Een 'thuisblijfmoeder' mag niet zeggen: ik ben toe aan vakantie...(?!)

Discussie in 'De lounge' gestart door Sheila82, 2 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafje

fafje Niet meer actief

Ik vind ook dat er verschillen zijn in het huishouden...de een vind schoonmaken "met de franse slag" goed genoeg....en bijv anderen...zoals ikzelf...doe alles heel grondig elke dag....ten 1e voor de hygiene...ben gewoon vies uitgevallen, ten 2e...ben ontzettend allergisch....dus geen dag gaat voorbij dat de grond niet wordt gedaan( stofzuigen/swifferen+dweilen)
    Hier ook een langharige hond verhaart enorm...ik wil mn huis altijd netjes opgeruimd als we gaan slapen...volgende ochtend, is manlief al naar zn werk ( en heeft dus alweer troep gemaakt....handdoeken slingeren, kleren, keuken een bende)...
    Dus ja ik ben met het huishouden lang bezig...straks nog een kleintje erbij ( swieso hebben we de kleine van mn man 1x per week )...er staat me straks een hoop te doen...borstvoeding om de 3 uur ( waarvan een voeding een uur duurt)...nou ik ben benieuwd :D...

2. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Het is je gegund hoor, die pauzes. Ik neem die nu ook terwijl mijn kinderen door de kamer rennen. En dat terwijl ik zometeen nog moet gaan werken. Maar vergis je niet, ik werk gewoon in de verpleging en er zijn dagen dat ik geen tijd vind om te eten. Of even tussen de bedrijven door een boterham en een slok drinken. Ik denk dat we het allemaal op zijn tijd erg druk hebben en soms ook eens lekker rustig.

@ Cindy;

De opmerking"het lijkt me dan ook wel weer heerlijk om je kind ergens af te kunnen zetten en te gaan werken" vind ik erg kort door de bocht. Zo leuk is dat niet altijd hoor. Het is voor mij iets wat erbij hoort maar wat ik zeker niet leuk vindt. Zeker nu mijn oudste in een leeftijd is dat ze het niet leuk vind als mama gaat werken.

Ik begrijp niet waarom je er zo op moeten hameren dat jij het veel drukker en zwaarder hebt dan anderen. Dat vult iedereen voor zichzelf in en daarbij vind je het niet leuk om te horen hoe anderen voor jou beslissen dat je niet moet zeuren maar nu doe je zelf hetzelfde naar werkende moeders toe. Jij bepaalt nu onterecht dat het zwaarder is om thuis te zitten. Ik denk dat het beiden zwaar is alleen dan anders.

3. Alita

Alita Niet meer actief

Waar heb ik gezegd dat ik het zwaarder heb dan:(
    Kids zijn ALTIJD zwaar of je nu werkt of niet;)

Ik zei alleen dat het MIJ wel lekker lijkt om je kindje even bij iemand anders te kunnen laten en dat diegen maar eens even voor je kindje zorgt. Maar dat zal dan wel weer iets zijn wat alleen een moeder begrijpt die niet werkt....

Ik vindt het maar vreemd dat jij conclusies trekt zonder mij iets te vragen?

4. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Toen de meiden nog klein waren tot de oudste een jaar of 5 was was ik ook thuisblijfmoeder en dat vond ik heel zwaar. Nu vind ik het minder zwaar met 3 kids, ik werk 2 dagen van 9 uur. Ik 'rust' lekker uit op m'n werk en kan er dan thuis weer tegenaan. Moet zeggen dat ik altijd genoeg energie heb gehad, na een 9 urige werkdag met vanaf 6 uur 's ochtends opstaan doe ik 's avond rustig nog even stofzuigen, dweilen, koken etc. Maar het een of het ander is niet zwaarder maar anders zwaar.

5. Sheila82

Sheila82 Niet meer actief

pfff..ik had heel lang bericht getypt maar alles is nu ineens weg...

maar fijn ook om te lezen dat het niet raar is van mezelf om dat te zeggen.

Ook leuk al die verschillende reacties en meningen.

Natuurlijk vind ik ook dat je er bewust voor kiest, daar klaag ik dan ook niet om. Vind het heerlijk om moeder te zijn en bij ze thuis te zijn, al is het wel altijd druk.

