stond ik te coachen bij het derde honk. Zegt de coach van de tegenpartij: "nou meisje, als ik jouw vader zou zijn dan had je hier niet meer gestaan hoor!" Hij vond het blijkbaar gevaarlijk. Dus ik: "nou meneer, mijn vader heeft hier ECHT niets meer over te zeggen, hooguit de vader van die kleine". En die speelt honkbal, dus zal het niet zeggen ;) .
    Waar bemoeid ie zich mee :x . Ik ben verdorie 27.

8. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Hahah Jody mooi verhaal....

Wat fijn dat er meer mensen zijn die zich zo voelen.
    Ik word soms gek van die paniekerige vragen.

Ik merk het verschil ook erg goed. Ik was 11 jaar geleden zwanger en nu weer.....

Toen mocht ik nog wel zoveel thee drinken als ik maar wilde :( ( ik ben een thee leut)
    Voor de rest is er weinig verandert in wat je echt niet mag ( rauw vlees, geen kattenbak geen alcohol niet roken)

Dat je heel ziek kan worden van kaas die van rauwe melk is gemaakt en niet helemaal goed is weet ik , dat heb ik eens ondervonden in spanje toen ik niet zwanger was. Ik ging out!

9. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Helemaal mee eens.
    je lichaam geeft zelf wel aan wat je wel en niet moet eten/doen.

bijvoorbeeld, ik was altijd helemaal verzot op leverpastei/leverworst.
    Was ik gezellig bij een vriendin aan het eten met allerlei elkkere broodjes enz. Dus ik beleg zo'n overheerlijk broodje met dikke plakken leverworst.....en wat denk je? ik heb het meteen weer uitgespuugd. De smaak was nu niet te harden. mijn lichaam gaf me dus aan dat dat niet goed voor me was tijdens zwanger zijn....
    Geweldig toch hoe dat werkt?

mijn moeder die 39 jaar geleden zwanger was van mij had geen enkel ding wat ze niet mocht eten of drinken en ik ben toch aardig goed op de wereld gekomen.... Soms vind ik dat alles zo overdreven wordt!

Zoals ik ergens in deze topic las: als je een overweldigende trek hebt in iets dan kan dat heel goed een vraag van je lichaam zijn, die op dat moment behoefte heeft aan iets.....

10. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Ja, daar ben ik ook van overtuigd! Ik had af en toe gewoon ongelooflijke zin in zoute patat (en dan echt zout). Kwestie van zouttekort denk ik. Je lichaam is best een goed ding!

11. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Dit vind ik niet zo'n logische opmerking.... tuurlijk werden er toen ook zat gezonde kinderen geboren maar er zullen genoeg kinderen er wel iets aan overgehouden hebben.. ze waarschuwen er niet voor niks voor. (dan zou je je kindje ook niet in een autostoeltje hoeven zetten, vroeger deden ze dat ook niet)

Maar verder ben ik het er wel mee eens dat er vaak overdreven wordt gedaan. Ik let wel op dat ik geen rood vlees, ongepasteuriseerde brie etc eet. Maar ik drink soms ook weleens een glaasje rosé of een biertje. Maar dat drink ik dan rustig op en ik neem er maar 1.

Je hoort steeds meer dingen roepen, ook of je wel of geen kaneel mag. Maar die onderzoeken zijn zo vaag, dat ik zoiets heb van: laat ze eerst maar met bewijzen komen dat het zo slecht is..

12. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    nou ik let best wel op met wat ik eet.
    ik weet wat goed en slecht is.
    mijn moeder zei me nog van de week:n ach meid in mijn tijd aten we ook alles en lette we niet goed op.
    jullie zijn toch ook gezond ter werled gekomen.
    tja wat moet je daar dan op zeggen he

13. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Klopt kaneel mag niet ....

als je 100 kaneelstokken en 50 appeltaarten per dag eet :)

Natuurlijk zijn de inzichten verbeterd, en dalen de sterfte cijfers juist omdat er nieuwe dingen ontdekt worden.

