Een topic voor iedereen die willen koken zonder pakjes en zakjes.

Discussie in 'De lounge' gestart door Eerised90, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Voor de bami hier laatst een kruidenmengsel bij de toko gekocht. Daar zit in: koriander, komijn, gember, paprika, laos, knoflook en kurkuma.

Daar ook shoarmakruiden gekocht (mix van kurkuma, koriander, komijn, paprika, peper, kaneel, zout)

Beide nog niet gebruikt, maar leek me wel handig.
    Ben niet zo handig met verhoudingen van kruiden, vandaar.

Voor lasagna: even zoeken op smulweb en dan het recept met de meeste reacties. Die lasagna is zooooooooooooo lekker!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hangt een beetje af van welk eiland natuurlijk, maar ik ken maar weinig Indonesiers die geen sambal en trasi in hun nasi goreng (een restjesverwerkingsgerecht, ontbijt) willen. Volgens de huisvrouwen in mijn omgeving kan kool er bijvoorbeeld prima door, maar is iets als taugeh zouden ze minder snel doen. En er zijn natuurlijk zoveel recepten als er mensen zijn! Het merendeel van de bevolking is moslim, dus bijvoorbeeld no way dat die er spek of ham door doen. Recept dat ik gaf komt van de Molukken.

Wat in Nederland nasi goreng genoemd wordt, met alle groenten en vlees erdoor en het gebakken ei er op, wordt in Indonesie nasgor spesial genoemd. Wat je in NL bij de chinees haalt noemen ze 'fried rice'.:)

En er zijn maar heel heel weinig mensen in Indonesie die hun eten zonder pakjes en zakjes klaarmaken. Meeste recepten die ik van vriendinnen daar krijg zijn: men neme een zakje bumbu...

3. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Haha wat grappig eigenlijk, ik heb toch altijd het idee dat alleen wij in de Westerse wereld koken met pakjes en zakjes. Doen we allemaal ons best om een authentiek gerecht op tafel te zetten, maken ze het daar ook gewoon met pakjes en zakjes :D

Maar zijn dat dan kruidenmixen met al de toegevoegde ingrediënten zoals wij ze kennen, of zijn het kruidenmixen zoals je ze bij de toko kunt kopen. Dus gewoon de benodigde kruiden in de juiste hoeveelheden bij elkaar in en zakje? Dat laatste lijkt menamelijk best handig.

4. angel229

angel229 Niet meer actief

Kun je die bewaren? Ik wil ze eigenlijk drogen voor morgen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik bewaar ze een paar dagen in de koelkast, onder een beetje olie. Of ik vries ze in (als ik bijvoorbeeld op de markt een hele lading heb kunnen inslaan), ze zijn ook heel lekker in de soep!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hebt verschillende soorten. Die natte boemboes die je moet bakken, die je hier bij de toko ziet (daar zit ook vaak vetsin in), maar ook zakjes met mix die vnl. uit zout, smaakversterkers en aroma's bestaan. Alleen die bouwpakketten die je van Knorr en zo hebt, die zie je er niet.
    Ik heb de indruk dat de 'authentieke' Indische keuken met allerlei gerechten meer behouden wordt bij de Indische mensen in Nederland. In Indonesie kunnen heel veel mensen nauwelijks koken, vrijwel iedereen heeft een hulp in huis die als je geluk hebt nog koken kan, maar vooral veel hoger opgeleiden leven van pakjes en afhaal (nou is afhaal daarginds vaak goedkoper dan zelf maken, dus zo raar is dat nou ook weer niet).

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

In Aziatische gerechten wordt vrij veel ve-tsin gebruikt.
    Of je er wat van krijgt is nog altijd een twistpunt.
    Ik denk dat je het gebruik ervan moet beperken.
    Als je vaak pak en zak, kantenklaarmaaltijden, chips, cupasoupjes e.d eet dat het je wel tegen kan gaan werken (migraine, trek in vet/zout eten met alle gevolgen van dien).

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat bij vetsin de dosering en het soort eten waar het aan toegevoegd wordt ook nog wel kan uitmaken. In Japans eten vinden ze dat vetsin de vijfde smaak 'umami' vertegenwoordigd, in aziatischeten 'hoort' de vetsin bij de smaak van het eten. Daar is het in balans. Terwijl in industriele pakjes en zakjes het in grote hoeveelheden gebruikt wordt om 'goedkoop' (gebrek aan duurdere ingrediënten) te maskeren, en bijvoorbeeld bij snacks om 'door eten' te bevorderen. Paar jaar geleden was de reclameleus van Pringles 'once you pop, you can't stop'. Herinner me nog uitzending van KvW waarin ze fabrikant confronteerden met het 'dooreet-effect' van vetsin en die reclameleus (die daarna vrij snel verdween).

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Overigens, raakte tijdens vakantie eens in gesprek met Japanse voedingskundige. Zij vertelde me dat in Japan, om ondervoeding bij ouderen te voorkomen, er in het eten van bejaarden meer vetsin gedaan wordt. Daardoor smaakt het lekkerder en eten ze meer!

10. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    @ts ik heb nog een lekker peperroomsaus receptje voor je,maar weet niet of het enummer vrij is.

11. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik kook vaak indisch... en heb nog nooit vetsin gebruikt.. ik gebruik alle kruiden vers of gedroogd.. en ja, trassie heb ik standaard in mijn keukenla maar gebruik hem niet voor de nasi.
    Kool ook niet... kool gaat wel door de bami... jammie

12. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ik heb nog iets lekkers. vanavond gegeten en alles was tot de laatste kruimel op

gehaktschotel met spitskool en abrikozenjam

400 gram gehakt
    1 spitskool
    1 ui
    2 theelepels kerriepoeder
    klein beetje cayennepeper
    2 eetlepels abrikozenjam

uitje fruiten, gehakt rullen.
    spitskool in dunne reepjes snijden.
    gehakt ui mengsel kruiden met de kerrie en de cayennepeper.
    spitskool toevoegen en alles goed dooroeren en zachtjes gaar laten stoven.
    als het gaar is de abrikozenjam toevoegen en goed door elkaar scheppen.
    evt als je van pittig houdt kun je nog naar smaak wat sambal toevoegen.

wij hebben het gegeten met gekookte aardappels maar ik denk dat het met rijst ook heerlijk is.

ik heb hier nu al diverse dingen gemaakt zonder pakjes en zakjes en alles is tot nu toe in de smaak gevallen

13. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik gebruik eigenlijk altijd trassi in de nasi.

Recept van mn oma gehad die indisch is.

Vraag me af of jullie een recept hebben zonder trassi wil het wel eens proberen zonder..

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Zo dus ;)

Hoe maak je die trassi?

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik maak dat eigenlijk nooit zelf:)

Koop het in een blokje bij de toko.

16. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Saai ;)

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Haha weet ik maar ben tot nu toe ook nog niet echt een recept voor trassi tegen gekomen ( wel recepten mét trassi haha )

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Dan is dat recept dus niet zo origineel, bij van je oma denk ik aan traditioneel zonder kant en klare dingen hihi

19. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hahaha kan ook komen omdat het recepten boekje van oma niet meer compleet is misschien heeft het er wel in gestaan maar is die pagina er uit gescheurd net zoals een paar andere recepten:x:(

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Oh wat balen!
    Staan er wel wat spannende vegetarische recepten in welke je hier zou kunnen/willen delen?? ;)

Deel Deze Pagina