Zouden jullie een kinderwens uitstellen vanwege de financiën? Momenteel moeten we het met een inkomen doen, wat eigenlijk precies uit kan (we kunnen af en toe wel wat extra's doen zeg maar) Maar de wens voor een 2e komt steeds meer naar voren en ik ben zo bang dat we dit moeten uitstellen... Maar wil ook niet " onverantwoord" aan een tweede beginnen... Ik vind het zo lastig inschatten wat redelijk is.... Bijna niemand is natuurlijk open over zijn financiën, dus goed vergelijken met hoe anderen het doen is lastig... Iemand ideeën over wat "verstandig" is?
Ligt eraan... Ik vind niet dat je perse alles nieuw moet kunnen kopen, beide een vast contract moet hebben of een flinke spaarrekening. Maar als je aan het eind van de maand salaris te kort komt, dan zou ik eerst proberen meer inkomen te krijgen. Die extra's gaan straks naar de baby dus dan heb je weinig speling maar het is zeker wel mogelijk. Genoeg mensen doen het met minder en die redden het ook.
Ik ben het er mee eens dat niet alles spiksplinter nieuw hoeft te zijn... En veel dure spullen hebben we natuurlijk al van de eerste, dus dat scheelt.... Ben alleen bang dat ik het toch niet genoeg overzie en straks "spijt" krijg.... Niet van het kindje zelf, maar van mijn timing.... Het liefst heb ik inderdaad eerst een (tijdelijke) baan, maar dat verloopt zo moeizaam... Ik wil ook niet eeuwig wachten....
Ja, ik zou het uitstellen. Wij komen ook net rond, kunnen een beetje sparen. Een baby kan wel, maar het zal zo krap worden. Ik wil dat het kind niet 'aandoen'. Ik zou wachten totdat jullie meer ruimte hebben. Dan kunnen jullie niet alleen zonder zorgen bijvoorbeeld kleding kopen, maar ook kunnen jullie dan sparen voor het eersten en tweede kind, het op een sport laten gaan, uitstapjes maken naar weet-ik-het-wat.
kan je het nu betalen ? als je nu net rondkomt word het wel krap maar je krijgt bijv ook extra kinderbijslag en bijv kindtoeslag ( dit is afhankelijk van je inkomen) hier is de 2e niet veel duurder als de eerste en het is maar net waar je genoegen mee neemt wil je de nieuwste spullen of neem je ook genoeg met 2ehands je weet nooit wat de toekomst brengt je kan nu een goede baan hebben en over paar jaar niet meer maar het kan ook andersom ik zou daarom om die reden nooit je kinderwens uitstellen
Zelf zou ik het om die reden wel uitstellen. Ik ben iemand die financiële zekerheid heel belangrijk vind. Een zwangerschap brengt ook extra (zorg)kosten met zich mee. En een babytje kost misschien nog niet veel geld, maar het is niet alleen het aanschaffen van de eerste spulletjes. Maar ook extra voeding (bijv. als borstvoeding niet lukt) en kosten voor kinderopvang. Maar misschien zie ik wel erg veel beren op de weg
Het ligt eraan.. Wij zijn al 8 jaar samen, 2,5 jaar getrouwd en sinds 1,5 jaar bezig voor ons eerste kindje. In mei werd ik werkeloos, dus 1 inkomen minder. Maar we hebben gezegd dat we verder gaan met de mmm. Een kindje kun je toch niet plannen (zijn we achter gekomen ). Heb er vertrouwen in dat mocht het zover komen dat alles wel op zijn pootjes terecht komt. Maar moet zeggen dat wij het met 1 salaris kunnen redden samen. Weet niet hoe dit gaat met een kindje, maar verwacht dan toch wel een baan te hebben.
