geef even een rekensom wat betreft DE VERGOEDING iemand werkt 2 dagen van 8 uur 2x8=16x52=832 uur perjaar daarvan krijg je met kind op KDV nogmaar 140% van uren vergoed heb je 2 dagen opvang op kdv 21x52=1092 uur heb je dus de maximale vergoeding je zit niet boven de 140% heb je naschoolse opvang maandag en dinsdag 40 weken betaal je ma 40x 3 uur di 40X 3 uur totaal 240 uur 12x betaal je vakantie tarief ma 12x 10.5 di 12x 10.5 totaal 252 uur +240 uur = 492 uur je valt dus nog steeds binnen de 70% vergoeding niets aan de hand dus maar stel je werkt woensdag en vrijdag dan is de opvang geen 3 uur per dag maar 6,5 uur per dag dan is je rekensom heel anders wo 40x6.5 uur 260 vrij 40x6.5 uur 260 520 uur vakantie uren wo 12x10,5 uur 252 uur +520=772 uur vrij 12x 10.5 uur je werkt 832 uur per jaar 70% van de uren krijg je vergoed=582 uur max vergoeding blijven er 190 uur over waar je dus helemaal niets van vergoed krijgt wat vinden jullie hiervan dit zou toch niet mogen ze willen ook dat het aantal uren vergoeding 70% over de ouder met de minste werkuren word berekend
Waar staan deze nieuwe richtlijnen? En begrijp ik nu dat je dus nog steeds de max opvang krijgt zolang je binnen die 140% blijft? (Voor kdv)
Staat op de site van de belastingdienst. Je krijgt voor het kdv max 140% toeslag over de gewerkte uren van de minst werkende ouder. Van de bso is dit 70%. Het is bij het kdv 140% omdat er ook rekening wordt gehouden met de reistijd van de ouders (dus worden er meer uren vergoedt dan de gewerkte uren van de ouder).
en als je kindje naar een school gaat met continue rooster? Steeds meer scholen gaan daar op over, onze zoon gaat straks naar een school waar hij alle dagen tot 14 uur school heeft dus maakt niet uit welke dag hij naar de bso gaat. Is dat een optie?
Ik geloof dat het nog niet goed gekeurd is door de tweede kamer. Ik had laatst de belastingdienst gebeld omdat ik vragen had over de 140% vergoeding maar zij zeiden dat er nog niks definitief was en ze hadden dus ook geen antwoord voor mij.
Heb je een link van deze informatie, ben wel erg benieuwd waar je dit op de site van de belastingdienst hebt gevonden
Voor iedereen die meer wil lezen om te weten hoe het zit, via de onderstaande link kom je bij het besluit. Ook de Memorie van Toelichting is de moeite van het lezen waard. Helpt een hoop indianenverhalen de wereld uit Besluit Kinderopvangtoeslag | Besluit | Rijksoverheid.nl
Motie is onderdaad niet door de kamer, dat hoorde mijn man ook bij de belastingtelefoon. Echter als deze wel doorgaat, zal deze wel per 1-1-2012 ingaan. De kans dat het wordt aangenomen is heel erg groot. Dus: als je je baan verliest heb je nog 3 maanden recht op toeslag. Mijn kind stond 7 maanden op een wachtlijst en ik had nog geluk. Een collega heeft een kind van 14 maanden en op de kdv van hun voorkeur is nog steeds geen plek. Het kind is ingeschreven toen ze 5 weken zwanger was. Dus als je na 4 maanden een baan vindt dan kun je tegen je toekomstig werkgever aangeven dat je als het meezit over 9 maanden kunt beginnen. Dat solliciteert natuurlijk best lastig. Daarnaast is een en ander best goed te bewijzen als je een vast contract voor een bepaald aantal uren hebt, maar als je nou een nul-uren contract hebt. Of als je zelfstandige bent. De bewijsplicht ligt bij de ouder en niemand kan nog informatie geven over hoe je dit dan moet bewijzen. Als zelfstandige, zeker als je net begint, dan heb je niet per se veel declareerbare uren. Dus hoe bewijs je dat dan. Een en ander gebeurt achteraf, dus als het tegenzit mag je straks voor een heel jaar een groot gedeelte van je toeslag terugbetalen. Ik snap het idee erachter, maar over heel veel van de zaken lijkt nog niet erg goed nagedacht en als er wel goed over nagedacht is, dan kun je de antwoorden in ieder geval niet terug vinden.
En dan is jouw sommetje nog gebaseerd op fulltime dagen van 8u per dag. Wat als je, zoals ik, 6u per dag werkt? M'n dochter is dus maar 8u per dag op het kdv, maar ik betaal wel een hele dag. En 11u per dag is meer dan 140% tov mijn 6 werk uren! Gelukkig heb ik er persoonlijk niks meer mee te maken, want m'n dochter gaat per januari naar school (en geen BSO), maar er zijn zat ouders die geen 8u per dag werken natuurlijk.