Maar het panische waarmee men af en toe dingen niet durft te eten of durft te doen neem wel grote vormen aan.

en dat mensen zich half laten voorlichten , dus geen feta meer eten, geen brie meer, geen rauwkost meer etc etc..
    Er zijn toch gerenomeerde sites ( voedingscentrum en zuivel ) die precies aan kunnen geven wat wel en niet ( en dat valt dus nogal mee) en ook je VK zal je daarvan op de hoogte brengen.

Dat er dan nog zoveel vragen komen over zoveel hele normale producten verbaasd me dan wel eens.

14. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    En dat komt omdat er op internet verschillende dingen over geschreven worden. Als het heel lang duurt voordat je zwanger bent, dan ben je overal heel voorzichtig mee. Ik vind het dan dus ook onverantwoord dat je drinkt tijdens je zwangerschap, ook al is het maar een glaasje. Er staat toch overal geschreven dat alcohol niet goed is!

15. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    zelfde vidnt ik bv bij gerookte voor verpakte Zalm eten...Heb het de gehele zwangerschpa laten staan, tot afgelopen zondag...Mijn vriendin vroeg me waarom ik het nu liet staan, ik bedoel het kindje is nu al "af"en hoeft alleen nog maar te groeien...Er is van de listeria bacterie wetenschappelijk vastgelegd dat het in het eerste trimester, tijdens de aanleg van organen etc, pas schade aanricht....kijk daar zit wat in...

Je kunt volgens mij op zijn tijd rustig 1 of 2 toastjes eten met zalm wanneer je de 25 weken gepasseerd bent...

anders zou je een dag voor je bevaling ook geen zalm morgen eten? ik bedoel, raar dan toch?

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Nou, ik kijk best wel uit wat ik eet en ben soms best wel zorgelijk, maar er zijn inderdaad grenzen. Bij de verloskundige kreeg ik al bij mijn eerste bezoek een foldertje mee over voeding tijdens de zwangerschap, maar uiteindelijk zijn er echt maar een paar dingen waar je mee uit moet kijken.
    Je wordt tegenwoordig ook overladen met informatie en allemaal van enge verhalen rondom de zwangerschap. En dan al die dingen, je moet je kindje min. 10 x per dag voelen etc. Mijn moeder wist dit vroeger allemaal niet, zo af en toe luisterden ze met zo'n houten toeter naar haar buik en ze zegt zelf ook, je maakt je ook niet druk om dingen die je niet weet. Ik moet toegeven dat ik mezelf soms ook druk maak om niets, maar ik wil gewoon dat de baby niets overkomt. Af en toe moet ik dat ook gewoon even allemaal uit mijn hoofd zetten.

17. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik denk dat het komt door de media en alle spookverhalen die je hoort, als er iets mis gaat moet iets de schuld krijgen, en tja dan kan dat net zo goed het eten van een biefstukje of een broodje brie zijn.

Zo hoor je ook regelmatig dat verschillende etenswaren kankerverwekkend zou zijn, ieder jaar duikt er weer een ander product op dat als "onveilig" wordt bestempeld.
    Tevens leven we in een betuttel maatschappij, alles word voor ons besloten en als je dat aan je laars lapt kijken mensen je moeilijk aan.
    Laatst was ik namelijk uit eten en ik bestelde een biefstuk goed doorbakken, de blikken die ik kreeg logen er niet om..... maar ja doorbakken kan geen kwaad het is toch niet rauw? Wat is dan het verschil nog met een varkenslapje of kipfile?
    Hoe moet ik in godsnaam een komkommer koken.... tuurlijk eet ik die lekker in mijn sla!