Hoi. Wij willen ook graag een 2e kindje. Toen ik zwanger was van de eerste was mijn vriend werkeloos.Dat is gelukkig goed gekomen toen. Helaas na een jaar weer zonder werk. Heeft een jaar geduurd en inmiddels heeft hij weer werk. Wb financien hebben we het best zwaar. Als ik alleen op mn verstand afga weet ik dat we moeten wachten. Anderszijds heb ik ook gezien dat je nooit garanties hebt. Vriend had een goede baan en verdiende lekker... En pats boem... baan kwijt en nu een heel stuk inleveren. Ik ben 34, dus mijn leeftijd begint ook te tellen zeg maar. Ik heb geen idee wanneer het beter wordt wb financien maar eerlijk gezegt voel ik er weinig voor om te wachten. Nogmaals, garanties heb je niet en ik denk dat we heus wel een manier vinden om de kosten te dragen. Een 2e kindje zou ons zo gelukkig maken... Dit uitstellen en misschien wel nooit meer die kans krijgen zou me enorm ongelukkig maken. Ze zeggen wel dat geld niet belangrijk is...helaas is dat niet zo. Geld is hartstikke belangrijk en fijn om te hebben. Toch laat ik mn geluk daar niet van af hangen. Misschien, als ik jonger zou zijn, zou ik wel wachten en eerst alles stabiel proberen te krijgen. Maarja, voor de 3e keer... financiele zekerheid kun je zomaar ineens kwijt raken.....
Tja...leeftijd speelt bij mij nog iets minder een rol (28). Maar wil het liefste niet meer dan 3 jaar leeftijdsverschil met de eerste.... Maarja helaas heb je niet alles in de hand
Heel zwart wit valt het niet te zeggen denk ik, maar ik zou vooral kijken naar de nabije toekomst: Werken jullie nu allebei? Zo ja; zit er nog een promotie aan te komen met een salarisverhoging? Of misschien urenuitbreiding? Of misschien is een van beiden werkloos maar schat je de kans groot dat dat binnen een jaar anders is? Zijn er verhuisplannen of dat soort dingen? Als er niet meer in zit dan hoe het nu is, zou ik alles wel goed op een rijtje zetten. Financieel haalbaar is het uiteindelijk wel, maar wil je het ook op die manier? Bijvoorbeeld als er geen geld meer is voor de sportclub of als je maar 50 euro boodschappengeld per week hebt? Als je het op kan brengen en het is reëel, dan zou ik even wachten. Geld maakt niet gelukkig, maar het helpt je wel en geeft je wel keuzevrijheid in de dingen die je kan met/voor je kinderen. Succes!
Ik zeg altijd niet alles valt te plannen en voor alles is een oplossing. Ik ben in juli vorig jaar met KID begonnen om alleenstaande moeder te worden. Toen had ik een leuke baan en geschikt huisje. Ik ben nu werkeloos. Maar ik ga nu mijn traject ook niet stil leggen. Bij is het geen vetpot en dat zal het ook niet worden. Ik kan door een functiebeperking maar 24 uur werken. Nu zonder kindje kan ik nog wel 28 werken maar daar ligt de échte max. Maar ik heb met mijn inkomen van de afgelopen jaren berekent hoeveel toeslagen ik erbij krijg met een kindje en kan dan prima rondkomen. Daarom weer houdt dat mij niet. Ik ben nu al babyspullen bij elkaar aan het sprokkelen als ik goedkope dingen zie. Ik heb een excel bestand met bedragen en weet nog hoeveel ik moet gaan uitgeven. En het is maar net hoe je je geld uit geeft. Loop eens goed je verzekeringen, abonnement etc. na. Waar kan je en wil je op besparen? Kijk eens nog welke babyspullen je van de eerste hebt en wat je nieuw zou moeten kopen, maak daar een lijstje van in excel met de bedragen en dan weet je nog hoeveel je moet gaan uitgeven aan de uitzet. En bereken hoeveel je per maand extra kwijt bent kan je dat bedrag ophoesten en ondertussen ook nog klein beetje sparen?
Ik heb zoiets van: waarom je droom uitstellen als het over 5 jaar zoveel anders kan zijn. Hiermee bedoel ik dan wanneer je het krap heb vind ik het geen reden om niet voor een kindje te gaan als je weet dat dit van tijdelijke aard is. Maar wanneer iets jaren gaat duren dan is het een ander verhaal. Ook is het natuurlijk belangrijk dat je wel rond komt. Je moet geen schulden krijgen vanwege een kinderwens.
Het is inderdaad wel de verwachting dat het in de toekomst beter gaat. Man en ik zijn beiden hoger opgeleid en "klimmen" nog omhoog. Ik kom uit de zorg, en daar zijn momenteel weinig banen in. Ik wil zeker wel graag een parttime baan! Zodra die er is zitten we er prima bij... We krijgen nu ook geen toeslagen. Ik denk dat ik de grens trek bij eind van dit jaar. Mocht er dan nog geen baan(tje) zijn, dan toch gewoon proberen voor nr 2....
