Een topic voor iedereen die willen koken zonder pakjes en zakjes.

Discussie in 'De lounge' gestart door Eerised90, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    pasta pesto zoals wij het eten:

Gegeten met groene salade erbij!

zelf pesto maken in keukenmachine
    (50 g pijnboompitten, geroosterd
    1 bosje basilicum
    50 g Parmezaanse kaas
    1 teentje knoflook
    2-3 eetlepels olijfolie extra vierge)

Pasta (naar keuze) koken, al dente.
    creme fraiche erdoor
    pesto erbij
    pijnboompitjes (geroosterd) erbij
    zongedroogde tomaat op oliebasis in stukjes knippen en even mee in die pan gooien en laten opwarmen, daarna ook erbij

2. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Wat een lekkere recepten!

Heerlijk die recepten, wat een kookinspiratie krijg ik hierdoor haha! Ik heb alle recepten opgeslagen en ga hier lekker mee aan de slag! Hier van mij 2 hele simpele recepten:

Pastasaus:
    Blik of pakje tomatensaus
    Blik of pakje gepelde tomaten
    (of zelf tomaten ontvellen)
    gehakt
    verse basilicum
    italiaanse kruiden
    aubergine
    (eventueel extra andere groenten zoals paprika)
    2 teentjes knoflook
    uitje

Rul het gehakt en voeg daar de uit en knoflook aan toe, samen met wat itatlaans kruiden. In een koekenpan doe je de klein gesneden aubergine en voeg je kort de extra groente toe.
    Als het gehakt geruld is voeg je hieraan de tomatensaus en nog wat kruiden en basilicum toe en daarna de groenten. Even laten sudderen en als laatste de gepelde tomaten halveren en toevoegen, naar smaak wat zout, peper en extra kruiden.
    Heel makkelijk maar wel lekker!

Ham en preitaart
    1 kg prei
    hamblokjes
    3 eieren
    creme fraiche of kookroom
    geraspte kaas
    bladerdeeg
    peper en zout

Bedek een ovenschaal met bladerdeeg. Snij de prei in kleine ringen en meng deze met de hamblokjes en leg doe deze in de schaal. Meng de cremefraiche of kookroom met peper, zout en de eieren en voeg hierna de eieren toe. Giet het daarna in de oven en het is klaar als het kaas/room mengsel goudbruin is. Je kunt dit varieren met groenten en aardappels etc.

3. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Ok, thank you :D!

4. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat een leuk topic! Ik kook zelf ook nooit met zakjes (heel soms wel met potjes); vaak vind ik dat veel te zout smaken.

Vanavond ga ik vegetarische tajine maken! Moet de boodschappen nog halen, maar waarschijnlijk wordt het:
    - paar teentjes knoflook
    - aardappel
    - wortel
    - boontjes en/of broccoli
    - iets van fruit, denk abrikoos
    - kikkererwten
    - tomaten (soms pak ik tomatenpuree)
    - kaneel
    - chilipoeder
    - saffraan (vind ik normaal voor doordeweeks te duur, maar heb een voorraad op vakantie kunnen scoren :))
    -beetje komijn
    - bouillon

Met daarnaast couscous, en misschien gooi ik er nog wat nootjes (amandel of hazelnoot) doorheen. Soms maak ik de tajine lekker pittig en dan doe ik er wat yoghurt, kwark of geitenkaas naast. Rare combi misschien, maar ben er dol op!

Je hoeft trouwens geen tajine te hebben. Als ik bezoek heb en mijn tajine is te klein, dan maak ik het in een grote wok met deksel. Werkt ook prima!

5. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ter aanvulling: groenten + knoflook ff kort aanbakken met olijfolie. Dan kruiden erbij en tomaten(puree) erbij en bouillon erbij. Deksel erop en minstens half uur laten sudderen. (Soms laat ik het wel bijna een uur op het vuur staan. Hoe langer hoe lekkerder vind ik...)

6. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.501
    602
    113
    Rijst met kerriesaus
    Doe het altijd beetje op de gok, dus weet geen precieze hoeveelheden.

Gehakt + ui + champignons bakken. Ondertussen 2 eieren koken. In een apart pannetje een stuk beter smelten, flink wat kerriepoeder toevoegen. Een blokje kippenbouillon (of is dat valsspelen??) oplossen in ongeveer een liter heet water. Vervolgens de bouillon toevoegen aan de boter en kerrie en bloem er door heen mengen tot het een dikke saus is. De saus bij het gehakt/ui mengsel voegen en de eieren er door heen snijden.
    Zoooo lekker met witte rijst!

