Goed om te horen En leuke variatie, ga ik ook eens proberen! Heeft er iemand een recept van peperroomsaus? Ik heb het pas geleden zelf geprobeerd te maken maar was niet echt een succes, smaakte meer naar room dan naar peper terwijl er echt veeeeel peper in zat.
Knoflookdipsaus voor op stokbrood of bij vlees monchoe op kamer tempratuur Net zoveel yoghurt als monchoe 2 eetlepels majo 2eetlepels ketchup Blikje tonijn in olie en groente. Deze is moeilijk verkrijgbaar dan kun je die met pikante saus nemen, maar dan wel de saus een beetje afgieten! 1 geraspte ui 3a 4 tenen knoflook Alles goed doorelkaar mengen en 3 uren wegzetten! Daarna njammie.....
Vegetarische kookworst: 4 eieren 2 stukjes la vache qui rit (ik heb die van de Lidl gebruikt) 3 eetlepels bloem, grote eetlepels, met een 'bergje' zo'n 50 ml. olie bouillonblokje, optioneel wat verse koriander en/of peterselie sambal, knoflook (2 teentjes), komijn en zwarte peper theelepel zout 1 eetlepel tomatenpuree Alle ingrediënten in een keukenmachine of goede hakmolen fijnmalen/vermengen. Het mensel op een stuk plasticfolie gieten (neem een behoorlijk groot stuk van 30 cm. breed ofzo), dit rol je op en als er aan de zijkanten van de folie ruimte over is, wat eigenlijk de bedoeling is, leg je daar een knoopje in. Dit rol je weer op in aluminiumfolie zodat al het plastic goed bedekt is. Laat dit in een couscouspan/stoompan 45 min. stomen. Daarna laten afkoelen. Als je een bouillonblokje toevoegt gebruik je minder zout. Ik heb zowel met als zonder bouillonblokje gebruikt, maar merk niet echt verschil qua smaak... Dus maak het gewoon zonder! Alleen van zonnatura heb je bouillonblokjes zonder MSG/E621 en die zijn best prijzig. Als ik dit maak stoom ik in de onderste pan (dus waar het water zit) soms een blikje gecondenseerde melk mee. Zo maak je dulce de leche (soort bebogeen, maar dan lekkerder vind ik). Omdat die ook 45 minuten moet koken, benut ik dan mijn gasverbruik meer. Dit blikje laat je gewoon afkoelen in het water en kan je er het beste pas de volgende dag uithalen.
Kip Hawaii: 1 pakje gezeefde tomaten wat zoete chilisaus kipkruiden (zelf samenstellen kan ook) en theelepel kaneel blikje ananas kipfilet groenten naar keuze knoflook Bak de kipfilet aan in kipkruiden en een teen knoflook. (Tip: als je kijkt op de verpakking van Verstege kipkruiden, zul je zien dat deze uit 70% zout bestaat! Dus je betaalt eigenlijk alleen voor zout met een klein beetje specerijen erdoor. Kijk welke kruiden erin zitten en stel het dan zelf samen. Ik doe meestal komijn, zwarte peper, paprikapoeder, kardemom en gember.) Afhankelijk van welke groenten gebruikt voeg je deze ook toe en vervolgens de gezeefde tomaten, siroop van het blikje ananas, een flinke scheut chilisaus en theelepel kaneel. Je kan ook ananassap gebruiken trouwens, is wat gezonder. Stoof het dan tot het geheel gaar is, ik denk zo'n half uurtje. Als je de saus te dik vindt kan je een beetje water toevoegen. Je moet wel regelmatig proeven of de verhouding goed is. Ik doe nl. niet echt aan hoeveelheden dus weet niet hoeveel er precies van alles nodig is. Eventueel dus extra sap/siroop of chilisaus toevoegen. Op het eind voeg je nog stukjes ananas toe. Ik vind een heel blik teveel, meestal doe ik de helft en dan maak ik er de dag daarna een kipkerriesalade mee! Qua groenten vind ik pompoen hierin erg lekker, dan snijd ik dan in kleine blokjes en doe er tegelijk met de kip erdoor (zonder schil). Ik gebruik ook geen filet, want daar houden wij niet zo van maar ik snijd kipvleugels doormidden en doe dat erdoor, verder is de bereidingswijze gewoon hetzelfde.
