een uitgebreide tabel voor gewichtstoename

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Maenade, 11 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maenade

Maenade Lid

14 sep 2008
    7
    0
    0
    Hallo,

omdat ik bij de eerste zwangerschap heel veel ben aangekomen en dat er na 5 jaar nog steeds niet af is, wil ik nu heel voorzichtig zijn met wat ik eet.

ik ben met 18 weken nu pas 1,3 kg aangekomen, maar volgens deze tabel is dat te weinig.

Aanbevolen toename op basis van BMI | UZ Leuven

Het geeft in ieder geval wat houvast voor als je je zorgen maakt over je gewicht, je kunt zelf je tabelletje invullen en bijhouden.
    :)

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

te weinig? hoe zwaar ben je in verhouding tot je lengte dan?

ik was op dieet toen ik zwanger raakte, en heb met de vlos afgesproken dat ik probeer om niets aan te komen. dus wat is te weinig?

bovendien toen ik zwanger was van Ties kwam ik pas vanaf 25 weken aan.

tis allemaal relatief hoor, maar zo'n tabel is wel handig om in te vullen.

3. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik zou me er geen zorgen over maken dat je minder dan gemiddels aangekomen bent hoor! Hier 8 kg afgevallen en nu met 30 weken pas 4 kg over m'n startgewicht heen en de kleine groeit prima.

4. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Zou me ook geen zorgen maken als ik minder aankom. Ik ben 1.76 en met 66 kilo begonnen en ben nu 32 weken en 8 kilo aangekomen. Vorige zwangerschap was ik 14 kilo aangekomen waarvan ik 2 kilo er nooit af kreeg. Nu weet ik wel beter en snoep niet te veel. Baby pakt wel wat hij nodig heeft. Gewoon niet TE veel brood of 2 x opscheppen. Meer eiwitten eten dan pasta en granen als je trek hebt. En veel water drinken.

Succes, Charlie

5. fafa

fafa Niet meer actief

ik zou me ook niet teveel van tabelletjes aantrekken hoor.

Hier een bmi van rond de 18,5 (dus officieel een klein beetje ondergewicht) en nu met 34 weken ook pas 7 kilo aangekomen. Dus die 12,5 ga ik niet halen, laat staan die 18!

Maar lekker belangrijk: ik eet zoveel ik wil, ik heb een goed ijzergehalte, goeie bloedsuikerspiegel, goeie bloeddruk, kindje groeit volgens de curve... dan ga ik me toch niet druk lopen maken dat ik zogenaamd "te weinig" ben aangekomen? :)

6. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Bedankt voor de link naar die site!

Zelf ben ik nu met 16 weken 3kg aangekomen en alhoewel ik weet dat het erbij hoort als je zwanger bent, vind ik het moeilijk om de teller op de weegschaal te zien stijgen.
    Natuurlijk is de curve een gemiddelde, maar er staat per BMI ook bij wat je maximaal mag aankomen en daar wil ik toch echt niet overheen!
    Ik zit nu precies op de groene lijn in mijn BMI curve, want die zegt ook 3kg bij 16 weken.
    Het klinkt misschien stom, maar dat geeft mij een goed gevoel.

Groetjes,
    Caitlin

7. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ik ben tijdens mijn zwangerschap zo aangekomen dat ik striae op mijn bil heb :p

8. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik vind het eigenlijk een beetje gevaarlijke tabel. Stel nou: Ik heb een hoge BMI (31). Dan mag ik dus maar 5 tot 9 kg aankomen. Wat als ik nou al 10kg ben aangekomen bij de 30ste week? Moet ik dan maar niets meer eten? Zelf ben ik daar niet gevoelig voor, maar voor het zelfde geld, heb je vrouwen die daar wel gevoelig voor zijn en dan onnodig niets meer gaan eten.
    Vorige zwangerschap ben ik helaas 30kg aangekomen, wat waarschijnlijk te wijten is geweest aan zwangerschapssuiker. (hoog geboortegewicht, slechte start, vroeg geboorte (36wkn) en mijn gewichtstoename). Ik heb nooit overmatig gegeten, altijd netjes fruit en groente en weinig vet en snoep. Dus je kan er ook niet altijd wat aan doen.....

9. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    vind die tabel ook onzin. Ik ben nu 39 weken, heb een bmi van 35 en ben 13 kilo aangekomen. Volgens die tabel veeeel te veel. Maar ik lees overal dat 13 kilo best gemiddeld is voor een zwangerschap in het algemeen.
    En ook al zou ik veel vocht vast houden en 20 kilo of meer zijn aangekomen, doe ik het dan niet "goed"?
    Gewoon gezond verstand gebruiken en verantwoord voor jezelf zorgen is denk ik het belangrijkste.

10. Appie1988

Appie1988 Niet meer actief

Ik ben nu rond de 25 kilo aangekomen. Als ik die tabel zie zou ik haast op dieet gaan...
    Maak je niet te druk. Als het kindje geboren is ga dan bezig met lijnen als je dit wil.

11. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hier voor de zwangerschap aan het lijnen mbv een dietiste maar wou niet lukken.
    In het begin van de zwangerschap 5 kg afgevallen en gister moest ik weer wegen bij de vk en woog nu 6,5 kg zwaarder.
    Min die 5 ben ik dus nog maar 1,5 kg aangekomen.
    Hou wel contact met dietiste om het binnen de perken te houden zodat ik dalijk weer lekker aan de gang kan met een niet al te hoog gewicht.
    vind die tabellen altijd wel leuk om even naar te kijken.

Deel Deze Pagina