Vooral nu mn man de laatste tijd zoveel weg moet..ook vandaag is hij weer de hele dag werken..
    moeet nog een hoop strijk wegwerken waar ik bijna niet aan toe kom momenteel....schaam me daar dan wel voor hoor...
    de meisjes liggen nu in bed, dus ik ga zo toch maar even verder met de strijk en met nog een nieuwe was draaien...kijken of ik het eten van vanavond al kan voorbereiden...

nog even en dan is het vakantie, lekker genieten met mijn gezin, lekker allemaal samen zijn!Ook is het dan fijn dat mijn man en ik de dingen dan samen doen..nu ga ik s avonds en s nachts altijd naar de meiden toe als ze wakker worden (slapen beiden nog niet echt door, maar niet erg, is altijd zo geweest, beiden zijn huilbabies geweest. Nu wordt de jongste alleen wakker omdta ze dan nog een fles krijgt (eet slecht groente) en de oudste wordt wakker omdat ze eng gedroomd heeft, water wil drinken..of andere reden.
    Ook breng ik ze meestal naar bed en haal ze er s ochtends uit, kleed ze aan etc..alleen op zondag helpt mn man meestal...maarja, hij werkt gewoon dusja...al is het soms wel fijn als hij er s nachts ook een keertje uitgaat :D

maar begrijp me niet verkeerd, Ik hou van mijn gezin en ben super trots op ze!!De drukte hoort er gewoon bij!ik geniet dan ook gewoon volop, maar ben dus ook gewoon net als ieder ander toe aan vakantie! :D Gelukkig snappen jullie dat wel :D

ik ga later nog ff reacties lezen, laat mn scherm wel openstaan op deze site, ga nu ff nog wat dingetjes doen hier!

Nogmaals bedankt meiden!en fijn ook om al die meningen te lezen!

6. Nou, ik ben een thuisblijfmoeder (ik werk thuis) maar ik begrijp dat ook niet hoor (niet aanvallend bedoeld ofzo) :) Het lijkt mij echt verschrikkelijk om je kleintje achter te moeten op een KDV.. Af en toe je kindje bij opa en oma laten logeren, tuurlijk, heerlijk! Maar het lijkt me echt helemaal niks om 'm aan vreemden toe te vertrouwen, helemáál niet als ie in de alleen-maar-Mama-Mama-Mama-fase zit!

Ik denk inderdaad, zoals eerder werd gezegd, dat iederéén zware dagen heeft, of je nu werkt of niet. Een zieke baby die 3 dagen huilt, 10 poepluiers per dag heeft en niet kan zeggen wat hij/zij wil is vast niet minder erg dan 3 nachten door werken om die ene deadline te halen.. Je bent na allebei helemaal gesloopt!

7. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    In bericht 81 zeg je dit:
    Ik durf ook nooit te zeggen dat ik moe ben enz....en verdedigen doe ik ook altijd terwijl wij en zwaardere baan hebben!!

Misschien hier?

8. xlns

xlns Actief lid

20 dec 2007
    423
    0
    16
    Hahaha... ja 's avonds opruimen... en wanneer heb ik dan wat tijd voor mijn kind?? 's Morgens om 6 uur bij de boterham? Het is makkelijk gezegd als je in een andere situatie zit.

9. Sheila82

Sheila82 Niet meer actief

Mijn oudste gaat trouwens wel naar de psz vanaf dat ze 2 jaar en 4 maanden oud was. Maar ik kies hier dan voor omdat ik het een goede voorbereiding vind op de basisschool en ze vind het ook erg leuk..en het is maar een paar uurtjes gelukkig.
    sommigen zeggen ook tegen me: waarom breng je z eniet allebei 1,5 dag ofzo naar de kinderopvang? dan heb je zelf lekker rust....en ze leren veel meer etc etc/..nouja, vond dat ook heel vervelend hoor!Ik heb helemaal niks tegen werkende ouders, helemaal niet, maar ieder zijn keuze toch? ik wil dus graag bij z ethuisblijven en nee, ik breng ze dus niet weg omdat ik zelf wat rust zou willen hebben en dan dus gewoon thuis in mn eentje g zitten?? erg raar vond ik die opmerking...
    kindje van die schoonbroer is 2 en zegt nog niet veel meer dan papa en mama , terwijl die wel vaak naar kdv gaat..ik heb voorheen in de kinderopvang gewerkt maar kies er zelf gewoon niet voor, al helemaal niet zodat ik zelf 'lekker thuis kan gaan zitten in mn eentje'' .

peuterspeelzaal vnd ik dus wel goed maar niet als opvang natuurlijk.

nogmaals: ik bedoel hiermee niks tegen werkende ouders/ouders die kindje naar kdv brengen, bedoel dat het raar is als je niet werkt ke kinderen een paar dagen weg brengt..

10. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Mijn schoonouders zeiden van de week nog van joh meid als je na de bevalling eens een dagje voor jezelf wilt hebben gooi je de kleine hier toch lekker af.
    Ik vond dat zo vreemd...de kleine afgooien terwijl je thuis zit?
    Maar schoonma zei ook van geloof mij maar, die dag komt, al doe je het alleen maar om even ongestoort boodschappen te doen, je huis op orde te maken, je kan ook net de pech hebben een huilbaby te hebben en dan wil je wel even bijslapen en komen.

