Vocht in de niertjes van baby

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Acem, 26 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Vandaag een groeiecho gehad, met 28 weken!
    Hebben ze ervoor gekozen omdat mijn eerste kind wat kleiner was!
    In de echo was alles heel mooi en duidelijk te zien!
    Alleen zag ze bij de niertjes wat vocht zitten!
    Ze zei dat het niet zorgwekkend was en dat ze dat wel eens vaker zagen!
    Ze zou er wel een aantekening van maken!

Na het bezoek houdt dit mij erg bezig!
    Mijn partner maakt zich geen zorgen en wil ook niet dat ik dat doe!
    Maar toch ik kan het niet loslaten :( denk meteen aan doenscenarios!

Wie heeft dit ook bij de echo gehad? En wat waren de gevolgen ervan? ;)

2. Juutj

Juutj Lid

12 dec 2012
    72
    0
    6
    Brabant
    Toevallig hetzelfde met 30 weken gehad doorverwijzing voor extra echo tussen 36 en 37 weken gekregen. Toen was het net boven de 1cm dus moest ik vandaag 37.4 naar het ziekenhuis voor een gesprek en echo bij de gyn.
    Het gaat neem ik aan om het nierbekken daar blijft dan langer urine zitten en dat vergroot de kans op een blaasontsteking..dit komt overigens vaker voor bij jongens omdat de urineweg langer is. Dus het is niets levensbedreigends maar als het dus boven de 1cm is dan willen ze daar graag een keer de kinderarts naar laten kijken na de geboorte. Omdat een baby niet duidelijk kan maken dat hij of zij blaasontsteking heeft kan het zijn dat het te laat geconstateerd word en er dan schade is aan de niertjes oid. Vandaar dat ze het dan na de geboorte nog een keer na willen kijken. Ze vertelden mij dat het meestal na de geboorte sowieso weggetrokken is. Nu was bij mij vandaag de echo goed het was onder de cm dus dat betekend niks doen maar wel alert zijn of de baby straks goed plast en geen koorts ontwikkeld. Maar dat houdt de kraamhulp sowieso altijd goed in de gaten.
    Dus inderdaad maak je geen zorgen. Het komt heel vaak voor en betekend bijna altijd niks.

3. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Fijn om je reactie te lezen!
    Geeft wel wat meer rust als ik dit zo lees.
    Ze gaf er niet echt uitleg bij, over gevolgen of iets dergelijks.
    Nou hopen dat het straks idd weg is.

4. Juutj

Juutj Lid

12 dec 2012
    72
    0
    6
    Brabant
    Jammer is dat. Ze vertellen iets wat onrust kan geven maar leggen niks uit.. Dat deden ze de eerste keer bij mij ook. Gelukkig heeft mijn verloskundige later alles heel duidelijk uitgelegd en mij echt gerustgesteld. Bespreek het bij je volgende bezoek even dan kunnen zij je nog meer uitleg geven en ook een eventuele vervolgecho plannen.
    Geniet nog van je zwangerschap!

5. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Ja vond ik dus ook!
    vrijdag heb ik een afspraak, dus dan ga ik het idd bespreken.
    Thanks hee voor de geruststelling voor zover.

6. lieneke30

lieneke30 Lid

24 mei 2015
    13
    0
    0
    almelo
    Mijn dochtertje heeft dit ook gehad. Als het minimaal is zou ik me niet zo'n zorgen maken. Bij mijn dochtertje was het zo uitgezet dat 1 nierbekken 2 keer zo groot was. Ze is geboren met een vernauwing in het nierbekken (upj stenose) met 11 maand haar operatie gehad. Na een jaar kwakkelen gaat het nu gelukkig goed

7. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Fijn dat het weer goed gaat.
    Hoop dat ons mannetje niets heeft! Zie nu natuurlijk wel op tegen de volgende echo! Morgen naar de vk! Ben benieuwd wat zij erover kan vertellen!

8. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    Maak je geen zorgen.iets van vocht is niets ernstig.mocht het een ernstige afwijking zijn hadden ze dit bij 20 weken gezien en hadden ze je nu niet met dit nieuws weggestuurd. mijn kindje had Door afwijking echt erg veel vocht in beide nieren, ik zal je verdere details besparen.nogmaals maak je niet druk....sterkte en veel liefs

9. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Vandaag bij de vk geweest! Met haar besproken hoe en wat rondom vocht in de nieren! Ze had het idd over een blaasonsteking die voor kan komen bij de geboorte. Stel van wel dan wordt de baby opgenomen voor een paar dagen en krijgt antibiotica
    Maar dat is vooruit lopend op de zaken!

1 niertje zat overigens op 57 cm en de andere op 77 cm! Met 32 weken weer een echo hopelijk is het dan weg!

10. Emib

Emib Bekend lid

26 mrt 2015
    750
    99
    28
    mijn dochtertje
    Hebben wij ook gehad.

Het werd opgemerkt met mijn 20 weken echo. Ze vertelden dat ik me geen zorgen hoefde te maken (omdat het een meisje was) en dat het wss met de 30 weken echo wel weg zou zijn.

Met de 30 weken echo: het was nogaltijd niet weg! Ze vertelden opnieuw dat het geen probleem was en dat na de geboorte de kinderarts het opnieuw via een echo zou bekijkenn.

Na de geboorte vertelde de kinderarts dat alles trg normaal en OK was en we ons geen zorgen hoefden te maken.

Met 3 maanden werd dochtertje ziek. De kinderarts stuurde haar naar een echo om te zien of ze reflux had, maar ze kwamen terug uit op die nieren. Ze waren weer opgezwollen.
    Ze hebben toen meteen haar urine gecontroleerd en het was gelukkig allemaal OK.

En sinds toen hebben we er niets meer over gehoord. We moesten gewoon heel allert zijn als ze koorts zonder reden zou hebben.

Ik zou me verlopig dus ook niet echt zorgen maken.

11. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant

Ik heb het ergens nu even losgelaten maar ik merk wel dat als ik aan de groeiecho denk met 32 weken, de zenuwen weer opduiken!

Deel Deze Pagina