Huisarts bellen of niet

Discussion in 'Zwanger worden' started by clarajilla, Aug 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

Feb 23, 2015
    3,654
    918
    113
    Ik vraag me af of ik vandaag de huisarts zal bellen of niet.

Ik zit nu op cd 40 en 19dpo en heb Negatieve testen en nog steeds niet ongi.

Mijn langste cyclus was 33 tot nu toe en een lf van 15.. En gemiddeld is mijn cyclus 29..

Zal ik bellen of nog even wachten?

2. Freddel

Freddel Fanatiek lid

Mar 30, 2015
    1,305
    406
    83
    Heb je ovulatietesten gebruikt?
    Ik denk dat je de ha wel kan bellen maar dat die zegt dat je nog even moet afwachten. Maar je kan het proberen.
    Je moet doen waar je je goed bij voelt.

3. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

Feb 23, 2015
    3,654
    918
    113
    Ja heb ovulatietesten gebruikt en vanaf ei vast begonnen met tempen. Dit wilde ik alvast doen om er aan te wennen dus temp nu ook al 20 dagen

4. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Een positieve ovulatietest wil helaas niet zeggen dat je dan ook een eisprong hebt. De LH-piek moet de eisprong in gang zetten, maar soms gebeurt dat niet. En het kan ook zijn dat je test vals-positief is geweest door verstoorde hormoonwaarden.

Je luteale fase kan 10-18 dagen zijn, waarbij 18 dagen al zeldzaam is en eigenlijk amper voorkomt. Als je op dag 19 na je eisprong zit, dan ben ik bang dat je toch geen eisprong gehad hebt. Of hij is veel later geweest, waardoor je nu minder ver in je cyclus zit.

De huisarts bellen heeft niet zoveel zin. Je zult waarschijnlijk gewoon moeten afwachten totdat je ongesteld wordt. Dus ik zou het nog even aankijken. Als je niet ongesteld wordt, kun je altijd nog een keer een zwangerschapstest doen. Succes!

5. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

Feb 23, 2015
    3,654
    918
    113
    Ja klopt maar na mijn positieve ovulatietest is mijn temperatuur omhoog gegaan. Daar heb ik dus ook kunnen halen dat die wel gesprongen is.

Alleen.Mijn cyclus zit wat apart inelkaar
    Hoe later mijn ei komt, hoe langer mijn lf word.
    En het lijkt wel alsof mijn ei iedere maand rond de 20ste van de maand komt.

Mijn lf is ook wel is 12,13,14 en 15 dagen geweest.

Ben vanavond toch ongesteld geworden, dus nu een lf van 18/19

6. Lace

Lace Bekend lid

Mar 23, 2015
    684
    3
    18
    NULL
    NULL
    Clarajilla, ik ben heel benieuwd hoe je cyclus eruit gaat zien als je de hele maand gaat temperaturen. Nu ben je begonnen na je 'vermoedelijke' eisprong en kun je niet zeker zeggen of je ei gesprongen is. Je weet immers niet wat je temperatuur voor je eisprong was (over de hele periode van menstruatie - ovulatie).

Ik denk dat het wel goed is om in het in de gaten te houden, want een cyclus van 40 dagen valt buiten de range van 21-38 dagen... Misschien kun je toch al contact opzoeken met je huisarts? Jullie zijn bijna een jaar bezig en nu met deze lange cyclus.

Wellicht dat er al naar het een en ander gekeken kan worden?

7. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

Feb 23, 2015
    3,654
    918
    113
    Ja ik ben ook benieuwd hoe mijn cyclus er uit gaat zien na deze maand tempen.

Ik hou het zeker in de gaten en misschien dat ik na deze ronde (10) de huisarts ga opbellen. Om het toch te bespreken met mijn lf. Meestal is je lf wel iets wat vast staat en bij mij is die iedere x weer anders. En dat ligt dat weer aan op welke cd me ei komt.

Dan heb ik voor de arts ook 1 hele temp kaart om te laten zien. Met daarbij mijn ovulatietesten en mijn cyclus lengtes

8. Lace

Lace Bekend lid

Mar 23, 2015
    684
    3
    18
    NULL
    NULL
    Lijkt me goed idee Clarajilla!

9. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Je luteale fase kan per cyclus verschillen, die staat niet vast. Zolang hij binnen de 10-18 dagen zit, is het prima. De lengte van je luteale fase staat los van het moment van de eisprong. Een latere eisprong betekent niet een langere fase, dat heeft niks met elkaar te maken.

Ik zou eerst proberen uit te zoeken op welke dag je eisprong is. Gedurende je hele cyclus temperaturen en dan je kaartje naast ovulatietesten leggen.

10. Girl123

Girl123 Actief lid

Jul 16, 2015
    265
    0
    16
    Een luteale fase duurt bijna altijd 14 dagen en heeft dezelfde lengte elke cyclus... Dit heb ik van een verloskundige gehoord...

11. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Girl123 Dat klopt niet. Je luteale fase hoort tussen de 10 en 18 dagen te zijn, alles daarbinnen is normaal. Hij kan per cyclus anders zijn. Elke vrouw heeft een eigen luteale fase, met zo nu en dan één tot enkele dagen verschil. Er zijn vrouwen die een veel te korte luteale fase hebben, dan heb je aanvullende hormoonmedicijnen nodig. Het is zeker niet standaard 14 dagen bij elke vrouw, een lichaam is namelijk geen robot. Je luteale fase kan beinvloed worden door ziekte, medicijn- of supplementengebruik, leeftijd zal meespelen, je hormoonwaarden moeten in balans zijn, je moet een goede eisprong hebben (geen/geen goede eisprong resulteert in geen of een veel te korte luteale fase), enz.

Een verloskundige is geen gynaecoloog of fertiliteitsarts.;)

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Klopt!

Een luteale fase is GEMIDDELD 14 dagen en kan per cyclus en per vrouw verschillen.
    De mijne varieert zonder pil die ik nu slik :p van 12 tot 14 dagen. Reuzenormaal dus!

13. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

Feb 23, 2015
    3,654
    918
    113
    Ik lees de berichten nu pas! Heel erg eigenlijk:$

Maar bedankt jippi ik werd er zo onzeker van. De meeste hebben wel een vaste lf en ik niet echt..
    Maar iedere x als me ei op cd 15 kwam was me lf 12
    En iedere x als me ei op cd 16 kwam was me lf 13

En bij die van 33 dagen was het cd 18 ei en lf 15

Share This Page