7. Zooo wat een heerlijke recepten allemaal zeg!!!!
    Weer het eea opgeslagen en uitgeprint.
    Als ik wat heb uitgeprobeerd laat ik ff weten hoe het was haha.

8. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.267
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    Deze maak ik ook regelmatig maar voeg altijd lekker wat kerrie poeder aan het gehakt en ui toe. Ook wat ananas over de zuurkool doen en dan de puree is erg lekker!

9. Straks weer lekker koken zonder pakjes en zakjes. Heerlijk!
    Hopelijk kan ik vd week ook weer een update toevoegen aan dit topic.

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.076
    2.220
    113
    Brabant
    Aboooo. Op weg naar een gezondere eetgewoonte voor ons, maar met name voor onze dochters.

11. Taliaa. Vd week paar dagen zonder pakjes en zakjes gekookt. Merk echt verschil wat mn darmen betreft..
    En toch wel wat minder suf enz.

12. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Vandaag gemaakt en het was heerlijk!! Wist niet goed wat voor smaak te verwachten, want ik vind zelf oregano zo sterk ruiken. Maar het was echt heel lekker. Ik zou alleen nog wel wat meer groente eraan toe willen voegen, ben erg van de groente. Weet alleen zo niet welke hierbij lekker zijn....

Wat betreft het koken zonder pakjes/zakjes/potjes: dit is wel heel moeilijk hoor! Bv in dit recept zitten zongedroogde tomaatjes....ik heb ze uit een potje en daar zit jawel: een E-nummer in.

13. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.267
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    Leuk om te lezen dat ie in de smaak viel :D Enne ja, het is koken zonder pakje.....(ik wist overigens niet dat er E nummer in een potje zongedroogde tomaatjes zit)
    Ik heb eens een restje broccoli door de saus gedaan, dit vonden wij niet echt lekker smaken. Dus ja, ben het wel met je eens dat er nog wat groente bij zou kunnen maar weet ook echt niet welke. Ik zou het dan houden op een salade ernaast!

14. Ja het is helaas niet altijd helemaal zonder. Maar het zijn er vaak maar een paar.
    Met knorr honig of andere dingen stikt het vd e nummers en toevoegingen.

15. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Iemand een lekker recept voor Kip tandoori? Vind persoonlijk die van Knorr heerlijk dus als iemand een recept heeft die hier een beetje bij in de buurt komt??

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tandoori Chicken (Tandoori Murghi) Recipe

Is wel minder knalrood, vanwege geen kleurstof.

17. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik zat ook aan brocolli te denken, maar dat is dus geen succes. Dan inderdaad een salade. Mijn dochter lust geen champignons, en de zongedroogde tomaatjes vond ze ook geen succes, dus dan blijft er weinig groente over. Zoonlief heeft echt het hele bord leeg zitten schransen...:D

Ik had zongedroogde tomaatjes op oliebasis, misschien zit er nog verschil tussen oliebasis en waterbasis.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Weet je wat lekker is, en e-nummers heb je dan zelf in de hand?

Zelf tomaatjes drogen!

Lekkerst zijn die zoete snoep/pruimtomaatjes. Halveren, met snijkant naar boven op bakblik leggen, wat olijfolie, zout en evt. kruiden erover en in lauwe oven langzaam laten indrogen.

19. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Gisteren wraps gegeten:

Gehakt, kidneyboontjes, wat andere groentes (tomaat, champignons, paprika, ui en mais etc).

+ Salade.

Kruiden door het gehaktprutje:
    chili poeder, verse knoflook, paprika poeder, korianderpoeder, komijnpoeder.

Sausje: room met citroensap opgeklopt.

Heerlijk!!

Helaas wel lui geweest qua kant en klare wraps. Geen tijd om die ook vers te maken. Maar qua kruiden kunnen jullie wellicht iets aan deze tip.

(EDIT: zelf maken doe je door:

250 gram tarwebloem en 100 ml olijfolie samenvoegen. Hierna
    100 ml lauwwarm water erbij doen, beetje bij beetje zodat het niet meer zo plakt. Ondertussen snij je de groentes enzo want het moet ff blijven staan, half uur ofzo. En dan kun je het in balletjes maken en uitrollen met een deegroller. ff in de koekenpan aan twee kanten bakken. Denk er om niet te lang anders wordt het hard.

20. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.267
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    de zongedroogde tomaatjes worden hier ook heel fijn gesneden hoor:p ik gebruik altijd wel de zongedroogde tomaatjes op oliebasis

maar ze eten het beide met smaak:D

Deel Deze Pagina