Aan de ene kant zeg ik: ik zou het er zelf op mijn 28ste wel even vuur uitstellen. Ik zou zelf met die financiële onzekerheid niet kunnen leven en mijn vriend ook niet. Aan de andere kant zie ik genoeg stellen om mij heen waarbij een tweede opeens niet zo makkelijk met lukt enzo. Als het echt je droom is en de toekomst ziet er goed uit, zou ik toch denk Ik over een poosje starten. Wellicht kun je nog op vaste lasten ergens wat besparen?
Hallo! ☺️ ik zelf studeer nog (hbo strafrechten), ik ben 21 jaar en kom nog prima rond. Ik woon op me zelf met mijn man en hij werkt. We hebben nu 1 zoontje en komen rond. we sparen ook gewoon wij doen elke maand 50 euro aan de kant samen. Uitstapjes nieuwe kleren en extra kosten betalen we ook gewoon. We kopen alleen niet de duurste van het duurste en we gaan niet elke weekend iit eten. Vind dat ook niet zo nodig. En uitstapjes met je gezin hoeft niet persee in movieworld of duinrell ik zeg maar wat haha .. Dus maak je geen zorgen over een 2e met financieen zeg ik maar haha.. Het kan nu goed gaan met een goede baan en dan begin je aan een 2e en later ben je miss de baan kwijt.. WT dan? Dan ga je je kind toch niet weg doen? Bij wijze van spreken de enige waar je over zeker moet zijn vind of je zelf wel klaar bent voor een kindje.. In je hart. Zolang dat goed zit dan komt het helemaal goed bij de tweede
Hahaha, nee tuurlijk doe je je kindje niet weg als het in de toekomst financieel niet meer lukt en als mijn biologische klok tikte was ik er misschien ook wel vol voor gegaan.... Maar ik denk dat ik het op dit moment gewoon lastig vind om de keuze te maken, omdat wachten ook nog een optie is (gezien mijn leeftijd) en ik twijfel inderdaad of ik de financiële druk dan wel naast me neer kan leggen en genieten van baby nr 2. Ik kan me gelukkig wel goed aanpassen nu we het minder breed hebben. Ik ben wel van het type, wat ik heb geef ik uit (naast sparen), maar wat ik niet heb geef ik ook niet uit . Ik vind het ook leuk om nu op aanbiedingen te letten en als ik iets (tweedehands) op de kop tik vind ik dat ook leuk! Dus aanpassen lukt, maar ik mis nu wel beetje de vrijheid... Het is nu wel kiezen waar we het geld aan uitgeven waar het eerder en en was
tsja met de eerste hebben we gewacht tot we financiële zekerheid hadden, ik had een goede baan met bijbehorend salaris en een vast contract, toen was ik 28 weken zwanger en werd abrupt de subsidie gestopt van het bedrijf, dus gingen ze failliet. Ik wil nu met de wens voor een tweede niet meer uitstellen, juist omdat ik weet dat zelfs als je het wel helemaal top voor elkaar hebt, het zomaar ineens anders kan lopen.
Ik zou het niet uitstellen. Straks heb je baan, dat is eerst tijdelijk, straks kan je er niet blijven, moet je weer opnieuw zoeken. En zo ben je dan weer een jaar verder. Terwijl je niet teveel tussen je kindjes wil hebben. Voordeel is dat je volop van je kindjes kan genieten nu je toch thuis bent. En wat voor kosten komen er bij een tweede kindje extra bij: Flesvoeding, als je borstvoeding gaat geven heb je waarschijnlijk al een kolf en een kolf heb je niet persé nodig als je toch thuis bent Luiers en doekjes Tweede babyfoon misschien Nieuwe kleertjes als het tweede kindje een ander geslacht is Kraamzorgkosten Eventueel kosten ziekenhuisbevalling Kosten opknappen kamer en evt nieuwe meubels voor de oudste Valt allemaal best mee vind ik. Als je nu af en toe wat extra's kan doen kan je dat geld tijdens je zwangerschap gaan sparen voor de extra uitgaven. En je krijgt voor een tweede natuurlijk ook kinderbijslag.