Zal eens even zoeken voor je! Heb trouwens wel het eea over trassi gevonden ( niet echt een recept maar wellicht kun je er wat mee! ) Het word gemaakt van kleine garnalen die eerst flink gezouten worden en er word soms een beetje suiker bij gedaan. Dan word dat in potten gedaan om te fermenteren en overdag er uit in de zon om te drogen. Na een aantal dagen word dit een paarse of bruine brei. Die brei word verder gedroogd in de zon en dan geperst tot een blok.
Maartje, ben jij ook vegetariër? Valt me op dat hier voornamelijk gerechten met vlees staan. Voor mij als vegetariër niet zo geschikt... Ik zal binnenkort wat vegetarische recepten delen.
Sajoor boontjes: 500 gram sperziebonen 1 grote ui 2 teentjes knoflook 1 el fijngeraspte verse laos (ik gebruikte gember) 2 el santen (ingedikte kokosmelk) 1 tl gula dwaja (eventueel te vervangen door bruine basterdsuiker) 1 flinke tl sambal oelek 500 ml kippenbouillon of groente bouillon Sajoer Lodeh: 2 uien, 2 eetlepels arachideolie, 1 teentje knoflook 2 theelepels sambal oelek, klein stukje trassie, 0,5 theelepel laos (gemalen galanga), 0,5 theelepel seréhpoeder (gemalen citroengras), 1 eetlepel Javaanse suiker (goela Djawa) 0,5 theelepel ketoembar (gemalen korianderzaad), 0,4 liter water, groenten bouillon , 0,1 liter Santen Tempeh: 400g tempeh 5 rode chilipepers (lombok) 5 sjalotjes 3 teentjes knoflook 1 stukje verse laos(galanga) ½ tl tamarindepulp 2 el gula jawa (of bruine basterd) 1 tl kristalsuiker zout Dit tot nu toe ( ga nog ff verder zoeken! ) Edit: De trassi hoeft er niet door heen!! Ik maak het altijd zonder!
Boemboe Bali tahoe: 1 tahoe 5 dl slaolie om te frituren 1/2 a 3/4 dl slaolie 2 kleine uien 2 teentjes knoflook 2 theelepels assem 3/4 a 1 dl water 2 dessertlepels ketjap manis Boemboes: 2 blaadjes salam 1 spriet sereh 1 plakje laos 1 plakje djahe 1 dessertlepel sambal oelek 2 theelepels suiker zout naar smaak[FONT="] [/FONT]Frikadel Tahoe[FONT="] [/FONT]Ingrediënten: 1 kleine prei (allen het wit) een paar takjes selderie 1 tahoe 1 kleine ei eventueel tarwebloem 5 dl slaolie om te frituren Boemboes: 1 theelepel knoflookpoeder zout en peper naar smaak Opor opor van Tahoe: Ingrediënten: 1 tahoe 5 dl slaolie om te frituren 1/2 a 3/4 dl slaolie 2 kleine uien 2 teentjes knoflook 2 theelepels assem 1 a 1 1/2 dl water 1/4 blokje santen Boemboes: 2 fijngemaakte kemirie nootjes 2 blaadjes salam 2 blaadjes djeroek poeroet 1 spriet sereh 1 plakje laos 1 theelepel ketoembar 1/2 theelepel djinten 2 theelepels suiker zout naar smaak[FONT="] [/FONT] Tahoe Pedis: Ingrediënten[FONT="]: [/FONT] 1 tahoe 5 dl slaolie om te frituren 1/2 a 3/4 dl slaolie 2 middelgrote uien 2 teentjes knoflook 3 tjabe rawits 2 theelepels assem 1/2 a 3/4 dl water Boemboes: 2 blaadjes salam 1 plakje laos 1 eetlepel sambal oelek 2 theelepels suiker en zout naar smaak
Vegetariërs eten toch geen trassi? Ik persoonlijk vind het heel vies, de gewone kroepoek ook. Ik lust wel gewoon garnalen, maar platgedraaid ril ik er op de een of andere manier van, gek he! Wij waren vroeger vega thuis en de nasi en bami die mijn moeder maakte, smaakte echt nergens naar! Heel vroeger maakte ze die met kip, ik weet nog hoe die smaakte! Later ging ze er tahoe doorheen doen, ik geloof dat mijn moeder 10 jaar bezig is geweest om tahoe lekker te laten smaken! Ze gaf het op en maakte vervolgens een overheerlijke rijst met kerriesaus, die je wel heel makkelijk zonder vlees lekker kunt maken (met appel, rozijnen en paranoten).