Kipkerriesalade: Stuk kip naar keuze (meestal maak ik een hele kip klaar op z'n Marokkaans, en eten we daar niet de filet van, dan gebruik ik de filet voor kipkerriesalade de dag erna) 1 ui, 1 teentje knoflook Pakje slagroom Flinke hoeveelheid kerrie, een eetlepel ofzo Een beetje verse koriander Wat Turkse yoghurt of mayonaise Ananas Fruit het (in zeer kleine stukjes gesneden) uitje in zonnebloemolie, voeg dan ook de knoflook en kerriepoeder toe. Een beetje water (half glas of minder) en zout naar smaak erbij en even laten stoven. Pluk de kip (indien die al bereid was) in stukjes en doe dat er vervolgens bij samen met de koriander. Anders gewoon kipfilet in kleine stukjes snijden en mee laten stoven. Als het water bijna verdampt is kan je het pakje slagroom erbij doen, steeds goed roeren tot het ingedikt is. Laat het nu afkoelen. Daarna kan je er nog wat Turkse yoghurt of mayonaise erdoor doen. Maak het af door er in kleine stukjes ananas door te roeren (de stukjes uit blik vind ik zelfs te groot daarvoor, die halveer ik meestal nog maar dat hoeft natuurlijk niet).
Fasulye (Turks gerecht met snijbonen in een sausje), sajoer boontjes (daar gebruik ik ook wel eens snijbonen voor), stoom het ook wel eens door de rijst met kruiden etc. of een stamppotje?
Ik denk dat BeingMommy of Umm85 dat wel zullen hebben. Doe het meestal op gevoel (maar zo vaak maak ik het niet), gewoon een soort stoofpotje met tomatenpuree of Turkse zoete peperpuree, hete peperpuree, specerijen etc. En dat eet je dan met brood dacht ik.
Up? Ik heb afgelopen vrijdag de griekse kofta gemaakt, staat op de eerste pagina. Was heel lekker! Had het met h.o.h. gehakt gemaakt
Dit vind ik zelf erg lekker! Het is een "pasta" recept waarbij je de bladen lasagna vervangt door bladen witlof Voor 2 personen: 300 gr runder gehakt 250 gr champignons in plakjes 400 gr witlof gekookt en uitgelekt 100 gr geraspte kaas Ah pastasaus met basilicum (zit in een witzakje en iszonder suiker) of maak eigensaus Bak het gehakt rul en giet overtollig vocht/vet af Bak de champignons en doe die later samen met de saus bij het gehakt. Doe hiervan een derde in een ovenschaaltje, leg hierop witlof en een derde van de kaas. Ga zo door tot alles op is. Eindig met gehakt en kaas Zet het schaaltje 20 minuuten in het midden van een voorverwarmde oven op 180 graden Ps; zo krijg je kinderen ook aan de witlof
Ik vind zelf witlof niet zo lekker maar gisteren heb ik iets gemaakt met witlof en het was zo heerlijk. Vond het jammer dat ik niet meer had Witlof met ham met een kaassaus (dus niet gerold in kaas) Over voorverwarmen op 200 a 220 graden Witlof doormidden snijden en harde kern eruit. 10 min koken Ondertussen kaassaus maken: 30g boter 30g maizena/bloem (bloem werd bij mij de saus niet dikkig) 400ml melk oude geraspte kaas (naar smaak) zout + peper Boter laten smelten. Melk rustig aan kook brengen en dan maizena erin doen zodat het wat dikkig wordt. Dan geraspte oude kaas en zout + peper. Rol elke stronk witlof met een plakje ham. In schaal zetten en kaassaus eroverheen. Bestrooi nog een beetje kaas en paneermeel (had zelf 1 beschuit fijn geknepen) 10 min in oven. Echt genoten
Iemand nog lekkere woksaus recepten? Áls ik ooit ga wokken vind ik meestal de zwarte bonensaus en de oestersaus het lekkerst. En iets met knoflook, maar geen idee wat voor een naam die heeft
Daar ben ik ook benieuwd naar! Lekkere woksaus recept! Die uit die flesjes zijn slechttt... Wat niet trouwens