Even een kleine nuancering hierop. In de wet komt te staan (artikel 8a lid 2): "Bij de toepassing van het eerste lid wordt indien een ouder of partner wegens werkloosheid niet langer arbeid als bedoeld in artikel 1.6, eerste lid, onderdeel a of b, van de wet verricht, gedurende drie kalendermaanden, gerekend vanaf de eerste dag na de dag waarop de arbeidsver-houding of het verrichten van arbeid in de onderneming van de partner is geëindigd, uitgegaan van het aantal uren dat de ouder of partner voorafgaand aan die werkloosheid werkte." Hieruit volgt dus, dat als je werkloos wordt, er gedurende 3 maanden wordt uitgegaan van je recht op KOT daarvoor. Als je dus 24 uur werkte, heb je gedurende 3 maanden recht op 24*1,4=33,6 uur per week (=145,9 uur per maand). In de nota van toelichting staat: "Het recht op kinderopvangtoeslag en de urenkoppeling zijn gerelateerd aan het berekeningsjaar. Dit betekent dat als een ouder in een kalender-maand minder uren gebruik maakt van kinderopvang dan het aantal uren dat op basis van de urenkoppeling voor kinderopvangtoeslag in aanmerking komen, deze uren op een ander moment in het bereke-ningsjaar alsnog voor kinderopvangtoeslag in aanmerking komen." Hieruit volgt dus, dat als je recht hebt op 145 uur per maand (bij een 24-urige werkweek) en je bijvoorbeeld gebruik maakt van 90 uur per maand, je de resterende uren in een andere maand in mag zetten. Er wordt immers gekeken naar het berekeningsjaar! Ergo: als je van minder opvang gebruik maakt dan je recht hebt op basis van de 140% urenkoppeling, dan kun je bij werkloosheid dus langer KOT krijgen.
klopt, er is nog lang niks zeker. Ik heb dat geloof ik al in alle topics gezegd die hier overgaan, maar ik dacht nu: ik zeg niks. De ene organisatie zegt: o dat gaat voor 90% door en de andere zegt juist: ik kan mij niet voorstellen dat ze dit invoeren. Ik zou het eerst maar allemaal afwachten..
dit is NIET MIJN sommetje hoor! dit is iets wat ik heb overgetikt van de LCR van ons KDV. EN JA HELAAS BETALEN MENSEN EEN HELE DAG OPVANG OOK AL BRENG JE ZE LATER EN HAAL JE ZE VROEGER
Ja dat is dus idd het probleem. Ik betaal voor de BSO van 15.00 tot 18.30, terwijl Jelle gaat van 15.30 tot 17.00. 2 uur die ik moet betalen voor iets waar mijn kind geen gebrui kvan maakt. Idem met de vakantie opvangdagen. Ik moet voor 12 vakantie weken betalen, terwijl we er zelf 5 weken per jaar van op vakantie zijn. In totaal: 40 weken keer 2 uur = 80 uur x 6.50 per uur: 520 euro. Dan nog 5 weken vakantie opvang: 5 x 10.5 uur x 6.50: 341,25 euro. Samen dus 861,25 die ik moet betalen voor een dienst waar ik geen gebruik van maak. En dan heb ik het nog niet over Jitte, al heb ik met haar nog geluk. Zij heeft een oud contract waarbij ik niet hoef te betalen als ze er niet is. Als ik dat voor de 15e van deze maand doorgeef voor de volgende maand hoef ik niet te betalen. Maar dat geld alleen voor dagdelen, niet per uur. In ons geval dus alleen voor de vakanties. Bij haar is het ook anderhalf uur per dag die ik wel moet betalen. Dik verdienen dus voor Catalpa en het KDV. Ik krijg dan gelukkig wel de volledige vergoeding van de BD omdat ik maar 1 dag opvang nodig heb en 2 dagen werk, maar ik vind het belachelijk dat ik moet betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak. Dit is wat de kinderopvang duur maakt. Zouden ze gewoon per uur gaan rekenen, word de kinderopvang over de hele linie een stuk goedkoper.
Je kunt erop wachten als je per uur gaat betalen dat de uurprijs enorm omhoog gaat. Ook al halen ouders hun kindje al om 17 uur op, de leidster moet toch tot 1830 zitten en betaald worden. Terwijl er misschien maar 1 kindje daadwerkelijk tot 1830 is....Dus als er per uur betaald gaat worden dan moeten ze compenseren en zal de uurprijs enorm stijgen om dit tekort op te lossen.
ja maar dan wil ik persoonlijk wel dat mijn kind nog naar een creche gaat om het school idee te krijgen en betaal ik dus en een gastouder en een peuterschool dubbel op dus en mijn vriendin betaald voor 2 dagdelen peuterspeelzaal al 90,00 euro