Ik heb dus sowieso hele lieve begrijpende schoonouders, maar ok, dat wist ik al want afgelopen dinsdag waren ze hier ook even mijn huisje extra aan het soppen, terwijl ik de hele dag thuis zit maar me kalm aan moet houden.

Werkende moeders en thuisblijfmoeders hebben gewoon beide recht op vakantie en lekkere dagjes ontspannen, gewoon omdat vrouw zijn al zwaar genoeg is in deze maatschappij ;);)

11. Annika1980

Annika1980 Bekend lid

8 jun 2006
    676
    0
    0
    Ik heb de discussie niet helemaal gevolgd/ gelezen..
    Maar ik heb juist veel respect voor een thuisblijfmoeder!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het prima vind om mijn zoontje 3 dagen per week bij zijn opa's en oma's te brengen. Ik weet dat hij daar in hele goede handen is. Zij zorgen goed voor hem, hij krijgt daar alle nodige aandacht.
    En ik hoef die aandacht even niet te geven.. Dit klinkt als een hele slechte moeder waarschijnlijk, maar ik vind mezelf absoluut geen slechte mama hoor!
    Kindje(s) hebben is gewoon een grote verantwoordelijkheid. En het is echt niet altijd 'leuk, gezellig en gelukkig' in mijn ogen. Het is ook wel eens zwaar.
    Mijn schoon)ouders genieten van mijn zoon en ik ook, de dagen dat ik niet werk. Mijn zoontje heeft het ook super naar zijn zin. Allemaal gelukkig dus!

Ik vind het helemaal niet gek dat je wel eens naar vakantie verlangt! Wel een vakantie dat je man/ vriend thuis is lijkt me?! Dan kun je samen die grote verantwoordelijkheid voor de kinderen delen.

12. Annika1980

Annika1980 Bekend lid

8 jun 2006
    676
    0
    0
    Dat bedoelde ik ook te zeggen (hierboven).
    Ik vind dat ZEKER lekker!!!

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ik ruim wel 's avonds op na een werk/kdv-dag. Haal ze op, krijgen eten, hond uitlaten, even in bad, voorlezen en dan is het wel beddtijd. Om half 8 slaapt hier alles op werkdagen en ook op thuismoeder dagen. Dan ben ik zo klaar met opruimen, want als we de hele dag niet thuis zijn geweest, is het huis ook nog netjes op even de vaat in de vaatwasser zetten etc. na, half uur werk. Maar goed dat is hetzelfde werk wat ik ook heb als ik de hele dag thuis ben geweest. Ik denk dat Sylvia dat bedoelt. En ik ervaar dat niet als zwaarder op werkdagen dan op dagen dat ik thuis ben. Maar dat ligt voor iedereen anders.
    Eten, naar bed brengen, de hond uitlaten, lekker in bad plonzen, zijn toch allemaal dingen die we samen met de kinderen doen, dus extra tijd om samen wat met ze te doen als ik ze een dag niet heb gezien, is in onze situatie ook niet nodig voor mijn gevoel.

14. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ik heb niet alles gelezen maar ik werk wel 2 dagen maar op de dagen dat ik niet werk heb ik het gevoel veel drukker te zijn!
    heb ook vaak het gevoel me te moeten verantwoorden.
    mensen die zeggen dat ik een luizenleventje heb met mn 2 dagen werken.. moeilijk om daar niks van aan te trekken!
    goed, ik geef eerlijk toe, full time werken wil ik nooit meer! maar niet omdat het zwaarder is, maar omdat ik het zonde van mijn tijd vind omdat de week dan zowat alleen maar draait om werken.
    (misschien anders als je een superbaan hebt)
    iedereen heeft recht op vakantie, ook de thuisblijfmama's, want die werken vaak nog harder dan de fulltime werkende papa's haha!
    effe geen huishouden, andere omgeving en genieten met je gezin. want het is niet altijd leuk om zonder je partner met je kind(eren) thuis te zitten!

15. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik ben ook thuisblijfmoeder, en ik dacht ook altijd dat het verschrikkelijk was om mijn zoontje ergens heen te doen bij vreemde mensen, ze kennen mijn zoontje niet... ze weten niet wanneer hij moe begint te worden, wat hij bedoelt met welke woordjes of gebaren etc etc,

nu is mij eind mei de zwangerschap heel zwaar geworden,
    en ik moest gewoon tijd voor mezelf hebben, eventjes niets doen,

manlief was aan het werk, mijn moeder is chronische ziek, mijn zusje heeft een dochter van 5 maand, schoonouders werken hele dagen, dus daar hoef ik zoonlief ook niet heen te brengen.
    hoewel mijn moeder het met liefde zou doen natuurlijk, maar die heeft het gewoon al druk met zichzelf en ik wil haar daar niet mee lastig vallen,