Oeps vergat er idd bij te zetten dat ik het altijd zonder trassi maak. Hoeft er dus niet door heen Ik vind tahoe trouwens wel lekker hoor licht er maar net aan hoe je het klaar maakt. Zelfs mijn man eet het ( en geloof me als er 1 een moeilijke eter is dan is hij het wel )
Nou precies, dat is het hoor! Mijn moeder is gewoon van een andere tijd en die werkt sowieso niet met dat soort kruiden. Peper, zout, kerrie en een scheutje soja, dan hebben we het wel gehad! Mijn pa komt hier heel graag eten! Is een man van weinig woorden, maar dan zie je hem gewoon genieten, heerlijk is dat!
Ik moest er eerst ook niet aan denken. Alleen het woordje al Tahoe daar gingen mn nek haren van overeind staan. Mn moeder had het een keer gemaakt en ik ben wel iemand die dan wilt proeven. Ze had de plakjes heel dun gemaakt en goed gekruid met kerrie chili gerookte paprika ( eigenlijk een mengelmoesje van alles en nog wat haha ) dat even zo laten staan en toen gebakken in de olie daar word het knapperig van en de kruiden trekken er in. Sindsdien eet ik het ook En mijn man heb ik een x gefopt door te zeggen dat het een nieuwe snack van mora was hahaha
Ja Dat werkt hier echt het beste. Mijn man is heel erg van wat de boer niet kent ( of beter gezegd wat de boer kan zien ) dat eet ie niet. Als ik dan zeg dat het iets nieuws is van een bepaald merk ofzo dan wilt hij het wel proberen en vaak vind hij het dan in ene lekker Vis ook hij lust geen vis zegt ie. Maar hij eet al weken heerlijk spaghetti met tonijn
Gwahaa, grapjas! Mijn moeder is strikt vegetariër, maar ze eet wel toastjes met filet americain en ham-preisalade enzo; mmm, heerlijk smeerseltje zegt ze dan! (En er dan prat opgaan dat ze alle soorten vlees eruit pikt! Van de filet dacht ze dat het tapenade was, dit was bij een tante, wij lagen echt allemaal onder de tafel!!).
De lasagne van Jamie Oliver is ook echt heerlijk. Lasagne van Jamie Oliver - Recept - Allerhande - Albert Heijn
Heeft er trouwens iemand een recept voor yoghurtdressing voor over de sla en zelfgemaakte satésaus? Ik ben langzaamaan alle pakjes aan het uitbannen aangezien ons meisje bijna met de pot mee eet. Ik flans zelf wel een yoghurtdressing in elkaar, maar heb nog geen echte winnaar.
Geen yoghurt dressing maar wel satésaus. Ik gebruik biologische pindakaas met stukjes. ( of zonder en hak dan zelf wat pinda's fijn) In een steelpannetje wat melk sambal en honing en gefruite uitjes ( moet wel zeggen ik gebruik de zelf gemaakte sambal van mn broertje ) En de pindakaas. Dit alles goed door roeren en wachten tot hij bijna kookt. Als hij te dun blijft doe je er wat pinda kaas bij net zolang tot hij dik genoeg is.
Yoghurtdressing: Yoghurt Olijfolie Citroensap of appelazijn Mosterd Honing Peper Zout Met de hoeveelheden moet je zelf even rommelen, ik doe altijd maar wat. Vroeger maakte ik satesaus van pindakaas, sambal, ketjap, peper en melk.
Deze week in de Allerhande van ah allerlei zelfmaakrecepten. Vooral veel oosterse recepten zoals rode curry