Hetzelfde geld dadelijk als je kindje er is, dan gaan we allemaal panisch eten pureren voor de kleine en dat terwijl er potjes zijn waar tegen we gewoon niet op kunnen.... alles perfect uitgebalanceert en zo snel gekookt dat de vitamines je bijna om de oren vliegen..... maar als je je kindje een potje geeft foei! Je kookt toch zeker wel vers voor die kleine.
    Ik denk dat we als vrouwen hieraan grotendeels zelf meedoen, we houden de lat zo hoog voor ons zelf dat we amper aan alle verwachtingen kunnen voldoen, vandaar dat er zoveel mensen overspannen en depresief raken. We moeten niet 100% functioneren maar 200%.
    We willen de perfecte vrouw, werknemer, moeder, sexpartner enz enz zijn, als we nu eens de illusie laten varen dat we dat allemaal kunnen in 24 uur per dag..... dan zouden we misschien minder panisch zijn? :D

18. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    ik ben dan op het moment niet zwanger, maar bij mijn eerste was ik ook door de meida heel erg met dit mag wel dit mag niet en mag dit wel of niet? erg onzeker en veel vragen.
    at geen scherp eten meer zoals hete kip, omdat hier kruiden in zitten die niet goed zouden zijn voor de beeb. kattebakken doe ik niet drinken niet blowde voor mijn zwangerschap en accut gestopt toen ik positief teste. ook ben ik minimaal gaan roken max 5 sigaretten op een dag. 3 x per dag gezond eten niet zwaar tillen, slapen als ik moe werd en ga zo maar door,
    ik heb alles gedaan om een gezond kindje te mogen krijgen, maar helaas bleek darryl* een hartafw. te hebben.
    bij de zwangerschap van dylano was ik hier veel minder mee bezig en tilde ik nog wel eens zwaar en ook kwa eten was ik veel minder op lettend.
    alleen rauw vlees en rauwe kazen eet ik nooit dus hier hoef ik niet op te letten.
    ook ben ik blijven roken, (zo'n 10 sigaretten op een dag.)
    wilde wel stoppen, maar dan raakte ik zo vreselijk gestrest het roken zorgde er wel een beetje voor dat ik iets rustig bleef door angst dat het weer fout zou gaan en zie ik heb een prachtig gezonde zoon. 2 week eerder geboren dan darryl* en zwaarder ook dan darryl*, maar helemaal gezond.
    als ik nu weer zwanger mag worden, dan ga ik wederom niet heel erg letten op wat wel en wat niet magt, maar ga gewoon heerlijk proberen te genieten van het wondertje dat in mij mag groeien, want dat heb ik nu echt 2 x gemist!

19. lizzie84

lizzie84 Niet meer actief

AMEN!

Heb hier niets meer aan toe te voegen!

20. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    De geruchten over kaneel heb ik ook gelezen en vind ik echt wat te ver gezocht. Hier in Zweden zijn ze onderhand nog erger dan in Nederland lijkt het wel. Maar eigenlijk snap ik wel dat bepaalde dingen worden afgeraden.. Vis uit de Oostzee die hier verkocht wordt, heeft idd een hogere concentratie rotzooi in zich dus die kun je beter vermijden, etc. Alles wat op de website van de Zweedse gezondheidszorg word afgeraden eet ik dan ook niet. En roken en drinken onder de zwangerschap, sorry, dat vind ik gewoon stom. Hier zeggen ze dat ze vermoeden dat je kindje letterlijk knock out gaat van alcohol omdat het ze zo een klap geeft, procentueel krijgt een babietje natuurlijk veel meer binnen dan wij. Zelfs bij 1 glas wijn. Dus ik laat het mooi staan.

Enigste waar ik mee zit is dat ik de kattenbak wel *moet* verschonen. Mijn vriend is voor zijn werk erg veel weg dus ik heb geen andere keus. Gelukkig zijn het binnenkatten en ik gebruik wegwerphandschoenen maar echt relaxed vind ik het niet... :(

Deel Deze Pagina