toen zijn we gaan nadenken over kinderopvang, de voordelen ervan,
    een kind leert enorm veel sociale vaardigheden,
    leert te spelen en te delen met andere kindjes, leert aandacht te delen, vriendjes maken, etc etc,

dus wij hebben nu zoonlief 1 hele dag in de week naar de kinderopvang, ja het is even moeilijk geweest,
    maar meer voor mij dat voor mijn zoontje,
    hij is er nu 5 keer geweest, en hij gaat er heen met een smile op zijn gezicht, hij zwaait mij uit en zegt doei mama... en eind van de middag haal ik hem weer op en dan is hij ook blij dat hij weer naar huis gaat,

zoonlief praat veel meer sinds hij op het kdv is, speelt beter en liever met andere kindjes, en hij leert daar goed brood eten en melk drinken... iets wat thuis altijd een strijd is.

en ook hun leren zoonlief nu goed kennen, ook hun beginnen zijn eigen ikje te ontdekken, wat bedoelt hij met welke gebaren etc,

en je merkt echt dat hij daar ontzettend veel plezier heeft met al die andere kindjes

en het doet mij enorm goed om even geen moeder te zijn, even geen zorgen, even geen strijd om de telefoon die hij hebben wil,
    even geen driftbuien op de grond,eventjes niet zijn speelgoed achter zijn kont opruimen.
    gewoon eventjes tijd voor mij, en als manlief vrij is tijd voor ons,
    even weg met zijn 2,

ik merk ook dat ik door die ene dag in de week veel leuker met hem kan omgaan, omdat ik er weer engergie voor krijg.

16. Alita

Alita Niet meer actief

Precies mejojo....

en het doet mij enorm goed om even geen moeder te zijn, even geen zorgen, even geen strijd om de telefoon die hij hebben wil,
    even geen driftbuien op de grond,eventjes niet zijn speelgoed achter zijn kont opruimen.
    gewoon eventjes tijd voor mij, en als manlief vrij is tijd voor ons,
    even weg met zijn 2,

17. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ach het is toch nooit goed, of je nou fulltime werkt, fulltime mama bent, of parttime werkt, er zijn altijd mensen die commentaar moeten leveren.
    vinden jullie het ook zo moeilijk om je daar dan niks van aan te trekken?
    het is makkelijk gezegd, het ene oor in, het andere uit maar ik kan dat dus niet!
    wat zeggen jullie dan als iemand zo'n lullige opmerking maakt? ik MOET me dan verantwoorden heb ik het gevoel. kan toch moeilijk niks zeggen. en ik wil iets zinnigs zeggen zodat hun (stompzinnige) mening misschien verandert;)

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik vind niet dat de ene het zwaarder heeft als de ander, het ligt namelijk ook voor een groot gedeelte aan je eigen grenzen, hoe je kindje is enz. enz.

wat ik wel heel duidelijk bij mij zelf voel nu, is dat mijn werk dus wel degelijk mijn "rust"dagen waren, ik voel me dus duidelijker beter als ik 2 dagen in de week alleen om mezelf hoef te denken en gewoon te werken. En niet minimaal 2 agenda's (soms 3 , manlief is niet zo onthouderig)in mijn hoofd hoef bij te houden. Colin gaat dan naar een oma en hij vind het heerlijk, ist dat nu dus ook duidelijk.:(

huishouden is voor mij altijd een strijd, of ik werk of niet, doet me gewoon zeer (ben chronisch rugpatiente) en nu met mijn bi is hetbijna niet te doen.

in mijn ogen heeft iedereen recht op vakantie, zou wat zijn zeg.. je werkt (buitenshuis)niet dus je mag niet op vakantie..
    Kan je ook tegen je schoonouders zeggen , oo maar als jullie straks met pensioen zijn mogen jullie dus ook niet op vakantie want je werkt toch niet.
    rare redenering houden sommige mensen erop na.. daarnaast inderdaad vraag jij hun o jou vakantie te betalen.. nee denk , dus magje alsjeblieft zelf weten wat je met je geld doet.

19. Alita

Alita Niet meer actief

@Madelon ik trek het me ook tèveel aan en of we er iets aan hebben....;)

@Mimi is ook zo wat jij zegt het is nooit goed, maar ik vindt wel dat je merkt dat als je niet werkt je bij sommige gelijk minder bent, niet bij de club hoort...en het vooral niet zwaar mag hebben!!

Ach we moeten allemaal respect hebben voor elkaar alleen al omdat we ouders zijn:)

20. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

nou ja ik ben gewoon blij dat ik blij ben met mijn situatie
    en niet wil ruilen met een ander:D

Deel Deze Pagina